Aihe: Avarakatseisuus musiikissa.
1 2 3 4 5 6
Kitaranraiskaaja
26.05.2003 23:03:44

Kyllähän minä jonkin verran monenlaista musiikkia kuuntelen ihan jatkuvasti. Konemusiikkia ei ole tullut oikein kuunneltua ala-asteaikojen jälkeen, mutta en voi siltikään sanoa, että konemusiikki paskaa olisi. Esimerkiksi Prodigyltä ainakin löytyy paljon hyviä biisejä.
Sano EI lehtimyyjille.
mathias
26.05.2003 23:09:04
Minulla on jostain syystä erittäin suppea musiikkimaku. Jos vilkaisen levykasaa stereoiden päällä, löytyy seuraavat levyt:

Slayer: Diabolus in Musica
Sepultura: Roots
Sepultura: Chaos A.D.
Megadeth: Peace Sells...But Who's Buying?

Pelkkää metallia. Olen kyllä yrittänyt kuunnella muutakin musiikkia, mutta minkäs teet kun muunlainen musiikki ei vain yksinkertaisesti kuullosta hyvältä. Musiikkimakuni kehitys tähän suuntaan alkoi joskus 80-luvulla Alice Cooperilla, Guns N' Rosesilla ja vähän myöhemmin Metallicalla. CMX ja Smashing Pumpkins ovat oikeastaan ainoat hyvät bändit jotka edustavat "kevyempää" tyylisuuntaa. Katsellaan tässä joskus vaikka 30 vuoden kuluttua, jospa sitten alkaisi kuunnella vaikka suomi-iskelmää, pukeutua tuulipukuun ja harrastaa sauvakävelyä ennen lauantai-saunaa ja Bumtsibumia.
Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen-
superfly
26.05.2003 23:13:51
Parinkymmenen vuoden päästä laulellaan Slayerin South of heavenia Bumtsi-Bumissa. :)
Harppu on alaston piano
Billsner
26.05.2003 23:21:14
Parinkymmenen vuoden päästä laulellaan Slayerin South of heavenia Bumtsi-Bumissa. :)

Sitten minäkin voisin katsoa Bumtsi-Bumin :)
mathias
26.05.2003 23:24:28

:) siinä saa Seppo Hovi Jr. hakata pianoaan ihan tosissaan.
Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen-
aleksi
26.05.2003 23:30:08
Kuinka moni pitää vain yhdestä/muutamasta genrestä, eikä siedä muita? Minä en ainakaan ymmärrä, miksi pitää dissata muita genrejä, varsinkaan jos niihin ei ole tutustunut.

Miksi niiin monet tuntemani tyypit pitävät vain pienestä osasta musiikkia, eivätkä suostu kuuntelemaan mitään muuta? Täälläkin on varmasti suurin osa tällaisia.

Eikö voisi nauttia kaikesta musiikista? En tietenkään tarkoita, että kaikki voisivat pitää kaikesta, mutta esim. yhden genren sivuuttaminen yhdellä artistilla on aika tyhmää.

Mikään genre ei ole täydellinen, kaikkea voi verrata toisiinsa ja arvostella sillä perusteella. Mutta jokaisessa genressä on se joku juttu, mikä tekee siitä hyvän. Eikö kannattaisi yrittää löytää sitä?

Minua ainakin ärsyttää suuresti ihmisten erittäin suppea ja sokea musiikkimaku. Mikä tähän auttaisi, miten saisi ihmiset aukaisemaan silmänsä?

Kuka sitä tämän jälkeen myöntäisi ;)

Kuuntelen kyllä aika laajalla skaalalla, mutta lähes kaikki ostamani levyt ovat samaa genreä. Muita lainailen sitten kirjastosta (, jonka juuri opin) tai latailen netistä.

Rahat ei yksinkertaisesti riitä jokaisen genren tukemiseen, joten keskityn siihen, joka kokonaisuudessaan on lähinnä sydäntä.
"-Har du en cigarett komppis?
-Not for you."
superfly
26.05.2003 23:32:23
Kirjasto on loistava apu tämmöiselle ihmisille joka ahmii musaa joka genrestä. Ihan sokkona yleensä kannan aina muovikassillisen sieltä kerran viikossa ihan sekalaista kamaa.
Harppu on alaston piano
Iso-Jaakko
26.05.2003 23:35:43

Sepä on vaan huono mennä vieraan genren hyllylle tutkimaan jos ei tiedä mitään. Sama jos kahmaisisi rock-hyllystä sokkona kymmenen levyä niin ne tuskin edustaisivat mitään alan ehdotonta kärkeä. Varsinkin kun ne halutuimmat ovat jatkuvasti lainassa.
Ronskisti ranttaliks vaan!
superfly
26.05.2003 23:39:36
Sepä on vaan huono mennä vieraan genren hyllylle tutkimaan jos ei tiedä mitään. Sama jos kahmaisisi rock-hyllystä sokkona kymmenen levyä niin ne tuskin edustaisivat mitään alan ehdotonta kärkeä. Varsinkin kun ne halutuimmat ovat jatkuvasti lainassa.

