-eclipse- 21.08.2005 01:17:16 | |
---|
mietin että haluaisin aloittaa kitara opintoja en tiedä olenko liian vanha vai nuori. tai kumman aloittaisin jazz/pop vai klassisen. kertokaa kuinka vanhana itse aloitittemitä pitäisi jo osata tai olisi hyvä osata ennen kuin aloittaaa olen soittanut noi 2-3 vuotta. en ole kovin hyvä soittamaan. ja kertokaa viälä mimmoista tunneilla olisi. siis kertokaa kaikki mitä tiädätte tästä musiikin opiskelusta oh yeh |
J.Hollström 21.08.2005 09:19:45 | |
---|
Suomenkielen opinnot kannattaisi ensin käydä loppuun, niin viestisi menee paremmin perille. Mutta itse kysymykseen, koskaan ei ole liian vanha aloittamaan opintoja, mutta järkevä alaraja taitaa olla jossain neljän viiden vuoden paikkeilla. Viestin lähetyksen kellonajasta päätellen olet yli tämän. |
Explorer 21.08.2005 09:21:56 | |
---|
Suomenkielen opinnot kannattaisi ensin käydä loppuun Suomen kieli kirjoitetaan erikseen. Interstellar overdrive. |
Explorer 21.08.2005 09:27:23 | |
---|
mietin että haluaisin aloittaa kitara opintoja Sanoisin, että ihan turhaan kyselet tällaisia internetissä. Jos haluat aloittaa opinnot, niin aloita. Ja klassisen ja pop/jazzin väliltä valitset sitten sen joka musiikin lajina kiinnostaa enemmän. Tunneilla sitten on sellaista kun on, mikä selviää kun aloitat niillä käymisen. Interstellar overdrive. |
Ben_D 21.08.2005 10:31:05 | |
---|
Suomen kieli kirjoitetaan erikseen. KeuKeu. |
Explorer 21.08.2005 10:36:39 | |
---|
KeuKeu. JauJau. Interstellar overdrive. |
J.Hollström 21.08.2005 11:21:43 | |
---|
Suomen kieli kirjoitetaan erikseen. Lainaus: Sen sijaan siitä, pitäisikö suomen kieli kirjoittaa yhdyssanaksi vai ei, keskusteltiin Virittäjän ensimmäisissä numeroissa, vuonna 1898. Päätoimittaja E. A. Ekman (myöhemmin Tunkelo) ehdotti, että erikseen kirjoitettuna suomen kieli merkitsisi "kaikkea minkä kielikorvamme vain 'suomeksi' tunnustaa": mahdollisimman laajaa, kielentutkimuksen kohteena olevaa kokonaisuutta, joka sisältäisi mm. murteet, kyökkisuomen ja kirjallisuuden kielen. Yhdyssana suomenkieli varattaisiin sen sijaan ihannekielemme, toisin sanoen kirjakielen ja sivistyneen puhekielen nimitykseksi. |
onko siällä jotain vaatimuksia että pitää osata jo lukea nuotteja tai jtn muuta oh yeh |
J.Hollström 21.08.2005 11:41:03 | |
---|
onko siällä jotain vaatimuksia että pitää osata jo lukea nuotteja tai jtn muuta Jos haluat aloittaa musiikkiopistossa tai konservatoriossa, niin nuotinluku- tai soittotaito ei ole sisäänpääsyvaatimus. Siellä on pääsykokeet, jossa testataan musikaalisuutta yleisellä tasolla. Lähinnä laulatetaan ja toistetaan rytmiä. Näin ainakin lapsillani jotka aloittivat opinnot alle 10-vuotiaina. Vanhemmalla iällä aloittavista en osaa sanoa, onko pääsyvaatimuksissa eroja. |
Explorer 21.08.2005 11:43:19 (muokattu 21.08.2005 11:43:49) | |
---|
Lainaus: ...vuonna 1898... Hoho! Jätkä on vähän jämähtänyt viimeistä edelliselle vuosisadalle. Interstellar overdrive. |
J.Hollström 21.08.2005 11:46:16 | |
---|
Hoho! Jätkä on vähän jämähtänyt viimeistä edelliselle vuosisadalle. Ja sinä jymähtänyt vittuilemaan joka väliin. |
