Aihe: Tokai LS mallit vai Gibson les paul studio?
1 2
Bumbarr
17.08.2005 22:40:13 (muokattu 17.08.2005 22:42:24)
Ongelmani on seuraava..
Käytettynä saan gibson studion noin tuhannen euron hintaan, mutta toisaalta esim. Tokai LS-75 maksaa käytettynä noin 700 e.
Haluaisin nyt kuulla niiltä joilla on kokemusta näistä kitaroista, onko studio parempi kitara, vai maksaako merkki. Kummatkin kitarat on kelpopelejä, mutta onko toinen johonkin suuntaan huomattavasti parempi? (Gibsonissa on myöskin tietysti se Gibsonin merkki joka on aika jees.. siitä tulee ihan eri fiilis).
Tosiaankin pyydän nyt apua teiltä viksummilta ja viisaammilta, onko tähän kysymykseen varmaa vastausta. Vai joudunko vain valitsemaan kahden yksilön ja hinnan välistä.

(myöskin kysyisin että onko studio deluxella ja normilla suurtakin eroa?)
Muistakaa pojat ja tytöt olla kilttejä toisillenne...
LaXu
17.08.2005 23:12:52
Näistä on tahkottu paljon, mutta tahkotaan lisää. Tokai on ulkonäön puolesta selkeästi nätimpi, minusta nuo reunalistattomat Les Paulit näyttävät oudoilta (pois lukien LP Juniorit ym.). Gibsoneissa on aina sitä merkkilisää ainakin jonkin verran, joten minä suosittelen, että unohdat merkit ja testaat molempia. Sitten valitset sen joka kuulostaa ja tuntuu paremmalta. Minusta ei muutenkaan ole mitään järkeä noita merkkejä tuijotella. Hyvä kitara on hyvä kitara, sama se mitä siellä lavassa lukee.
fox
17.08.2005 23:17:15

(myöskin kysyisin että onko studio deluxella ja normilla suurtakin eroa?)

Itse ongelmaan en sano sitä enkä tätä, kyllä tästä todennäkösesti tulee taas "juupas eipäs"- keskustelua muutenkin. =)

Tarkoittanet tuolla Deluxella Studio Plussaa, joka eroaa lähinnä kuviollisella vaahterakannella (figured top eli loimukansi) ja läpinäkyvällä värityksellä..
Studioita on (ja on ollut) seuraavia malleja:
"Se tavan Studio" 1983 -
Studio Plus 2001 -
Studio Custom, 84-85 kullatut osat, eeben-otelauta
Studio Std 84-87 reunalistallinen malli
Studio Gothic 00- se "gootti-studio", moon-and-star 12-nauhamerkki, mustat metalliosat
Studio Gem 96-97 P-90:t, gemstone-värejä (keltainen, vihreä etc)
Studio Blue Teal "vaihtuvan värinen" maalaus, BASFin erikoismaalilla maalattu
Studio Synthesizer 1985 sisäänrakennettu Roland 700- synasysteemi, heksamikki ja boxi..

Tykkänään eri kitara oli sitten Studio Lite, kevennetty versio, ohuempi viistetty runko, ja muita "kevennyksiä"...sekä Studio Lite/MIII- h-s-h mikkikonfiguraatiolla..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
fox
18.08.2005 00:53:45

Mitenkäs tämä sitten erosi normaalista LP Standardista?

Eipä äkkinäisesti katottuna mitenkään, silläpä sitä sitte ei pitkään tehtykään, kukapa sitä nyt ittensä kanssa kilpailisi.. Toki kaularaudan suojalätkässä luki "Studio" eikä "Standard" ja toki se oli silloin sen 1/8-osatuumaa ohuempi. Lisäksi ei kansipuut olleet yhtä "valikoituja"... Tietoa ei ole siitä, oliko kansi 2- vai 3-palainen..
Dr. Lazer
18.08.2005 07:56:58 (muokattu 18.08.2005 07:59:16)
Omista Tokai LC:stä ja LS:stä on vaan hyvää sanottavaa!
Gibbonin lespoja ei ole koskaan tullut testattua, mutta eiköhän ne lienet loistopelejä myös!

