Aihe: "Nuotit.fi" tms. - eikö tosiaan voi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Martso
19.08.2005 01:48:58
Jep, juuri noin. Kamala tapa, joita valitettavasti joskus näkee, olisi kirjoittaa tuo bassoäänenlasku:

Dm A+/C# | F/C Hdim | Dm....

Kuulostaa lähes samalta, näyttää aivan hirveeltä, ei mitään logiikkaa.

Ymmärsin, että alunperin ei puhuttu easy-playing harrastelija toivelaulukirja-nuoteista, vaan ammattikäyttöön tarkoitetuista nuoteista, joten siksi jaksan tässä asiassa nussia pi***ua.:)

Mutta sen takiahan sinä olet jazz-snobi, etkä mitään realiteetteja vastaava de-factokohderyhmän jäsen, Mieti tarkkaan ketä edustat ennen kommentointia ja muista mielellään ilmoittaa se.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
U.Honey
19.08.2005 05:01:56
Kuulostaa lähes samalta, näyttää aivan hirveeltä, ei mitään logiikkaa.

Ai kuulostaa lähes samalta? Mä en tajuu, mutta eipä ole ensimmäinen kerta!
My name is Baron, U.Honey Baron.
aisa
19.08.2005 06:04:56
Saarnipuu-kustannus olis pyytänyt yhdestä nuotista 8,41 eur (muistaakseni noi sentit jotain tommosta), kun olisivat lähettäneet postiennakolla. No, onneks tuossa tapauksessa löysin nuotin muuten.
Tulee tolkuttoman kalliiks, jos pitää ostaa jokainen erikseen.

no eihän toi nyt mun mielestä mitään kallista oo.
jos sä vedät viis settiä illassa, sä tarvit siihen noin 60 piisiä.
jos joutuisit kaikki kartat ostamaan niin se maksais tolla hinnalla yhteensä 504,60 egee.
eli ei sun tarvis kovin montaa keikkaa tehä kun ne olis jo maksanu ittensä takas.
en halua kuulostaa vittumaiselta mut ihmetyttää aina vaan enemmän ja enemmän se että kaikki edelletykset duunin tekemiseen pitäs saada ilmasiks ja se tuntuu olevan enemmän sääntö ku poikkeus.
"alle satakiloisilla ei ole omia mielipiteitä!"
kuunsirppi
19.08.2005 07:29:12
Osta pari Fake Book:ia jos tykkäät laulaa ulkomaankielellä tai jokunen Toivelaulukirja jos suomeksi, niin niissähän on nuotteja, joista bändikin saa selvää!

Mulla on kyllä noi kaikki Toivelaulukirjat hengellisiä toivelauluja, joululauluja, lastenlauluja ja poplauluja myöten (paitsi se erillinen kolmos-osa, jota ei tällä hetkellä kai saa vielä uudelleen yksittäisenä kirjana).

Pitää sitten pyytää varmaan jonkun blokkaan levyltä sen yhdenkin biisin nuotti, jota mä oon yrittänyt nyt metsästää siltä Asikaiselta, jos sitä noin vähän kiinnostaa omien laulujensa esittäminen. Kiitos infosta!
kuunsirppi
19.08.2005 07:41:06
no eihän toi nyt mun mielestä mitään kallista oo.
jos sä vedät viis settiä illassa, sä tarvit siihen noin 60 piisiä.
jos joutuisit kaikki kartat ostamaan niin se maksais tolla hinnalla yhteensä 504,60 egee.
eli ei sun tarvis kovin montaa keikkaa tehä kun ne olis jo maksanu ittensä takas.
en halua kuulostaa vittumaiselta mut ihmetyttää aina vaan enemmän ja enemmän se että kaikki edelletykset duunin tekemiseen pitäs saada ilmasiks ja se tuntuu olevan enemmän sääntö ku poikkeus.

Ei kai se sinänsä kallista ookaan. Tuntuu vaan sillä hetkellä kalliilta ja sitten kun siihen saa käyttää vielä ihan joka kerta aikaa kohtalaisen paljon, että saa kirjotettua sen uudelleen omaan sävellajiin, kun noi originaalit harvoin on mulle sopivia.
Nytkin mä oon monta aikaa kuluttanut uusien keikkabiisien transponointiin, kun tykkään, että kaikista biiseistä pitäs olla laput oikeista sävellajeista.
(Viime viikonloppuna saatiinkin sitten kosketinsoittaja-tuuraajalta plussaa siitä, että oli laput kaikista biiseistä ja oikeista sävellajeista).

