Pande 16.08.2005 09:01:09 (muokattu 19.08.2005 18:41:47) | |
---|
"Kuningasidea": määritellään (so. selvitetään tai sovitaan ) tässä threadissa suomeksi kitaransoittoon liittyvät termit. -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- 8 finger tapping: 8-sormen tehonäpläys Alternate picking: Vaihtonäppäily? Bend: venytys, taivutus vaiko herutus kas siinä pulma? Dynamics: Dynamiikka, intensiteetin vaihtelu Economy picking: Säästönäppäily Hammer-on: vasarointi Legato: Soittotapa: sävelet yhteen sitoen Licki: likki, (lyhyt) soolomelodia Palm mute: Demppaus, käsi-/kämmenvaimennus, kuoletus Phrase: fraasi Pick: plektra, soitinlehdykkä Pick slide/scratch: Skrätsäys, (soitinlehdykkä-)naarmutus Picking: näppäily, pikkaus Playing faster than Fareri: mauttomuuden ja Nintendo-imitaatioaatteen äärimmäinen kulminaatio Plectrum (monikko Plectra): plektra, soitinlehdykkä Pull-off: Suuressa kitarakirjassa tästä käytetään nimeä nyhtäisy joka olkoon oma ehdotukseni tälle. Shred(ding): Revittely, tiluttelu Slide: liutus, liu-utus, liu'utus, glissando String: alushousumalli, kieli String skipping: kielen/kielten yli hyppiminen plektrasoitossa Strumming: rämpytys, sointujen soitto (lyönti), komppaus Sweep: Pyyhkäisy Tapping: Oikean käden nauhaisku? Näpyttely, Näpläys? Tuplanäppäily? vai olisko ihan vaan täppinki? Trill: trilli, borausmainen korosävelrykelmöinti? Unison bend: priimivenytys Up/down stroke: - ylös/alas lyönti/pikkaus/näppäily Vibrato: värinä? öh, ehkä se vibrato saa olla vibrato Whammy-bar: Pahansilmän kampi (whammy=a jinx or an evil eye Websterin mukaan) -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- E: Päivittelenpä tähän ylle kaikki omasta mielestäni (toistaiseksi) Ensteks Bestest -määritelmät. Tässä aloitus, jatkakaa. :) PS. Tarkoitus ei ole tehdä FAQ:ia, vaan lähinnä keskustella aiheetta aiheesta ja samalla vähän ehkä selkeyttää terminologiaa. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Jucciz 16.08.2005 09:18:49 | |
---|
Bend: venytys, ehdottomasti. Taivutus on filologinen tai jumppatieteellinen termi. ;) |
Schenker 16.08.2005 10:53:52 | |
---|
Bend: Virutus :D "Limp Bizkit sucks dick!" -Zakk Wylde |
Eddie 16.08.2005 11:11:15 | |
---|
Lick= licki? "Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles |
Apricot 16.08.2005 11:13:11 | |
---|
Hammer-on kääntyy kätevästi: "vasarointi". Huomatkaa muuten, että ´plectra´ on suomeksi virallisesti "soitinlehdykkä". Että pitäkäähän lehdykkänne vauhdissa! No problemo! |
Pande 16.08.2005 11:13:20 (muokattu 16.08.2005 11:14:06) | |
---|
Lick= licki? Jee :) Phrase = fraasi Ja toi vasarointi on pätevä hammer-onille joo :P When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Jucciz 16.08.2005 11:16:48 | |
---|
Unison bend = "ÄÄÄNNNVVVRRRRRRRRRRRRRRR!!" |
Unison bend = "ÄÄÄNNNVVVRRRRRRRRRRRRRRR!!" Eli "priimivenytys". No problemo! |
StJerky 16.08.2005 11:33:19 | |
---|
Huomatkaa muuten, että ´plectra´ on suomeksi virallisesti "soitinlehdykkä". Että pitäkäähän lehdykkänne vauhdissa! Joskus törmäsin nimitykseen "soittolehti". Samassa yhteydessä sillä näppäiltiin "akordeja". |
Turder 16.08.2005 11:36:48 | |
---|
(Finger)picking - näppäily, pikkaus (sormin). strumming - sointujen soitto (lyönti), säestys(?), komppaus(?) up/down stroke - ylös/alas lyönti (isku). Vai meneekö ihan vain päin mäntyä? -Turder |
Jucciz 16.08.2005 12:54:16 | |
---|
"Strumming" on vapaasti suomennettuna "rämpytystä" eli juuri sitä kun sointuja veivataan reippaalla "riparitatsilla" ylös alas. :) |
L.C.F 16.08.2005 14:07:32 | |
---|
Vielä kätevämpi ois jos nuisa ois jonkilaine pieni neuvo mitenkä kyseisin termi käytännössä toimii..? Ratiritiralla kutsuu valhalla! Pastilli? |
Jzci 16.08.2005 14:29:12 | |
---|
tremolo picking - sahaaminen |
secondarymind 16.08.2005 14:52:43 (muokattu 16.08.2005 14:59:23) | |
---|
Lick: Likki (ei siis c:tä, koska suomenkielessä ei sellaista käytetä), (lyhyt) soolomelodia Tapping: Näpyttely Trill: Boraus (Vähän niinku drill = porata) :) Alternate picking: Vaihtonäppäily Economy picking: Säästönäppäily Sweep: Pyyhkäisy Palm mute: Demppaus, käsi-/kämmenvaimennus, kuoletus Pick slide/scratch: Skrätsäys, naarmutus (jos johdannaisia englanninkielestä ei sallita) En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
risto 16.08.2005 21:40:40 | |
---|
Kieltäydyn käyttämästä yhtäkään noista suomennoksista;-) Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia |
ekikoo 16.08.2005 22:02:51 | |
---|
Tapping: Näpyttely joku voisi sekoittaa tuon näppäilyyn There was a signature here. It's gone now. |
temppiz 16.08.2005 22:29:42 | |
---|
Shred= Revittely? Tauon etsii alapäätaiteilijaa! (basistia) |
Ze Kink 16.08.2005 22:38:54 | |
---|
Kieltäydyn käyttämästä yhtäkään noista suomennoksista;-) Niin minäkin. Tai ehkä muutamaa lukuunottamatta, joita jo käytän. Licki: likki? Tapping: tuplanäppäily Trill: trilli?, koru, korusävel Slide: liutus, liu-utus, liu'utus (?), glissando [KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D |
Ze Kink 16.08.2005 22:39:53 | |
---|
Shred= Revittely? Silppuaminen. (Turtleseiden Shredder = Silppuri :D). Tai sitten ehkä vain se tilutus. [KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D |
overthewall 16.08.2005 23:45:37 | |
---|
Guitar = luuttu |