Aihe: Turhautunut kitaristi..
1 2 3 4
Keppi
12.08.2005 08:56:11
Onhan noita tunnetiloja aina välillä tullut. Yleensä oon pitänyt vähän taukoa soitosta (yhdestä päivästä viikkoon) kun soittotaidottomuus on alkanut ketuttamaan. Toimii ainakin mun kohdallani hyvin.

Sama homma mulla! Tauon pitäminen antaa hommaan uutta potkua. Joskus kun ei oo ollu muuta tekemistä, kun rämpytellä kitaraa jatkuvalla syötöllä, niin alkaa maistua puulta, eikä mikään juttu kuulosta hyvältä...ja sitä kautta innostus hiipuu.

Siinä kun pitää sitt viikonkin tauon, niin johan rupee taas irtoomaan. Draivi on ihan mieletön ja kitaran kimpussa menee koko ilta ja vähän yötäkin. Kaikki tuntuu onnistuvan...tai sitt se vaan tuntuu itsestään siltä?! Pitäis kai joskus äänittää tällaista soittoa ja sitt vertailla?!

No mutt pääasiahan on se, ett soittamisesta saa kiksit ja tyydytystä!;D

Toinen hyvä vinkki on se, mikä tossa tuli jo mainittua...ett uusia juttuja opettelemaan. Kuten tossa tulikin kannattaa kokeilla myös sellasiakin, mistä ei ehkä itse edes diggaa.
...no ei vaineskaan;)
Les Fender
12.08.2005 20:06:00 (muokattu 12.08.2005 20:07:34)
Itselläni on kyll päinvastainen ongelma, ei tahdo löytyä soittamiseen tarpeeksi aikaa työt (Ah tuo pakollinen ajanhukka, tosin tässä kerkee kirjoitella/lueskella ohessa;o) ja perhe nielee omansa.. Miten vois kyllästyä? 6ja12-kielisillä, naikkarilla ja sähkiksellä ihan omat jutut... Monipuolisuus on A&O, ellei sit ole se tarinan ykskielisellä kitaralla soittava joka asiaa ihmetteleville sanoi ettei ole vielä vuosienkaan jälkeen löytänyt sitä oikeaa ääntä..

Mut hei! Vuosi ei oo kyl vielä mitään, kyl se siit... On sitä tullu pidettyä itekkin piiiitkiä taukoja. Aina soittaminen kuitenkin jossain vaiheessa imaisee.. Soittotaidosta ei tarvi ottaa paineita, tärkeintä että ite nauttii.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Krypto Niitti
12.08.2005 23:32:00
Kyllä se siitä. Omalla kohdalla toimii myös tuo että pitää pienen tauon. Sen jälkeen on aina mahtava tunne ottaa kitara taas kouraan.

Ja itse olen huomannut että rytmitajun ym. ylläpitämiseen ja kehittämiseen ja musiikilliseen oivaltamiseen auttaa yksinkertaisesti se että kuuntelee musiikkia. Paljon ja monipuolisesti.

Nykyään mp3-soittimen omistajana kuuntelen musiikkia käytännössä kokoajan. Kaupungilla, kirjastossa, autossa, kadulla, metsässä...

