Aihe: korvaajaa jag-stang kitaralle`?
1
Lithium
14.08.2005 15:39:09
Noita jag-stag kitaroita ei taideta myydä enään missään,en ainakaan löytänyt t-kaupasta tai mistään suomalaisesta. Onko esim fender squier cyclone taikka fender jagmaster lähellä jag-stangin soundia??
Exhausted
14.08.2005 18:49:26

Melkein mikä tahansa humbucker-mikillä varustettu Fender kuulostaa samalta. Kannattaa vertailla tietty skaalojen pituuksia ja rakennukseen käytettyjä puuta. Jag-Stangin oma mikkikään nyt ei ole mikään paras mahdollinen joten siitä ei kannata niin välittää.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää miksi haluat Jag-Stangin saundin? Mielestäni se ei ole mitenkään persoonallinen eikä monilla tunnetuilla levytyksillä käytetty kitara.
inot88
14.08.2005 19:24:00
Liittyisköhän enempi Nirvana/Kurt saundiin kuin kyseisen kitaran saundii?:P
Lihavuus on vain horisontaalista suhteettomuutta.
Antroid
14.08.2005 20:40:21 (muokattu 14.08.2005 20:42:17)
Liittyisköhän enempi Nirvana/Kurt saundiin kuin kyseisen kitaran saundii?:P

Joo, siis Cobainhan ei ehtinyt edes tuota Jag-Stangia kauaa käyttää. Herrahan tykkäsi itse Mustangeista, mutta ei viitsinyt käyttää niitä keikoilla. Jos siis Nirvana-soundia halajat niin mars, mars Mustang tai Jaguar ostamaan. Helvetin pätevä ja hyväsoundinen kitara Jaguar on muuten. Aliarvostettu IMO.
Dumb
14.08.2005 21:12:05

Herrahan tykkäsi itse Mustangeista, mutta ei viitsinyt käyttää niitä keikoilla.

Paitsi, että veti koko In Utero -kiertueen Mustangien voimin...
Antroid
14.08.2005 21:13:42
Paitsi, että veti koko In Utero -kiertueen Mustangien voimin...

Niinno, sellaista sattuu...paremmissakin piireissä. Muisetelen vain jostain lukeneeni, että herra olisi tokaissut, ettei viitsi niin hienoja kitaroita keikalla käyttää...saattoihan se tietty sen Jaguareistakin sanoa tai sitten mää väärin muistan.
Jag
14.08.2005 22:09:15 (muokattu 14.08.2005 22:10:31)

No Cobainhan modasi noita Jag-Stang ejakin. Eli vaihtoi Dimarzion tallamikin ja mustangin tallan. Eli noi kaupassa myytävät Jag-stang it vähä eroaa Cobainin käyttämistä.
Kyseinne kitarahan jäi vähän "kesken". Eli Cobain ei mm. koskaan kerinnyt tehdä siihen "loivennoksia" pleku kädelle ja vatsalle.

Mutta yhtenä ihan ok tason korvaajana Jag-stangille pidän squierin Jagmaster ia. Kyseinen pelihän ei ole hinnalla pilattu. En ole kyllä testanut kitaraa, että en voi varmaksi sanoa millainen peli on kyseessä. Niin ja Cyclone kitarat voisivat olla erittäinki lähellä. itse soittelin squierin cyclonella testailessani vahvistimia ja ainaki Peaveyn Classicin läpi tallamikillä soitettuna kitara kuulosti yllättävänkin hyvältä. Eli Cyclonea ja Jagmaster ia vaan testailemaan.

edit: haulla löytyy hyvö ketju jag-stangeista eli tässä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=90344
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
Exhausted
15.08.2005 14:06:45 (muokattu 15.08.2005 14:09:33)

Kurtilla oli muutama pääkitara:

1) Fender Jaguar. Dimarzion mikit, Super Distortion tallassa ja PAF kaulassa mutta tallamikki oli aina päällä. Tällä kitaralla nauhoitettiin In Utero ja oli mukana Nevermindin sessioissa. Myös Nevermind-kiertueen yleisin kitara. Harvemmin sai väkivaltaa osakseen.

2a) Ensimmäinen Kurtin Fender Mustang oli se sininen Competition-malli joka näkyy Teen Spiritin videossa. Tätä käytettiin Nevermindin äänityksiin ja erittäin niukasti Nevermindin kiertueella. Taisi olla ihan vakiomikeillä.

2b) In Utero-kiertuetta varten Kurt tilasi Fenderiltä muutaman japanilaisen Mustangin joihin laitettiin Duncanin JB-tallamikit ja tallaa modattiin paremmaksi. Käytettiin periatteessa kaikilla In Utero-kiertueen keikoilla kaikkiin biiseihin paitsi akustiseen ja shown lopetukseen

3) Fender Stratocasterit. Näitä oli useita, yleensä kait japanilaisia. Nevermindin nauhoituksissa oli jokunen tallahumbuckerilla varustettu yksilö. Keikoilla käytettiin lähinnä keikkojen päätöksiin, suhteellisen halpoja, helposti korjattavia ja helposti saatavia kun olivat.

