Aihe: J.Ahola : Uusi mini-cd: INVITATION
1 2
Demostudio
09.08.2005 16:24:12
Bändin nimi: J.Ahola
Kappaleen nimi: Uusi mini-cd: INVITATION

URL: http://www.jahola.com/songs.html (Mp3)

Tervehdys, muusikkotoverit

Ajattelin laittaa tänne linkin uusimpiin tuotoksiini. Tarjolla on hard-rockia tyylillä ja fiiliksellä...Vai onko? Pistäkäähän kommenttia.

Biisit ovat seuraavia (mutta linkit ovat sivullani):

1. Invitation - pienimuotoinen instrumentaali alkuun
2. Don't Forget The Morning
3. Two Sides Of A Strory
4. Right Before My Mind
5. Farewell - pienimuotoinen instrumentaali loppuun
Kassu
09.08.2005 16:59:24 (muokattu 24.08.2005 20:03:45)
Hyvää tavaraa. Todella hyvät soundit.
Voiko tätä ostaa sulta ihan levynä?

Taidan olla vähän fani.
Timo JM
09.08.2005 20:37:47

Mä olen kyllä hirmu kiinnostunut kaikesta noiden loistavien soundien takana. Varsinkin rummut kiinnostaa, mutta missä ja millä tavalla nää biisit on purkitettu ja kenen/keiden toimesta?
...siis mun mielestä.
Tuomas
10.08.2005 13:22:20

Hmm, en ihan ekana menisi hard rockiksi sanomaan :) Biisit ovat kaikki rauhallisia, mutta ei kai tässä suurempia kontrasteja haettukaan. Kuulin Whitesnake-vaikutteita. Tuotanto on mainiota. Mulle tuli myös jostain syystä mieleen Marty Friedmanin soolotuotanto noista fiiliksistä mitä biiseissä oli.

Hyvää kamaa. Meni mp3-soittimeeni.
"No voi hitsi, mitä pelleilyä." -Fortune
~ Ajatusten Tenava ja lyriikoiden Mätäjoki ~ Ajassa Irrallaan
MegaMan Club #007 - Drunk Man
Kassu
10.08.2005 13:25:00
Hyvää kamaa. Meni mp3-soittimeeni.

Minun soittimeni on huollossa. Jahka tulee sieltä, törkkään koko iTunesin sisällön sinne ja nää biisit on kyllä soittolistalla :)
Jäärä
10.08.2005 14:33:53 (muokattu 10.08.2005 14:42:23)
Hyviä biisejä hyvin tehtynä.

Omat suosikit ovat "Don't forget the morning" ja "Two sides of a story". Mulla on aika kälyset kajarit ja joudun kuuntelemaan todella hiljaa, soundit olivat kuitenkin vissiin kohdillaan. Jos mulla olisi mittaamattomasti valtaa, niin muuttaisin ko. biisien (varsinkin jälkimmäisen) säkeistöjä enemmän akustisilla soittimilla soitetuiksi. Ja joitain juttuja siinä jälkimmäisessä (esim. kertosäkeessä keskivaiheilla semmoinen nouseva kitara, vähän samanlainen kuin While my guitar gently weeps:ssä ja ne nousevat soinnut ennen kertosäettä + toisen säkeistön dempattu särökitara siellä taustalla oikeastaan se voisi olla enemmän taustalla, tosin tämä mielikuva voi taas johtua noista mun kajareista) vaihtaisin esim. jollain jousilla soitettavaksi. Jne. Mutta toihan on makuasia. Ja jostain pitää aina mussuttaa! Noissa biiseissä ei mun mielestä ole oikein mitään, mistä voisi kauheasti marista. Hianoo kamaa.

Oletko antanut aiheen salarakkaan tatuointiin?
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Hevirokki
10.08.2005 16:32:44

Hyvää tavaraa. Paljon paremmat soundit kuin aiemmissa julkaisuissasi.
Voiko tätä ostaa sulta ihan levynä?