Tuossa on kyllä pointti. Kyllähän siinä joutuu kaikenlaista huttua kuuntelemaan, mutta kyllä sitten usein tulee todella hienoja löytöjä aivan tuntemattomilta pumpuilta ja sellaisilta tahoilta, joilta ei odottanut mitään. Ja nykyään voi netissä tehdä varauksetkin jo todella helposti.
Harppu on alaston piano
Purple Haze
27.05.2003 00:11:55
Kai se ainakin nuoremmilla on vähän sakin paine, eli pitää olla hip ja kuunnella sitä mitä muutkin tai sitä mikä on in.
Mikä hemmetin sakin paine? Asunko minä ihan pajukossa vai miksen ole koskaan huomannut minkäänlaista "sakin painetta" musiikin saralla?! Saattaa tosin johtua siitä että musiikkiluokalla maku avartuu jo ihan nuorena, eikä sen takia ole kerinnyt kasvaa kiinni mihinkään tiettyyn genreen. Mene ja tiedä. Tuo "paine" tuntuu minusta vain niin urbaanilta legendalta... sanahelinältä. Tapahtuuko tuota tosiaan?

(ps. kuuntelen muuten klasaa enemmän kuin profiilini antaa ymmärtää... oikeastaan kuuntelen kaikkea enemmän kuin profiilini antaa ymmärtää... taas ihan turha kommentti.)
"musiikki painaa huulet huulillesi ja miltei kuolet, äänet hävittävät ympäröivät huoneet ja tulevat luokse, minä äänessä ja ääni minussa, surullinen musiikki ei vain muistuta kipua, se on sitä kipua mitä mikään ei lievitä" Murmurecordings-äänestä
se_julle
27.05.2003 00:28:37
Koen itse olevani aika avarakatseinen musan suhteen.

Pääasiassa kuuntelen kai rokahtavaa musiikkia.
Mutta kaikki käy räpistä kauntriin ja hevistä jazziin. Väitän että joka genrestä löytyy joku kuuntelemisen arvoinen
orkesteri tai kappale. Ainakin minun musiikkimaulleni.

Musiikillista tajuntaani on viimeisen muutaman vuoden aikana onnistunut laajentamaan radiokanava nimeltänsä Radio Helsinki. Sitä kun ei ikinä tiedä millaista musaa siellä soitetaan kun radion avaa. Raskaampi musiikki on ehkä jäänyt hieman vaihtopenkille kyseisellä asemalla, mutta muuten musiikkitarjonta on kiitettävän laajaa.
Tuuli on kiireistä ilmaa.
jannu
27.05.2003 00:43:02 (muokattu 27.05.2003 00:45:13)
Voisi melkein sanoa, että kuuntelen kaikkea Aariasta Örinään. Siis onhan vielä paljon hyvää jäänyt kuulematta, mutta maku on lavea. Biisi on se joka ratkaisee, genreistä viis.
Marlowe
27.05.2003 07:32:56 (muokattu 27.05.2003 07:35:04)
Olen itse huomannut olevani HIEMAN genrerajoitteinen: vanhaa Black Sabbathia raskaampi heavy ja ns. "konemusiikki" ei vetoa allekirjoittaneen musiikkimakuun juuri lainkaan. Melkein kaikkea muuta populaarimusiikkia tuleekin sitten kuunneltua, soulista punkkiin ja popista jazziin. Lisäksi vaikuttaa siltä, että suurin osa suosikkilevyistäni on tehty karkeasti ottaen ennen vuotta 1979, joten kaipa minua voisi ikärasistiksikin tässä suhteessa nimittää.

