Aihe: Apua basson ostoon..!
1
mate0
12.08.2005 11:12:17 (muokattu 12.08.2005 11:18:07)
Joo elikkä bassoa oon ajatellu hankkia, mutta tietopuoli on vähän huononlainen (mikä on aktiivi-ja passiivibasso??!!). Skitaraa olen soitellut semmoisen 8kk. Kuitenkin olen saanut koottua thomanista itseäni mielyttävän kokonaisuuden:

basso:
FENDER
SQUIER AFFINITY JAZZ RW BK 205€ (onko paksu kaula?)

vahvari:
BEHRINGER
BX1200 Ultrabass 205€

ja ajatteli ostaa huvin vuoksi etuasteen:
BEHRINGER
Bass V-Amp 98€

plus laukun, piuhoja ja telineen (raha ei ole suuri este, kun tuli väännettyä duunia koko kesä :D)

Vinkkejä ja kommentteja otetann ilolla vastaan!
jukepoksi
12.08.2005 16:26:10

Nuita Squierin Affinity-sarjalaisia en uskaltaisi testaamatta tilata. Nimittäin kun tuossa keväällä metsästin ittelleni bassoa havaitsin, että niitten laatu vaihtelee ankarasti yksilöittäin. Sama kyllä päti muihinkin halpisbassoihin mitä testailin.
"I'm only faking when I get it right"
mate0
12.08.2005 19:48:21 (muokattu 12.08.2005 20:01:42)
nyt olen vähän sekaisin.. voisiko joku sano mikä v-amppi oikein (efektejä?!)?? doooooh...
jukepoksi
12.08.2005 20:43:49 (muokattu 12.08.2005 20:44:38)

No mulla on perus-vamp 2 joka on kitaralle tarkotettu, mutta sillä oon bassotkin pumputellu. Tokihan bassollekkin on oma v-amppinsa http://www.behringer.com/LX1-B/index.cfm?lang=ENG Tuosta kun klikkaa sitä kuvatusta niin näkeepi mitä efektejä se on syöny...

Niin ja tuon "pääasiallinen" tarkotushan on mallintaa vahvistimia & kaappeja.
"I'm only faking when I get it right"
Rokkinorsu
12.08.2005 21:08:29
No siis vampissa on efektejä vaikka pienelle kylälle, mutta en tykänny niistä yhtään. Että jos oisin sinä, nii en ostas tuota vamppii, vaan sijottasin neki rahat bassoon. Minä ostin tammikuussa vampin ja myin keväällä pois, ku totesin, että on sekundaa koko vehe: huonot saundit, mallinnukset huonoja ja kaikki efektit ei ees toiminu ja loput oli huonoja. Että tämmöstä, mutta voihan se jollakin toimiiki. :)
Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;)
mate0
12.08.2005 22:01:08 (muokattu 12.08.2005 22:02:31)
onko kellään kokemuksia noista squierin bassoista ja tosta combosta? Ja mitä tarkoittava aktiivi ja passiivi??!
omarklah
12.08.2005 22:18:26

onko kellään kokemuksia noista squierin bassoista ja tosta combosta? Ja mitä tarkoittava aktiivi ja passiivi??!

Mulla oli Squierin Standard Jazzari (ei Affinity) ja se on hintaansa nähden hyvä basso. Kaula on "ohut" ja helpposoittoinen. Soundi kohtuullinen. Toki niissäkin on yksilöitä. Kannattaa testata ennen ostoa.

Combosta ei ole kuin toisen käden tietoa, eli verrattain vikaherkkä, ainakin kovassa käytössä...

