Aihe: Kommenttia ekan omatekele-demon miksauksesta
1
Cornflake
17.08.2005 19:49:00
Jeps, kaipaisin siis pientä kommentinpoikasta seuraavasta pätkästä. Klippi on oman bändin demolta, joka on ekaa kertaa ihan itse nauhoitettu ja miksattu. Aikalailla rookie ja amatööripohjalta vieläpä.

On muuten aika suo tuo oman miksaaminen, tekisi mieli tehdä kokoajan pikku viilausta tai parannusta. Mutta johonkinhan se raja on vedettävä ettei mene ihan ikuisuusjutuksi.

Jos ei muuta niin tuon ainakin oppi:-)

Kysynkin siis mielipidettä, huomioita, jne mitä vaan tulee mieleen klipistä. Alkaa olemaan sellainen fiilis ettei se tästä enää hieromalla muutu. Koska kyseessä on aloitteleva amatööri (ma) niin olisi kuitenkin kiva kuulla ihan kunnon mielipiteitä nauhoitus & miksaus -jäljestä, hyviä sellaisia kun on täällä studio-palstalla ennenkin jaettu.

Tosta:

http://www.redbound.com/turo/779.mp3

Onko kaikki bauttiarallaa kohdallaan? Jos ei niin mikä mättää? Kehtaako tällä lähteä keikkaa / whatevah tuolta hakemaan? Soundin puolesta siis. Rima sinne 'kohtuullinen demotaso' kohtaan.

Tattista jo etukäteen.
sami_sumea
18.08.2005 09:04:10 (muokattu 18.08.2005 09:10:20)

Onko kaikki bauttiarallaa kohdallaan? Jos ei niin mikä mättää? Kehtaako tällä lähteä keikkaa / whatevah tuolta hakemaan? Soundin puolesta siis. Rima sinne 'kohtuullinen demotaso' kohtaan.

Joo, kyllä tällä hyvinkin mun mielestä pääsee jo "kohtuullinen demo"-tasolle.. Soundit on aika jees.

Jos nyt jotain nitkutettavaa täytyy keksiä, niin rummuissa voisi olla enemmän potkua, ja välillä tuntuu että kompressoria on käytetty liiankin rankalla kädellä (kaikki ilmat on rutattu pihalle). Tossa mennään kokoajan siinä rajoilla että särkeekö volume vai ei.

Tomit voisivat myös soida hieman pidempään, nyt ne olivat vähän "töks"-soundiset (niille vois tehdä hyvää jos esim. tilaa kuuluisi vähän enemmän, tuo direct-mikkisoundi on liian kuiva).

Löysää kompuraa vähän, jos ei muuten niin masterissa, ja koeta esmes päästää vähän enemmän atakkeja läpi rummuissa niin saat potkua..

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Mikael
18.08.2005 09:49:50

Samaa mieltä edellisen kanssa: kompuroita vois vähän höllätä ja mikäli rumpuja nauhoitellessa on ollut ambienssi-mikit niin niiden osuutta lisätä ja lähimikkejä hieman laskea. Nyt tuntuu vähän siltä, että kaikki rummut ovat ikäänkuin itsekseen ja aika tylysti geitattuna/kompressoituna ihan lärvissä kiinni. Voi olla että toi on tyyli-/makuasia, mutta mun makuuni voisi toimia vähän paremmin niin, että enin osa rumpusetin soundista tulisi overhead/bassari -kombinaatiosta (sekä niistä ambienteista jos sellaiset on) ja lopuilla lähimikeillä vaan tuetaan kokonaisuutta. Mikäli ambienttimikkejä ei ollut, niin jonkunlaista kaiku/tilaefektiä voisi harkita. Luulen että sitä tilaa ja sointia lisäämällä ja kompuroita helläämällä tosta sais isomman ja luonnollisemman kuuloisen. Ehkäs ne rummut olivat mun makuun myös hieman liian pinnassa, mut tääkin voi olla tyylikysymys.

Muten yleisesti ottaen toi kuulosti varsin hyvältä. Paljon paremmalta kun omat ensimmäiset tekeleet. Hyvällä tiellä tässä ollaan...
Oli miten oli, mutta näin on.
lion
18.08.2005 15:48:51
Minusta kuulosti aika hienolta! Onko bassopää hitusen liian tuhti vai kuvittelenko vaan? Voi johtua myös luureista.. Ainakin crashin wildlife albumiin nopeasti verrattuna bassopäät on crashillä huomattavasti hillitymmät. No referenssistä voi tietysti aina keskustella että onko se jees :D

Snare oli minun makuuni liian atakkinen. Sinne kun tekee kunnon jysäyksen botnepäähän niin kuulostaisi potkivammalta. Ja nuo tomit oli kyllä turhan leikattuja.