Joo, tämä on kyllä totta. Halutuimmat levyt eivät juuri ehdi hyllyssä levätä, vaan ne menevät välittömästi lainaksi. Onneksi varauksen voi aina jättää - tosin moniin uutuuslevyihin varauksia saattaa hyvinkin olla tuollaiset 40 kappaletta ja reilusti enemmänkin (tosin kyllä ainakin suuremmissa kirjastoissa pyritään kappalemäärää suhteuttamaan kysyntään, jottei odottavan asiakkaan aika kävisi turhan pitkäksi).

Ja mitä tulee vielä tuohon vieraaseen genreen tutustumiseen kirjastojen musiikkiosastoilla, niin voisihan tuota jonkinlaisia vinkkejä antaa oman tietämyksen puitteissa, mutta harvemminpa asiakkaat tulevat kysymään sellaisia tyyliin "mitkä olisivat hyviä hevilevyjä" (klassista saatetaan joskus näin kysyäkin). Luettavan suhteen näin tapahtuu ehkä useammin.
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
SURf
27.05.2003 08:23:36
Jotenkin taitaa olla, että tähän threadiin vastaavat vain ne joilla asiat ovat hyvin. Ilmeisesti tuo otsikko oli vähän liian rankka muutamille, joten he kiertävät tämän kaukaa. :)

Niinpä. Joudun minäkin tuottamaan "pettymyksen" kun julkituon mieltymykseni kuunnella kaikenlaisia ääniä ja kuulla niissä musiikkia.

Tosin tämä on äärimmäisen hankalaa niiden äänien kohdalla jotka tuottavat minulle fyysistä kipua. Mistäköhän se muuten johtuu, ympärillä olijat eivät huomaa mitään ja itselläni korviin viiltää niin perkuleesti jotkut äänet?
Insinööri kaatui heinikkoon
luu
27.05.2003 08:39:44

Tässä aiheessa voisi miettiä millaisia musiikkityylejä on olemassa. Ajattelin joskus, että kuuntelen monipuolisesti erilaista musiikkia kun multa löytyy jazz, rock, funk, hevi ym. musiikkia. Sitten ajattelin asiaa hieman laajemmin. Millaista musiikkia maailmasta löytyy. Huomasin, että minun musiikkimakuni on itse asiassa aika suppea.

Minusta pop, rock, jazz, metal jne voidaan niputtaa löyhästi yhteen. Kaiki ovat länsimaista populaarimusiikkia, joissa käytetään enemmän tai vähemmän samoja instrumentteja. Samoin musiikin rakenne on aika samanlainen. Klassinen musiikki voisi muodostaa yhden kokonaisuuden. Konemusiikki voisi myös olla yksi musiikintyyli. Konemusiikilla tarkoitan Kraftwerkin tyylistä musiikkia, joka on teollisen kuuloista. Sitten maailmasta löytyy erilaista kansanmusiikkia, jossa musiikin rakenne on täysin erilainen kuin länsimaisessa musiikissa. Varmaan on muitakin erilaisia musiikkityylejä, mutta noi tuli äkkiseltään mieleen.
Blue Moon
27.05.2003 15:30:23 (muokattu 27.05.2003 15:31:08)

luu: Sitten maailmasta löytyy erilaista kansanmusiikkia, jossa musiikin rakenne on täysin erilainen kuin länsimaisessa musiikissa.

Tuossa nimim. "luu":n kirjoituksessa alkaa jo olla sitä avarakatseisuutta.

Rock/pop yms. musiikki on usein vain tällaisen kansanmusiikin elementtien hyödyntämistä. Toki erilaisten musiikkikulttuurien kohtaamisista saattaa syntyä hyvinkin mielenkiintoista musiikkia.
- It's been a long time coming -
Blue Moon
27.05.2003 15:35:44

Iso-Jaakko: Sepä on vaan huono mennä vieraan genren hyllylle tutkimaan jos ei tiedä mitään.

Internet, kirjat, lehdet... Mun mielestä maailma on tietoa täynnä, jos sitä vähänkin viitsii etsiä.
- It's been a long time coming -
Jabbe
27.05.2003 19:04:02
Internet, kirjat, lehdet... Mun mielestä maailma on tietoa täynnä, jos sitä vähänkin viitsii etsiä.

Täältäkin on löytynyt paljon vinkkejä, joita olen hyödyntänyt ja avartanut musiikkimakuani ja -tietämystäni. Kannattaa kokeilla.
Vierivä sämpylä ei sammaloidu.
Makuupussimies
27.05.2003 21:14:05
No mä kuuntelen näitä: poppi(radioheadin), grunge, rock, blues, reaggae ja punk.
"Stay out of the road if you wanna grow old" -Pink Floyd
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)