Aktiivibassossa on joko aktiivimikit tai etuaste.
Eli bassoon tarvitaan patteri. Aktiivibassossa tuolla etuasteella saa paremmin korostettua eri äänialueitä (asiantuntijat korjatkoon, jos olen väärässä)

V-amppi on kiva härpäke, jos haluaa kikkailla soundien kanssa, mutta ainakin mulle se oli ihan turha ostos. En ole tarvinnut. Sun kannattaisi laittaa se vamppiin varaamasi summa ennemmin vaikka siihen basson ostoon. Saat varmaan enemmän vastinetta rahoillesi.
Tää sit sanois tälleen...
Mysli
12.08.2005 22:58:05
Vähäsen aihetta sivuten kysyn, että osaako ketään tästä bassosta sanoa mitään:

Myydään ESP Viper 304, vastaa luultavimmin nykyistä Viper 254 -mallia.

Ostohinta oli pari vuotta sitten 950€.

Hyvässä kunnossa oleva hevibasso ilman laukkua.

Speksit:

Construction: set neck
Scale: 34"
Body: mahogany
Neck: 5-piece maple/walnut, rosewood fingerboard
Inlays: dots with model name at the 12th fret
Hardware: black
Bridge: string-through-body LTD BB-04
Binding: white neck
Frets: 21 XJ
Pickups: dual EMG 35-HZ-EP
Electronics: volume, balance, B-30 active EQ
Standard color: black

Eli toi oli torilla myynnissä ja vähän alko himottaa.
mate0
13.08.2005 17:07:23
no kumpaa näistä suosittelisitte

FENDER MEXJAZZ E-Bass, Made in Mexiko, 4-string, 2Pickups, colour: black, rosewood fingerboard 499€
vai
Fender Squier Affinity Jazz Bass RW BK, Hardwood Body,Rosewood fretboard, colour black 205€?

Ja mikä on "E-bass"?
omarklah
13.08.2005 17:37:52

no kumpaa näistä suosittelisitte

FENDER MEXJAZZ E-Bass, Made in Mexiko, 4-string, 2Pickups, colour: black, rosewood fingerboard 499€
vai
Fender Squier Affinity Jazz Bass RW BK, Hardwood Body,Rosewood fretboard, colour black 205€?

Ja mikä on "E-bass"?

Jos varat riittää - ota ihmeessä meksikaani !
Se on jo hyvä basso. Yksilöitä tosin niissäkin. Hyviä ja huonoja.
Testaa ennen ostoa.
E-bass = Electric Bass
Tää sit sanois tälleen...
Hulfok
24.09.2005 13:40:27 (muokattu 24.09.2005 13:41:46)
Aattelin ittekki ostaa ekan basson ja mitä sanotte tästä http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/201/202/b50.phtml
Dacatch
01.10.2005 12:57:12
Aattelin ittekki ostaa ekan basson ja mitä sanotte tästä http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/201/202/b50.phtml

Pari kertaa olen kaupassa akustisesti tuollaista kokeillut, ja hyvältä on tuntunut. Hintaansa nähden laadukas vehje oli.
Pääsis jo kotia...
Kemppilä
01.10.2005 18:58:05
Mie hankin tollasen ibanez gio basson tuohon seinälle killumaan, kun sain basistin pestin. 250€ makso pussin ja hihnan kanssa.
En nyt osaa sanoo onko toi millanen, kun en bassoa juurikaan ole soittanu ja päässy vertaamaan, mutta hyvältä tuntuu soittaa ja kevyen olonen. Sitä voisin vaikka suositella.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi."
Niq
03.10.2005 22:17:42 (muokattu 03.10.2005 22:18:41)

http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_rbx270bl_ebass_prodinfo.html

Basistillamme on tuollainen varabassona ja on kyllä tosi hyvä soittaa. Ainakin näin kitaristin näkökulmasta. Muutenkin olen todennut yamahan halpikset yleensä hintaluokkansa parhaiksi ominaisuuksien ja varsinkin laadun tasaisuuden suhteen.

