Aihe: "Nuotit.fi" tms. - eikö tosiaan voi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Sertzo S
18.08.2005 09:16:20 (muokattu 18.08.2005 09:16:39)
"Sori, mutta Ainoa Oikea tapa kirjoittaa se on Dm6/H, joka se sointu ihan oikeasti on. Se on Am-sävellajin IV-sointu ja sillä siisti."

Kerroppa tuo ylläoleva kaikille säveltäjille ja sovittajille. Mielestäni kaikki tavat miten tuokin sointu kirjoitetaan olisi kuitenkin (kitaristienkin) tunnettava kirjoitetaan se sitten Dm7b5 tai Fm6. sama juttu tuo B tai H "ongelma", näyttää kuitenkin siltä, ettei mitään yhtenäistä sääntöä kuitenkaan noudateta, joten siksikin. Sama juttu soinnussa esim. C9#11 tai C9b5, kumpaakin merkintää käytetään sinänsä samasta soinnusta. Lisää: C7b5 on enharmonisesti samat äänet omaava kuin F#7b5, joten kunpikin käy siihen paikkaan mihin se sävellyksessä sopii. Tällaista tämä teoria näin itseopiskeltunakin. ;)"
baron
18.08.2005 09:18:28

Funktioista puheen ollen olen sitä mieltä, että Dm6/H on edelleen IV-sointu ja bassokäännös on vain pieni lisämauste. H bassossa luo sinne hiukan enemmän painetta siirtyä dominanttisoinnun suuntaan..

Kyllähän II-V-I on "kaiken" musan perusta.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
Martso
18.08.2005 09:19:56
Kerroppa tuo ylläoleva kaikille säveltäjille ja sovittajille. Mielestäni kaikki tavat miten tuokin sointu kirjoitetaan olisi kuitenkin (kitaristienkin) tunnettava kirjoitetaan se sitten Dm7b5 tai Fm6. sama juttu tuo B tai H "ongelma", näyttää kuitenkin siltä, ettei mitään yhtenäistä sääntöä kuitenkaan noudateta, joten siksikin. Sama juttu soinnussa esim. C9#11 tai C9b5, kumpaakin merkintää käytetään sinänsä samasta soinnusta. Lisää: C7b5 on enharmonisesti samat äänet omaava kuin F#7b5, joten kunpikin käy siihen paikkaan mihin se sävellyksessä sopii. Tällaista tämä teoria näin itseopiskeltunakin. ;)

Kyllä näissä pitäis yrittää noudattaa jonkin näköistä logiikkaa sen suhteen, että millä asteella ko. sointu on vallitsevassa sävellajissa. Nuo enharmonisesti tai säveliltään samat soinnut tahtoo yleensä sekoittaa, kun nopeasti lukee tai primavistaa soittaa.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
PL
18.08.2005 09:22:07 (muokattu 18.08.2005 09:25:00)
Eikös Neljä Ruuvia nimim. kysellyt moisen palvelun tarpeellisuudesta ja kysynnästä joskus alkukesästä, taisi silloin ajatus kariutua hinta, tekijänoikeus- ja laaturajankäyntiin.

lisäsin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=95233
baron
18.08.2005 09:23:49

Eikös Neljä Ruuvia nimim. kysellyt moisen palvelun tarpeellisuudesta ja kysynnästä joskus alkukesästä, taisi silloin ajatus kariutua hinta, tekijänoikeus- ja laaturajankäyntiin.

Kun kustantajat itse panisi palveluita pystyyn.
Paljon piisejä, joiden nuotteja ei paineta, kai siitä ainakin itse itsensä kannattavan palvelun saisi.
v_m_kangas
18.08.2005 09:25:12

Plokkauspalvelussa lienee kuitenkin kyse eri asiasta.

Tietysti, jos kaikki nuotit saisi heti netistä, ei kenenkään tarvitse mitään enään plokata :)
Humppaa tai soita humppaa
Martso
18.08.2005 09:26:53

Näin kävi. Yleensä harva on valmis maksamaan käypää hintaa mistään. (Toivottavasti kipinä ei lennä mihinkään helposti syttyvään;) Varsinkaan nykyään, kun kaikki on tottunu saamaan kaiken ilmaiseksi netistä.
Sertzo S
18.08.2005 09:28:25
Kun esim. tekee jostain biisistä kustannussopimuksen levy-yhtiön kanssa, niin muistaakseni siihen kuuluu myös kustantajan puolelta julkaista nuotti. Eipä ole ainakaan minun ainoasta kustannetusta teoksestani näkynyt Reijo Taipaleeen levyttämästä laulustani. Näitähän ei saa kopioida tai levittää ilman lupaa.
Manus, eli kustantamattomasta sen saa tietääkeni ilman sanktioita tehdä. Mulla on kyllä sovittajan laittama nuotti itselläni mainitsemastani laulustani, mutta sitäkään en ole levittänyt edellämainitusta syystä.
cubasisti
18.08.2005 09:32:02
No joo, miten vain, kunhan tiedostaa nuottiensa de-facto-kohdeyleisön.

Itse tykkään, että olisi parempi, jos jokamiehen humppanuotit (=Toivelaulukirjan sointumerkit) kirjoitettaisiin itseoppineiden rokkarihumppaajien bändeille, jotka eivät ole mistään sointujen asteista ja muista hienoista jutuista kuulleetkaan. Kaiken opiskelleet jazz-snobit osaavat kyllä tulkita vähän vähemmänkin teoriahygieenistä lappua.
aisa
18.08.2005 09:45:21
Tässä yksi esimerkki hienosta palvelusta:
http://www.meirmusic.net/lista.htm

Ei muuta kuin muutkin kustantajat, samanlaista palvelua, kiitos.

no perskeles.
toi on just se sivusto johon aiemmin viittasin. asiallista.
"alle satakiloisilla ei ole omia mielipiteitä!"
Martso
18.08.2005 09:46:06
No joo, miten vain, kunhan tiedostaa nuottiensa de-facto-kohdeyleisön.

Itse tykkään, että olisi parempi, jos jokamiehen humppanuotit (=Toivelaulukirjan sointumerkit) kirjoitettaisiin itseoppineiden rokkarihumppaajien bändeille, jotka eivät ole mistään sointujen asteista ja muista hienoista jutuista kuulleetkaan. Kaiken opiskelleet jazz-snobit osaavat kyllä tulkita vähän vähemmänkin teoriahygieenistä lappua.

Heh! Aika ärhäkäs olet heti aamusta! :) Minun mielestä tässä ei ole kyse mistään snobismista. Jos de-facto-kohderyhmän perusteella biisiin oikeasti kuuluvista soinnuista jätetään pois siihen olennaisesti kuuluvat lisäsävelet (ts. laajat soinnut), pahimmassa tapauksessa jopa seiskat ja muutellaan pohjasäveliä, jää biisistä paljon pois oleellista ja monesti tärkeää sisältöä. Voidaan toki väittää, että kyseessä on sovituksellinen ajatus, mutta sitten mennään saivartelun puolelle. Pikemminkin tuommonen on sama, kuin jättäisi taidoilleen liian vaikean osan soittamatta tai soittaisi yksinkertaistettua rytmiä as written.
cubasisti
18.08.2005 11:05:25
Tarkoitin lähinnä tätä "Bm7b5" vs. "Dm6/H" -tapausta. Käytännön soittajien soittamana kuulostaa paljon paremmalta, jos nuottiin on kirjoitettu Dm6/H.

Jos vielä teoriapuolelta jatketaan, niin minusta ko. soinnussa tärkein sävel soinnun tehtävän kannalta on Dm:n terssi eli F. En pysty olemaan samaa mieltä perinteisen teorian näkökulman kanssa, jossa bassosävelille annetaan soinnun luonteen määrittämisessä hirveän iso painoarvo. On olemassa vain (korkeintaan) kolme astetta, I, IV ja V. Kaikki muu on lisäkikkailua. Minusta basso voi soittaa mitä soittaa ja käännökset ovat vain saman asian erilaista esille tuomista. Mitähän klassinen sointuanalyysi tuumaisi walking bassista... ;) Sointuasteet ne siellä vaihtelevat kauheasti...? Eivät vaihtele. Basisti vain heittää vähän maustetta ja fiilistä keitokseen. Kokonaisuus on se mikä ratkaisee, ei mitkään yksittäiset sävelet.

Du dii. Taas tuli julistettua Oikea Totuus.
baron
18.08.2005 11:09:13

Du dii. Taas tuli julistettua Oikea Totuus.