EDIT: eli ostitpa kumman merkkisen LP:n tahansa, niin tuskinpa voit hirveesti metsään mennä. Kohan vaan ostat hyvän yksilön, testaamallahan tuo selviäis konkreettisesti =)
"The message is; 'THERE IS NO MESSAGE'" D.Townsend
losli
18.08.2005 08:45:30
Itse ostin juuri erinomaisen studion. Pitkän aikaa pohdin eri vaihtoehtoja ja testailin Studioita ja Tokaita sekä Epiä. Gibsonin halusin lähinnä sen takia että osien laatu on mielestäni näissä kopioissa huonompi. Puunlaaduissa ja soundeista voikin sitten kiistellä.

Studioita oli myös todella paljon erillaisia. Tämän yksilön kuin sain kouraani niin tiesin että tässä se nyt on. Joo ja siinä lukee Gibson siinä lavassa. Toi tokai jotenkin pistää aina kuitenkin silmään vaikka onkin vähän samaan tyyliin kirjoitettu. :)

Ongelmani on seuraava..
Käytettynä saan gibson studion noin tuhannen euron hintaan

Jos haet erinomaista soitinta eikä se täydellinen priima-kunto ole etusijalla niin saat Studion kyllä vielä halvemmallakin.
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
Zakk
18.08.2005 09:22:41
Itellänikin on erinomainen Studio yksilö, josta en voi muuta kuin hyvää sanoa, tosin se on Jenkeistä käytettynä ostettu ja sain huomattavsti halvemmalla kuin suomesta. Tokait on kyllä hyviä, mitä oon ainakin kaverin vähän vanhempaa soittanut, muuten en oo hirveesti tutustunut.

Jos ei oo merkillä väliä, niin kannattaahan se kaikki mahdolliset vaihtoehdot käydä kokeilee. Ite halusin välttämättä Gibsonin aikanaan kun tuon ostin, joten kyllä niitäkin on mahdollista alle 1000e löytää.
manto
18.08.2005 09:57:41
Jos vain on mahdollisuus, niin rätti silmille ja molemmat kitarat peräkkäin testiin. Ainakin tulee objektiivinen näkemys soitettavuudesta eikä kirjoitukset lavassa pääse vaikuttamaan mielipiteeseen.

Varmaa on kuitenkin, että ostat kumman hyvänsä niin pahasti et metsään mene.
-Nojoo-
Explorer
18.08.2005 10:41:50 (muokattu 18.08.2005 10:44:32)
Gibsonin halusin lähinnä sen takia että osien laatu on mielestäni näissä kopioissa huonompi.

Osat ovat japski-Tokaissa ihan yhtä hyvät kuin Gibsonissa, Tokaille kun osat tekee Gotoh. Sama firma tekee Ibanezin Japanin-malliston osat, mm. Edge-tallat.

Mun Tokaissa lukee osissa Gotoh. Ja mun Gibsonissa lukee tallassa ja stop-barissa "Made in Japan", ts. Gotohin osat. Ei Japanissa noita merkittäviä skeban osia tekeviä firmoja juuri muita ole. Gibson käyttää lisäksi ainakin Schalleria alihankkijana talloille ja virittimille yms. rautaosille.
Interstellar overdrive.
Asmi
18.08.2005 10:46:37
Itsekin painin tuon asian kanssa muutama vuosi sitten ja päädyin Tokain LS-65seen. Omaan käteeni nuo Gibsonin Studiot eivät oikein sopineet, enkä todellakaan pidä LP studion ulkonäöstä. Ilman reunalistoja ja muutenkin karsittuna se ei tee kunniaa Les Paul-nimelle.

Mutta siis itse kitaraan, oma Tokain Les Paulini on mielestäni tatsiltaan parhaita mitä olen soittanut, mikit voisivat olla paremmat. Studiossa voi olla paremmat mikit kun Tokaissa, mutta mielestäni tuo tuntuma kitaraan on silti se suurin asia. Mikkejähän voi aina vaihtaa jos alkuperäisillä ei tule toimeen. Eikä nuo Tokain alkuperäismikitkään huonoja ole...

