Aihe: Rätinää? 1 2 | |
---|---|
![]() 24.05.2003 14:26:07 | |
Mistäköhän johtuu, että jos mulla on pari raitaa jo "sessionissa" alla, niin uusiin äänitettyihin raitoihin tulee hirveät rätinät? Tätä ei ollu, ennen kuin vaihdoin 98->Xp. Äänikorttina mulla on tollanen ihan perus Sound Blaster Live! 5.1 ja softana Cool Edit Pro 2. Päivitin juuri nuo äänikortin ajuritki. | |
![]() 24.05.2003 14:57:42 | |
Mistäköhän johtuu, että jos mulla on pari raitaa jo "sessionissa" alla, niin uusiin äänitettyihin raitoihin tulee hirveät rätinät? Tätä ei ollu, ennen kuin vaihdoin 98->Xp. Äänikorttina mulla on tollanen ihan perus Sound Blaster Live! 5.1 ja softana Cool Edit Pro 2. Päivitin juuri nuo äänikortin ajuritki. Oletko selvittänyt, mistä kohtaa tuo rätinä aiheutuu? Jos pistät nauhoituksen päälle, niin 'näkyykö' se rätinä siinä nauhalla (eli tuleeko se jostain inputista)? Kokeile pistää windowsin mikseripaneelista kaikki kanavat yksitellen hiljaisiksi, niin kuulet mikä kanava aiheuttaa tuon rätinän. "Between the dog and wolf /
Bared fangs met in intercourse...." | |
![]() 24.05.2003 15:09:00 | |
Oletko selvittänyt, mistä kohtaa tuo rätinä aiheutuu? Jos pistät nauhoituksen päälle, niin 'näkyykö' se rätinä siinä nauhalla (eli tuleeko se jostain inputista)? Kokeile pistää windowsin mikseripaneelista kaikki kanavat yksitellen hiljaisiksi, niin kuulet mikä kanava aiheuttaa tuon rätinän. En usko, että aiheuttajina on mikään ylimääräinen kanava. Se minua oikeastaan kummastuttaa tässä eniten, että tuo desibelimittari ei edes lyö punaiselle. En ole ihan varma, ymmärsinkö edes täysin neuvoasi, tai että ymmäritkö sinä tarkkaan tuota ongelmaani, mutta siis rätinää ei synny, jos nauhotan esim. jonkin yksittäisen raidan, mutta jos "taustana" soi samalla toinen raita, niin rätinää tulee heti. Niin ja lisäisin tähän vielä, että nauhoitukseen olen käyttänyt Boss Gt-6 efektiprosessoria. | |
![]() 24.05.2003 15:26:03 (muokattu 24.05.2003 15:30:51) | |
En usko, että aiheuttajina on mikään ylimääräinen kanava. Se minua oikeastaan kummastuttaa tässä eniten, että tuo desibelimittari ei edes lyö punaiselle. En ole ihan varma, ymmärsinkö edes täysin neuvoasi, tai että ymmäritkö sinä tarkkaan tuota ongelmaani, mutta siis rätinää ei synny, jos nauhotan esim. jonkin yksittäisen raidan, mutta jos "taustana" soi samalla toinen raita, niin rätinää tulee heti. Niin ja lisäisin tähän vielä, että nauhoitukseen olen käyttänyt Boss Gt-6 efektiprosessoria. Aivan, nyt tajusin. Minulla oli jossakin vanhassa Soundblasterissa vähän samanlainen vika, mutta valitettavasti en koskaan keksinyt siihen mitään varsinaista ratkaisua.. Muistaakseni tuo vielä vähän vaihteli eri ohjelmien kanssa, eli kokeile jotain toista nauhoitusohjelmaa jos toimisi, ja tutki sitten mitkä on asetukset ja mitä ajureita se käyttää ym. Jos ajurit ovat ihan uudet, niin sitten voisit kokeilla vaihtaa sample-ratea (esim. 44,1kHz -> 48kHz tai päinvastoin), katsoa windowsin ohjauspaneelista -> äänet ja äänilaitteet että asetukset ovat kunnossa. Kokeile vaihtaa 'laitteiston kiiihdytys' - ja 'näytteenottotaajuuden muunnoksen laatu' - säätöjä eri kohtiin. Edit: Ja katso myös ohjelman asetuksista, että buffer lenght, wave cache ym. asetukset ovat oikein. Riippuu vähän minkälaista tuo rätinä on, mutta saattaisi johtua myös noista. "Between the dog and wolf /
Bared fangs met in intercourse...." | |
![]() 24.05.2003 20:10:13 | |
Niin oudolta kun kuulostaakin, kannattaa hankkia myös esim. emolevyn uusimmat ajurit. Kaikki komeat miehet ovat hinttejä. -Turbo Terminaattori | |
![]() 25.05.2003 20:26:54 | |
Kaikki nuo vinkit kokeilin. Rätinät vaan jatkuu :(. | |
![]() 25.05.2003 20:28:49 | |