Taidan olla vähän fani.

Tere,

Kyyllä. Viisi neuronia olis levyn hinta. Värikannet ja CDR. Tosi pro! :) Mutta ota vaikka yhteyttä sivuilta löytyvään meiliosoitteeseen!

J.
Hevirokki
10.08.2005 16:48:19 (muokattu 10.08.2005 16:53:14)

Mä olen kyllä hirmu kiinnostunut kaikesta noiden loistavien soundien takana. Varsinkin rummut kiinnostaa, mutta missä ja millä tavalla nää biisit on purkitettu ja kenen/keiden toimesta?

Tere,

Eli itse olen kaiken äänitellyt ja miksaillut. Tässä lyhyt selitys per soitin:

Rummut:
Tarkoitus oli viedä tietokone ja rummut kotipaikkakunnan Työväentalolle. Olisi ollut korkeutta ja leveyttä...Noh, paikkahan soi ihan kamalalla tavalla. Päätimme mennä isomman tilan näyttämölle ja kasasimme rummut sinne. Lisäksi löysimme isoja levyjä, joilla peitimme näyttämön, jotta ääni ei olisi kaikunut tuossa karmeassa salissa. Tila oli lopulta ihan ok. Puuta ja hieman vaihtelevia pinnan muotoja. Ei mitenkään erikoinen, mutta ainakin saimme olla rauhassa.

Over-head mikkeinä toimi halvimmat mahdolliset T-bonet. Asetin ne XY-asentoon rumpalin taakse. Soundista tulee siten mukavan ilmava ja kevyt. Virvelikin kuuluu hyvin.

Lisäksi asensin rumpujen eteen kauemmaksi CAP-parin (leveeeäällle) osoittamaan kohti bassaria. Korkeutta en enää muista. Näillä mikeillä siis sain rumpuihin pallia ja tilaa. Mikkeinä toimi muistaakseni T-bonen SC1000 ja Röden NT1...eli eri paria, mutta ei se ole niin justiinsa :)

Lisäksi lähimikitin tomit halvoilla Shuren PG 1.1 -mikeillä ja virvelin jollain vanhalla Shuren mallilla, jota en muista. Basarimikkinä toimi myös PG-sarjan 52. Etutomeihin käytin vain yhtä mikkiä...Jälki oli karua, joten jouduin triggaamaan ekan tomin soundilla tokan tomin tumpun ja hiljaisen soundin. ...Onneksi tilasta tuli sen verran hyvää soundia, että tämä ei juuri haittaa.

Miksaamattomana rumpuraidat kuulostivat kyllä aika karuilta, mutta sai niistä jotain irti. Ehkä onnituin jossain.

Tomit on putsattu käsin ja virveliin ja basariin on käytetty gatea. Virveliä ja basari on myös hieman autettu triggaamalla hyvin miedosti.

Basso:

Suoraan linjaan. Perussoundia.

Kitarat:

Podin läpi. Ei kovin hyvää soundia, mutta EQ:lla soundiin saa lisää ilmaa.

Synat:

Jotain softajuttuja, mutta melko vähän, paitsi tietty Invitation- ja Farewell-biisissä.

...Hmm. Jos on tarkempia kysymyksiä, niin kysyä toki saa.

Ainiin, studiomonitorini ovat laatua M-Audio, Audiophile BX-5. Hintaansa nähden ihan mainiot. Alapää hieman epäselvä, mutta niinhän tuo on kalleimmissakin, kun aina subbaria kaveriksi tarjoavat. Valitettavasti en itse omista.

Äänikorttina toimii M-audio LT1010. Kahdeksan sisäänmenoa siis. Etuasteina käytin mm. halppis Yamaha-mikseriäni, Behringer-mikseriä ja Artin halppis putkietusta. Kortin omat etuset ovat sieltä, eli syvältä. Joskaan tuskin noissa edellisissäkään on kehumista.