Mutta suosittelen kyllä molempien mallien testaamista huolella. Kyllä sen sitten tietää, kumpi on enemmän se oma kitara.
Ostetaan POD 2.0
Artist
18.08.2005 11:31:39
enkä todellakaan pidä LP studion ulkonäöstä. Ilman reunalistoja ja muutenkin karsittuna se ei tee kunniaa Les Paul-nimelle.

Ei ole tarkoitus saivarrella, mutta eiköhän Gibson LP Studio tee huomattavasti enemmän kunniaa Les Paulille (tai ainakin rojalteja) kuin Tokain kopio....

Tämä kommentti ei sitten liittynyt mitenkään siihen, kummat kitarat ovat parempia. Sen päättää jokainen itse.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine! *Bella Italia #10*
atimoc
18.08.2005 13:05:41

Mun mielestä burstatut studiot ovat kovinkin hienoja, kun en bindingistä juuri perusta. Varsinkin tämä:
http://www.music123.com/Gibson-Excl … Studio-In-Light-Burst-i226323.music

Valitettavasti vaan "Music123 exclusive", eli tuollaista lienee turha Suomesta metsästää. Tokailta en muista nähneeni yhtään reunalistatonta (MIJ) mallia.
"We're gonna try to play a song called Rüdiger now... I said TRY, this one could really hurt ya."
Rämppy
18.08.2005 14:02:39
Molemmat ihan hyviä, joten yksilö ratkaisee. Studio LP on köyhemmän näköinen, mutta siinä on mun kokemusten perusteella paremmat mikit eli soundipuoli on kunnossa ilman mikinvaihtoa. Tokain omat perushumpparit on mun mielestä hieman tuhnut, joskin kyllä niilläkin on pärjäilty. Toisaalta jos Tokai on halvempi, jää rahaa mikkien vaihtoon. Viimeistelyssä tms. en ole havainnut eroja. Molemmista löytyy kevyitä ja raskaita yksilöitä sekä timmiä ja hieman suurpiirteisempää viimeistelyä. Tietysti Tokai-teksti siellä lavassa on monien mielestä vähän ankea, (tulee sytkärit ja muu kaukoidän krääsä mieleen). Gibsonissa on enemmän amerikkaa. Toimivia kitaroita molemmat.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Asmi
18.08.2005 14:57:28
Ei ole tarkoitus saivarrella, mutta eiköhän Gibson LP Studio tee huomattavasti enemmän kunniaa Les Paulille (tai ainakin rojalteja) kuin Tokain kopio....

Niin, siis ajattelin ihan ulkonäön kannalta, että mielestäni Tokain LS-sarjan lespat näyttää enemmän Gibsonin LesPaul standardilta kuin tuo Studio, kun siinä ei esim noita reunalistoja ole. Mutta tuossahan näkyi kivannäköinen light sunburst-studio (linkki) olevan, että kyllä sieltä studio-puoleltakin voi ihan kauniin Lespan ostaa. Itse pidän kuitenkin enemmän Tokaista...
Ostetaan POD 2.0
Dr. Lazer
18.08.2005 17:22:36 (muokattu 18.08.2005 17:28:20)
Miulle ei oo koskaan tuo Tokain imago mitenkään tökänny, vaikka replicoita valmistaakin..

Johtunee varmaan siitä, että nuorempana kun lespaa metsästin ( ja aidot gibsonit kun pystyi tiputtamaan hintansa puolesta samantien poies, studiokin taisi vuosia sitten takaperin maksaa jonnin verran enempi ku nykyään..) niin tosiaan oli paikallisissa musiikkiympyröissä silloin tuo Tokai aika kovassa maineessa, eikä siitä juuri pahaa sanottavaa ollut kuullut, niin varmaan siitä syystä se logokaan ei tunnu "krääsämäiseltä" heh..
Itse asiassa Epiphone teksti lavassa saa meikäläisen kääntymään todennäköisemmin mieluummin jonkin muun puoleen, olkoonkin sitten vain kopio LP =) Epiluurista en itse ole koskaan digannut..

