Aihe: Kokemuksia Graphtechin StringSaver -tallapaloista?
1
J.Ahonen
14.08.2005 13:24:48
Tummuu, sustaini lisäytyi ehkä vähän? Strato kyseessä. Ei ehkä enään niin paljon "sitä" mitä tulee kun soittaa vähän agresiivisemmin kieltä. Hakkaa mielestäni kyllä ne Fenderin omat palat, mutta uskoisin kyllä että parempiakin tallapaloja on.
McNulty
14.08.2005 13:51:36
Minä olen usein miettinyt sitä, miksi noita tallapaloja pitäisi vaihtaa Graphtechiin?

1. Ilmeisesti sitä perustellaan ekaksi sillä ettei kieli/kielet enää katkeaisi tallan luota?

No mutta, eihän se välttämättä ole tallapalan "syy" vaan tuossa tilanteessa kannattaa tsekata se reikä tallassa, mistä kielet tulevat tallapaloille. Sen reiän reunukset kun voivat olla hyvinkin terävät ja jos kielet tulokulma tallapalalle on huono, voipi se terävä reuna katkaista kielet.

2. Myös epävireisyydestä on puhuttu kun stratossa on kampea kuritettu... ja sit ollaan jo vaihdeltu tallapaloja ja ties mitä.

Melkein jo vaihtaisin ennemmin satulan tai fiksaisin nykyistä jotta kielet luistavat siellä kolosessaan paremmin. Myös kielisettiä voi vaihtaa. Tallapaloilla ei pitäisi olla sen suurempaa merkitystä kammen käytössä, sillä koko tallahan siinä liikkuu (tallan persus nousee, samalla myös bloki missä kielet ovat kiinni liikkuu). Tallapaloilla ei silloin pitäisi olla liikennettä.

Noh, kai kaikelle on tarkoituksensa, minä en vain ymmärrä :) Kertokaa miulle miksi. Saundin takia?
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
J.Ahonen
14.08.2005 14:28:34
Saundin takia?
Mike Stand
14.08.2005 21:31:01
Minä olen usein miettinyt sitä, miksi noita tallapaloja pitäisi vaihtaa Graphtechiin?

Itselläni ei alkuperäisten tallapalojen kanssa ollut kielten katkeiluongelmaa lainkaan. Vaihdoin alkuperäiset palat Graphtechiin pääasiassa siksi, että nuo Fenderin palat on valmistettu melko pehmeästä metallista. Kyseessä on siis 70-luvun straton tallapalat, jotka ovat valetut, eivätkä siis sellaiset pellistä taivutellut, joita "vintage"-stratoissa (aidoissa vanhoissa ja re-issueissa) on tapana olla. Tällaisiin, valettuihin paloihin kielet ikäänkuin pureutuvat muodostaen aikaa myöden urat, joihin kielet (varsinkin punomattomat) tuntuvat uppoutuvan muodostaen noita vireongelmia jopa lievälläkin kammen käytöllä. Toki urien ajoittaisella viilaamisella ongelmaa voi kiertää, mutta koska tuo metalliseos on todellakin melkoisen pehmeää, voi tuota viilaamista joutua tekemään turhankin usein.

Toinen syy juontaa ikäänkuin tuosta ensimmäisestä, eli pehmeä metalliaines varmastikin vaikuttaa sustainia huonontavasti, ja koska vanhassa stratossani ei muutenkaan ole mikään "maailmanlopun" sustain, oletin, että tallapalojen vaihtamisella laadukkaimpiin, voisi soivuutta parantaa edes hieman. Tallapalathan (ja koko talla) ovat melkoisen merkittävässä asemassa kitaran soivuutta ajatellen, joten varsin pienellä "remontilla" koko kitaran toimivuuteen voi vaikuttaa. Toki puuainekset, ja varsinkin kaula vaikuttavat lopputulokseen, mutta koska kyseessä on kuitenkin melko hyvin ajan hampaan (26 vuotta) kestänyt yksilö, haluaisin tehdä kitaraan vain sellaisia parannuksia, jotka voi halutessa palauttaa ennalleen.

Yksi kokeilunarvoinen vaihtoehto voisikin olla nuo "vintage"-tyyppiset peltipalat, joihin kielet eivät ainakaan kovin helposti tunnu muodostavan omia uriaan. Vaikka sustaini ei lisääntyisikään, voisi soundi kuitenkin pysyä "terveempänä" kuin noilla Graphtecheillä.
Kusta tulee, kuhun menee, sitä tietää en voi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)