J.
Hevirokki
10.08.2005 16:54:41

Hyviä biisejä hyvin tehtynä.

Omat suosikit ovat "Don't forget the morning" ja "Two sides of a story". Mulla on aika kälyset kajarit ja joudun kuuntelemaan todella hiljaa, soundit olivat kuitenkin vissiin kohdillaan. Jos mulla olisi mittaamattomasti valtaa, niin muuttaisin ko. biisien (varsinkin jälkimmäisen) säkeistöjä enemmän akustisilla soittimilla soitetuiksi. Ja joitain juttuja siinä jälkimmäisessä (esim. kertosäkeessä keskivaiheilla semmoinen nouseva kitara, vähän samanlainen kuin While my guitar gently weeps:ssä ja ne nousevat soinnut ennen kertosäettä + toisen säkeistön dempattu särökitara siellä taustalla ) vaihtaisin esim. jollain jousilla soitettavaksi. Jne. Mutta toihan on makuasia. Ja jostain pitää aina mussuttaa! Noissa biiseissä ei mun mielestä ole oikein mitään, mistä voisi kauheasti marista. Hianoo kamaa.

Oletko antanut aiheen salarakkaan tatuointiin?

Tarkoituksenani oli käytää juuri noissa biiseissä akustista, mutta äänitysvaiheessa tätä mahdollisuutta ei ollut. Mutta samaa mieltä olen!
Timo JM
10.08.2005 19:46:23 (muokattu 11.08.2005 01:49:35)

Vau!

Kiitokset kovasti seikkaperäisestä selostuksesta. En olisi uskonut, että viitsit ryhtyä moiseen. Soundit on kyllä sitä luokkaa, että kateeksi käy. (Heh, eikä niin vähänkään.)

Miksaamattomana rumpuraidat kuulostivat kyllä aika karuilta, mutta sai niistä jotain irti. Ehkä onnituin jossain.

Todellakin! Hmm, kuinkahan karuilta ne raa'at rumpuraidat on oikein kuulostaneet kun lopputulos on noin hieno. (Olispa kiva kuulla.) Toi soundin täyteläisyys on todella komeaa kuultavaa.

Jos on tarkempia kysymyksiä, niin kysyä toki saa.

No, kyllä tietysti kelpais muutamat paljastukset ekutuksista ja efektoinneista noiden rumpujen miksauksessa.

Nimim.
"Nostaa hattua korkealle"
...siis mun mielestä.
Pasifisti basisti
11.08.2005 00:53:24
Kovasti tykkäsin. Hienoja biisejä.
Laulu on tosi komiaa, mutta se nyt ei ole mikään yllätys :D
SÄvellyksissä hienoja juttuja ja soundit ovat demostudion normaalituotoksiin verrattuna todella hyvät.

Tuo don´t forget the morning varsinkin kolahti.
Jos nyt jotain negatiivista, niin Kitara soi välillä hieman epätarkasti, ja synaa soitetaan välillä vähän sinnepäin.
Rumpusaundeista en sinänsä mtään ymmärrä, mutta hieman häiritsi se, että kuulin lähinnä vain virvelin ja basarin. ( Tämä voi tosin johtua myös näistä tietokoneen purkkikajareista :D )
Mutta kaiken kaikkiaan Jäi tosi hieno fiilis noista biiseistä.

Jos kiinostaa muuta "Viialalähtöistä" musiikkia kuunnella/arvioida, niin käy :
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=17&t=98162&o=0&co=60
&
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=17&t=99294&o=0&co=30
Hevirokki
11.08.2005 16:24:06

Kovasti tykkäsin. Hienoja biisejä.
Laulu on tosi komiaa, mutta se nyt ei ole mikään yllätys :D
SÄvellyksissä hienoja juttuja ja soundit ovat demostudion normaalituotoksiin verrattuna todella hyvät.