Enempää en kehtaa alkaa pätemään kun kuitenkin kuulosti hyvältä.. :)

- Li'oN
pop pop pop - kornipop kuplii kattilassa
Cornflake
18.08.2005 22:25:51 (muokattu 18.08.2005 22:58:33)
Hyvää kommenttia!

sami_sumea:
Jos nyt jotain nitkutettavaa täytyy keksiä, niin rummuissa voisi olla enemmän potkua, ja välillä tuntuu että kompressoria on käytetty liiankin rankalla kädellä (kaikki ilmat on rutattu pihalle). Tossa mennään kokoajan siinä rajoilla että särkeekö volume vai ei.

Jep! Tuota potkua en osaa enää loihtia, mutta tuo liikalyttääminen oli tosiaan hyvä huomio! Tässä tulee nyyppä ihan sokeaksi moiselle. + Kun ei vaan oikein tiedä mitä kaikkea kannattaa mihinkin iskeä ja sitten tulee tomit + limiitteri -loistoidis...

Seuraavaan klippiin (joka toivonmukaan on nyt se viimoinen) hölläsin jonninverran tomien ja övereiden lyttäyksiä. Auttoihan tuo.

Tomit voisivat myös soida hieman pidempään, nyt ne olivat vähän "töks"-soundiset (niille vois tehdä hyvää jos esim. tilaa kuuluisi vähän enemmän, tuo direct-mikkisoundi on liian kuiva).

Mun oli pakko kokeilla ihan käsin siivousta noiden tomiraitojen kanssa. Voipi olla että napsin liian lyhyiksi (ja muutenkin vinoon) kun en ole moista aikaisemmin kokeillut. Mutta tuo em. hölläys minusta auttoi jo ihan mukavasti.

Löysää kompuraa vähän, jos ei muuten niin masterissa

Masterissakin löysäsin, lähinnä limiitteriä. On muuten pirun keksintö tuollaiset maksimaiserit. Niillä saa tällainen puukorva kaman ihan liian lyttyyn huomaamatta mitään:-)

koeta esmes päästää vähän enemmän atakkeja läpi rummuissa niin saat potkua...

Mulla on kaikissa (basari, snare, tomit) kompuroiden attakit siellä 50-60ms, eikö tuo ole jo aika pitkä? Pitäisikö koittaa vielä pidempiä? (Tai no, voin kokeilla itsekkin mutta vasta ensikerralla. Nyt en ala säätämään kuin ihan isoimpia källejä että saan tälle hieromiselle topin:-)

Mikael:
mikäli rumpuja nauhoitellessa on ollut ambienssi-mikit niin niiden osuutta lisätä ja lähimikkejä hieman laskea.

Olisikin. Työn alla on myös toisen bändin demo jossa pystyin iskemään ambienssit kehiin ja nyt alan ymmärtämään miksi niistä puhutaan niin paljon!

Tässä vain oli niin että kaikki käikäleet oli "pakko" lähimikittää + överit ja siihen ne 8 kanavaa loppuikin. Kertokaa joku rumpaleille että pieni on kaunista:-)

mun makuuni voisi toimia vähän paremmin niin, että enin osa rumpusetin soundista tulisi overhead/bassari -kombinaatiosta (sekä niistä ambienteista jos sellaiset on) ja lopuilla lähimikeillä vaan tuetaan kokonaisuutta.

Mä olen kyllä jollainlailla tuon lähimikityksen fani, mutta kuten sanottu tästälähin käytän myös ambiensseja jos vain suinkin mahdollista.

Mikäli ambienttimikkejä ei ollut, niin jonkunlaista kaiku/tilaefektiä voisi harkita.

Seuraavassa klipissä on lisätty hitusen reverbiä sinne tänne. Toivottavasti ei mennyt överiksi...

Tämä kaikujen kanssa pelaaminen on mun akilleen kantapää, kun aika kuivakkaasta olen tottunut pitämään. Tähän nyt tuli vähän mutta kaippa kaikkea pitää kokeilla.

Luulen että sitä tilaa ja sointia lisäämällä ja kompuroita helläämällä tosta sais isomman ja luonnollisemman kuuloisen.

Onnistuiko? (kts. linkki alempaa)

Ehkäs ne rummut olivat mun makuun myös hieman liian pinnassa, mut tääkin voi olla tyylikysymys.

Basari on tiedostetusti vähän irtonainen ja edessä, mutta meissi dikkaa.

