Aihe: Nauhojen hiominen
1 2
Juzzu
12.08.2005 11:33:17
Täytyy nostaa kädet pystyyn, en tiedä miten se homma on tehty. Mut mä vähän kummastelen sitä notta jos nauha on vaihdettu ja kaikki nauhat on hiottu ja silti hinta oli vain 25? kun siellä muuten nauhojen hionta maksaa satkun.

Tjaa-a, mystinen juttu..
P2
12.08.2005 11:33:52
On kyllä joku todellinen guru kyseessä, jos on yhtä nauhaa hionut. Eipä se toisaalta oo iso homma, jos nauhat on uudet ja yksi nauha vaihdetaan, ei paljon tarvi hioa pitkittäissuunnassakaan saadakseen sen yhden nauhan muiden tasalle (jos saa nauhan istumaan koloonsa kuten muutkin nauhat). 25e on kyllä aika pieni raha tuosta hommasta.
Myykää telepleksi!
trih
12.08.2005 11:35:55
Tuli tuosta vänkäämisestä mieleen että tässä voisi olla patenttikeksinnön paikka. Siis otenauhoille uusi kiinnitystapa jolloin tuollaiset nauharempat helpottuisivat kieltenvaihdon tasoisiksi hommiksi. Lähdenpä tästä suunnittelupöydän ääreen...
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Juzzu
12.08.2005 11:36:26
Eipä se toisaalta oo iso homma, jos nauhat on uudet ja yksi nauha vaihdetaan, ei paljon tarvi hioa pitkittäissuunnassakaan saadakseen sen yhden nauhan muiden tasalle (jos saa nauhan istumaan koloonsa kuten muutkin nauhat)

Nii just. Näin.
Mutta periaatetasolla tuossa myös hiotaan muita nauhoja. Tähän tartuinkin alunperin kun kyseenalaistin tuon yhden nauhan hiomisen.
P2
12.08.2005 11:38:38
Mutta periaatetasolla tuossa myös hiotaan muita nauhoja.

Kyllä, eiköhän siinä muistakin pikkuisen lähde mukana. Täytyy kaivaa nauhanvaihtajaguru esiin ja kiduttaa tiedot ulos siltä, niin että me kaikki saamme hänen ylimaalliset voimansa.
Myykää telepleksi!
Juzzu
12.08.2005 11:40:27
Täytyy kaivaa nauhanvaihtajaguru esiin ja kiduttaa tiedot ulos siltä, niin että me kaikki saamme hänen ylimaalliset voimansa.

Mä voin lähtee messiin!
Juzzu
12.08.2005 12:35:02
No eihä tää ny mikään kisa ollu!
temppiz
12.08.2005 12:53:42

Niin siis tuossa meikäläisen tapauksessa selvittiin ihan normaalilla hionnalla, kuten aikasemmin jo mainitsin...
Hionta oli hyvin tehty, vaikka hinta oli noin halpa.
Tauon etsii alapäätaiteilijaa! (basistia)
oiva tumpeloinen
12.08.2005 13:17:13
Täytyy nostaa kädet pystyyn, en tiedä miten se homma on tehty. Mut mä vähän kummastelen sitä notta jos nauha on vaihdettu ja kaikki nauhat on hiottu ja silti hinta oli vain 25€ kun siellä muuten nauhojen hionta maksaa satkun. Ehkä mä en sit vaan osaa :(

Eikös tuo satku kuulosta aikas kovalta. Ajattelin vaan, kun käytin itse kitarani sillä kuuluisalla Oeschilla ja nauhojen hionta, trimmaus ja uudet kielet makso 80€.
marx
23.01.2007 19:57:58
Toi nauhojen hionta on vissiin perkeleen vaikeeta hommaa "ammattimiehelle"...Kitaransoittajan urallani kaksi kitaraani on ollut yhteensä 3 kertaa nauhojen hiottavana. Kertaakaan ei ole tullut sellaista jälkeä, ettei olis vituttanut. Ekalla kerralla räikeät jäljet parissa nauhassa (siis sellaista sahalaitaa, että narskuu niin perkeleesti kun bendailee), tokalla kerralla yhdellä kielellä tarpeeks iso lovi ja kolmannella kerralla en heti nähnyt ongelmia, vaan vein kitaran kotiin ja en soittanut hirveesti muutamaan päivään. Nyt sitten huomasin ,että parissa nauhassa on taas pienet jäljet. Sillain että tuntee kun bendaa. Onko tollasella pienellä lovella kuinka paljon väliä? Katkaseeko ajan saatossa kielen? Tasottuuko se ihan itestään kulumalla ja kuinka kauan kestää jos tasottuu?
Persettä seinään
McNulty
23.01.2007 20:02:56
Toi nauhojen hionta on vissiin perkeleen vaikeeta hommaa "ammattimiehelle"...Kitaransoittajan urallani kaksi kitaraani on ollut yhteensä 3 kertaa nauhojen hiottavana. Kertaakaan ei ole tullut sellaista jälkeä, ettei olis vituttanut. Ekalla kerralla räikeät jäljet parissa nauhassa (siis sellaista sahalaitaa, että narskuu niin perkeleesti kun bendailee), tokalla kerralla yhdellä kielellä tarpeeks iso lovi ja kolmannella kerralla en heti nähnyt ongelmia, vaan vein kitaran kotiin ja en soittanut hirveesti muutamaan päivään. Nyt sitten huomasin ,että parissa nauhassa on taas pienet jäljet. Sillain että tuntee kun bendaa. Onko tollasella pienellä lovella kuinka paljon väliä? Katkaseeko ajan saatossa kielen? Tasottuuko se ihan itestään kulumalla ja kuinka kauan kestää jos tasottuu?