Tuo don´t forget the morning varsinkin kolahti.
Jos nyt jotain negatiivista, niin Kitara soi välillä hieman epätarkasti, ja synaa soitetaan välillä vähän sinnepäin.
Rumpusaundeista en sinänsä mtään ymmärrä, mutta hieman häiritsi se, että kuulin lähinnä vain virvelin ja basarin. ( Tämä voi tosin johtua myös näistä tietokoneen purkkikajareista :D )
Mutta kaiken kaikkiaan Jäi tosi hieno fiilis noista biiseistä.

Jos kiinostaa muuta "Viialalähtöistä" musiikkia kuunnella/arvioida, niin käy :
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=17&t=98162&o=0&co=60
&
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=17&t=99294&o=0&co=30

Käydäänhän kuuntelemassa.

Mitä tulee pelkästään virvelin ja basarin kuulemiseen, niin kannattaa tarkastaa kajarit. Toki ne soivat vain overeitten ja tilamikkien kautta, mutta kuuluvat varmasti. Kitarat on vedetty juurikin sillä asenteella, että kaikki ei ole niin justiinsa. Synat on kyllä pääsääntöisesti korjattu paikoilleen, kaikkea liikettä en kuitenkaan halunnut täysin poistaa. Joten "sinne päin" saattaa olla hieman turhankin "sinne päin" -termi.

Mutta näin sitä pitää!

J.
Hevirokki
11.08.2005 17:32:22

No, kyllä tietysti kelpais muutamat paljastukset ekutuksista ja efektoinneista noiden rumpujen miksauksessa.

Nimim.
"Nostaa hattua korkealle"

Hmm. Ehkä tosiaan tuo äänitys onnistui joten kuten. Virveli oli hieman tukossa ja basari ei miellyttänyt, mutta sanottakoon, että lähtösoundissakin oli vikaa. Olen äänittänyt samalla basarimikillä samaisen rumpali uutta settiä ja mitään triggauksia ei tosiaankaan tarvittu.

Mutta equtuksista kaikkea epämääräistä: Mitään kovinkaan ihmeellistä tuolla ei ole.
Overeista on leikattu kaikki alle sadan, muistaakseni :) Puurouttavaa keskialuetta on poistettu (alueella 200-500/600) ja myös ylämiddleä (siitä 3 khz tietämiltä kohtuu pienellä Q:lla), riippuen tietenkin muokattavasta raidasta. Joskus löytyy muualtakin...ihme!

Pidän yleensä sellaisesta kirkkaasta yläpäästä, mutta johtuen varmastikin huonoista mikeistä, etuasteista ja näytteenottotaajuudesta (44100, 16bit), pelleistä ei voinut kaivaa sellaista kihinää. Tarjolla oli vain riipivyyttä. Joten jätin yläpään suunnilleen flatiksi. Tilamikeistä leikkasin hieman yläpäätä ja ylämiddleä, että pellit ja transientit eivät sekoitu...Tai jotain :)

Yleensäkin ottaen tuo eq-puoli menee siten, että leikkailen paskoja taajuuksia kustakin raidasta ja ne tuppaavat yleensä olemaan ala- ja ylä-keskialuetta.

Kitaroista pistin poikki jostain 150 hz paikkeilta, leikkasin ylämiddleä ja korostin paljon yläpäätä, koska pidän kihikitaroista. Tässä tapauksessa sitä ei varmaankaan juuri kuule.

"Pallit" otin basarista, eli bassokitara on leikattu jostain 60 hz:n kohdalta.

Laulussa on korostettu ylähyllyä jostain 8 kzh paikkeilta ja limitoitu ylämiddleä DeEsserillä (ääneni on joskus hieman pistävä, vaikka toki myös mikissä on pieni korostus tuossa kohtaa). S:n poistoon noista ei mielestäni yleensä ole :), paitsi ihan mietoihin tapauksiin.