Lion:
Onko bassopää hitusen liian tuhti vai kuvittelenko vaan? Voi johtua myös luureista...

Minusta basso tuuttasi siellä 100Hz kieppeillä vähän liikaakin. Koitin saada sitä pois. Toisaalta kompensoin muulla alapäällä. Toivottavasti ei ole liikaa. Ei tässä kuitenkaan suolta haluta hanat kaakossa sontaa kuuntelevalta fanilta tyhjentää. Eh...:-)

Snare oli minun makuuni liian atakkinen. Sinne kun tekee kunnon jysäyksen botnepäähän niin kuulostaisi potkivammalta.

Ei osaa.... Hmmm... Pitää funtsata. Ylämiddleä veks ja lisää botnea...? Pitää harkita. Botnea on jo aika rajusti, mutta sehän korostuu jos ylhäältä leikkaa...
___ ___ ___

Jeps, tää mun miksaaminen on vähän tällaista sattumanvaraista. Nyt kerkesin duunien ja treenien jälkeen hetken väsää. Lähinnä muutokset olivat omien referenssivehkeiden kuuntelun ja teitin vinkkien tulos:

http://www.redbound.com/turo/780.mp3

Kohta saa kyllä olla siinä:-) Täytyy tehdä taas lisää kunhan pölly laskeutuu tän tieltä.

EDIT: Alkoi tietty minuakin viilaamaan korvaan tuo Lionin mainitsema snaren yläpää ja kävin hieman oikomassa vielä tässä välissä. Näin se menee:-) Päivitin fileen uudeksi.
marke-
19.08.2005 00:19:22 (muokattu 19.08.2005 00:22:04)
Mä olen kyllä jollainlailla tuon lähimikityksen fani, mutta kuten sanottu tästälähin käytän myös ambiensseja jos vain suinkin mahdollista.

Sen fani on helppo olla, kun saa 'helpolla' 'hyvää'. No siis.. saundit saa helposti selkeiksi ja 'jytkyiksi' lähimikitys-kompura-equtus kikkauksella.. Itse pidän sitä turhana, koska hyvin asetelluilla overi mikeillä saa jo pelkästään paljon parempaa saundia kun rumpusetti soi hyvin. Eniten rumpujen miksausessa munmielestä vaikuttaa se, että rumpusetti on vireessä. Ja ne lähimikit nimenomaan mausteena eikä 'pääsaundina'.

Makuasia on makuasia tietysti.

Molemmissa klipeissä kuullosti siltä että master-kompura ei ollu ehkä parhaiten taimattu.. parin päivä paussi kuuntelusta ja releaset kuntoon. Pienemmälle sitä vielä senkinjälkeen pistäisin. Hiton hyvän kuullosta muuten silleen 'kohtuullinen demo' kriteereillä..
Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa.
Cornflake
19.08.2005 08:26:34
Heroin:
Sen fani on helppo olla, kun saa 'helpolla' 'hyvää'. No siis.. saundit saa helposti selkeiksi ja 'jytkyiksi' lähimikitys-kompura-equtus kikkauksella.. Itse pidän sitä turhana, koska hyvin asetelluilla overi mikeillä saa jo pelkästään paljon parempaa saundia kun rumpusetti soi hyvin. Eniten rumpujen miksausessa munmielestä vaikuttaa se, että rumpusetti on vireessä. Ja ne lähimikit nimenomaan mausteena eikä 'pääsaundina'.

Makuasia on makuasia tietysti.

Kuten sanottu, tämän asian päälle olen alkanut ymmärtää tässä touhuja aloitellessani.

Molemmissa klipeissä kuullosti siltä että master-kompura ei ollu ehkä parhaiten taimattu.. parin päivä paussi kuuntelusta ja releaset kuntoon. Pienemmälle sitä vielä senkinjälkeen pistäisin. Hiton hyvän kuullosta muuten silleen 'kohtuullinen demo' kriteereillä..

Hmm? Joo, hyvä pointti! Pitää tsekata, masterin ruuvaaminenkaan kun ei ole niin työlästä.

Mulla on masterissa kolme kompuraa: monialue + kaksi tavallista. Todella pientä kaappausta harjoittavat jokainen näistä, peruskompurat kaappaavat 1-2db 2:1 ratiolla. Onko tämä paljon? Näissä kompuroissa release oli muistaakseni 220ms.

Viimeisenä on limiitteri. Eikä mielestäni edes kovin tiukalla, mutta kuten tässä on tullut esille, voipi olla että mun pitää säätää mieltymykseni löysemmän kompuran / limitoinnin suuntaan. Täytynee vähän tyyppailla.