EDIT: hakusanalla "yamaha rbx" löytyy thomannilta enemmänkin ko. sarjaa...
"I have a cunning plan" -Baldrick
kake313
05.10.2005 16:48:47

Itselläni oli yamahan halvin rbx170, yllätti minut täysin. Luulin hankkineeni jonku ihan lelun, mutta basso soi erittäin hyvin ja muutenkin oikein laadukas. Sain sitten myytyäkin sen hyvään hintaan.
MrQ
05.10.2005 18:29:39
Aloittelevalle basistelle mä suosittelen seuraavia huomioonotettavia asioita mitenkään väittämättä että ovat ehdottomia totuuksia:

Aloitetaan ihan normimensuurista eli normaalimittainen kaula. Ei se soittaminen siitä vaikeammaksi mene kuitenkaan.

Vaikka kuinka itselleen tai muut ammattilaiset sanoisi, ei synteettisiä bassoja kannata saundin takia hankkia.

Orgaanisempi on parempi, mielestäni.

Lisäksi, tietty kirkkaus ja tuettu alapää ovat saundin selkeiyden kannalta huomioitavia. Sellainen mukava napsu jonka vaahtera tuottaa, on aloittelevalle basistille oikein hyvä; pienemmälläkin kajarilla saa selkeän saundin joka auttaa soittotatsiin huomattavasti.

Esimerkiksi Warvickin corvette standard, jota täälläkin myydään käytettynä aivan naurettavan halvalla on perusbassoista paras mitä mä olen soittanut. Se on kevyt, kaula on mukavan ohut, taitaa olla koko peli vaahteraa paitsi otelauta ruusupuuta, sustainia piisaa (eli siis sustain on se kuinka pitkään nuotti soi. Käsittääkseni pituus syntyy resonaatiosta materiaalin kanssa, elekroniikasta, mikeistä ja piuhasta.), saundi on selkeä ja soittotatsi on hyvä.

Jos olette valmiita laittamaan 230 euroa kiinni totaalisen ritsaan niin miettikää asiaa näin, miksei laittaa saman tien 400 euroa sellaiseen millä ammattilainenkin soittaisi? Niijooja:

Passiiveilla kannattaa aloittaa. Aktiivista voi tulla aika pro fiilis, mutta suoraan sanoen, sitä EQUa tulee käytettyä niin harvoin loppujen lopuksi että sen hyötysuhde hintaan nähden jää aika minimaaliseksi... mutta tämähän on varmasti soittajakohtaista.

Kaittumista mä en tiedä sanoa muutakuin tämän:

Kotikäyttöön mä en itse, juuri sormiharjoitusten takia, ottaisi mitään satawattista komboa keveämpää. Naapurit ei tykkää, mutta soittotatsin yks suurimmista ongelmista on se ettei kuule mitä soittaa. Pieni kymppivattinen ei auta mitään, kyllä basson kannattaa bassolta kuullostaa.

Treenikäytössa satanen trankku taas ei tee oikeasti yhtään mitään. Jos volaa vääntää kitaramelun päälle siten että basso kuuluu kunnolla, saundi menee helposti puuroksi. Joka ei palvele kenenkään tarkoituksia. Ehdottomasti kannattaa ottaa selvää taajuusalue, jolla hankittu äänentoisto toimii. ja samalla hieman verrata sitä oman soittimen hertseihin. Vinkkinä: Kitaran A-kieli värisee 420 herzin taajuudella, ja voin taata että siitä kun painetaan puoltoista oktaavia alemmaksi, alkaa olemaan elementeillä hädän hetket jos tehossa ei löydy. Eli bassopuolella äänentoistoon kannattaa satsata. Toki kitarassakin, mutta mielestäni tämä korostuu alempien taajuuksien kautta bassossa. Nyrkkisääntönä, mieluummin sellainen skobe, missä on useampi pieni, kuin harvempi iso elementti. 4X12 on siitä näppärä että pöyrii aivan loistavasti vaikka yksi elementti pamahtaisikin. Mitäs luulette 1X 20: selle käyvän? :D

Itse en lähtisi alle kaksatasta putkikomboa treenikämpälle hakemaan. Ja kokeilematta, en mitään.
Nyrkkisääntönä melkein mieluiten ettei köyhällä ole varaa halpaan.

