Aihe: Pitäisikö kielet leikata vaihtaessa?
1 2 3
BassBeast
19.08.2005 18:32:08

No enhän minä pahalla tietenkään. Ajattelin vaan että kyseessä on ihan maalaisjärjellä ajateltava asia. Tottakai saa kysyä jos ei tiiä. Taisin olla pahalla tuulella ku kirjotin kommentin. Sorge!
parasta mitä voi housut jalasa tehä on basson soitto. ja sitä voi tehä kyllä iliman housujaki!
pehko
20.08.2005 15:43:51
ite leikkasin vähän liika lyhyeks....sillai et se on joku puoltoista kertaa sen nupin ympärillä...mutta, kyllä se mulla on vireen ihan hyvin pitäny......
"We are fucking better than you! That's why fuck you! FUCK! YOU! And buy a t-shirt. Good night!" Devin Townsend @ Waldrock 2005
pardy
20.08.2005 15:49:58

Ite tykkään että ne kielet on useemman kierroksen kiepillä että tulee sitä kulmaa enämpi sieltä satulasta katottuna. Sellanen neljä -viis kierrosta on mulla tota tavaraa käärittynä.

Sikäli kun jotakuta yleensä kiinnostaa...
Niskis: Mä täällä nauhotan pätkän oikein hienolla saundilla, ja kommenttina tulee että joku nauraa itsensä kuoliaaks. Miten oikein pitäisi reagoida?
Sam Other: Ohittaa. Se on sentään Pardy. Vähän ku kysyis elämänneuvoja Kriceltä.
shagriml
20.08.2005 19:02:46

muistakaa sekin että kun sitä kieltä jättää tarpeeksi sinne viritystapin ympärille niin sitten jos sattuu pahassa paikassa katkeemaan kieli tallan lähettyviltä niin löysää vaan tapista ja vetää kieltä tallan läpi katkeemakohdan edelle ja tekee nätin solmun ja kiristää uusiks :)

monta kertaa kitaralla pelastanu toi temppu mut bassolla en oo vielä kokeillu. luulis et ainaki ohuemmilla kielillä onnistuu...
poppamies
21.08.2005 09:39:17

...löysää vaan tapista ja vetää kieltä tallan läpi katkeemakohdan edelle ja tekee nätin solmun ja kiristää uusiks...

Niin nättiä solmua tai niin paljon kierroksia ei paksuilla bassokielillä voi laittaa että tuo onnistuisi.
G strings are for strippers
Heikki L.
21.08.2005 10:27:25

muistakaa sekin että kun sitä kieltä jättää tarpeeksi sinne viritystapin ympärille niin sitten jos sattuu pahassa paikassa katkeemaan kieli tallan lähettyviltä niin löysää vaan tapista ja vetää kieltä tallan läpi katkeemakohdan edelle ja tekee nätin solmun ja kiristää uusiks :)

monta kertaa kitaralla pelastanu toi temppu mut bassolla en oo vielä kokeillu. luulis et ainaki ohuemmilla kielillä onnistuu...

Bassonkielillä kannattaa tehdä se "punos" uusiksi. Pallero talteen kielen päästä, kääritään sisuslankaa n.5 cm esiin, taitellaan palleron ympärille, siisti solmu ja päälle vähän näön vuoksi päällilankaa. Avot.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Dacatch
21.08.2005 11:40:29
Minä kierrän kielen yleensä 3 kierrosta tapin ympärille, ja vire pysyy hyvin. Tämän hetkisessä setissä A-kieli meni vahingossa liian lyhyeksi, ja on vain 2-kieppiä tapin ympärillä. Huomattavissa on huomattava ero vireen pysyvyydessä. A-kieli on vähänkään pidemmän ja raskaamman soittosession jälkeen selvästi alavireessä, vaikka muut ovat vielä suunnilleen vireessä. Näiden tieteellisten havaintojen perusteella mielipiteeni on se, että ainakin 4-kielisissä Yammuissa optimaalinen kierrosluku on 3.
Pääsis jo kotia...
hemmo
21.08.2005 11:54:37

Bassonkielillä kannattaa tehdä se "punos" uusiksi. Pallero talteen kielen päästä, kääritään sisuslankaa n.5 cm esiin, taitellaan palleron ympärille, siisti solmu ja päälle vähän näön vuoksi päällilankaa. Avot.

