Aihe: Tyhmä kysymys sweeppauksesta
1
apenaattori
12.08.2005 23:13:30
Joo, eli kun sweepataan, niin pidetäänkö sormet valmiiksi kielillä samalla tavalla kuin soinnuissa ja sitten vain kevennetään, vai asetellaanko sormet kielille sitä mukaan kuin soitetaan? Vai ovatko molemmat tavat "sallittuja"? Itselläni tuntuu tuo sävelten erottaminen helpommalta, kun en pidä sormia valmiina oikeissa väleissä.
Go ahead, punk, make my day!
Henkka Hevimies
12.08.2005 23:14:19 (muokattu 12.08.2005 23:15:27)
Joo, eli kun sweepataan, niin pidetäänkö sormet valmiiksi kielillä samalla tavalla kuin soinnuissa ja sitten vain kevennetään, vai asetellaanko sormet kielille sitä mukaan kuin soitetaan? Vai ovatko molemmat tavat "sallittuja"? Itselläni tuntuu tuo sävelten erottaminen helpommalta, kun en pidä sormia valmiina oikeissa väleissä.

Asetellaan sitä mukaan kun soitetaan. Kielet eivät saisi jäädä soimaan.

Edit: Eiku. En oo varman mitä tarkotit. Nopeissa sweeppaus-kuvioissa on aika mahdotonta asetella noita sormia mitenkään valmiiksi.
"Parran kasvattaminen alkaa olla ainoa asia, jota nainen ei pysty tekemään paremmin kuin mies, tai jos pystyy, hänen menestyksensä on varma ainoastaan sirkuksessa"
Carpenter
12.08.2005 23:16:02
Ei kannata ainakaan minun mielestäni pitää sormia valmiina. Paljon helpomi saada kuulostamaan puhtaammalta. En kyllä mikään himosweeppari ole, mutta kyllä se minusta niin on helpompaa. Tekeehän Francesco Farerikin niin! :D
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. Teknohumppaa! Kuunnelkaa ihmeessä!
Henkka Hevimies
12.08.2005 23:16:52
Ei kannata ainakaan minun mielestäni pitää sormia valmiina. Paljon helpomi saada kuulostamaan puhtaammalta. En kyllä mikään himosweeppari ole, mutta kyllä se minusta niin on helpompaa. Tekeehän Francesco Farerikin niin! :D

Näyttää ettei muita ole hereillä kun meikä ja Carpenter:D
"Parran kasvattaminen alkaa olla ainoa asia, jota nainen ei pysty tekemään paremmin kuin mies, tai jos pystyy, hänen menestyksensä on varma ainoastaan sirkuksessa"
apenaattori
12.08.2005 23:17:35
Huh, kiitoksia! Tapa jolla tykkään soittaa, oli oikeaoppinen...
Go ahead, punk, make my day!
Carpenter
12.08.2005 23:18:26
Näyttää ettei muita ole hereillä kun meikä ja Carpenter:D

Muut DADAa :)
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. Teknohumppaa! Kuunnelkaa ihmeessä!
Henkka Hevimies
12.08.2005 23:19:01
Muut DADAa :)

Totta. Ehkä sitä voisi illan ratoksi vähän itsekin.
Starlia
12.08.2005 23:20:51
Mä oon hereillä mutta ei ole järkevää sanottavaa..

Noh.. sweeppaushan on... köh köh... hmm... jotain mitä mie en osaa... --> röökille..
Krice
13.08.2005 00:44:22 (muokattu 13.08.2005 00:45:20)

Joo, eli kun sweepataan, niin pidetäänkö sormet valmiiksi kielillä samalla tavalla kuin soinnuissa ja sitten vain kevennetään, vai asetellaanko sormet kielille sitä mukaan kuin soitetaan?

Suurimmaksi osaksi pidetään paikallaan, mutta joissain sweepeissä sormitusta pitää vaihtaa kesken sweeppaamisen. Mitään väliähän sillä ei periaatteessa ole, sillä sweeppaaminen on plektrakäden tekniikka, jossa soitetaan kieleltä toiselle yhtenäisellä liikkeellä. Voihan niitä kieliä painella sweepin aikana vaikka yhdellä sormella, jos on vikkelä sormistaan. E: poislukien tietysti barree-sweeppi, jossa yksi sormi on useammalla kielellä, kuten barree-soinnussa.
Reaper_Man
15.08.2005 14:13:22

Noh.. sweeppaushan on... köh köh... hmm... jotain mitä mie en osaa... --> röökille..

Heh, hyvä vastaus :)
V-kitara on hevisuunnikas.
Krice
15.08.2005 20:26:32

Eikös sweeppaus nyt nimenomaan ole sitä että vain yksi kieli soi, jolloin sormet eivät saisi jäädä painamaan kieliä?

Kyllä, yksi kieli soi kerrallaan ja juuri soitettu kieli vaimennetaan ennenkuin soitetaan seuraava.

Ja arpeggioiden soittaminen tarkoittaa sointujen soittamista murrettuna?

Sehän se arpeggio taisi olla. Sointu, jonka nuotit soitetaan yksitellen. Vaikka plektralla soitettuna tuo varmaan tuppaa teknisesti ottaen olemaan aina niin, että sointu on arpeggio...
lxi
16.08.2005 11:46:34
Taas kerran pieni detalji:

Sweep on kitaratekninen termi, arpeggio ei ole. Arpeggio eli murtosointu on mikä tahansa sointu soitettuna sävel kerrallaan, riippumatta siitä millä tekniikalla se soitetaan.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
tapsali
18.08.2005 11:50:25

En mäkään osaa, mut ei se mitään... Ehkä joskus vielä...
Tähänkö mun pitäis keksiä jotain fiksua sanottavaa? En mä keksi mitään, mä olen vaan tyhmä kitaristi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)