Lapari 15.08.2005 21:52:43 | |
---|
Ensiksikin,kiitos teille kaikille jotka tässä foorumissa keskuttelette ja annatte hyviä neuvoja,sekä vinkkejä. Nykyaikana on hienoa kun saa hyvää tietoa monelta taholta, Internetistä ym.Olen lukenut paljon mm.J.Pekka Mäkelän Kotistudio musiikki purkkiin omin avuin,sekä Silja Siuntolan Luova studiotyö,opuksia ja saanut niistä todella arvokasta tietoa.Äänittäjänä olen aivan amatööri,mutta ilman näitä edellä mainittuja tietolähteitä jälki "narulla" saattaisi olla vieläkin huononpaa. Yksi asia mitä ainakin minä kaipaisin oppimismielessä olisi cd-levy johonka olisi äänitetty kaikenlaisia eri ääninäytteitä esim.basari soundi ihan kuivana ja sitten,selitysten kera sieltä pikkuhiljaa muokattuna.Näin voisi vaikka yhden koko biisin miksata harjoitus mielessä.Ammattilaisethan usein puhuvat jostain asiasta minkä he itse tietävät ja pitävät sitä itsestään selvyytenä.Esim,vaihevirhe voiko sitä simuloida? Jos voi ,niin sekin olisi hyvä sille cd-levylle.Tässä vinkki vaikka seuraavalle äänitys projektille:-) PS.Ainakin minä ostaisin oikopäätä kyseisen cd-levyn. |
kivi 15.08.2005 23:02:34 (muokattu 15.08.2005 23:03:17) | |
---|
PS.Ainakin minä ostaisin oikopäätä kyseisen cd-levyn. Erittäin hyvä idea, pistetään korvan taa. Mulla on jossakin yksi DAT-nauha, jossa olen juuri tuolla tavalla dokumentoinut yhden biisin miksauksen valmistumista itselle opiksi ja hyödyksi (ihan oikeassa studiossa, minua paremman ammattilaisen käsissä). Se oli muistaakseni (tästä on yli 10 vuotta kun olen kuunnellut sen viimeksi) vielä sillai opettavainen, että toiseksi tai kolmanneksi viimeinen versio oli paras, ja pari viimeistä olivat ylikiillotettuja. Nettiin ei valitettavasti voi laittaa, kun oikeudenomistaja en ole. Mutta vastaavaa vois joskus tehdä...
|
Timo JM 16.08.2005 01:20:51 | |
---|
Hyvä sivu näiden asioiden esittelyyn on yhden rumpusämplekirjaston valmistajan demosivu: http://www.scarbee.com/demos/sid_demos.php Sieltä voi tsekata vaikka seuraavat demot: - SID Naked Demo - Mixing - SID Naked Demo - FX Noissa voi hyvin seurata tekstiselostuksesta ja kellonajasta mitä milloinkin tapahtuu. ...siis mun mielestä. |
sami_sumea 16.08.2005 15:16:21 | |
---|
Erittäin hyvä idea, pistetään korvan taa. Joo. Mä voisin ainakin mielelläni alkaa duunaamaan jotain tollasta yleishyödyllistä projektia, jos jotakuta kiinnostaa.. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |
hirvijo 16.08.2005 15:33:07 | |
---|
Täällä on yksi kiinnostunut! |
Juntunen 16.08.2005 15:36:26 | |
---|
Yksi asia mitä ainakin minä kaipaisin oppimismielessä olisi cd-levy johonka olisi äänitetty kaikenlaisia eri ääninäytteitä esim.basari soundi ihan kuivana ja sitten,selitysten kera sieltä pikkuhiljaa muokattuna. Tämä ois kyllä tiukkaa asiaa. Olen tässä parin kuukauden aikana lueskellut viimevuosien Future Music -lehtiä ja niissä on ajoittain ollut jotakin tämänkaltaista mukana tulevilla CD-levyillä. Esimerkiksi jossakin numerossa taisi olla juuri basarisoundin luomista ääninäytteillä varustettuna. |
Reddie 16.08.2005 16:51:59 | |
---|
Yksi asia mitä ainakin minä kaipaisin oppimismielessä olisi cd-levy johonka olisi äänitetty kaikenlaisia eri ääninäytteitä esim.basari soundi ihan kuivana ja sitten,selitysten kera sieltä pikkuhiljaa muokattuna.Näin voisi vaikka yhden koko biisin miksata harjoitus mielessä.Ammattilaisethan usein puhuvat jostain asiasta minkä he itse tietävät ja pitävät sitä itsestään selvyytenä.Esim,vaihevirhe voiko sitä simuloida? Jos voi ,niin sekin olisi hyvä sille cd-levylle.Tässä vinkki vaikka seuraavalle äänitys projektille:-) PS.Ainakin minä ostaisin oikopäätä kyseisen cd-levyn. Plus |
Woodoo 16.08.2005 20:02:14 | |
---|
Toissa iltana biisiä montatuntia raiskanneena totesin pihalla sateessa istuessani että ei voi, voie ei kun ei suju. Ja rupesin miettimään että onko tällaista tuotosta joka opettaa tuolla lailla. Minä ostan jos joku tekee, sanoo vaan mitä maksaa :D Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :) |
Lapari 17.08.2005 12:33:00 | |
---|
Joo. Mä voisin ainakin mielelläni alkaa duunaamaan jotain tollasta yleishyödyllistä projektia, jos jotakuta kiinnostaa.. Tee Ihmeessä.Ton projektin vois kartottaa ekaksi,että mitä siihen pitäisi tulla,täältähän sais porukalta hyviä vinkkejä. Se vois olla ihan perusjuttuja,ja jos kiinnostusta olis,niin tekis vaikka osa kakkosen myöhemmin. Mä ainakin lupaan ostaa kyseisen cd,n kun se on valmis. |
kivi 17.08.2005 12:53:11 | |
---|
Tee Ihmeessä.Ton projektin vois kartottaa ekaksi,että mitä siihen pitäisi tulla,täältähän sais porukalta hyviä vinkkejä. Ainakin sellainen, että mitän soundia ei säädettäis kokonaan yksinään, vaan että olis esimerkiksi stereoparilla edestäpäin koko ajan referenssi joka väliin eli esim näin: 1) koko setti stereoparista 2) muokkaamaton bassari yksin 3) koko setti stereoparista ja bassari omalta raidaltaan, EQ:utusta ym muokkausta reaaliajassa 4) muokattu bassari yksin 5) muokattu bassari setin kanssa 6) muokkaamaton virveli ylämikki yksin 7) muokkaamaton virveli alamikki yksin 8) molemmat virvelimikit ryhmässä, kumpikin EQutetaan realiajassa 9) koko setti stereoparista, bassari omalta raidaltaan ja virveli omiltaan korostettuna, vrvelin kokonaissäätö reaaliajassa 10) muokattu virveli yksin 11) muokattu virveli setin kanssa 12) geitattu räkkitomi yksin... ja niin edespäin... |
Piru vie. Tossa on ideaa. Tänne kans yks jos projekti lähtee käyntiin. "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." |
DDelay 18.08.2005 01:34:01 | |
---|
maistuis mullekki It`s all in your mind |
Dumb 18.08.2005 10:27:13 | |
---|
Kiinnostusta tuollaiselle "opetus-CD:lle" löytyisi täältäkin. |
hirvijo 18.08.2005 13:12:40 | |
---|
minusta tuntuisi hyvältä, jos oopuksessa oli kuviakin mm. Mikityksistä, äänikäyristä, miksaajan ja mikittäjän selkärangan asennosta työssä yms. tarpeellisesta. :) |
Timo JM 18.08.2005 19:04:23 (muokattu 18.08.2005 21:50:07) | |
---|
minusta tuntuisi hyvältä, jos oopuksessa oli kuviakin mm. Mikityksistä, äänikäyristä, miksaajan ja mikittäjän selkärangan asennosta työssä yms. tarpeellisesta. :) Joo, ja vinkkiä siitä miten välttää peräpukamat pitkien sessioiden yhteydessä... ...siis mun mielestä. |
kivi 18.08.2005 19:44:54 (muokattu 18.08.2005 19:49:46) | |
---|
Joo, ja vinkkiä siitä miten välttää peräpukamat pitkien sessioiden yhteydessä... Et sä voi välttää niitä. Kun niitä alkaa tulla, niin niitä tulee sitten koko ajan... hm. Mutta hemorroidit ei ole mitään finnejä. Usko asiantuntijan neuvo, älä hanki niitä. Vaikka kaikki sanoo, että ne on tosi cool ja kaikilla kovilla jätkillä on ne, niin älä. Aivan ylimainostettu juttu. Ihan kuin vatsahaavakin. |
Timo JM 18.08.2005 21:57:54 | |
---|
Vaikka kaikki sanoo, että ne on tosi cool ja kaikilla kovilla jätkillä on ne, niin älä. Aivan ylimainostettu juttu. Mutta kuinkas ilman niitä pystyy antamaan itsestään riittävän näytön osaamisestaan? Kyllä mä ainakin olen ajatellut liittää ne mun CV:hen. ...siis mun mielestä. |
milcoin 19.08.2005 00:16:23 | |
---|
Mä olen kerran tehnyt sellasen "tuotannon-ABC" rompun jos jotain kiinnostaa. Se on ihan html:nä ja siellä on wavit kaikista raidoista, biisin demoista, komppiehdotelmista, masteroitu/masteroimaton versio yms. yms. Mutta tosiaan keskittyy enemmän tohon tuotantoon kuin äänityksen fysiikkaan. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |