Aihe: noin 1-2 vuotta soittaneet
1 2 3 4 5
Volcom
14.08.2005 10:51:36
biisin voi sanoa osaavan sitten kun sen bändin kanssa "osaa" soittaa alusta loppuun.
soitetaanko paranoid?
Ze Kink
14.08.2005 13:33:44 (muokattu 14.08.2005 13:39:04)
ja rääyt paremmin kuin laiho.

Siihen ei kyllä paljoa vaadita.
Sori, oli pakko. Ja sanoihan äijä kai joskus itsekin ettei osaa laulaa yhtään.

E: Ja useimmat n.1-2v soittaneet joiden olen Bodomia kuullut soittavan ovat tosiaan lähinnä vain räpeltäneet. Varsinkin soolot ovat aika hirveää kuultavaa. Kannattaa mielummin soittaa jotain joka on omaa tasoa kuin yrittää jotain noin vaikeita.

EE: Toisaalta, ei Children of Bodom ole niin vaikea biisi (miinus soolo), taisin tuon itsekin n.2v (sähkökitaraa) soittaneena treenata.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Hassel
14.08.2005 15:00:24 (muokattu 14.08.2005 15:00:41)
Vinkkinä kaikille: Elkää opetelko tabulatuureista vaan yrittäkää korvakuulolta. Varsinkin metallican ja muiden riffit on helppo napata sillätavoin. Se on hyödyllistä. Ja opetelkaa improvisoimaan!
Ei muuta kun happy rock and roll
Kassu
14.08.2005 15:12:19
Itse olen soittanut kitaraa nyt vähän päälle vuoden. Yleensä mitä soitan, niin soitan tekniikkaharjoituksia. Alternatepickin menee, sweepit menee, arpeggiot menee ja legatot. Mutta yleensä tuo menee että jotain toisten biisejä soittelen. Children Of Bodomin Children of Bodom on hauska biisi soittaa. Siinä on hyvää tekniikkaharjoitusta. Yleensäkin kaikki Bodomin biisit on hyviä harjoittelubiisejä, vaikken itse musiikista pidäkkään. ;)

Mä haluan kyllä kuulla kun sä soitat. Ei kannata räpeltää menemään jos ei ole perusjuttujakaan vielä hallussa.

Ei sattus sun soittos olemaan tän tyylistä? :)
http://mp3.jucciz.com/LTL.mp3
TheRagDoll
14.08.2005 15:41:29
No kyllähä sitä varmaa oppiiki sen fade to blackin jos 10kk putkeen sitäki harjottelee :P

Haha:D
Mua Saa Pelätä.
secondarymind
14.08.2005 15:42:22
Ei sattus sun soittos olemaan tän tyylistä? :)
http://mp3.jucciz.com/LTL.mp3

Olipas se väkinäisen ja tökkivän kuuloista, mutta hauskaa.:)
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Wahi
14.08.2005 15:50:09
Olipas se väkinäisen ja tökkivän kuuloista, mutta hauskaa.:)

Varmasti tosissaan väänettykin.
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page
Kassu
14.08.2005 18:40:57
Varmasti tosissaan väänettykin.

On se. FearMTC pyrki tolla pätkällä johonkin musaopistoon.
Lonnie
14.08.2005 20:08:52
Ah, realismi iski vasten kasvoja ja oon nyt kutakuinkin päässy ohi siitä vaiheesta jossa osataan kaikki biisit. :)

Nyt moisten biisien sijasta oon opiskellu musiikkia itteensä. Tuntuu etten halua enemmän muuta kuin kasvattaa kapasiteettiani. Perusteellisesti. Step by Step.

http://outsideshore.com/primer/primer/index.html
Tämä, ja mnetin teoria-osasto on pääasiallisena aineistona toiminu. Itekseenopiskelu on kyllä aika tuskasta mutta siihen on tulossa helpotusta pika-pikaa.
Filosofia on aidoimmillaan kun imetään munaa jossain palmun alla Benny Hill ilme naamalla. -Jönssi. Megaman #011 Walkin´-man THV #22
Shagroth
16.08.2005 01:13:16

ja rääyt paremmin kuin laiho.

Kaikki rääkyy paremmin kuin Laiho ;)
IMO
Kusi on aina vettä keltaisempaa. -Shagroth-
secondarymind
16.08.2005 05:58:58 (muokattu 16.08.2005 15:49:15)
On se. FearMTC pyrki tolla pätkällä johonkin musaopistoon.

Pitää kyllä ihan udella, että pääsikö tuolla pätkällä johonkin musaopistoon? Meinaan vaan, että:
1. aika pitkä pätkä pyrkyripätkäks.
2. vaikka rummut noin äkkiseltään kuulosteltuna kuulostais ihan hyvin soitetuilta (rummut tässä varmaan oli ne pääasia?), toi kitara (joka ei taas ole niin hyvin soitettu) pilaa mm. epävireisyydellään koko otoksen. Tulee väkisinkin mieleen, että epävireiset instrumentit otoksessa jolla pyritään musiikkiopistoon ei edesauta sisäänpääsyä.:)

Itse oisin ehkä toteuttanut kyseisen jutun jotenkin tähän malliin: http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/LTL.mp3
Ja siis rummuilla tietysti, jos olisin rumpali.

P.S. Menikö taas aiheen ulkopuolelle? Tais mennä. Jos menis nukkumaan.

P.P.S. Tulipas muuten varmaan rikottua jotain lakia. Noh. Aina ei voi voittaa, ei edes oikeudessa.

EDIT: Oli muuten pirun vaikeat rytmitykset tuossa. Voin vaan kuvitella kuinka hauskoja ne on rummuilla soitettaessa.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
derble
16.08.2005 15:47:14 (muokattu 16.08.2005 15:50:44)
Voi kiesus. Tässä sitä ollaan. En mä mikään kovin hyvä kitaristi ole, mutta nyt kyllä allekirjoittaneen itsetuntoa syödään oikein urakalla ja isoin haukkauksin. Mä olen meinaan just ton reilun vuoden soitellut enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Musiikkiopistossa/yksityisellä en käy kitaratunneilla, mutta koulussa on joka viikko musiikkiopettajan pitämä bändikerho/ylimääräinen musiikkitunti. Eikä sitä nyt voikaan olettaa että tälleen itseoppineena olisin yhtä hyvä kun joku yhtä kauan soittanut, mutta aktiivisemmin/enemmän tosissaan soittanut. MUTTA ei voi kieltää etteikö hiukan pannuun ottaisi että täällä porukka ihan pokkana kertoilee että nää soittaa jo vaikka mitä, vaikka kuinka paljon ja vaikka kuinka hyvin. Ei siinä mitään, lahjakkuuksia kyllä löytyy, mutta oonko mä nyt ainoa tällä kanavalla joka tuntee itsensä aika "kehnoksi" tollasten puheiden jälkeen?

Toisaalta, oon koittanu pitää sellasta asennetta että omaa juttua tehdään, soitetaan sellasta mistä ite pitää ja melkeinpä tärkeimpänä: soittaa just niin paljon kun ite tykkää. Toi asenne on tähän asti kantanut ihan hyvin, mitä nyt aina välillä motivaatio on vähän kadoksissa kun mikään ei tunnu sujuvan. Mut sellasta sattuu varmaan jokaiselle kitaristille tai muusikolle, aloittelevalle tai enemmän soittaneelle. Tää vaan tuntu viimeiseltä niitiltä, kuuntelin tossa Dream Theateria ja luin tällästä palstaa, tunsin itteni ihan alottelijaksi tolla kitaristin saralla. Paras lääke taitaisi tähän hätään olla:

A) Alan katselemaan tilutusvideoita netistä ja lukemaan lisää Mnetin huippulahjakkuuksista tämänkaltaisilla palstoilla.
B)Haen netistä täbit kaikkiin Iron Maidenin sooloihin ja koitan oppia niitä kaikkia yhtä aikaa
C) Sulkea ruutu ja kajarit, ottaa kitara käteen ja rokata jotain.

Kyllä se on se vaihtoehto C, katsomolta ei tarvitse kysyä. Rock nyt ja aina. :P
derble
16.08.2005 15:52:47
Näin retrospektiivissä, ei noi tilutus/soittovideot ole mikään huono vaihtoehto, jos motivaatiota etsii. Kun esim. jotain Steve Vaita (huom. kaikki eivät hänestä&hänen musiikistaan pidä, tää on vaan mun mielipide) kattoo, niin johan motivaatio nousee. Mut soittaminen sellasen jälkeen on ihan eri asia. :D
sunder
16.08.2005 18:48:40
Voi kiesus. Tässä sitä ollaan. En mä mikään kovin hyvä kitaristi ole, mutta nyt kyllä allekirjoittaneen itsetuntoa syödään oikein urakalla ja isoin haukkauksin. Mä olen meinaan just ton reilun vuoden soitellut enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Musiikkiopistossa/yksityisellä en käy kitaratunneilla, mutta koulussa on joka viikko musiikkiopettajan pitämä bändikerho/ylimääräinen musiikkitunti. Eikä sitä nyt voikaan olettaa että tälleen itseoppineena olisin yhtä hyvä kun joku yhtä kauan soittanut, mutta aktiivisemmin/enemmän tosissaan soittanut. MUTTA ei voi kieltää etteikö hiukan pannuun ottaisi että täällä porukka ihan pokkana kertoilee että nää soittaa jo vaikka mitä, vaikka kuinka paljon ja vaikka kuinka hyvin. Ei siinä mitään, lahjakkuuksia kyllä löytyy, mutta oonko mä nyt ainoa tällä kanavalla joka tuntee itsensä aika "kehnoksi" tollasten puheiden jälkeen?

Toisaalta, oon koittanu pitää sellasta asennetta että omaa juttua tehdään, soitetaan sellasta mistä ite pitää ja melkeinpä tärkeimpänä: soittaa just niin paljon kun ite tykkää. Toi asenne on tähän asti kantanut ihan hyvin, mitä nyt aina välillä motivaatio on vähän kadoksissa kun mikään ei tunnu sujuvan. Mut sellasta sattuu varmaan jokaiselle kitaristille tai muusikolle, aloittelevalle tai enemmän soittaneelle. Tää vaan tuntu viimeiseltä niitiltä, kuuntelin tossa Dream Theateria ja luin tällästä palstaa, tunsin itteni ihan alottelijaksi tolla kitaristin saralla. Paras lääke taitaisi tähän hätään olla:

A) Alan katselemaan tilutusvideoita netistä ja lukemaan lisää Mnetin huippulahjakkuuksista tämänkaltaisilla palstoilla.
B)Haen netistä täbit kaikkiin Iron Maidenin sooloihin ja koitan oppia niitä kaikkia yhtä aikaa
C) Sulkea ruutu ja kajarit, ottaa kitara käteen ja rokata jotain.

Kyllä se on se vaihtoehto C, katsomolta ei tarvitse kysyä. Rock nyt ja aina. :P

Osalla täällä hehkuttavista aloittelijoista ei ole realistisia käsityksiä omasta soittotaidostaan. Mieluummin, niin että arvioi omat taitonsa vähän alakanttiin kuin että antaa ymmärtää itsestään liikoja. Joillakin ei riitä ymmärrystä siihen että jokaisen aloittelijan on lähdettävä pohjalta, harva tilusankariksi kehittyy puolessa vuodessa. Vuosi on lyhyt aika elämän mittaisessa soittoharrastuksessa, joten kärsivällisyyttä vaan, samassa veneessä tässä ollaan :)
"Try, fail, live, learn - and die happy trying" -Dimebag Darrell
jarkk0-
16.08.2005 19:36:51
joo oon soittanu täs 1,5 vuotta ja en oo mikään ylioppinu :PP soittelen niitä bodomin riffejä ja tommosia kaikkee heviä korvakuuloni vaan on omasta mielestäni aika paska joskus kuuntelen jotain bodomia niin onnistun nappamaan jonkun 1 soinnun kitaralla sieltä sun täältä mutta ikinä en ole mitään riffiä ainakaan oikein saanut korvakuulolta ^^ että omasta mielestäni soitan suht koht hyvin ja opin aika nopeasti uusia kappaleita jos riittää motivaatiota, mutta korvakuuloni on kuitenki niin paska että pitäis varmaan sitäki joskus jollain keinoin harjottaa muutakun soittamalla
Rock'n Roll
Volcom
16.08.2005 20:38:49
miksi Miksi MIKSI kaikki aloittelijat soittavat aina ensimmäisenä bodomia?
soitetaanko paranoid?
slerbis
16.08.2005 21:08:08 (muokattu 16.08.2005 21:09:42)
miksi Miksi MIKSI kaikki aloittelijat soittavat aina ensimmäisenä bodomia?

Psykoanalyyttiset päätelmäni ovat johtaneet minut siihen lopputulokseen, että kaikki aloittelijat, jotka antavat kuulua itsestään, ovat suurella todennäköisyydellä ko. soitin- ja lauluyhtyeen edustaman musiikkigenren mesenaatteja. Aloittelijat, jotka taasen harjoittelevat peruskomppausta, näppäilyä, yksinkertaisia sooloja ym. peruskauraa, eivät tuo itseään esille syystä, että nykyään oot tyhmä ja huono, jos et osaa tiluttaa.

Tosin vuoden parin päästä nämä rangga(tm) tiluhirviöt pysähtyvät paikalleen kun eivät muuta osaa soittaa kuin 5 tuntia kromaattista skaalaa ylöalas temmolla 220. Ne, jotka ovat taasen nähneet vaivaa ja rakentaneet perusteet hyvin, loistavat taidoillaan huomattavasti kauemmin, ja ehkäpä jonain päivänä myös tiluttavat, tosin monta kertaa paremmin kuin immeiset, jotka lähtivät liian suurin harppauksin.

En väitä, etteikö poikkeuksia olisi. Jotain synnynnäisiä huippulahjakkuuksia voi hyvinkin tulla jostain, mutta pääpiirteittäin hyviin perusteisiin rakennettu soittoharrastus jatkuu kehittyvänä ja mielenkiintoisena vuosien ajan.

Ja sitten vielä se perinteinen vastaus tuohon kysymykseen:

Alexi Laiho on niin v***n kova kitaristi, että mäkin haluan soittaa niinku se. + voi leveillä kaikille, että mää soitan kaikki bodomin biisit yks yhteen :)

edit. lisätty korostava voimasana :)
Trying is the first step towards failure THV-klubi #33
Volcom
18.08.2005 15:10:32
sussahan olis ainesta vaikka psykologiks
soitetaanko paranoid?
Carpenter
18.08.2005 16:05:01
Joo, ei näistä aina tiedä. Porukka sanoo että osaa sen ja sen biisin. Mutta alottelijan mielestä jonkun biisin osaaminen voi olla vähän eri asia kuin kauemman soittaneen. Ei riitä että sen saa menemään, se pitää osata.

Kaikkein ärsyttävintä on juuri se, että sanoo osaavansa soittaa jonkun (vaikean)biisin mutta sitten se on hirveää räpellystä. Ei osaamiseksi voi laskea sitä, että kappaleen tunnistaa juuri ja juuri.

Kannattaa äänittää omaa soittoa, niin tietää miltä se todella kuulostaa. Yleensä aloittelijat vain kuulevat oman soittonsa mutta eivät kuuntele sitä. Sitten kun nauhoitusta kehtaa soittaa kavereilleen, niin voi sanoa osaavansa biisin. Mutta tämäkin on tietenkin suhteellista.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. Teknohumppaa! Kuunnelkaa ihmeessä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)