Kyllähän länsimaisen kevyen musiikin perussointukierto on
II-V-I!

Bluesit ja kolmen soinnun rokit erikseen.
El Condor
18.08.2005 11:30:10
Kyllähän länsimaisen kevyen musiikin perussointukierto on
II-V-I!

Vaikka itse olen tässä "Nuotit.fi"-aiheisessa keskustelussa vakaasti tuon II-V-I -ajattelun kannalla, niin kyllähän kylmä totuus useilla kylänpoikabändeillä on, että kannattaisi kirjoittaa tuo Dm6 (tai jopa Dm), koska tuo Hm7b5 tulee hyvin suurella todennäköisyydellä soitetuksi pelkkänä Hm7:na, mikä voi saada arvaamatonta tuhoa aikaan. Bm7b5-merkinnällä kerjääkin sitten jo vertä nenästään...

Itse asiasta sanoisin, että tuollainen nettipalvelu, josta saisi maksua vastaan nuotteja yksittäin olisi oivallinen, ja tulisin sellaista varmasti itsekin käyttäneeksi. Irtonuotit ovat nykyään pöyristyttävän hintaisia (eikä niitä enää juuri saakaan), eikä koko nuottialbumin ostaminen yhden kappaleen takia motivoi. Sitten sitä tulee käytyä kirjastossa ja kopiokoneella.

Jännä muuten, miten nuottien kopiointi ja niiden (kopioiden) välitys on täällä ikäänkuin yleisesti hyväksyttyä, vaikka monet muut tekijänoikeuksiin liittyvät rikkomukset herättävät heti voimakkaitakin reaktioita.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
baron
18.08.2005 11:34:43

Vaikka itse olen tässä "Nuotit.fi"-aiheisessa keskustelussa vakaasti tuon II-V-I -ajattelun kannalla, niin kyllähän kylmä totuus useilla kylänpoikabändeillä on, että kannattaisi kirjoittaa tuo Dm6 (tai jopa Dm), koska tuo Hm7b5 tulee hyvin suurella todennäköisyydellä soitetuksi pelkkänä Hm7:na, mikä voi saada arvaamatonta tuhoa aikaan. Bm7b5-merkinnällä kerjääkin sitten jo vertä nenästään...

Entäs H ja sitten se tanskalainen Ö (nolla, jossa poikkiviiva, puolidimi?)
Martso
18.08.2005 11:35:44

Ei auta. Se on nimenomaan se b5 joka siellä hidastaa.
El Condor
18.08.2005 11:42:21

Monet haitaripartiot eivät ymmärrä mistään seiskaa kummemmasta. Tosielämässä kuultu kommentti: "Mikäs tuommoinen nollasointu on?"

Hm7b5-soinnun olen nähnyt tosielämässä soitetun mm. näin (tämä auennee lähinnä kitaristeille:

----2----
----3----
----2----
----3----
----2----
----X----

Eli tässä puolivalistunut kitaristi oli ymmärtänyt, että kun Hm7-soinnusta tiputtaa neljännen kielen neljännen nauhan ääntä (F#) kolmannelle nauhalle (F), niin saadaan miikkavitosefekti. Muuten ihan jees, mutta ensimmäisellä kielellä soi edelleen toisella nauhalla se F#. Mukavan kuuloista, ja tällä tavalla oli ko. sointu vuosikymmenten ajan soitettu.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Lennu
18.08.2005 12:36:00

Eli tässä puolivalistunut kitaristi oli ymmärtänyt, että kun Hm7-soinnusta tiputtaa neljännen kielen neljännen nauhan ääntä (F#) kolmannelle nauhalle (F), niin saadaan miikkavitosefekti. Muuten ihan jees, mutta ensimmäisellä kielellä soi edelleen toisella nauhalla se F#. Mukavan kuuloista, ja tällä tavalla oli ko. sointu vuosikymmenten ajan soitettu.

Haha, oli pakko kokeilla. Kamalan kuuloinen, eikö sillä ole korvia päässä?
"Tosimies teeskentelee orgasminsa. Myös masturboidessa.", -J
baron
18.08.2005 12:43:05

Haha, oli pakko kokeilla. Kamalan kuuloinen, eikö sillä ole korvia päässä?

Hm7add#11?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)