Kaikki nuo vinkit kokeilin. Rätinät vaan jatkuu :(. jos vaan mahdollista, koita hankkia joku tuttu tai tutuntuttu katsomaan paikanpäälle, jotta voi tarkemmin perehtyä tilanteeseen kuin foorumin välityksellä. Kaikki komeat miehet ovat hinttejä. -Turbo Terminaattori | |
![]() 25.05.2003 20:31:53 | |
Valitettavasti olen varmaan lähipiiristä juuri itse se henkilö, joka ymmärtää äänityksistä/äänikorteista eniten. Pari tuttua kyllä hallitsee Atk puolen, mutta en usko, että ne tuohon mitään kummempia osaa sanoa. | |
![]() 26.05.2003 12:46:51 | |
Mistäköhän johtuu, että jos mulla on pari raitaa jo "sessionissa" alla, niin uusiin äänitettyihin raitoihin tulee hirveät rätinät? Tätä ei ollu, ennen kuin vaihdoin 98->Xp. Kerro laitekokoonpanosta tarkemmin, prosessori, muisti yms. Pitäisi omin korvin kuulla tuo rätinä ennenkuin voi sanoa mitään, mutta vois johtua muistin/prosessoritehojen puutteesta. Eritoten jos ongelma ilmenee vasta, kun raitoja on enemmän. XPtä täytyy hieman viritellä ennenkuin se toimii. Siinä on monia "ominaisuuksia" jotka voivat tehokkaasti estä työnteon. www.musicxp.net auttaa tässä. | |
![]() 26.05.2003 17:17:55 | |
Kerro laitekokoonpanosta tarkemmin, prosessori, muisti yms. Pitäisi omin korvin kuulla tuo rätinä ennenkuin voi sanoa mitään, mutta vois johtua muistin/prosessoritehojen puutteesta. Eritoten jos ongelma ilmenee vasta, kun raitoja on enemmän. XPtä täytyy hieman viritellä ennenkuin se toimii. Siinä on monia "ominaisuuksia" jotka voivat tehokkaasti estä työnteon. www.musicxp.net auttaa tässä. Vois testailla tuon sivun vinkkejä tässä paremmalla ajalla. Masiinasta löytyy 900MhZ prossu ja 512 megaa muistia. Hmm.. voisin varmaan yrittää uploadata muutamia näytteitä jonnekkin, kunhan tässä kiireiltäni kerkeän. | |
![]() 26.06.2003 12:47:48 | |
Tuli vaan tässä mieleen nyt, että Xp:n yhteydessä mulla alko näytönohjain temppuileen, koska nuo ajuripäivitykset "eivät läpäisseet xp -testiä", vaikka niitten piti nimenomaan olla xp sopivia. No kuiteskin tuo näyttis on temppuilu ja mm. suurin osa 3D peleistä kaatuu jatkuvasti. Voisko tuo rätinä johtua mitenkään tuosta näytönohjaimesta? | |
![]() 26.06.2003 20:27:22 | |
Voisko tuo rätinä johtua mitenkään tuosta näytönohjaimesta? En pysty mitenkään kuvittelemaan, että se johtuisi siitä. Ihminen, jolla ei olisi mielikuvitusta, ei pelkäisi mitään. | |
![]() 27.06.2003 23:21:30 (muokattu 28.06.2003 17:19:04) | |
Anna kun arvaan, pari vuotta vanha athlon kone? kt133a tai joku muu VIAllinen piirisarja 686b south bridgellä? Rätinä lisääntyy esim kiintolevyä tai CD asemaa luettaessa tai jopa hiirtä liikutellessa? Jos oireet tuntuvat oikealta, niin kyseessä on KO southbridgen bugi. Jos biosista löytyy pci latency timer, niin kasvata sen arvoa, esim 32->64. Poista ACPI windowsista. Varmista my computer propertieseistä, että Adjust bes performance to programs (ei background services) on päällä. Onhan sinulla www.kxproject.spb.ru :sta -ajurit? Nämä ovat parhaat ajurit musiikkihommiin Livelle. ASIO toimii hyvin, viive 2.33ms samankaltaisella laitteistolla, kuormittaessa pitää tuplata. Hehkutan vähän noiden ajureiden ominaisuuksia tuossa threadissa: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=20&x=b381c548ea&co=0 | |
![]() 01.07.2003 10:15:19 | |
Vois testailla tuon sivun vinkkejä tässä paremmalla ajalla. Masiinasta löytyy 900MhZ prossu ja 512 megaa muistia. Hmm.. voisin varmaan yrittää uploadata muutamia näytteitä jonnekkin, kunhan tässä kiireiltäni kerkeän. Saitko sen rätinän pois noilla XP:n buustaus vinkeillä tai mitenkään?? mulla on sama probleema mut kortin pitäis olla hyvä, M-audio quattro eli ihan ammattipeli.. mut silti rätisee samoin ku sul!! eli jos sait kuntoon ni kerro pliis miten!! | |
![]() 01.07.2003 23:52:51 | |
