Aihe: Gibson LP:n ostamisen problematiikkaa
1 2 3 4
Olli S.
11.08.2005 23:18:23

Tottahan toki. Mielipideasioita nämät. :) Muut kyl noi Flaxwoodit on soinnillisesti ihan perskeleen hyviä. Rikas ja kirkas mutta samalla syvä ja lämmin. Tatsiltaan varmaan ehkä paras mitä olen koklannut. Vähän semmonen PRS-tyyppinen helppo soitettavuus ja todella mukava kaulan viimeistely.

Täytyy nyt varmaan sitten vuorostaan avautua Flaxwoodista :) Kuten sanoit, Flaxwoodin soitettavuus on aika vakuuttava, kaulan osalta. Muoto on aika lähellä omaa suosikkiprofiilia. Muuten vehje vaan tuntuu sylissä pidettäessä ja soitettaessa minusta halvalta. Aivan liian epätasapainoinen ja kevyt bodystä. Kaulan materiaali ei myöskään ole niin miellyttävä kuin kevyesti lakattu puu.

Soundi minusta turhan steriili ja suora, ei tarpeeksi syvä. Hardware laadukasta ja hyvännäköisiäkin ovat. Hinta kuitenkin pahasti yläkanttiin. Halvimmat minusta pitäisi irrota tonnilla, ja kallein RZZ:kään ei mielestäni saisi maksaa yli 1,5k€. Innovatiivisessa materiaalissa kuitenkin hienoa tasalaatuisuus ja ottaisin Flaxwoodin huomattavasti mielummin kuin oikeastaan minkä vaan Les Paulin puhtaasti soitannollisessa mielessä. Nämä ovat nyt sitten vain omia mielipiteitäni ja aika kärkeviäkin, mutta kyseessä on kuitenkin kallis soitin. Pitäydyn toistaiseksi puisessa PRS:ssä.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
LaXu
11.08.2005 23:28:26
Hinta kuitenkin pahasti yläkanttiin. Halvimmat minusta pitäisi irrota tonnilla, ja kallein RZZ:kään ei mielestäni saisi maksaa yli 1,5k€. Innovatiivisessa materiaalissa kuitenkin hienoa tasalaatuisuus ja ottaisin Flaxwoodin huomattavasti mielummin kuin oikeastaan minkä vaan Les Paulin puhtaasti soitannollisessa mielessä. Nämä ovat nyt sitten vain omia mielipiteitäni ja aika kärkeviäkin, mutta kyseessä on kuitenkin kallis soitin.

Täysin samaa mieltä. Alkuperäiset hinnat olivat juuri jotain 1000-1600€ välillä ja nuo olivat mielestäni kohdallaan. Mutta kun hinnat ovat lähempänä kahta tonnia, tulee pakostikin mieleen, että mitä jos sitä kuitenkin hommaisi perinteisen puusta tehdyn soittimen tai säästäisi vähän lisää ja hommaisi sellaisen soitinrakentajalta.

Flaxwoodeissa minua hämäsi kovasti se kaulan kuviointi, näytti vähän siltä kuin kaulassa olisi likaa.
Dr. Muff
12.08.2005 00:28:32
Soundi minusta turhan steriili ja suora, ei tarpeeksi syvä.

Nii tossahan ei mitkään taajuudet huomattavissa määrin demppaannu eli sointi voi tuntua steriililtä. Noh, ainakin mun vahvareiden ja oheislaitteiden kanssa pelaa tosi hienosti. Pidetään varmasti tosi eri tavalla kitaraa sylissä koska mulla toi pysyy ainakin ihan tasapainossa. Koitin pitää sitä tasapainossa kannattelemalla kaulan liitoskohdasta handulla ja kyllä bodyn puoleiseen osaan maa kohdisti suuremman vetovoiman. Pikaisesti arvioiden massakeskipiste olisi jossain 19-20 nauhan tietämillä.