Kompura: Tulee helposti käytettyä liikaa, mutta yleensä käytän tasaamaan soittoa ja/tai lisäämään kokonaisvoimakkuutta. Esim. bassossa on tosi rankat säädöt. Attack tosi lyhyt, Release tosi pitkä, Threshold -30, Ratio 6:1 tms... Itse pidän tuollaisesta soundista, ainakin jos basso on soitettu suoraan linjaan.

Overheadeissä taas kokeilin ensin efektin omaista pumppausta, mutta se alkaa vituttamaan, joten säädöt ovat todella miedot. Hieman tasaavat. Attack voi olla lyhytkin, jos soitto ei tukkeudu.

Laulussa käytin kahta raitaa. Äärimmilleen kompuroitua ja "normaalisti" kompuroitua raitaa. Tällä tavalla laulu kuuluu hyvin kaikissa kohdissa.

Yleensäkin soittimiin, joissa transientit ovat olennaisia, täytyy niille antaa aikaa soida (attack-aika) kun aletaan kompressoria käyttämään. Nykyään kuulee levyistä, että monesti säädöt ovat aika äärimmäisiä esim laulussa.

...hmm. Ei tule nyt mieleen mitään erikoista. Kysyä saa yhä. Vastaan jos osaan.

J.
Super-Jari
11.08.2005 20:20:13
Right Before My Mind soi koko päivän töissä päässä.
Biisi on jotenkin Satrianin ja TOCn outo sekasikiö. Hassua.
Laulu toimii älyttömän hyvin ja soundit miellyttää.
Parissa kohtaa jotkut sanat kuulostaa vähän oudoilta (eka säkeistön cannot ja strong) hehe, sama sille. Kertsi on super ihq.
Timo JM
11.08.2005 22:36:20

...hmm. Ei tule nyt mieleen mitään erikoista. Kysyä saa yhä. Vastaan jos osaan.

ISOT kiitokset jälleen :-)

Musta nää biisit (etenkin Don't forget...) kelpaisi hyvin vaikkapa jonkinlaiseksi esittelymalliksi tällä palstalla siitä miten homma pitää hoitaa. Noi sun seikkaperäiset selvitykset saa haluamaan kuulla vieläkin tarkempia yksityiskohtia ;-)

- Millä softalla biisit on työstetty?
- Onko laulun kompuraraita samoilla ekutuksilla kuin alkuperäinenkin?
- Onko rumpuihin lisätty tiloja/kaikuja miksauksessa?
- Ovatko virveli ja bassari todellakin triggaamattomia?
- Onko niiden dynamiikkaprosessoinnissa käytetty ainoastaan yhtä kompuraa miksauksessa?

Musta noissa biiseissä on selvästi laulu ja rummut ne mitkä kannattelee kaikkea muuta. Eikä niissä muissakaan ole mitään vikaa. Rumpali on kyllä älyttömän hyvä.
...siis mun mielestä.
Necromuru
12.08.2005 23:12:53

Ohhoh. Tämähän kuulostaa aivan tavattoman hyvältä!

Nostaa Aholan arvostusta tavattomasti. Ja jos kerta on itse miksannut.
"Soolon soitto on kuin tarinan kertomista" Eli tarinat pitää kertoa hitaasti tavuttaen, että niissä olisi tunnetta.
Härski
14.08.2005 21:53:32
Ei mitään lisättävää. Tää on mä pidän. Ehkäpä vielä jonain päivänä...
Timo JM
14.08.2005 23:05:26

Basaria ja virveliä on hieman trigattu. Oma soundi on kuitenkin enemmän pinnassa.

No niin, se kuulostikin jo vähän liian hyvältä ollakseen totta ;-)

Vaan onhan toi silti ihan hieno suoritus. Ei löydy Pasin demonkaan soundeista moitittavaa.
...siis mun mielestä.
Tetsuo
20.08.2005 17:35:36
hyvää musiikkia. right before my mind ja don't forget the morning on mun suosikit. voisi ostaa tämän kyllä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)
Keskustelualueet
Haku
Säännöt