Riippuu mitä soitat, mutta aika monelle tuo 4x12 kaappi on pelkkää rekvisiittaa. Näin ajattelin minäkin. Olin väärässä. Pitkän aikaa tyytyväisenä tuuttasin Marshallin 1936:n kautta. Sitten sattui kohdalle edullinen 1960A. Kaapeissa on samat elementit, mutta soundi on todellakin erilainen. 4x12" on enemmän rock, kun 1936:n perussointi taasen kumartaa enemmän metallin suuntaan keskialuekuoppineen. 4x12":n soundi _on_ myös isompi. Ei siis välttämättä parempi (mikä on suhteellinen käsite), mutta erilainen. Eli mä en enää allekirjoita tuota 4x12":n turhuutta. Sille on paikkansa. Tietty lähimikityksessä merkitys vähenee, mutta eron kyllä kuulee silti. Tosin tässä voi olla kyseessä jo yksilöerotkin, kaapeilla on jonkin verran ikäeroa, elementit lienevät 'väsyneemmät' vanhemmasa kaapissa. Treenikämppä-äänityksiä tehtäessä tuupattiin puolihuolimattomasti 1960A 4x12":n eteen Shure SM-57. Aika äkkiä selvisi, miksi tuo on varsin yleinen yhdistelmä ja tapa äänittää rock-kitaraa. Yllätyin jälleen. JuSu Minä olen myyrä. |