Explorer 21.08.2005 11:49:10 | |
---|
Ja sinä jymähtänyt vittuilemaan joka väliin. Kukas se tässä ketjussa aloittikaan vittuilun, ketjun aloittajalle... Olisiko se ollut sinä? Interstellar overdrive. |
rakula 21.08.2005 12:06:09 (muokattu 21.08.2005 12:09:33) | |
---|
Olenkin ihan hiljaa. Eat my ass and balls |
käsi 21.08.2005 13:25:40 | |
---|
Jos haluat aloittaa musiikkiopistossa tai konservatoriossa, niin nuotinluku- tai soittotaito ei ole sisäänpääsyvaatimus. Siellä on pääsykokeet, jossa testataan musikaalisuutta yleisellä tasolla. Lähinnä laulatetaan ja toistetaan rytmiä. Näin ainakin lapsillani jotka aloittivat opinnot alle 10-vuotiaina. Vanhemmalla iällä aloittavista en osaa sanoa, onko pääsyvaatimuksissa eroja. sinne meni mun mahkut mihinkään musiikiopistoon tai konservatorioon pääsemiselle jos siellä on laulu koe:) mun laulua ei kuuntele kukaan, en edes itse siedä sitä. rytmi puoli tosin onkin vahvempi puoli, mutta eipä taida pelkästään riittää. jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni |
Evil Eye 21.08.2005 14:25:48 | |
---|
sinne meni mun mahkut mihinkään musiikiopistoon tai konservatorioon pääsemiselle jos siellä on laulu koe:) mun laulua ei kuuntele kukaan, en edes itse siedä sitä. rytmi puoli tosin onkin vahvempi puoli, mutta eipä taida pelkästään riittää. Ei välttämättä. Opettele. Jos omistat sävelkorvaa, niin opettele laulamaan kitaran tai jonkun muun soittimen avulla. Ensin otat jonkun sävelen, sitten yrität etsiä äänelläsi saman sävelen ja näin pikkuhiljaa ne sävelet rupeavat löytymään äänelläsi. Näin itse opin edes jotenkuten laulamaan. Käck. |
Guitarist in the Night 21.08.2005 14:55:20 | |
---|
Minä en ymmärrä, että miksi pääsykokeissa pitää laulaa, jos sinne menee kitaransoittoa opiskelemaan. Hevi on ihan hyvää. |
J.Hollström 21.08.2005 15:08:51 | |
---|
Minä en ymmärrä, että miksi pääsykokeissa pitää laulaa, jos sinne menee kitaransoittoa opiskelemaan. Ei se kai ihan must oo laulaa. Joissain opistoissa sisään pääsee soittonäytteen ja haastattelun perusteella. Esim. näin: Musiikkiopistotason pääsykoe koostuu testistä ja soitto-/laulunäytteestä. Oppilaaksi pyrkivän sävelmuistia, rytmitajua ja harmonioiden kuulemiskykyä testataan erilaisin tehtävin. |
secondarymind 21.08.2005 16:07:33 (muokattu 21.08.2005 16:13:38) | |
---|
kertokaa kuinka vanhana itse aloitittemitä pitäisi jo osata tai olisi hyvä osata ennen kuin aloittaaa olen soittanut noi 2-3 vuotta. en ole kovin hyvä soittamaan. En ole koskaan opiskellut kenenkään johdolla soittoa, olen soittanut toistakymmentä vuotta, olen 24-vuotias, enkä myöskään ole kovin hyvä soittamaan. Ja oon viime aikoina harkinnut musiikkiopistoon pyrkimistä. mietin että haluaisin aloittaa kitara opintoja en tiedä olenko liian vanha vai nuori. tai kumman aloittaisin jazz/pop vai klassisen. Ainakin Pop&Jazz Konservatoriossa menee niin, että musiikin perustason voi käydä aikuisosastolla, johon ensisijaisesti kelpuutetaan 16-26- vuotiaat. Nää opinnot saa kestää maksimissaan 5 vuotta. ja kertokaa viälä mimmoista tunneilla olisi. siis kertokaa kaikki mitä tiädätte tästä musiikin