Ennen vuotta 1991 Kurt ei oikein Fendereitä käyttänyt. Bleach nauhoitettiin Univox Hi-Flyerillä ja sen kaltaiset halpiskitarat olivat hänen suosikkejaan tuohon aikaan. Ympyrä sulkeutui lopulta - nimittäin viimeinen Nirvana-biisi You Know You're Right nauhoitettiin juuri Hi-Flyerillä.

Huhujen mukaan Kurt sai juuri ennen kuolemaansa Telecasterin (kyllä, humbuckereilla) josta piti kovasti ja jota aikoi käyttää tulevissa nauhoituksissa. Jag-Stangia nähtiin pari kertaa keikallakin mutta Kurt ei ilmeisesti oikein pitänyt siitä, keskeneräiseksi kun se jäi.

Lyhyesti: Jos haluat kitaran jolla soitella Nirvanaa niin hommaa Fender tai Fender-kopio tallahumbuckerilla. Fenderin Fat Strat-tyyppinen kitara on aika turvallinen ratkaisu. Jos haluat jotain eksoottisempaa niin suosittelen yllämainittuja Cyclonea ja Jagmasteria. Squier tekee näistä kaikista halpisversiota. Mustangeja ja Jaguareja en suosittele ellet osaa modata kitaroita. Vakiona ne eivät ihan sovi Nirvana-tyyliseen rymistelyyn.
Jag
15.08.2005 15:20:39

2a) Ensimmäinen Kurtin Fender Mustang oli se sininen Competition-malli joka näkyy Teen Spiritin videossa. Tätä käytettiin Nevermindin äänityksiin ja erittäin niukasti Nevermindin kiertueella. Taisi olla ihan vakiomikeillä.

Öö Kurtilla näkyy kyllä jo tuossa WTLO oosa vuojen -87 "keikalla" Fenkun Mustang josta on värit haalistuneet.

Ja tuosta Jag-Stangin käytöstäkin olen hieman eri mieltä. sanoisin kyllä, että juuri Jag-Stang oli tuon In Utero kiertueen pääkitara. (koneellani on aika iso läjä Nirvana keikkoja ja netistä lukemani perusteella näin päättelin.) Kurtti ei kyllä aivan totta ollut täysin tyytyväinen Jag-stangii vaan modasi sitä vähän ja alkoi käyttämään sitä noin kk. den omistuksen jälkeen.

Erinomaista lisätietoa.

http://www.kurtsequipment.com/

(Muuten) tekstisi oli todella hyvä ja asia-pitoinen.
inot88
15.08.2005 15:56:18
Öö Kurtilla näkyy kyllä jo tuossa WTLO oosa vuojen -87 "keikalla" Fenkun Mustang josta on värit haalistuneet.

Ja tuosta Jag-Stangin käytöstäkin olen hieman eri mieltä. sanoisin kyllä, että juuri Jag-Stang oli tuon In Utero kiertueen pääkitara. (koneellani on aika iso läjä Nirvana keikkoja ja netistä lukemani perusteella näin päättelin.) Kurtti ei kyllä aivan totta ollut täysin tyytyväinen Jag-stangii vaan modasi sitä vähän ja alkoi käyttämään sitä noin kk. den omistuksen jälkeen.

Erinomaista lisätietoa.

http://www.kurtsequipment.com/

(Muuten) tekstisi oli todella hyvä ja asia-pitoinen.

Samaa mieltä. ja monissa kuvissakin missä on noita In Utero lavasteita on Kurtilla Jag Stang käytössä...
Lihavuus on vain horisontaalista suhteettomuutta.
Hohhoijaa
15.08.2005 17:10:32
Mites tämä?

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-175064.html

Pikatestauksen perusteella IMO ok keppi. Tahi hyvä yksilö.
Kuolee karja, kuolee suku, samaten itse kuolet;
yhden tiedän, mik' ei kuole: manalle menneen maine.
Jag
15.08.2005 18:40:53

Mites tämä?

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-175064.html

Pikatestauksen perusteella IMO ok keppi. Tahi hyvä yksilö.
__

Joo...mäki "pikatestasin" ja hyvä oli

Edit: Ruvetaankohan tuota Jag-Stangia uudestaan valmistamaan enää?

Veikkaanpa, että sitten kun Kurtti vainaan tuhkat on taas joita pyöreitä vuosia siel Wiskah joessa lilluneet niin sitten viimestään.
Dumb
15.08.2005 23:27:13

Eikös Jag-Stangia muuten valmistetakin nykyään taas? Ainakin jotain Re-Issueita siitä on tullut tuon ensimmäisen erän (jota omani edustaa) jälkeen.

