Aihe: Rhodesi
1 2 3 4 5
jazzcat
28.05.2005 19:11:54
Voisitte rhodes-expertit vastata muutamaan kysymykseen:
1. Säädetäänkö koskettimien äänenvoimakkuutta muuttamalla mikkien etäisyyttä kieliin(lähemmäs:lisää volumea..)

2. miten pirussa saan niiden koskettimien touchia parannettua, kun varsinki yläpään koskettimet on suht.kevyet, tunnottomat ja löysät?? Tietääkö kukaan minkätyyppinen tatsi on joissakin studioiden priimakamoissa?

ja lopuksi 3.yläkoskettimien kolina on vissiin aika yleistä,( johtuen siitä ku ne vasaroiden kumisuojat kovettuu/kuluu) ja se ei nyt kauheena haittaa, (laitetaanhan keikalla sit volumea niin kovalle ettei kolinat kuulu) mutta onko mitään suht.helppoa keinoa vähentää sitä kolinaa??
Kiiitos etukäteen hyödyllisistä vastauksista..:b
maza
29.05.2005 13:25:02

Voisitte rhodes-expertit vastata muutamaan kysymykseen:
1. Säädetäänkö koskettimien äänenvoimakkuutta muuttamalla mikkien etäisyyttä kieliin(lähemmäs:lisää volumea..)

Oikein ymmärretty.

2. miten pirussa saan niiden koskettimien touchia parannettua, kun varsinki yläpään koskettimet on suht.kevyet, tunnottomat ja löysät?? Tietääkö kukaan minkätyyppinen tatsi on joissakin studioiden priimakamoissa?

Rhodeseissa on ollut lukuisia erilaisia koneistoja, joissa on ihan erilainen tatsi kaikissa. Kuluminenkin tietysti vaikuttaa. Ns. key pedestal modilla saa tatsia "nopeammaksi".

ja lopuksi 3.yläkoskettimien kolina on vissiin aika yleistä,( johtuen siitä ku ne vasaroiden kumisuojat kovettuu/kuluu) ja se ei nyt kauheena haittaa, (laitetaanhan keikalla sit volumea niin kovalle ettei kolinat kuulu) mutta onko mitään suht.helppoa keinoa vähentää sitä kolinaa??

Jep, uudet kumipäät niihin vasaroihin.

Kannattaa tutustua www.fenderrhodes.orgista löytyvään huoltomanuaaliin, tarvikkeita löytää mm. www.majorkey.comista.

Toivottavasti oli apua.
jazzcat
29.05.2005 14:06:50
jeps, kiitti. Olli Kaske on kyllä puhunu semmosesta että laittas jonku kutistesukan siihen vasaran päälle, ja et mitään osia ei tartte tilata...?? Onko kokemusta/tietoa? Ja että miten sen ny käytännössä vois toteuttaa?
maza
29.05.2005 17:23:06 (muokattu 29.05.2005 17:23:48)

Hei toi muuten kuulostaa ihan sairaan mielenkiintoiselta idealta, siis tuo kutistesukkajuttu! Pitääpä kysellä tuolla yhdellä mailinglistillä... Mut jos Olli K. niin sanoo, niin häntä uskokaamme, en usko että tässä maassa kukaan Rhodeseista enempää tietää.

EDIT: Niin käytännössähän tuossa olis varmaan ideana se että nykästään kutistesukkaa vasaran yli ja kuumotetaan se siihen kiinni.
Päärynä
18.08.2005 16:08:42
Voisiko joku vielä selventää mitä eroja on Mark I ja Mark II malleissa?
Tyhmästä päästäisestä kärsii koko kettupopulaatio.
Mikael
18.08.2005 16:12:54

Voisiko joku vielä selventää mitä eroja on Mark I ja Mark II malleissa?

http://www.fenderrhodes.com/models/
Oli miten oli, mutta näin on.
maza
19.08.2005 09:09:43

Tuosta linkistähän se selviää, mutta oleellisimmat ja käytännössä merkittävimmät nyt kuitenkin ovat erilainen kansi (Mk. II:n päälle saa kivasti jonkun toisen kiipparin kaveriksi) ja ennen kaikkea aivan erilainen soundi & tatsi hieman erilaisesta vasarakoneistosta johtuen. Ja joo, yksilöitähän nämä ovat kaikki, eli on hyviä ja huonoja Mk. I:iä ja II:ia.
Mikael
19.08.2005 09:31:17

Tuosta linkistähän se selviää, mutta oleellisimmat ja käytännössä merkittävimmät nyt kuitenkin ovat erilainen kansi (Mk. II:n päälle saa kivasti jonkun toisen kiipparin kaveriksi) ja ennen kaikkea aivan erilainen soundi & tatsi hieman erilaisesta vasarakoneistosta johtuen. Ja joo, yksilöitähän nämä ovat kaikki, eli on hyviä ja huonoja Mk. I:iä ja II:ia.

Soundista en sano, sillä vierekkäin en ole kahta hyväkuntoista samalla styrkkarilla kokeillut - jotenkin musta kaikki Rhodesit soundaa vähän eriltä johtuen varmaan säädöistä ja styrkkareista. Mutta tuntuma on hieman eri ainakin omassa (MkII) ja pianomaikan (MkI) soittimessa, jotka ovat molemmat suht hyvässä kunnossa. Studion MkI on aika paljon lötkömpi kuin kumpikaan noista noista edellisistä. Mä en ole kylläkään mikään pianisti ja mutta jopa mä huomaan noi erot tuntumassa.
Karlsson
19.08.2005 10:13:30
Soundista en sano, sillä vierekkäin en ole kahta hyväkuntoista samalla styrkkarilla kokeillut - jotenkin musta kaikki Rhodesit soundaa vähän eriltä johtuen varmaan säädöistä ja styrkkareista. Mutta tuntuma on hieman eri ainakin omassa (MkII) ja pianomaikan (MkI) soittimessa, jotka ovat molemmat suht hyvässä kunnossa. Studion MkI on aika paljon lötkömpi kuin kumpikaan noista noista edellisistä. Mä en ole kylläkään mikään pianisti ja mutta jopa mä huomaan noi erot tuntumassa.

Eikös jossain Rhodeseissa ole sitten muoviset koskettimet? Vai?

Oma Mark 1 on kyllä lötköistä lötköin tatsiltaan. Ja aika raskaskin vielä.

Eipähän tule tilutettua.
Mikael
19.08.2005 10:19:22 (muokattu 19.08.2005 10:19:45)

Eikös jossain Rhodeseissa ole sitten muoviset koskettimet? Vai?

Jossain vaiheessa MkII-malleihin vaihtui koskettimet muovisiksi ja näitä ei yleisti ottaen pidetä kauheen hyvinä. Mun MkII on vuodelta 81 ja siinä on koskettimet ja koneisto puuta.

Oma Mark 1 on kyllä lötköistä lötköin tatsiltaan. Ja aika raskaskin vielä.

Munkin kokemuksen mukaan MkII on hieman jämäkämpi ja täsmällisempi tuntumaltaan, mut toisaalta se voi kai johtua myös käytön määrästä ja säädäoistä. Pianomaikan MkI on paljon jämptimpi kuin studon peli.
Karlsson
19.08.2005 10:53:33
Jossain vaiheessa MkII-malleihin vaihtui koskettimet muovisiksi ja näitä ei yleisti ottaen pidetä kauheen hyvinä. Mun MkII on vuodelta 81 ja siinä on koskettimet ja koneisto puuta.

Munkin kokemuksen mukaan MkII on hieman jämäkämpi ja täsmällisempi tuntumaltaan, mut toisaalta se voi kai johtua myös käytön määrästä ja säädäoistä. Pianomaikan MkI on paljon jämptimpi kuin studon peli.

Mulla tossa ykkösessä on tietty huollon puute varmaan osatekijä. Vertailukohtana on ollut täysin ja vimpan päälle läpikätyjä yksilöitä. No, kifa toi on silti.
M.i.k.key
19.08.2005 12:59:48
Mulla tossa ykkösessä on tietty huollon puute varmaan osatekijä. Vertailukohtana on ollut täysin ja vimpan päälle läpikätyjä yksilöitä. No, kifa toi on silti.

Kiva on joo, pitääkin lähteä vaikka Tukholmaan hakureissulle...
Mä lopetan nää hommat!
zorro
19.08.2005 13:09:29
Kiva on joo, pitääkin lähteä vaikka Tukholmaan hakureissulle...

joo kiva olis.. mulla on ollu viimiset kolmevuotta aivan tajuton rhodes-kuume, mutta mistään ei ole ikinä tiedossa sellaista raha summaa. sen takia on nyt kovasti koitettu kenota ja lotota.
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä. Suhteettomat toverit #6 IMIK #34
Karlsson
19.08.2005 13:10:08
joo kiva olis.. mulla on ollu viimiset kolmevuotta aivan tajuton rhodes-kuume, mutta mistään ei ole ikinä tiedossa sellaista raha summaa. sen takia on nyt kovasti koitettu kenota ja lotota.

Höhö, jos olisin ilkeä niin kertoisin miten omani sain...
mr.muzak
19.08.2005 13:11:38 (muokattu 19.08.2005 13:12:08)

No jos oikein kova kuume on niin ostapa joku paska-kuntoinen ja rupeet väsää itse siitä parempaa. Niitä sais varmaan parilla sadallakin. Samalla opit paljon siitä soittimesta ja tiiät mitä haet paremmasta sitten kun rahaa on.
zorro
19.08.2005 13:21:19
No jos oikein kova kuume on niin ostapa joku paska-kuntoinen ja rupeet väsää itse siitä parempaa. Niitä sais varmaan parilla sadallakin. Samalla opit paljon siitä soittimesta ja tiiät mitä haet paremmasta sitten kun rahaa on.

ihan hyvä idea. noin minä varmaan teen ellen ehdi voittaa veikakuksen peleissä.

tollaseen paskaan varmaan uskaltaa tehdä joitain kosmeettisiakin modifointeja, niin saa sitten uniikimman näköisen soittimen.
zorro
19.08.2005 13:55:01
Kyllä ja kun säilyttää ne alkuperäiset kuoret niin ainahan sen voi ruuvata takaisin sellaiseksi mikä se olikin. Netistä löytyy rhodes-manuaali, sitä vaan lukemaan ja ruuvari käteen. Ite touhusin -74 vuoden suitcase MkI:n kanssa muutaman kuukauden kunnes löysin paremman ja myin tuon. Tuli rhodesin sisäkalusto tutuksi kun hajoitin sen ihan palasiksi, putsasin, säädin ja pistin takas kokoon. Ja jos mä oon osannut tuon tehdä, niin kyllä osaat sinäkin!:)

niin ja tosiaan, jos joku tietää tuollasta about 500e(?) maksavaa romua, niin minulle voi ilimottaa asiasta.
fred
31.08.2005 15:10:32
Mistä muuten kannattaa tilata kieliä (tines)?
Meni taas pari poikki, eikä oo enää varalla yhtään.
Saako niitä Suomesta laisinkaan?
Mikael
31.08.2005 15:20:08

Mistä muuten kannattaa tilata kieliä (tines)?
Meni taas pari poikki, eikä oo enää varalla yhtään.
Saako niitä Suomesta laisinkaan?

http://www.speakeasyvintagemusic.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)