Sitä paitsi jotenki silleenkin mukavampi tuo Tokai, kun noita gibson tekstejä tuntuu heiluvan joka lavassa kaikkialla. No, mutta silleenhän se on kyl aina ollutkin hehe, eiköhän tuo gibson kuitenkin ole maineensa ansainnut =)

EDIT : joo ja tosiaan, jos päätyy Tokain puoleen, niin sillä muutaman huntin hinta-gapilla voi vaihtaa vaikka ne paremmat mikit siihen kiinni, nuo Tokain omat tuntuu, ainakin joissain yksilöissä, olevan suht kiertoherkät.. Tosin muuten äänenlaadultaan, ainakin omaan korvaan, ihan okei tota herkkyyttä/meluisuutta lukuunottamatta.
"The message is; 'THERE IS NO MESSAGE'" D.Townsend
Artist
18.08.2005 17:25:37
Niin, siis ajattelin ihan ulkonäön kannalta, että mielestäni Tokain LS-sarjan lespat näyttää enemmän Gibsonin LesPaul standardilta kuin tuo Studio, kun siinä ei esim noita reunalistoja ole.

Tuo on ihan totta, ja varmasti vaikuttaa ostopäätökseen, mikäli esteettinen silmä kaipaa reunalistoja. :)

En ole kyllä itsekään suuri LP Studion ystävä, mikäli riisutumman LP:n haluaisin, olisi valinta ehdottomasti Junior tai Special. Tosin ne on tasakantisina jo sitten ihan eri kitaroita.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine! *Bella Italia #10*
Dr. Muff
18.08.2005 17:31:51 (muokattu 18.08.2005 17:37:55)
Mulla ei ole riittävää pätevyyttä vertailla noita. Sanon vaan että Alpine White Studio on hieno ja niin on myös jotkut burstit kuten tämä: http://cgi.ebay.de/gibson-les-paul- … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Gibsonissa on myöskin tietysti se Gibsonin merkki joka on aika jees.. siitä tulee ihan eri fiilis

Munsta tämä on okei. Kyllä mä ainakin saan kiksejä jonkun tietyn merkkisistä laitteista ja ihottumaa toisista vaikkei se ihan objektiiviseti tapahtuisikaan. Jos olet tota mieltä niin osta Gibsoni, ei rupea sitten myöhemmin korpeamaan väärä merkki lavassa. Testaa kuitenkin ensin.
Tuumasta toiseen.
fox
18.08.2005 18:01:40

Ilman reunalistoja ja muutenkin karsittuna se ei tee kunniaa Les Paul-nimelle.

Nimen omaan herra Polfus piti kovin Studiosta.. Nimikin tuolle mallille tuli siitä, ettei äänitysstudiossa ole sen ulkonäön (lue:ylimääräisten silmän-herkkujen eli eye candyn tarve) merkitys ollenkaan suuri.
Mitä tulee taas kopio/piraattitoimintaan, niin minkäänmoista kunniaa ei tee se. Tosin ehken Lesterillä ja oikeudenomistajillaan on tarpeeksi hilloa muutenkin.. Missään oikeudellisessa mielessä LoveRock-kitaraa ei voi kutsua Les Pauliksi.. onhan vaan sen näköispainos.. 8)
Les Fender
18.08.2005 18:27:23 (muokattu 18.08.2005 18:28:33)
Harvinaisen asiallinen thread tästä aiheesta! Miulta ääni Gn studiolle, en tosin itse tuhatta maksaisi käytetystä. Löytyy kyllä edullisempiakin. Mielestäni nelinumeroiset ovat jo standardin hintoja, ellei sitten erityisen hyvä yksilö.

EDIT : joo ja tosiaan, jos päätyy Tokain puoleen, niin sillä muutaman huntin hinta-gapilla voi vaihtaa vaikka ne paremmat mikit siihen kiinni, nuo Tokain omat tuntuu, ainakin joissain yksilöissä, olevan suht kiertoherkät.. Tosin muuten äänenlaadultaan, ainakin omaan korvaan, ihan okei tota herkkyyttä/meluisuutta lukuunottamatta. Tuota en kyllä tekisi, Gn ostaisin suoraan. Studion mikkejä ei tarvi vaihtaa.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)