Tästä tulikin mieleeni, että käyttääkö teistä kukaan semmosta ohjelmaa, jolla pystyy skannaan nuotin ja sitten sitä sais muokattua siitä suoraan, ettei tarvis joka saamarin nuottia kirjottaa käsin. Toimiiko nuo ohjelmat ja oppiskohan niitä käyttään ? Onko niitä monenlaisia ja mikä olis hyvä?

Vielä noista nuottien lähettämisestä sen verran, että kun tuolla jossain Sertzo mainosti, että häneltä saa nuotteja hänen tekemiinsä biiseihin, niin mulla on kanssa tekijöiden lupa antaa nuotteja noista biiseistä, joita oon levyille laulanut. Jos siis joku vielä tänä päivänä kaipaa uutta valssia, humppaa, tangoa jne.
Sertzo S
19.08.2005 08:20:00 (muokattu 19.08.2005 08:20:55)

Vielä noista nuottien lähettämisestä sen verran, että kun tuolla jossain Sertzo mainosti, että häneltä saa nuotteja hänen tekemiinsä biiseihin, niin mulla on kanssa tekijöiden lupa antaa nuotteja noista biiseistä, joita oon levyille laulanut. Jos siis joku vielä tänä päivänä kaipaa uutta valssia, humppaa, tangoa jne.

Mä en muista, milloin olisin ostanut tanssipändeissä soittessani jonkun nuotin. Olen aina pyrkinyt kirjoittamaan ne itse, tai joku muu on sen pändissä tehnyt puolestani. Painonuotin tullessa vastaan olen tarkistanut, kuinka se vastaa omaani ja mahdolliset kirjoitusvirheet olen omastani sitten korjannut. Sointujen käytössä olen myös joskus tehnyt omia ratkaisujani.
ninmari
19.08.2005 08:35:33
Tästä tulikin mieleeni, että käyttääkö teistä kukaan semmosta ohjelmaa, jolla pystyy skannaan nuotin ja sitten sitä sais muokattua siitä suoraan, ettei tarvis joka saamarin nuottia kirjottaa käsin. Toimiiko nuo ohjelmat ja oppiskohan niitä käyttään ? Onko niitä monenlaisia ja mikä olis hyvä?

Meillä on käytössä finale ja sibeliustakin on tullut kokeiltua.Koulussa piti tehdä yksi tehtävä, jossa halusin esitellä nimenomaan nuotinnusohjelmaa.Sellainen aika näppärän oloinen ja suomenkielinen nuotinnusohjelma oli capella.Löytyy googlesta ja siitä voi ilmaisen demon imuroida ja kokeilla.siihen kuuluu myös se skannausversio ja myöntää pitää että helpottaisi pirusti sellainen!!Täytynee harkita sen hankkimista, kunhan laitan ensin ärhäkämmän tietsikan.

Mä laitoin kerran mailia Finlandersin pojille,kun piti saada nuotti yhteen häävalsiin, enkä löytänyt sitä meidän kuppasesta kyläkirjastosta.Ne lähetti mulle sen ihan mitään mukisematta ja vieläpä erittäin mielellään.Vaikka niidenkin biisit soi varmasti ihan ilman muakin.=)
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
Sertzo S
19.08.2005 08:39:34

Mä laitoin kerran mailia Finlandersin pojille,kun piti saada nuotti yhteen häävalsiin, enkä löytänyt sitä meidän kuppasesta kyläkirjastosta.Ne lähetti mulle sen ihan mitään mukisematta ja vieläpä erittäin mielellään.Vaikka niidenkin biisit soi varmasti ihan ilman muakin.=)

Fiksuja kundeja nuo Finkut!
baron
19.08.2005 09:08:18 (muokattu 19.08.2005 09:09:47)

Tästä tulikin mieleeni, että käyttääkö teistä kukaan semmosta ohjelmaa, jolla pystyy skannaan nuotin ja sitten sitä sais muokattua siitä suoraan, ettei tarvis joka saamarin nuottia kirjottaa käsin. Toimiiko nuo ohjelmat ja oppiskohan niitä käyttään ? Onko niitä monenlaisia ja mikä olis hyvä?.