Hinta kuitenkin pahasti yläkanttiin. Halvimmat minusta pitäisi irrota tonnilla, ja kallein RZZ:kään ei mielestäni saisi maksaa yli 1,5k€. Innovatiivisessa materiaalissa kuitenkin hienoa tasalaatuisuus ja ottaisin Flaxwoodin huomattavasti mielummin kuin oikeastaan minkä vaan Les Paulin puhtaasti soitannollisessa mielessä. Nämä ovat nyt sitten vain omia mielipiteitäni ja aika kärkeviäkin, mutta kyseessä on kuitenkin kallis soitin. Pitäydyn toistaiseksi puisessa PRS:ssä.

Kallis juu, tavallaan. Kaipa kuitenkin hinta on kohdillaan jos kauppa käy ja varmasti tarkkaan harkitty juttu toi hinnoittelupolitiikka. Ainakin pitäisi olla. Itse en maksanu omastani kuin noin 60% tosta Rautian listahinnasta. Elikkä halpaa kuin saippua, rahaa se vaan on ja muita latteuksia. :) Stratikka säilyy silti toisena soittimena, sillä siinä on kuitenkin puukitaroista mun lempisoundi ja se ei lähde muusta kuin stratosta. Spränks.

Nyt kun olen todennut että kitaran ei tarvitse olla puuta niin ostan varmaan kohta mallintavan vahvistimen..not :)
Tuumasta toiseen.
Olli S.
12.08.2005 00:46:06

Nii tossahan ei mitkään taajuudet huomattavissa määrin demppaannu eli sointi voi tuntua steriililtä. Noh, ainakin mun vahvareiden ja oheislaitteiden kanssa pelaa tosi hienosti. Pidetään varmasti tosi eri tavalla kitaraa sylissä koska mulla toi pysyy ainakin ihan tasapainossa. Koitin pitää sitä tasapainossa kannattelemalla kaulan liitoskohdasta handulla ja kyllä bodyn puoleiseen osaan maa kohdisti suuremman vetovoiman. Pikaisesti arvioiden massakeskipiste olisi jossain 19-20 nauhan tietämillä.

Kallis juu, tavallaan. Kaipa kuitenkin hinta on kohdillaan jos kauppa käy ja varmasti tarkkaan harkitty juttu toi hinnoittelupolitiikka. Ainakin pitäisi olla. Itse en maksanu omastani kuin noin 60% tosta Rautian listahinnasta. Elikkä halpaa kuin saippua, rahaa se vaan on ja muita latteuksia. :) Stratikka säilyy silti toisena soittimena, sillä siinä on kuitenkin puukitaroista mun lempisoundi ja se ei lähde muusta kuin stratosta. Spränks.

Nyt kun olen todennut että kitaran ei tarvitse olla puuta niin ostan varmaan kohta mallintavan vahvistimen..not :)

Tuohon hintaan mukea peli kyllä :) Onhan se soittimena erittäin kelpo. Pidän istualtaan kitaraa vasemmalla polvella ja käytän jalkatukea. Kyllä se pysyi siinä, ongelma ei olekaan siinä vaan se tuntuu niin "hontelolta".
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
Juzzu
12.08.2005 07:32:36 (muokattu 12.08.2005 07:56:55)
Kitara joka soi nätisti, tasaisesti, erottelevasti ja on helpposoittonen, aina vireinen ja stabiili, on... ...pidemmän...päälle... vähän.. tylsä... T: PRS:n 10 vuotta omistanut.

Kun kitara vähän hangoittelee vastaaan nii tulee semmoista soittamisen meininkiä ;o)
Jamminen
12.08.2005 08:35:04
Kitara joka soi nätisti, tasaisesti, erottelevasti ja on helpposoittonen, aina vireinen ja stabiili, on... ...pidemmän...päälle... vähän.. tylsä... T: PRS:n 10 vuotta omistanut.

Kun kitara vähän hangoittelee vastaaan nii tulee semmoista soittamisen meininkiä ;o)

Kyllä, luonnetta pitää olla, ehdottomasti.
Maybe nothing matters anyway...
Dr. Muff
12.08.2005 11:38:48

Kukas sitä nyt 10 vuotta yhdellä ja samalla kitaralla soittais? :-O Tiä vaik sitä kyllästyis jo ens viikolla :)
Tuumasta toiseen.
Juzzu
12.08.2005 11:42:03
Kukas sitä nyt 10 vuotta yhdellä ja samalla kitaralla soittais? :-O Tiä vaik sitä kyllästyis jo ens viikolla :)

No kyllä mä nuorempana ajattelin että "tää on ny se van änd ounli" mutta niin se vaan mieli muuttuupi :o)
Ei sillä että tuo mun PRS mitenkään huono soitin olisi, ei missään nimessä.
Juzzu
12.08.2005 12:39:50
Mulla olisi tuossa yksi Williams jos haluat vähän vastaan hangoittelua. Ei ole kallis.