Eikös se niin ollut että aloittelijan ongelma on liian tiukat kompurat...

Parin päivän paussi tulee kumminkin kun mökille käy tie viikonlopuksi. Toivottavasti tuo kuulostaa itselle siedettävältä vielä senkin jälkeen ettei tarvitse taas alkaa ruuvaamaan:-) Masterin ruuvaus nyt ei ole toki homma eikä mikään.
Mikael
19.08.2005 10:04:11 (muokattu 19.08.2005 10:04:32)

Uusi klippi oli mun mielestä parempaan suuntaan, vaikka vieläkin mä veisin balanssia aika reilustikin enemmän overeiden suuntaan (tai kokonaisen rumpusetin soundin suuntaan) sillä edelleen mua hieman häiritsee tämä rumpujen "erillisyys" - kuinhan sen nyt hyvin selittäis. Rumpujen taso ja siten koko balanssi oli nyt jotenkin miellyttävämpi - joskin peltiosasto meinasi jäädä jo vähän jalkoihin. Miten sulla on muuten noi overit ekvalisoitu? Jotenkin tuntuu että sieltä tulee vaan noita peltejä ja niistäkin vaan ihan sitä yläpäätä.

Tää mun näkemys rumpusoundista johtunee siitä, että olen rumpali ja näen rumpusetin enemmänkin yhtenä kokonaisuutena kuin yksittäisinä rumpuina. Eli jos sun näkemys on enemmän toi kun se on, niin anna mennä vaan sillä kelalla. Aika paljon levyillä nykyään on totakin lähestymistä...

Overeitten kompuroinnissa kannattaa kokeilla sellaista, että ajaa vaikkka auxista overit omalle raidalleen jota sit kompuroi reilusti ja tymäkän kuuloiseksi. Tämän jälkeen etsii hyvä balanssin kompressoimattoman ja kompuralla lytätyn välille. Näin saa yhdistettyä luonnollisen kuuloisen dynamiikan ja kompressorilla aikaansaadun jämäkkyyden. Kompura overeissa kun helpost tappa varsinkin yläpään ilmavuuden ja tekee homman tunkkaisemman kuuloiseksi.

Ja edelleen: Hyvältä kuulostaa - tää on vaan tällaista säätöhommaa ja makuasioita.
BenGlenton
19.08.2005 12:19:18
Hieman ehkä topikin vierestä, mutta miksei tätä voisi kokeilla mausteeksi tässäkin tai tulevissa tapauksissa..

Minkälaisia vinkkejä tai kikkoja teillä on rumpusetin (tai yksittäisten rumpujen) reamppaukseen? Mulla on itsellä siirreltävä äänityskalusto joten hommaa voisi kuvitella tekevänsä vaikka minkälaisissa paikoissa?

Eli, minkälaisilla mikeillä, minkälaisessa tilassa, miltä etäisyydeltä, millaisella ämyrillä tuuttaa rummut kuuluville jne.

Milloin reamppaus tulee tarpeeseen, milloin mahdollisesti ei?

- tuomas
www.supremecourtband.fi
Mikael
19.08.2005 16:14:30

Joo, tuo on ihan asiaa! Saa nyt vaan nähdä jaksanko alkaa tätä vielä repimään auki. Mulla on sellainen kutina että sitten tulee taas tunti tolkulla lisää duunia.

Duunia tekemällä oppii : )

Oppii muuten myös sen missä vaiheessa se alkaa mennä huonopaan suuntaan. Pikkuhiljaa sitä alkaa luottamaan myös siihen, että jos on onnistunut äänittämään jonkun asian oikein ja se kuulostaa hyvältä, niin siihen ei ole pakko änkeä kompuraa ja eqta vaan siksi, että se on mahdollista.

Juma! Tuohan on hyvä vinkki! Tätä kokeilen ainakin jatkossa!

Kandee koittaa. Mä teen melkeen aina noin. Tomii myös monien muiden akustisten instrumenttien kanssa.
askomiko
19.08.2005 20:02:51 (muokattu 19.08.2005 20:06:47)
Huonetta sekaan rumpuihin ja reilusti, sitten sitä tilaa kompurointiin (ja särölle;) plus vielä lisää kaikua jostain hyvästä rosessorista. :)

Kitarat kuulostaa minusta jotenkin nyrjähtäneeltä, vähän kuin tuplamikityksen tuoma härö.