Mulla on Finale, joka periaatteessa tunnistaa nuotit skannatusta, mutta niin huonolla menestyksellä, että oon arvioinut, että helpompaa kirjoittaa alusta alkaen kuin korjata tunnistuksen virheitä.

Se mikä oikeesti helpottaa (ainakin mua), että kun on Finalella kirjoittanut, ohjelma transponoi mihin tahansa sävellajiin sointuineen.

Eli tällä hetkellä mun kaikki keikkalaput on soitettavissa sävellajeissa, enää ei käy niitä fiboja, että kun kiipparit transponoinut, unohtaa ottaa pois ennen seuraavaa piisiä.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
Sertzo S
19.08.2005 09:11:50

Se mikä oikeesti helpottaa (ainakin mua), että kun on Finalella kirjoittanut, ohjelma transponoi mihin tahansa sävellajiin sointuineen.

Mitä tuo ohjelma maksaa? Kiinnostus heräsi, kun tuo transponointi sointuineen onnistunee kätevästi.
baron
19.08.2005 09:14:28

Mitä tuo ohjelma maksaa? Kiinnostus heräsi, kun tuo transponointi sointuineen onnistunee kätevästi.

Finale maksaa kultaa, mutta imuroi sen ilmaisversio Notepad.
Mun käsityksen mukaan siinäkin on tää transponaatio.

Syy miksi mä ostin Finalen oli, että aikoinaan Notepad transponoi vain nuotit, mutta ei sointuja ja sitten kun olin ostanut Finalen, Notepadiinkin ilmaantui sointujen transponaatio.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
Sertzo S
19.08.2005 09:18:40
Finale maksaa kultaa, mutta imuroi sen ilmaisversio Notepad.
Mun käsityksen mukaan siinäkin on tää transponaatio.

Syy miksi mä ostin Finalen oli, että aikoinaan Notepad transponoi vain nuotit, mutta ei sointuja ja sitten kun olin ostanut Finalen, Notepadiinkin ilmaantui sointujen transponaatio.

Laitatko imurointiosoitteen? Kiitos! :)
artope
19.08.2005 09:45:59

Fiksuja kundeja nuo Finkut!

Olen parikin kertaa Finkkujen nuotin saanut sitä pyytäessäni, samoin A.Aallolta. Toimii!!
-kaikki muu paitsi humpansoitto on turhaa-
cubasisti
19.08.2005 10:01:21
sointuvaihdoksia vahvoilla tahdin osilla alleviivataan aina vallitsevan funktion perusäänellä tai ainakin pääkarakteeriäänellä.

Ai joo vai.

Kylläpäs nämä mun "totuudet" aiheuttaa ärsytystä. ;)

Sanokaa mitä sanotte, niin Bm7b5 (tai vaikka olis Hm7b5) on Am:sta menevässä humppabiisissä väärin merkitty. Siis nyt puhutaan Toivelaulukirjojen tapaisista nuoteista ja pysytään Suomessa. "Dm" sointumerkin alussa kuvaa soinnun tehtävää paremmin, koska se korostaa Erkki Perseelle, että sen täytyy soittaa sinne F ja D. Jos basisti ei tajua soittaa H:ta, niin se ei sitä humppaa pilaa.

Minusta "Bm7b5" kuulostaa ihan snobismilta, koska aina kun olen jotain sinne päinkään kirjoittanut, niin siitä on tullut hankaluuksia. On harvinainen poikkeus, että satunnainen kitaristi-basisti-yhdistelmä selviäisi sellaisesta haasteesta.

Joskus kauan sitten yritin jopa vaihtaa H:n B:hen, mutta lopulta tulin siihen tulokseen, että sivistävä vaikutus ympäristööni on häviävän merkityksetön revittyihin hiuksiin ja palaneisiin hermoihin nähden. Ei kannata. Elämä on liian lyhyt. Maassa maan tavalla.
cubasisti
19.08.2005 10:02:15
Laitatko imurointiosoitteen? Kiitos! :)

http://www.google.fi/search?q=finale+notepad
Sertzo S
19.08.2005 10:03:33

Joskus kauan sitten yritin jopa vaihtaa H:n B:hen, mutta lopulta tulin siihen tulokseen, että sivistävä vaikutus ympäristööni on häviävän merkityksetön revittyihin hiuksiin ja palaneisiin hermoihin nähden. Ei kannata. Elämä on liian lyhyt. Maassa maan tavalla.