Efektejä ei aloitteleva basisti tarvitse. Pidetään mielessä että moni efekti, etenkin mallinnettu tai huonosti valittu syövät basson tärkeintä elementtiä, eli alapäätä ja ulostuelvan signaalin voimaa. Lisäksi, oikeasti, basson soittaminen edes säällisesti vaatii aika paljon aikaa ja vaivaa aloittelevalle soittajalle, ja esim. Wahin käyttö vaatii periaatteessa sen että opettelee soittamaan kolmannella raajalla.

Opetellaan ensin ihan nöyrästi ne perusasiat, siitä on hyvä lähteä eteenpäin kattomaan efektejä.

Ei mulla muuta, toivottavasti tää jotain auttaa.
balzary
06.10.2005 19:32:15 (muokattu 06.10.2005 19:32:58)

Pari kommenttia ylläolevaan:

Esimerkiksi Warvickin corvette standard, jota täälläkin myydään käytettynä aivan naurettavan halvalla on perusbassoista paras mitä mä olen soittanut. Se on kevyt, kaula on mukavan ohut, taitaa olla koko peli vaahteraa paitsi otelauta ruusupuuta, sustainia piisaa (eli siis sustain on se kuinka pitkään nuotti soi. Käsittääkseni pituus syntyy resonaatiosta materiaalin kanssa, elekroniikasta, mikeistä ja piuhasta.), saundi on selkeä ja soittotatsi on hyvä.

Corveten (ja warwickien yleensäkin) kaulaa en sanoisi ohueksi, suht tuhteja ne yleensä on. (Poislukien 80-luvun bassot). Vanhempien (1997 asti) warrejen kaulat on wengeä, sitä uudempien ovangkol. Corvetesta on kaksi vaihtoehtoa, toisen runko on suosaarnia, toisen bubingaa. Hyviä bassoja ovat, ja tosiaan niitä saa todella halvalla laatuun nähden. MEC-mikit on yleensä noiden heikoimmaksi lenkiksi todettu, ja niitä on suht monesta bassosta vaihdettu pois hyvin tuloksin.

Toki kitarassakin, mutta mielestäni tämä korostuu alempien taajuuksien kautta bassossa. Nyrkkisääntönä, mieluummin sellainen skobe, missä on useampi pieni, kuin harvempi iso elementti. 4X12 on siitä näppärä että pöyrii aivan loistavasti vaikka yksi elementti pamahtaisikin. Mitäs luulette 1X 20: selle käyvän? :D

Mun mielestä pitää ensin miettiä soundimieltymys, ja sitä kautta miettiä kaappiratkaisua. Toiselle 1x15 parempi, toiselle 4x10. Millä tahansa jostain 2x10 ylöspäin tietty pääsee riittävästi alkuun.

Itse en lähtisi alle kaksatasta putkikomboa treenikämpälle hakemaan. Ja kokeilematta, en mitään.
Nyrkkisääntönä melkein mieluiten ettei köyhällä ole varaa halpaan.

En ole tainnut koskaan 200w putkikomboon törmätä. Voi olla aika pirullinen roudattava. 100w putkinuppi tai 300w trankkunuppi riittää varmasti melkein kaikkiin tilanteisiin, kun vahvistimien sijoittelu kämpällä ja muut asiat on fundeerattu.
World domination equals world suffocation
It's dread out there you know!
MrQ
06.10.2005 19:40:36
Pari kommenttia ylläolevaan:

En ole tainnut koskaan 200w putkikomboon törmätä. Voi olla aika pirullinen roudattava. 100w putkinuppi tai 300w trankkunuppi riittää varmasti melkein kaikkiin tilanteisiin, kun vahvistimien sijoittelu kämpällä ja muut asiat on fundeerattu.

Tuossa tarkoitin parisatasta kaappia, mun moga. Satkulla ei ainakaan rokin soitossa tee mitään, jos on trankku. Putkikombo on asia erikseen.

Mitä, eikö se ole vaahteraa läpeensä, se corvette? Outoa, näyttää ja saundaa suunnilleen samalta, ainakin :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)