En tiedä mille "ammattimiehelle" olet kitarasi vienyt. Kyllä minä olen ainakin saanut varsin loistavaa palvelua ja työjälkeä minne olenkin kitaran vienyt. Ehkä joku amitsun "ostin just dremelin, mä voin hioo!" ei osaa hommaa, mutta ammattilainen osaa kyllä varmasti, muutenhan hän ei ole mikään ammattilainen.

Kyllä pienet rohinat lähtee ihan bendaillessa ja kestää nauhojen materiaalista riippuen päivästä ikuisuuteen. Mitä halvempi, siis pehmeämpi nauhamateriaali, sen helpommin tasottuu ja kuluu. Mitä kalliimpi ja monesti kovempi raaka-aine, sen enemmän se kestää kulutusta.
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
marx
23.01.2007 20:49:30
En tiedä mille "ammattimiehelle" olet kitarasi vienyt. Kyllä minä olen ainakin saanut varsin loistavaa palvelua ja työjälkeä minne olenkin kitaran vienyt. Ehkä joku amitsun "ostin just dremelin, mä voin hioo!" ei osaa hommaa, mutta ammattilainen osaa kyllä varmasti, muutenhan hän ei ole mikään ammattilainen.

Kyllä pienet rohinat lähtee ihan bendaillessa ja kestää nauhojen materiaalista riippuen päivästä ikuisuuteen. Mitä halvempi, siis pehmeämpi nauhamateriaali, sen helpommin tasottuu ja kuluu. Mitä kalliimpi ja monesti kovempi raaka-aine, sen enemmän se kestää kulutusta.

En viitti nimiä mainita, muttei kyseessä ole mikään amatsumies, todellakaan. Kyllä mää itteni kanssa elän, jos tietäisin että toi tasottuu ajan saatossa. Onko tollasesta muuta haittaa kuin se, että se saattaa kuulua vahvarista jos melko hiljaa soittelee? Mutta niinkuin sanoit, niin sitä hajontaa nauhojen kestävyydessä on jonkun verran. Toi ei ole mikään 200e kitara, mutta alle tonnin kuitenkin. En vaan haluaisi viedä sitä mihinkään "huoltoon" kun sitä ei tiedä tuleeko se kahta kauheempana takaisin.
Persettä seinään
kihtaristi
07.06.2016 14:27:20
marx: En viitti nimiä mainita, muttei kyseessä ole mikään amatsumies, todellakaan. Kyllä mää itteni kanssa elän, jos tietäisin että toi tasottuu ajan saatossa. Onko tollasesta muuta haittaa kuin se, että se saattaa kuulua vahvarista jos melko hiljaa soittelee? Mutta niinkuin sanoit, niin sitä hajontaa nauhojen kestävyydessä on jonkun verran. Toi ei ole mikään 200e kitara, mutta alle tonnin kuitenkin. En vaan haluaisi viedä sitä mihinkään "huoltoon" kun sitä ei tiedä tuleeko se kahta kauheempana takaisin.

Nostetaan vanhaa ketjua..

Omaan teleen on osaan nauhoista tullut kulumaa, joka sitten kuuluu pienenä epävireenä paikoitellen. Osaakos joku suunnittella Vaasan lähistöllä seppää joka nuo nauhat hioo tai vaihtaa? Paljonkos moisilla operaatioilla on hintaa? Toki Helsinkiin päin on useampaan otteeseen asiaa nyt kesällä, niin miksei se huolto voisi olla Vaasa-Helsinki välilläkin.
73nd3r
07.06.2016 22:31:50 (muokattu 07.06.2016 22:34:11)
Ei o tullu Vaskiluodon sillalla juotua pitkiin aikoihin, mutta haulla löytyi nämä vinkit Pohojammaalta:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=110349
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=176597

Helsingistä (ja matkan varrelta) löytyy sit jo vaikka kuinka monta.
Ai ni, edit hintaa: tasaus voi onnistua vajaaseen sataseen, vaihto useampi sata nauhatyypistäkin riippuen. Yleensä kitara tulee useammankin kerran toimeen tasauksella, myös vintagenauhainen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)