Ilmaa! Sinkkiämpäriä! Kolinaa! Dolbyä! Säröä!
""Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays they have to fix stuff in the marketing"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Cornflake
22.08.2005 23:41:03
Duunasin tänään lennossa toisen biisin edellisen kokemuksien mukaan, tällaista tuli:

http://www.redbound.com/turo/781.mp3

Kommentit ovat edelleen tervetulleista. Mä nukun nyt yön yli ja tsekkaan sitten miltä tuo kuulostaa.

Voipi olla että master-limiitteri on taas tiukalla:-) Saatanan multimaximaiseri.
Cornflake
22.08.2005 23:45:49
askomiko:
Kitarat kuulostaa minusta jotenkin nyrjähtäneeltä, vähän kuin tuplamikityksen tuoma härö.

Jeps, mulla oli varmaan se tilamikki vähän vinossa...

Sinkkiämpäriä! Kolinaa! Dolbyä! Säröä!

Itseasiassa noita kaikkia tuo eka ainakin taitaa tosiaan tarvita! Kolina on halppo tuoda esiin, siitä ei ole alkuperäisessä pulaa. Sinkkiämpärikin saattaa onnistua. Dolbya en uskalla antaa kuin ihan pikkusen, eikös se niin mennyt...
milcoin
23.08.2005 00:04:21
Aluksi:
Jos biisi olisi riittävän hyvä ja esittäjä joku tunnettu bändi niin noi soundit olis ihan ok. Ambinessimikeillä tai ilman.

Muuta:
Kitarat kuullosta toisaan vähän vaiheiselta/podilta. Lisäksi biisissä on sellanen ikävä piirre että se kuullostaa siltä että bändi soittaa hiljaa. Siihen ei mikään maailman L2:n auta. Kitaroissa ja rummuissa vois olla sitä piiskausta enemmän. Sellasta soundia minkä saa kun vetää ambienssimikin kompuralla ruttuun.
Sitten:
Mitä tiukempi bändi on, sitä paremmalta soundit kuullostaa.

Hyvää työtä muuten.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Cornflake
23.08.2005 07:41:20
milcoin:
Aluksi:
Jos biisi olisi riittävän hyvä ja esittäjä joku tunnettu bändi niin noi soundit olis ihan ok. Ambinessimikeillä tai ilman.

Muuta:
Kitarat kuullosta toisaan vähän vaiheiselta/podilta. Lisäksi biisissä on sellanen ikävä piirre että se kuullostaa siltä että bändi soittaa hiljaa. Siihen ei mikään maailman L2:n auta. Kitaroissa ja rummuissa vois olla sitä piiskausta enemmän. Sellasta soundia minkä saa kun vetää ambienssimikin kompuralla ruttuun.
Sitten:
Mitä tiukempi bändi on, sitä paremmalta soundit kuullostaa.

Hyvää työtä muuten.

Pointti oli siis se että sieltä lähtökuopasta kaikki on kiinni. En ole itsekään tyytyväinen bändin tatsiin ja suoritukseen. Täytyypä oppia tästä -> reeniä ja silleen.

Täytyy funtsata skeboja vielä. Podeja siellä ei ole (eli kuulosti hälyyttävältä). Mä en taida olla oikein sinut vielä tuon ambienssi-mikityksen kanssa + lähtösoundi ei ollut ehkä ihan kohdillaan.
marke-
23.08.2005 20:08:27 (muokattu 23.08.2005 20:09:54)
milcoin:

Pointti oli siis se että sieltä lähtökuopasta kaikki on kiinni. En ole itsekään tyytyväinen bändin tatsiin ja suoritukseen. Täytyypä oppia tästä -> reeniä ja silleen.

Täytyy funtsata skeboja vielä. Podeja siellä ei ole (eli kuulosti hälyyttävältä). Mä en taida olla oikein sinut vielä tuon ambienssi-mikityksen kanssa + lähtösoundi ei ollut ehkä ihan kohdillaan.

Juu.. studiossa varsinkin niinkun rumpujen lyönti (vaikken itse rumpali olekaan) tulee hoitaa silleen, että jos haluaa mäiskettä, niin lyö niitä rumpuja (ja hissuttelukohdissa hissutellaan). Mikillä otettuna kaikki tämmönen soitondynamiikan vaihtelu kuuluu paljon selkeemmin ku reeneissä. Joten 'meno'kohdissa vähän enemmän kapulaa solmuun jne. Sama pätee tietysti kitaransoitossa eli rankastaan sitä keppiä..

Vaikeutena on tietysti soittaa dynaamisesti ja tatsilla, mutta samalla oikein. Mun henk.kohtanen mielipide on että meininki ja mäiske (ainakin rokissa) ennen teknistä näperrystä.

Kohta vois kuunnella ton uusimman ja jauhaa lisää läpiä päähänsä..
Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)