Just!
jon lord
19.08.2005 10:12:14
Tuolla puhuttiin aikaisemmin sointumerkkien kirjoitus tavoista. Onko kellekään tuttu merkintä maj7 sillä tavalla että merkitään normaalisti vaikka C 7 ja pieni kärkikolmio 7 viereen ylös? Monet eivät ymmärrä tätä merkintää mutta ymmärtääkseni tämä on ollut käytäntö jo pidemmän aikaa. Samaten jos merkaan vaikka dm- tai dm+ se tarkoittaa automaattisesti kvintin laskua tai nostoa mutta sitä ei aina ymmärretä. Sitten usein on tullut tilanne eteen ettei joku ymmärrä sointua esim. G 11 käytetään tavallisimmin merkintää dm7 / G. Myös 13 sointu aiheuttaa usein epätietoisuutta siitä mikä se on . Vielä yksi "dimi" merkitään vieläkin dim vaikka pelkkä o riittäisi siihen. Eikö nämä merkitä tavat otettu käyttöön siksi että ne erottaisi paremmin ja tahtien välissä ei olisi ahdasta kun ne täyttää joskus sointumerkkien viidakko.
Jos mies ei olis kekseliäämpi kuin nainen niin maailmassa juotais vähän kaljaa
El Condor
19.08.2005 10:20:41
Sanokaa mitä sanotte, niin Bm7b5 (tai vaikka olis Hm7b5) on Am:sta menevässä humppabiisissä väärin merkitty. Siis nyt puhutaan Toivelaulukirjojen tapaisista nuoteista ja pysytään Suomessa. "Dm" sointumerkin alussa kuvaa soinnun tehtävää paremmin, koska se korostaa Erkki Perseelle, että sen täytyy soittaa sinne F ja D. Jos basisti ei tajua soittaa H:ta, niin se ei sitä humppaa pilaa.

Ymmärrän ajatustapasi, mutta en sanoisi kuitenkaan, että Hm7b5 (tai Bm7b5) on väärin. Minusta se olisi nimenomaan oikein, ja kun kirjoitan lappuja vähänkään edistyneemmille soittajille, käytän nimenomaan tuota merkintää.

Mutta jos kirjoitan lappuja esim. jollekin harrastajaporukalle, niin silloin mietin tarkkaan, ymmärtääkö kitaristi tai kiipparisti seiskaa kalliimpia sointuja. Vaikka olenkin sitä mieltä, että nuotinnoksessa (kuten muussakaan elämässä) ei pitäisi yleensä pitäisi mennä osaamattomien ehdoilla, niin jos minä teen jollekin plokkauksen tai sovituksen, niin kyllä minä pyrin siihen, että väärinymmärryksen mahdollisuus on mahdollisimman pieni. En minä halua, että kukaan pääsee sanomaan, että "Condor sovitti meille biisin ja kuulostaa ihan paskalta", vaikka vika olisikin soittajissa. Tietysti tapauskohtaisesti voi kirjoittaa vaikka äänet ulos tai piirtää sointudiagrammin ("Tuo sormi tuohon ja tuo tuohon. Nnnnnoin!!!"), mutta jotenkin oudolta sekin tuntuu.

Muuten olen sitä mieltä, että jos tällainen nettipalvelu tulisi, niin niiden nuottien tulisi toki olla pro-tasoisia, ja tässä ko. tapauksessa soisin käytettävän nimenomaan tuota Hm7b5-merkintää (tuo H on henkilökohtainen, klassisesta pohjakoulutuksesta johtuva mieltymys). Jos joku kylänpoikabändi tulkitsee tuollaisia lappuja väärin, niin ei kuulu minulle. Jos taas joku kylänpoikabändi tulkitsee minun kirjoittamiani lappuja väärin, niin se jo vähän kuuluukin.

Tulipa taas alkuperäisen aiheen vierestä, mutta sehän ei ole täällä uutta.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
El Condor
19.08.2005 10:25:49
Se pikkukolmio herättää tosiaankin ihmetystä.

Niin kai kaikissa miespuolisissa, niin nuorissa kuin vanhoissa...
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)