Kyllä se korva siitä kehittyy, ja se taas auttaa omaa soittoa hiottaessa.
"Jatka kivittämistä ilmaisessa maailmassa"
Spike
13.08.2005 00:38:48
Välillä tulee sellasia hetkiä, ettei tunnu osaavan mitään, mutta enemmän tulee turhautumisia sävellyspuolella. Aina kun alkaa vääntämään jotain kappaletta, tuntuu ettei keksi mitään omaperäistä, ja se harmittaa. Kyllä jotain perus-chuggachuggajuttuja tulee, mutta ei ne pääse filtterin läpi. Yleensä parhain matsku tulee sillon ku kuuntelee sitä sisäistä ääntä ja seuraa sitä, eikä lyö vaan ABAB rakenteita biiseihin ja yritä väkisin saada eri kohtia toimimaan keskenään. Tosin näinkin onnistuu, mutta toimii mun mielestä parhaiten bändin kanssa, jolloin jokainen soittaja voi tehdä omakohtaisia muutoksia, ja kappale kehittyy soittajien vuorovaikutuksesta.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Gary the pine
13.08.2005 01:30:28
Ei kannata murehtia vielä vuoden jälkeen, eikä ihan kahdenkaan, itse olen soittanut about 18 vuotta ja nippa nappa muistan kuinka päin sitä keppiä oikein pidetään kourassa :-) Kun se turhautuminen oikein iskee, niin ei auta muu kuin pistää kepakko telineeseen pariksi viikoksi ja lähteä kalaan. Kummasti alkaa taas pikku tauon jälkeen sujua ja sounditkin kuulostaa jotenkin paremmalta. Ei se otsa rypyssä kulje, se täytyy tuntua sormista varpaisiin hyvältä, että se kulkee ja kuulostaa. Ja jos vähänkään tökkii, niin unohda kaikki sweeppaukset ym. tilutukset, tahkoat vaan perusjuttuja ja komppeja, koska totuushan on se, että kaikki ei voi olla farereita, eikä onneksi haluakaan, ja biisi kun biisi kuulostaa aika paskalta ilman hyvää komppausta. Periaatteessa vois ajatella niin, että sitten vasta kun rumpali voi tarkistaa tahtinsa sun kompin mukaan, voit alkaa harjoitella enemmän tiluliluja.
Unista nallea ei tökitä, se sanoo mur! ------>
nahkalipsi
13.08.2005 08:46:41
Komppaan noita aiemmin ehdotettuja:

- Kuuntele muutakin kuin Children of Bottomia
- Osta uutta musakamaa
- Pidä viikon paussi

ja tadaaaa, johan on taas motiveissöniä.

Ja ehkä tärkeimpänä on tosiaan tuo monipuolisen musiikin kuuntelu. Jos samaa bändiä kuuntelee päivästä toiseen ei siitä saa mitään irti.
Itse kuuntelen radiota joka päivä monta tuntia ja sieltä saa paljon hyviä idiksiä. Vaikka itse musiikkitarjonta ei omaa sielua miellyttäisikään.
meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti !
EnemyAce
13.08.2005 09:45:07
Hei kokeilee soittaa tota Judas Priestin The Hellion/Electric Eye siitä tulee hyvä mieli ja kaikkoaa turhautuneisuus.
metallica89
13.08.2005 11:10:29
Hyvä että löytyy näin paljon porukkaa jolla on sama ongelma kuin minulla.
Olen soittanut puolitoista vuotta ja olen jumiutunut ihan paikalleen, en ole oppinut puolessa vuodessa yhtään mitään.
Aina kun otan kitaran käteen, veivailen jotain blues skaalan improsooloja, ja sitten soittelen jotain ynkän evil eyeä kunnes huomaan etten osaa mitään uutta ja rupeaa vituttamaan.
Ongelmana on se etten keksi biisejä joita opetella, koska kaikki näyttävät niin vitun tylsiltä ja ykstoikkosilta soittaa.
Viimeeksi opettelin opethin blackwater parkin ja sitäkään en kokonaan ja siitäkin on aikaa :D
Lord of the strings
13.08.2005 11:50:27 (muokattu 13.08.2005 11:50:48)
Kuunnelkaa progea.

Edit. Ja siis on olemassa muutakin kuin Dream Theateria, ruojat.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith." Pastilli?
Artist
13.08.2005 12:06:03
Kuunnelkaa poppia. Ja sitten soitelkaa sitä. Siitä tulee hymy huulille, paitsi jos on surullinen popbiisi. Sitä oppii soittamaan vähällä vaivalla jotenkin, ja motivaatiokin kasvaa.

