arvid70 15.08.2005 21:20:16 (muokattu 15.08.2005 21:34:44) | |
---|
Eli kertokaas ny ku hinkkaan tota kaunista Biisiä, ja kattonu videolta kohtaa jossa ilmeisesti F#m jälkeen tulee C# niin näyttää et mestari ottaa sen aiva 1nauhalta, mut miten? Jos tua sointu nyt edes on c# Eli kohta jossa lauletaan I must be strong, and carry on..jne Kiittos =) JA VOI VIT..U NÄMÄKI TULI TUPLANA,ANTEEKSI!!! mun kone täs jumittelee, Soriiii älkää ampuko KAUPPIAAN PUHETTA!! |
Cujo 15.08.2005 21:43:20 (muokattu 15.08.2005 21:43:50) | |
---|
Ei ammuta, ei. x 2 1 x x 1 Tätäkö tarkoitat? C#/F eli terssikäännös. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
arvid70 15.08.2005 21:54:23 | |
---|
Paljo mahdollista ku jostain tabskuista tai soinnuista lukenu mm. että C#(on F) tiedä sitte? mut tos videolla vaan näkyy et 1nauhalta vetelee, en pääse just koklaan, mut vähä tuntuis et ois joku tommonen, KAUPPIAAN PUHETTA!! |
Cujo 15.08.2005 21:58:40 (muokattu 15.08.2005 21:58:56) | |
---|
Mitä mie katsoin niin kyllä se ainakin tuon F:n ottaa peukulla bassokieleltä. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
arvid70 15.08.2005 22:06:25 (muokattu 15.08.2005 22:07:29) | |
---|
Mitä mie katsoin niin kyllä se ainakin tuon F:n ottaa peukulla bassokieleltä. Ei kyllä oot varmaan oikeaas mä edes tiedä mitä tuo on F suluistarkotti, niinku sanoin nähny vaan jossain soinnuis jotka poiminu jostain guitartabseist. Eli eiks se oo justiin noin niinku laitoit? KAUPPIAAN PUHETTA!! |
Cujo 15.08.2005 22:12:26 | |
---|
Ei kyllä oot varmaan oikeaas mä edes tiedä mitä tuo on F suluistarkotti, niinku sanoin nähny vaan jossain soinnuis jotka poiminu jostain guitartabseist. Eli eiks se oo justiin noin niinku laitoit? Joo, näin mie luulen. Tai niin mie sen ainakin aina olen soittanut. Luin tuon edellisen viestini ajatuksella, ja siinä oli kyllä vähän vihamielinen sävy. :) Anteeksi! Eli ymmärsin kyllä että mitä tarkoitit, muotoilin vain sanani väärin. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
arvid70 15.08.2005 22:22:49 | |
---|
=O) joo ei täs oo vihasia kukaan varmaan itelläki nukkumatti tulos et älä välitä kans mitä kirjotan, mut häiritten sit sua viälä ja kysyn miten otat sen E:en siinä alus, ku ite yrittä normi avosoinnulla 1nauhalta ja taas Äijällä käsi jossain 4paikkeil, sikäli jos jaksat vastata, mut tämä autto jo paljo Kiitti KAUPPIAAN PUHETTA!! |
miten otat sen E:en siinä alus, ku ite yrittä normi avosoinnulla 1nauhalta ja taas Äijällä käsi jossain 4paikkeil oiskohan se tämä x 5 4 x x 4 eli E/Ab |
Jucciz 16.08.2005 09:21:27 | |
---|
Se toka sointu on E/G#. E-duurissa kun ei Ab-ääntä ole, ei sitten kirveelläkään. Yksi kelpo sormitus on tosiaan tuo 4-x-x-4-5-x. |
arvid70 16.08.2005 10:26:54 | |
---|
Okei, kiitti teille ja eiku nysväämään. KAUPPIAAN PUHETTA!! |
Kampela77 16.08.2005 15:03:34 | |
---|
Ei tarvii noita äksiä, vaan voi soittaa kaikki kielet. Eipä tuo ole sormilla soitettaessa ongelma. |
Cujo 16.08.2005 15:06:03 | |
---|
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
Topah 16.08.2005 23:06:13 | |
---|
Tuon pelkkä komppaaminen on ihan kivaa, mutta esim C:stä sen saa helposti soitettua melodian kera ja paljoa ekaa asemaa kauemmas ei tartte lähtee seikkailemaan. Kuulostaa heti paremmalta. Hitto ku ois aikaa laittaa tabut ni uskoisitte. Heh heh... ;) ! Guitar playing is like shit, it never stops! |
Jucciz 17.08.2005 09:25:04 | |
---|
Mutta kun tuo biisi menee A:sta ja ainakin minun korviin sattuu, jos se transponoidaan minnekään alkuperäissävellajista. :) Kyllä se melodia löytyy A:stakin jos on tahdon lujuutta! |
Topah 17.08.2005 11:25:35 | |
---|
Mutta kun tuo biisi menee A:sta ja ainakin minun korviin sattuu, jos se transponoidaan minnekään alkuperäissävellajista. :) Kyllä se melodia löytyy A:stakin jos on tahdon lujuutta! No täytyy olla tyytyväinen, ettei mulla ole sun korvia, koska mun korvaan tuo kuulostaa C:stäkin ihan kivalta. ;) ! A:stakin sen voi toki soittaa no problem ja A:sta toimii erittäin hyvin, mutta joutuu sointuäänien kanssa pelaamaan ja melodia tulee aika matalaksi, jos varsinkin B:osan jättää samaan oktaavialaan, kuin A-osan. A:sta C:n transponointi on huima ja harvoin tulee noin tehtyä, mutta joissain tapauksissa toimii. Ja mitä trasponointiin tulee, niin mieluummin soitan "kitaristisessa" sävellajissa hyvin, kuin yrittäisin "epäkitaristisessa" kiusata itseäni liikaa esim. yläasemien vireongelmien, barresointujen, rytmiikan, bassokuvioiden yms. kanssa. Puhun siis sointumelodioista, enkä säestämisestä. Siinä olet Jucciz oikeassa, että C voi kuulostaa hieman naivilta sävellajilta, mutta jos oikein kunnolla avaa aivoista lukkoja ja antaa elämän hymyillä, niin kyllä sen melkein hampaat irvessä pystyy soittamaan esimerkiksi C:stäkin. :) ! Suositeltavaa on kuitenkin transponoida puolen-/kokosävelaskeleen päähän, jos kappale on esim c-mollissa, tai f-mollissa jne. Ja ei missään tapauksessa kannata jättää transponoimatta sen takia, että menee eri sävellajiin alkuperäisen kanssa. Mitä olisikaan jäänyt keksimättä musiikissa, jos oltaisiin menty pelkkien lakien ja sääntöjen mukaan. Tietenkin ihmisten turmeltuneisuus voi olla lähellä ja moderni musiikki on tästä hyvä esimerkki. Hah hah... :D ! Guitar playing is like shit, it never stops! |