Heh, tuohan on hieno temppi nopeasti kesken keikkaa tehtynä.

Ja miehän en katko kieliä. *naps*
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
poppamies
21.08.2005 17:50:13

..Ja miehän en katko kieliä. *naps*

En oo koskaan kakonut kieliä soittamalla, enkä katko!
G strings are for strippers
L.Ruoska
21.08.2005 22:05:07

Sorge!
Eip tuo mit, laitoin plussan kun kerta pyysit anteeks..se ei kai kaikilta ihan noin luonnistukkaan =)

Eikun siis tosiaan niin olen ite vaihtanut ensimmäisen kerran kielet kitaraan 7 vuotta sitten ja mulla ei oo ikinä koskaan ollu mitään haittoja "ylikiepitetyistä" kielistä..ajattelinpahan silti vaan kysyä. Ihan hyvä threadihan tästä tuli =)

En usko että leikkaan jatkossakaan koska kyllä ne niin tiukassa on siinä että mitään "muljahduksia" ei oo koskaan käyny vaikka soitankin raskaasti plekulla röytäen.
MegaMan Club #016 - Spank Man
jjylli
30.08.2005 01:58:01
pitääkö kieliä vaihtaa?
Niskamies
30.08.2005 08:05:39
pitääkö kieliä vaihtaa?

Joo, vähintään kolmen kuukauden välein.

;-)
Virallisesti semi-pro!
Karlsson
30.08.2005 08:41:39
pitääkö kieliä vaihtaa?

Ei.
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
poppamies
30.08.2005 09:42:06

pitääkö kieliä vaihtaa?

Joskus vaihdan. Äsken vaihdoin takas vanhat käytetyt flätit uusien nikkelien tilalle.
Myydään EBS MultiComp bassokompura
Hullu basisti
30.08.2005 11:07:09
Joskus vaihdan. Äsken vaihdoin takas vanhat käytetyt flätit uusien nikkelien tilalle.

Mullon kans vanhat flätit kiinni Yamahassa (on siinä välillä ollut jopa parit roundwounditkin). Aina oon palannu takas siihen vanhaan flättisettiin, täytyy myöntää että on maksanu ittensä jo takasi.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
L.Ruoska
30.08.2005 15:46:27

Aina oon palannu takas siihen vanhaan flättisettiin, täytyy myöntää että on maksanu ittensä jo takasi.

Flätit täälläkin, tykkään siitä kielten sileydestä ja soundikin on ihan kiva..en niin tartte sitä kolinaa. Väännään EQ:sta trebleä kun pitää rämistä.
"I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes."
jjylli
30.08.2005 17:43:59
Joo, vähintään kolmen kuukauden välein.

;-)

mun gibsonissa on ollu samat kielet vuodesta 88 oisit kertonu vähä aikasemmin
Samu S.
30.08.2005 17:51:41
mun gibsonissa on ollu samat kielet vuodesta 88 oisit kertonu vähä aikasemmin

No mutta hei, koskaan ei oo liian myöhäistä. Nyt vaan äkkii kaupasta nippu EBS:n kieliä ja kolmen kuukauden vaihtosykli päälle!
noku kalsatus groova niinku sillai. -Keny
Niskamies
30.08.2005 22:25:00
No mutta hei, koskaan ei oo liian myöhäistä. Nyt vaan äkkii kaupasta nippu EBS:n kieliä ja kolmen kuukauden vaihtosykli päälle!

Niin, koskaan ei ole liian myöhäistä! Suosittelen kuitenkin Elixirien ostamista ja vaihtamista kolmen kuukauden välein. Vähintään.
Virallisesti semi-pro!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)