Onhan tuo JS kitarana hieman rimpula, mutta omalla tavallaan kuitenkin ihan jees. Pitäisi joskus jaksaa panostaa sen verran, että laitattaisi tuon oman kunnon iskuun. Mikinvalitsimet uusiksi (toinen on rikki), kaulamikiksi joku laatu-sinkku ja tallaan ehkä Duncanin Custom (voisi repäistä melkein tuosta Iban SZ:sta tuon Customin ja laittaa siihen keppiin JB:n tilalle), virittimetkin voisi tsekata ja tallakin voisi joutaa vaihtoon.

Ja noista In Utero -kiertueen kuvista sen verran, että tuosta on joskus aiemminkin porukka vääntänyt, että oliko enemmän käytössä Mustang vaiko Jag-Stang ja kyllä se yleensä siihen kääntyy, että se on Mustang ollut. Ovathan nuo osittain aika saman näköisiä, joten helposti hämääntyy. Tai sitten niiltä "Jag-Stang -keikoilta" on vaan harvinaisen paljon kuvia, heh.
inot88
15.08.2005 23:33:19
Niissä kuvissa ainakin on yleensä jag stang missä on onnistuttu hienosti kuvaamaan ne rekvisiitta figuurien siivet Kurtin taakse, ja Kurt näyttää rokkienkeliltä:P
Ongelmat vahvistaa, mutta entä jos ongelma on ettei vahvistu?
Dumb
15.08.2005 23:38:02

Niissä kuvissa ainakin on yleensä jag stang missä on onnistuttu hienosti kuvaamaan ne rekvisiitta figuurien siivet Kurtin taakse, ja Kurt näyttää rokkienkeliltä:P

http://www.sitevip.net/kurt_cobain/images/gallery/index_img.jpg

Esim. tuo? Ainakin tossa on ihan Mustang käytössä. Mustangin ja Jag-Stangin erottaa ainakin siitä, että Mustangeissa tallan humbucker on suorassa, Jag-Stangissa se on viistossa.
inot88
15.08.2005 23:39:32 (muokattu 15.08.2005 23:40:45)
http://www.sitevip.net/kurt_cobain/images/gallery/index_img.jpg

Esim. tuo? Ainakin tossa on ihan Mustang käytössä. Mustangin ja Jag-Stangin erottaa ainakin siitä, että Mustangeissa tallan humbucker on suorassa, Jag-Stangissa se on viistossa.

Jep tuo on mustangi kyllä:)

Edit: On muuten komee kuva:)
Ongelmat vahvistaa, mutta entä jos ongelma on ettei vahvistu?
Dumb
15.08.2005 23:43:22

Edit: On muuten komee kuva:)

Joo, totta.
Exhausted
16.08.2005 06:07:59 (muokattu 16.08.2005 06:10:06)

Aivan, jäi mainitsematta, kun kerta kitaraa sen verran vähän käytettiin, eikä edes levyillä saakka. Lasken sen Bleach-ajan halpiskitaroihin, joihin toki kuului ainakin kaksi muutakin Mustangia ja yksi Stratokopio. Se ei muuten ole vuoden -87 "keikka" vaan treenit vuonna -88. Samaa kitaraa käytettiin näiden treenien jälkeisellä keikalla, jossa soitetaan pitkälti sama settilista.

Ja tuosta Jag-Stangin käytöstäkin olen hieman eri mieltä. sanoisin kyllä, että juuri Jag-Stang oli tuon In Utero kiertueen pääkitara.

Olet väärässä.

Kurtti ei kyllä aivan totta ollut täysin tyytyväinen Jag-stangii vaan modasi sitä vähän ja alkoi käyttämään sitä noin kk. den omistuksen jälkeen.

Tämä on totta, mutta ei kitara silti paljoa keikoilla näkynyt. Lähinnä parilla vuoden 1994 keikalla.

Silti, Kurtin In Utero-Mustang saattaa näyttää epäilyttävän paljon Jag-Stangilta humbuckerineen.

Jag-Stang: http://www.kurtsequipment.com/pictures/photo2.jpg
Mustang: http://www.kurtsequipment.com/pictures/kurt3.jpg
riffi-rotta
17.08.2005 21:58:52
Niinno, sellaista sattuu...paremmissakin piireissä. Muisetelen vain jostain lukeneeni, että herra olisi tokaissut, ettei viitsi niin hienoja kitaroita keikalla käyttää...saattoihan se tietty sen Jaguareistakin sanoa tai sitten mää väärin muistan.

Ainakin jossain se sano niin Les Pauleista. Kuulemma se näyttää lespa kädessä lavalla liian paljon jimmy pagelta.
RIP Joey, Johnny ja Dee Dee Ramone, Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Hillel Slovak, Dimebag Darrel, Randy Rhoads
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)