Kuunnelkaa bluesia. Sitäkin on kiva fiilistellä, ja sitä saa uskottavuuspisteitä, jos sitä oppii vetämään tarpeeksi hyvin (tuskin kuitenkaan oppii).

Nykyään tuntuu siltä, että kaikki aloittelijat jo vetävät jotain teknisesti vaikeeta musaa (usein vielä miten sattuu), kukaan ei kohta enää soita helppoja biisejä. Se on sääli.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine! *Bella Italia #10*
Hohhoijaa
13.08.2005 12:08:31 (muokattu 13.08.2005 12:09:02)
Kuunnelkaa reggaeta ja jazzia.

Hevimätön sekaan vähän kevyempää matskua, minun tapauksessani.
.
Quu
13.08.2005 12:38:59

Hevimätön sekaan vähän kevyempää matskua

Todellakin näin.
Kuunnelkaa jotain bluesia, reggaeta, jazzia jne.
Laitatte sinne winamppiin Bodomin, Hannibal corpsen, Opethin jne. sekaan vähän BB Kingiä, Jeff Healeyta, Bob Marleyta jne ja otatte sieltäkin vaikutteita, ideoita ym.

Jo rupee soitto maittamaan.
Osta multa floikkajammu pois. Hinta: 300e/käypä tarjous
Krice
13.08.2005 17:50:49

Jo rupee soitto maittamaan.

Miksi pitäisi kuunnella omasta mielestään tylsää musiikkia?
risto
14.08.2005 00:54:54

SOITTOLISTA = OHJELMISTO!!!

Valitset ensin järkeviä, hyödyllisiä biisejä 20 kpl eli teet itsellesi ohjelmiston! Sitten opettelet ne ulkoa niin että menee vaikka päällä seisten;-) Sillä matkalla oppii uskomattoman paljon. Älä valitse liian vaikeita, vaan realistisia, kohtuuajassa, omat taidot vain hieman ylittäviä biisejä (myös laulu) ja sitten pidät kiinni tavoitteesta. Ja muista naulata lista seinään missä näkyy aina!!!
Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia
Mrezzye
14.08.2005 09:17:17 (muokattu 14.08.2005 09:27:44)

Tuttu tunne. Pidä pari päivää-viikko taukoa ja potki vaikka palloa. Sen jälkeen homma toimii taas.

Siksi, ettei se ehkä olekaan tylsää, kun siihen tarkemmin perehtyy. Erilaisista musiikkityyleistä voi oppia pitämään, ihan niin kuin ruoka-aineistakin. Jos nyt ei uppoa sitten niin millään, niin voi jättää väliin.

t: Punajuuria vast´ikään syömään opetellut
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. MYY MULLE UNIVERSE!
Hohhoijaa
14.08.2005 09:21:58

Tylsästäkin musiikista voi löytyä jotain hyvää. Kannattaa kokeilla.
Kuolee karja, kuolee suku, samaten itse kuolet;
yhden tiedän, mik' ei kuole: manalle menneen maine.
Les Fender
14.08.2005 21:57:53
Puolivuotta sitten havahduin pohtimaan ja keskittymään enemmän siihen, MITEN soitan, enkä MITÄ soitan.
Jep! Varmaan suurin osa aloittelevista keskittyy kehittämään ultrahypernopeutta.. Blues Intro - Hold That Note!
http://www.guitartricks.com/lesson.php?input=8958
Tuon voi soittaa hiiiitaasti ja makoisasti, muutama sävel, mutt tuotakin voi hioa lähes loputtomiin ja saada siihen SE. Yksinkertainen, mutta vain periaatteessa.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Epämuusikko
14.08.2005 22:23:43

Monet tylsiksi teilanneeni musatyylit ovat myöhemmän tarkastelun myötä paljastuneet aikaisemmin luultua mielenkiintoisimmiksi. Munslla ainaskiste.
Virallisesti ur-po ÄrLä #009
Räkis
15.08.2005 00:40:30
Jokaisesta musatyylistä löytyy hyviä kappaleita.
Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)