En valitettavasti ole saanut ratkaistua ongelmaa. Mulla kyllä on tuo kone reistaillu muutenki viimeaikoina, kuten esim. polttava cd -asema ja näyttis. Muistikammatki testasin kaikki erikseen. Mahtaskohan ne osata korjata tätä rätinävikaa edes huollossa, kun on näin kinkkinen juttu? | |
![]() 02.07.2003 14:21:28 | |
En valitettavasti ole saanut ratkaistua ongelmaa. Mulla kyllä on tuo kone reistaillu muutenki viimeaikoina, kuten esim. polttava cd -asema ja näyttis. Muistikammatki testasin kaikki erikseen. Mahtaskohan ne osata korjata tätä rätinävikaa edes huollossa, kun on näin kinkkinen juttu? Mulla on vähä samansuuntasta rätinäongelmaa ollut uudella koneella (Athlon XP2000, 256M SDRAM, Asrock-emo). Oon testannut 2:lla eri kortilla, SB Live & M-Audion AudioPhile 2496, samat rätinät noissa on molemmissa. Lisäks oon asentanu XP:lisäksi 98:n, sekä Win2000:n, ei muutosta ongelmaan. Kaikki maholliset uusimmat ajurit kortteihin, VIA-piireihin ym. on toki testattu, puhumattakaan erilaisista BIOS-asetuksista. Oon kokeillu myös vaihtaa kaikki osat emoa, prossua ja koteloa lukuunottamatta, mutta ei. Alkaa usko loppua pikkuhiljaa.... Mutta hei, lykkyä sulle Suat, sitä tarviit. Ja kerro ihmeessä jos keksit ratkaisun ongelmaan. Huoltoon en suosittele viemään, ne testaa vaan samat mitä oot jo kokeillu ja vie sun rahat. :( Jos kellään on vielä jotain mahollisia vinkkejä heittää, niin antaa palaa. Oon käyttäny tän ongelman selvittämiseen vasta arviolta 200 tuntia, hyvinkin vois vielä vähän säätää ;) | |
![]() 03.07.2003 07:20:03 | |
damn..:) mulla oli onkelmana et haluamani äänikortin ajuri ei suostunut sit millään vaihtumaan cubaseen.. no 3 -päivää ja about kaikki mahdollinen tieto tuli kahlattua läpi tän ongelman kans kunne loksahti kuin itsestään..!! kun käyttää m-audion guattro usb korttia niin usbiin ei saa olla kytkettynä mitään muuta laitetta esim hiirtä, koska se taas käyttää ei ajuria jne. ja täytyyhän senkin silloin olla cubase aktiivinen´. eli hiiri käytti MME :tä ja kortti ASIO:ta ja tämähän ei ole mahdollista yhtäaikaa joten hiiri veks ja asio tilalle ni johan alko toimiin.. hieman kyl harmaita hiuksia ansaitsin ton kans..:) | |
![]() 08.07.2003 12:37:03 (muokattu 08.07.2003 14:35:34) | |
Tuttu ongelma. joskus olen jollakin tapaa saanut korjattuakin tuon että samaan aikaan ei voi toistaa kun nauhoittaa... kylläkään en ole ikinä avannut tuota cool edit prota mutta cakewalkissa vian saa tilapäisesti pois ottamalla record-valmiustilan raidoista pois kun toistaa kappaletta. ja sitten asetuksissa on semmonen kohta kun enable simultaneus recording/playback (siitä rasti pois se pitää sitten kytkeä takasin kun nauhottaa). eli siis tämä tosiaan ei poista itse ongelmaa vaan kätkee vähän oireita... EDIT: nyt muistu hämärästi että VIA 4in1 paketin päivitys poisti jonkin rätinän joskus... | |
![]() 29.10.2003 07:46:06 | |
Täytyypi nostaa wanha stoori ylös, kun ongelma tuli omakohtaiseksi... Tuntuu vaan niin käsittämättömältä, kun wanhalla 500Mhz myllyllä ei ongelman ongelmaa (mitä ny vähän droppaili, mutta eipä rätissyt) ja nyt uudella 2600Mhz konella "kaikilla herkuilla" rätisee senkun kerkiää.. Tana! Eli löytyikö noista vinkeistä apua muille samasta viasta kärsineille tai oletteko löytäneet muita apukonsteja korjaamiseen? Haitekkiä, nii. Difficile est satiram non scribere -
Bluusia! | |
![]() 29.10.2003 08:22:14 (muokattu 29.10.2003 08:23:17) | |
Probleemo siis ilmenee kun yhden audioraidan jälkeen alkaa lisäämään toista - rätinä ei kuulu "valmiissa" versiossa kun sitä kuuntelee jollain playerillä, mutta tekovaiheessa tämän tästä. Softana mulla on Cakewalk 9 ja korttina SB Audigy 2. Käyttis 98 tai 2000, molemmissa ilmeni sama ongelma. Difficile est satiram non scribere -
Bluusia! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)