opiskelusta En tiedä mitään, mutta tässä on suora lainaus pop&jazz konservatorion sivuilta: "Pop & Jazz Konservatorion perusopetus tarjoaa oppimisympäristön harrastetavoitteiselle musiikinopiskelulle, jossa keskeisiä alueita ovat: yhdessä soittaminen, instrumentin yksilöopetus sekä teoria/säveltapailu ja musiikin perusteet. Oppimista tukevia opintoja ovat lisäksi, musiikkitiedon peruskurssi sekä erillisellä lukukausimaksulla soittimen sivuaineopinnot (pianossa tarjolla opetusta myös ryhmämuotoisena). Laajan oppimäärän mukainen musiikin perusopetus muodostuu musiikin perustason ja sille rakentuvan musiikkiopistotason opinnoista. Opetusta annetaan vuonna 2002 hyväksytyn valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti." Ja sitten vielä hakemisesta: "Pääsykokeessa kukin pyrkijä esittää vapaavalintaisen kappaleen, jonka kautta hän uskoo pystyvänsä esittämään parasta senhetkistä musiikillista osaamistaan. Kappaleen tyyliä ei ole rajattu. Mikäli hakija osaa soittaa useita soittimia, hän voi halutessaan esittää kaksi lyhytkestoista kappaletta eri soittimilla. Mikäli pyrkijä ei ole aiemmin soittanut soitinta, johon haluaa, voi hän soittotehtävän sijasta laulaa tai soittaa jotakin muuta soitinta. Soitinkokeeseen voi sisältyä myös lyhyitä nuotinluku- ja yhdessäsoittotehtäviä, joiden tarkoituksena on kartoittaa pyrkijän musiikillisia vuorovaikutustaitoja. Pääsykokeen yhteydessä käydään läpi toistotehtävä, joka ei edellytä nuotinlukutaitoa. Testaaja soittaa pianolla tai taputtaa käsillä tehtäviä, jotka pyrkijä toistaa imitaatioperiaatteella ilman soitinta. Laulajille on lisäksi erillisiä ohjeita. Pääsykokeen soittonäytteeseen tulee ottaa oma soitin mukaan. Rumpalit ja pianistit soittavat konservatorion soittimilla. Kitaristeilla ja basisteilla pitää olla myös oma johto mukanaan, rumpaleilla omat kapulat." En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
kanka 21.08.2005 19:25:08 (muokattu 21.08.2005 19:36:02) | |
---|
Pyrin toissakeväänä Lahden musiikkiopistoon kitaraa soittamaan ja teoriaan. Hakupapereita hakiessani sain kuulla heti että turha minun on sinne pyrkiä koska olen aivan liian vanha. Olin silloin 16 vuotta. Halusin opistolle koska olin ajatellut muusikon ammattia, ja ammattiopetukseenhan ei oteta, jos ei ole opistotason opintoja takana, right? Lannistumattomana laitoin kuitenkin paperit menemään aikaisempien opettajien suositusten kera. Soittokokemusta siis löytyy 8-vuotiaasta pianoa, ja 13-vuotiaasta kitaraa. Molempien opettajilta pelkkiä kehuja tullut musikaalisuudesta jne. No ensinnäkään opistolla ei pidetty minkään näköisiä pääsykokeita, vaan oppilaat valittiin pelkkien papereiden perusteella. Kitaraan pääsi ilmeisesti joku 10-vuotias poika joka oli sopivassa harrastuksenaloitusiässä toisin kuin minä. Muusikkohaaveistani sitten luovuin, mutta ihmettelen vieläkin että pitääkö tosissaan musiikkialalle haluajan tietää suuntautumisensa jo 7-vuotiaana? Kysymysmerkkejä (?) klikkaamalla näet pikaohjeen. |
KaRa 21.08.2005 19:28:27 | |
---|
..Mitään opistoja nyt ole pakko käydä. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |