Aihe: PA-pääte bassostygenä?
1 2 3
chief
14.08.2005 19:09:27
Nyt on suunnitelma tämä: stackiin alakaappi ja yläkaappi jotka molemmat kestävät 350w / 8ohm ja nille pääte QSC PLX-1602. Tuo pääte antaa tehoa 2x300w / 8ohm, eli saanko lähestulkoon kaiken tehon irti? Eli siis molemmista kaapeista 300w?

Saat "riittävästi" tehoa irti. Voit myös kokeilla sillata päätteen ja kykeä kaapit rinnakkain. Silloin tulis about ~1000w @4ohm monona.

Mitä kaappeja olet katellut?
"It's the ear, not the gear. "
Meegs86
14.08.2005 19:19:39

Saat "riittävästi" tehoa irti. Voit myös kokeilla sillata päätteen ja kykeä kaapit rinnakkain. Silloin tulis about ~1000w @4ohm monona.

Mitä kaappeja olet katellut?

"Riittävästi"? Eli onko se 300w molemmista?

Olen ajatellut joko SWR:n Goliath JR ja Son Of Bertha yhdistelmää, tai vastaavaa SWR:än settiä, voi olla vaikka sekoitus missä on Workinman´s:ia ja muuta. Toinen vaihtoehto on Gallien Krugerin 4x10 ja alle 1x15, niitä malleja missä oli tehonkestoa 400w / 8ohm. Ja kyllä yleisesti kaikki hyvät kaapit kelpaa, missä vain tehonkestoa piisaa. Mutta jokatapauksessa alle 1x15 ja päälle 4x10 tai jos on riittävän potkukas 2x10 niin sellainen.
"Tykkään alapäästä"
chief
14.08.2005 19:24:16
"Riittävästi"? Eli onko se 300w molemmista?

Olen ajatellut...

Jep. Pääte antaa 8 ohmiin sen 2x300w.

Eiköhän noi kaapit jytää ihan hyvin.
N_Bates
14.08.2005 20:58:00

Jep. Pääte antaa 8 ohmiin sen 2x300w.

Eiköhän noi kaapit jytää ihan hyvin.

paitsi että tuo pääte haluaa järeämmän signaalin sisään antaakseen täydet tehot. Ei tuossa etusessa riitä potku noihin wattilukuihin. Aivan riittävästi sitä möykkää lähtee varmasti, mutta kysyjä on niin kovin niiden wattilukujen perään että ilmoitetaan nyt tämmöinenkin ihan merkittävä seikka.
Omistan virallisesti semi-pron bassovahvistimen!
Meegs86
14.08.2005 21:11:58

paitsi että tuo pääte haluaa järeämmän signaalin sisään antaakseen täydet tehot. Ei tuossa etusessa riitä potku noihin wattilukuihin. Aivan riittävästi sitä möykkää lähtee varmasti, mutta kysyjä on niin kovin niiden wattilukujen perään että ilmoitetaan nyt tämmöinenkin ihan merkittävä seikka.

Kiitos!Tämä oli oikeasti tärkeä tieto, koska todellakin olen lukujen perään. Suunnitelmissa on siis sellainen stack, että backlinena möykkää keskitasoa isommillakin lavoilla JOPA ilman PA:n tukea. Ja olen sen noista Hartkeista huomannut että 240w ei riitä minulle. Täytyy sitten varmaan harkita etusen vaihtoa, harmi sinänsä, koska olen tykästynyt Progr. SABDDI:n soundiin.
"Tykkään alapäästä"
M.Hanski
14.08.2005 21:47:22
Täytyy sitten varmaan harkita etusen vaihtoa, harmi sinänsä, koska olen tykästynyt Progr. SABDDI:n soundiin.

Hommaa joku boosterikikkula, jonka tunget BDDI:n ja päätteen väliin?
v.z. dean
14.08.2005 21:52:49

Kiitos!Tämä oli oikeasti tärkeä tieto, koska todellakin olen lukujen perään. Suunnitelmissa on siis sellainen stack, että backlinena möykkää keskitasoa isommillakin lavoilla JOPA ilman PA:n tukea. Ja olen sen noista Hartkeista huomannut että 240w ei riitä minulle. Täytyy sitten varmaan harkita etusen vaihtoa, harmi sinänsä, koska olen tykästynyt Progr. SABDDI:n soundiin.

Mulla on etusena Ampegin SVP ja olen testannut sille kolmea n.1200w (4ohm mono) päättäriä, merkeiltään QSC, Yamaha ja Peavey. En muista malleja, mutta voin tarkistaa jos kiinnostaa. QSC:ssä ja Piivissä en hokannut eroja muussa kuin QSC:n kovaäänisessä tuulettimessa, mutta Jammu ei oikein potkinut siinä määrin kuin nämä kaksi muuta. QSC oli painavin ja siinä oli volapotikat hankalasti päätteen takana.

Itse en lähtisi hakemaan backlinesta yhtään sen kovempaa meteliä kuin lavasaundin takia on pakollista. PA:sta sitten miksaajan maun mukaan.

Olikohan tästä mitään apua..
hollstro
14.08.2005 22:11:08

Hartken vahvistimien Watit eivät ole niitä isoja watteja joihin järeämmät samantehoiset pelit pystyvät. Tämän olen monesti käytännössä huomannut. Potku puuttuu. Älkää tuijottako niitä watteja. Uusimpia digitaalivahvistimia lukuunottamatta vaaka on melkein tärkeämpi mittari kuin ilmoitetu antoteho. Kunnolla tehty vahvistin painaa 15 - 20 kg ja parhaat paljon siitä yli. Painoa lisäävät järeät muuntajat jotka ovat pakollisia niin trankku- kuin putkipeleissäkin jos halutaan kunnolla headroomia eli potkua.
chief
14.08.2005 22:56:21
Hartken vahvistimien Watit eivät ole niitä isoja watteja joihin järeämmät samantehoiset pelit pystyvät. Tämän olen monesti käytännössä huomannut. Potku puuttuu.

Tuosta en ole ihan samaa mieltä. Esim. Hartken 3500 nuppi on mielestäni aika äänekäs kapistus. Onko sulla esimerkkiä tuollaisesta "järeämmästä" vahvistimesta?
hollstro
14.08.2005 23:09:12

Tuosta en ole ihan samaa mieltä. Esim. Hartken 3500 nuppi on mielestäni aika äänekäs kapistus. Onko sulla esimerkkiä tuollaisesta "järeämmästä" vahvistimesta?

Juu äänekäs on, muttei omaa kunnon potkua. Lähteehän perus autostereostakin kova möykkä vaikka saundista ei välttämättä nauti.

Kaikki nämä ovat Hartkea järeämmin tehtyjä omissa teholuokissaan ja potkivat mukavasti:
- AMP
- SWR
- Trace Elliot
- Ampeg
- Orange
- Hiwatt
- Marshall
- Acoustic
- Sound City
- Music Man
- EBS

Ja kaikilla näillä olen soittanut, niin kuin Hartkellakin.
poppamies
14.08.2005 23:40:48

Toimiiko se vaikka soittais rasgasta heviä?

Mit rasgaampaa sen baremmi.
G strings are for strippers
Jesus Muerte
15.08.2005 00:39:45
Älkää tuijottako niitä watteja. Uusimpia digitaalivahvistimia lukuunottamatta vaaka on melkein tärkeämpi mittari kuin ilmoitetu antoteho. Kunnolla tehty vahvistin painaa 15 - 20 kg ja parhaat paljon siitä yli. Painoa lisäävät järeät muuntajat jotka ovat pakollisia niin trankku- kuin putkipeleissäkin jos halutaan kunnolla headroomia eli potkua.

Tämän voi kyllä allekirjoittaa. Mulla on itellä Trace Elliotin nuppi (painoa n. 25kg), jossa on kaksi erillistä pääteastetta, kumpikin 250W. Toinen niistä on laululle päätteenä ja toinen basson käytössä. Basso menee siis etuasteen (Roland SIP-301) kautta suoraan nupin toisen päätteen line-iniin, eli käytännössä sama kuin olisi ihan normi PA-pääte käytössä.

Koskaan ei ole tarvinnut laittaa nupista mastervolaa yli puolivälin, ja meidän pumpussa on kuitenkin kaksi alaviresärökitaraa+äänekäs rumpali. Etuasteessakin input- ja output-volat ovat puolessa välissä ja hyvin kuuluu. Tehoa on käytännössä käytössä siis korkeintaan noin 125W. Ei ne watit, vaan se miten niitä käyttää. :)

Ja se mihin ne tungetaan. Kaappikin nimittäin on aika iso tekijä tässä volyymikilpailussa. Tarpeeksi kaiutinpinta-alaa (mulla 4*12") niin kyllä se pienempikin wattimäärä riittää turhauttamaan kitaristit pikkukombojensa kanssa. :)
Tsekkaa Impishin demo! http://www.impish-band.com
Kallekorvola
15.08.2005 13:53:02
Hartken vahvistimien Watit eivät ole niitä isoja watteja joihin järeämmät samantehoiset pelit pystyvät. Tämän olen monesti käytännössä huomannut. Potku puuttuu.

Kyllä watit on watteja aina. Eri asia sitten miten joku vahvistin toistaa transientteja tai käyttäytyy impedanssien heitellessä... Hartken kaapeista on turha hakea mieletöntä supermetakkaa, mutta soundiltaan kelpaavat joillekin...
J.Hollström
15.08.2005 14:35:58 (muokattu 15.08.2005 14:36:41)
Kyllä watit on watteja aina. Eri asia sitten miten joku vahvistin toistaa transientteja tai käyttäytyy impedanssien heitellessä...

Mittalaiteita varten suunniteltuja vahvistimia on paljon (siis niitä jotka on suunniteltu tuottamaan jatkuvaa tehoa). Silloin kun vahvistin on suunniteltu paljon hetkellistä tehoa antavaksi niin silloin jyvät erottuu akanoista. En sitten tiedä mitkä on Harten suunnittelun perusteet. Mutta jos se kyykähtää vaikeissa kuormissa eikä kuulosta musikaaliselta niin silloin se on suunniteltu mitattavaksi, ei soitettavaksi. Oli ne luvatut sinitehowattilukemat sitten mitä tahansa.

Hartken kaapeista on turha hakea mieletöntä supermetakkaa, mutta soundiltaan kelpaavat joillekin...

Mites nää kaapit nyt näihin watteihin liittyy? Muuten kuin että ne on Hartken tekemiä?
JK
15.08.2005 19:51:57
Kaikki nämä ovat Hartkea järeämmin tehtyjä omissa teholuokissaan ja potkivat mukavasti:
- AMP
- SWR
- Trace Elliot
- Ampeg
- Orange
- Hiwatt
- Marshall
- Acoustic
- Sound City
- Music Man
- EBS

- VOX AC 50
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
nro5
16.08.2005 12:16:43
Kunnolla tehty vahvistin painaa 15 - 20 kg ja parhaat paljon siitä yli. Painoa lisäävät järeät muuntajat jotka ovat pakollisia niin trankku- kuin putkipeleissäkin jos halutaan kunnolla headroomia eli potkua.

Poikkeuksen tästä painosäännöstä käsittääkseni tekee kuitenkin hakkuripäätteet. Esim QSC:n plx-sarja painaa 9-10 kg ja puolestaan halvempi, ei-hakkuri RMX-sarja 15-20 kg.
pardy
16.08.2005 12:18:16

Poikkeuksen tästä painosäännöstä käsittääkseni tekee kuitenkin hakkuripäätteet. Esim QSC:n plx-sarja painaa 9-10 kg ja puolestaan halvempi, ei-hakkuri RMX-sarja 15-20 kg.

Kylläkyllä, hakkurit ovat ihan eri lukunsa sitten. Mutta perus rengassydänmuuntajallisissa päätteissä yleensä se paino korreloi laatuun, tehoon ja kestävyyteen.
Niskis: Mä täällä nauhotan pätkän oikein hienolla saundilla, ja kommenttina tulee että joku nauraa itsensä kuoliaaks. Miten oikein pitäisi reagoida?
Sam Other: Ohittaa. Se on sentään Pardy. Vähän ku kysyis elämänneuvoja Kriceltä.
JK
17.08.2005 08:29:23
Olen kuullut, että vanhoihin skobeihin, esim. vaikka omaan putkimarsuuni saisi teetettyä takapuolelle "slave"-lähdön, josta voisi ajaa putkisoundia erillisen vahvistimen läpi ämyreihin. Voiko?!?!?!

Ainakin siihen TOP 100 nuppiin, joka on nykyään Rijopulla oli lisätty Line-Out. Toi TOP on vissiin aika pitkälti sama kone kuin Marsu. Kysela Rijopulta tarkemmin.
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
Teijo K.
17.08.2005 09:08:15

Ainakin siihen TOP 100 nuppiin, joka on nykyään Rijopulla oli lisätty Line-Out. Toi TOP on vissiin aika pitkälti sama kone kuin Marsu. Kysela Rijopulta tarkemmin.

*Alkaa rupeemaan suunnittelemaan preamp ulostuloa Fenderiin.*
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)