projekti 19.08.2005 16:47:13 | |
---|
Onkos millään kitaravalmistajalla mallistossa teräskielistä akustista jossa kaulan leveys olisi nylonkielisen luokkaa? Ei oikein istu minun käten tuo teräskielinen eikä sähkiskään kun on niin pirun kapeakaulaisia. Sormet on niinku kaisertanko.. Sixpack, ja loppurahalla kaljaa. |
Les Fender 20.08.2005 08:35:43 | |
---|
Ota 12-kielisestä oktaavikielet pois. Lapa tosin jää "hiukan" orvon näköiseksi. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
projekti 20.08.2005 08:40:34 | |
---|
12-kielisen kaulakin on siinä alarajoilla onko se sormilleni sopiva, idea on kyllä hyvä. Ihmetyttää tuo 6-kielisten "standardi" 1.65". Jos tekis 6-kielisestä bassosta kitaran, se voisi olla minulle sopiva... Sixpack, ja loppurahalla kaljaa. |
Les Fender 20.08.2005 08:54:21 | |
---|
Jos tekis 6-kielisestä bassosta kitaran, se voisi olla minulle sopiva... Heh... Super kaisertanko näpeillä ei tarvis ees vaihtaa kieliä:o) Uus mikki ja kitaravahvistin vaan.. Eikös se Lemmykin vähän sellaisella soundilla bassottele. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
Seagullia löytyy suht. leveäkaulaisina. Muistakaa venytellä. |
starsailor 20.08.2005 15:02:17 | |
---|
12-kielisen kaulakin on siinä alarajoilla onko se sormilleni sopiva, idea on kyllä hyvä. Ihmetyttää tuo 6-kielisten "standardi" 1.65". Jos tekis 6-kielisestä bassosta kitaran, se voisi olla minulle sopiva... Standardit akustisissa on yleensä 1.725 ja 1.75 (1 11/16" ja 1 3/4") ja klassisissa nutista 2". 12-kielissä 1 13/16". Erityisesti sorminäppäilyyn tarkoitetuissa teräskielissä on vähän alle 2" kaula, mutta yleensä nämä ovat erikoismalleja joista joutuu pulittamaan suuret hinnat. Jos välttämättä haluat soittaa leveä kaulaisella kitaralla on klassiset mallit lähesainoa vaihtoehto, mutta suosittelen opettelemään noilla standardeilla jotka kyllä on aikojen aika sopineet niin iso kätisille kuin standardi ja vähän pienemmät omaavat -kitaristeille. 12-kielistä ei tuon takia kannata lähteä missään nimessä muuttamaan 6-kieliseksi, koska kitara on alunperin suunniteltu 12 kielelle ja rakenne ym. edellyttää suurempaa kielten vetoa. |
depe 20.08.2005 16:48:44 | |
---|
Mäkin sanoisin, että opettele vaan soittamaan niillä standardivehkeillä. Valitset tietenkin hieman paksukaulaisempia kitaroita, se lienee poistaa suurimman tuskan. Ja tosiaan, Seagullilla taitaa olla vähän leveämpikaulaisia akustisia. Mullakin on sellainen, tosin sen voisi ehkä joku ostaa poies... Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |
Swan 20.08.2005 17:24:01 | |
---|
|
Cujo 20.08.2005 21:50:49 | |
---|
Eikös noissa 000-mallisissa Martineissa ole vähän leveämpi kaula? "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
projekti 20.08.2005 22:26:13 | |
---|
No minun kohdalle on sattunut sitten aina kapeakaulaiset kitarat, kaikissa ollut tuo 1.65" joten oletin sen olevan semmoinen standardimitta. Luultavasti en ole edes soittanut leveämmällä, siis teräskielisellä akustisella tai sähkiksellä. Basso on ykkössoitin niin tottunut että kielien välit suuret, ja nylonkielinen sujuu ongelmitta. Mutta muiden kitaroiden kans saa olla tarkkana ettei soinnuissa sammuta viereistä kieltä. Kovasti yrittänyt eri asentoja sormille mutta ei auta vaikka sormet kaksin käsin asettelee siihen kaulalle. Eikä minun sormet mitenkään normaalia paksummilta näytä mutta pieniä ongelmia on kuitenkin. Sixpack, ja loppurahalla kaljaa. |