... .......
Henkeen ja Vereen
12.08.2005 13:14:10

Mulla tuli tänä vuonna 10 vuotta täyteen Gibson LP:n kanssa. Juhlavuoden kunniaksi ajattelin ns. kakkoskitaran hankkimista...
I like people who shake other people up and make them feel uncomfortable. -J.Morrison-
sihvoh
12.08.2005 20:36:01 (muokattu 12.08.2005 20:42:15)
No... johan tämä rupesi niin paljon kiinnostamaan, että ruuvailin auki oman Smartwoodinin takakannen ja oheisesta linkistä sitten näköhavaintoja

http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Fide

...ei totta vie mikään "solid body"... Selitty justiinsa se soundin kirkkaus...

Oon kyllä kieltämättä pettynyt, koska luulin ostaneeni solid body kitaran. Soundi ja soittotuntuma ovat ihan kohdallaan minun makuuni, ei siinä mitään, mutta silti on vähän väkisinkin "petetty" fiilis...

Siis tuohan on erinomainen "puoliakustinen", varmaankin soi vähän puoliakustisen tavoin ilman kierto-ongelmia? Itselläni on vastaavanlainen Guild Bluesbird ja ihan tietosesti tuli hankittua ontto soitin. Alkuun oli kiikarissa Gibson LP Double Cut, jossa on myös ontto rakenne, mutta ei sitten tullut kauppoja...

Myös jotkin Japsikopiot 70-luvun lopussa olivat onttoja vaahterakannen alta. Esimerkiksi Greco EG500 jotkin mallit.

Elikkä kun soundi kuitenkin on hyvä, niin eihän tuo mikään ongelma liene???

EDIT:
Nuo Gibsonin kevennysreiät eivät ole ainutkertainen ratkaisu, koska Fenderillä taas oli 80-luvulla tuo uima-allas, johon mahtui vaikka mitä pleksin alle koska puolet puusta oli jyrsitty pois...
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Gypsy
12.08.2005 21:03:49
Fenderillä taas oli 80-luvulla tuo uima-allas, johon mahtui vaikka mitä pleksin alle koska puolet puusta oli jyrsitty pois...

Niitä on ollu vielä paljon 90 luvun puolivälin jälkeenkin.
Trebla
12.08.2005 21:48:46
Niitä on ollu vielä paljon 90 luvun puolivälin jälkeenkin.

Ja hyvin on kauppa käynyt. On kai niillä ilmeisesti tehty ihan hyvää musiikkiakin.
Eipä Fender niitä silti mainosta " mainio puoliakustinen, muovikannella"
DAM: Mothers Against Dyslexia.
Tompsi
12.08.2005 22:09:50
Ja hyvin on kauppa käynyt. On kai niillä ilmeisesti tehty ihan hyvää musiikkiakin.
Eipä Fender niitä silti mainosta " mainio puoliakustinen, muovikannella"

Näinhän se menee, omista Stratoista molemmat ovat juurikin noita 'uimahallin erikoisia' jotka silti saundaavat kuin tauti. Ei näistä koskaan tiedä... Vaikka kitara olisi tehty ontoksi koverretusta toffeesta niin kannattaahan sillä vetää jos saundi on mitä mainioin.
Gypsy
12.08.2005 22:19:52 (muokattu 12.08.2005 22:26:50)
Ja hyvin on kauppa käynyt. On kai niillä ilmeisesti tehty ihan hyvää musiikkiakin. Eipä Fender niitä silti mainosta " mainio puoliakustinen, muovikannella"

Hyvin on kauppa käyny. Aika hyvin on ollu pettyneitä asiakkaitakin kun on selvinny viilukannet (lisäys: ei pelkästään kannet) ja uima-altaat samalla kertaa. Se on ollu myös Fenderillä tiedossa. Silti ei haluta infota, mitä sitä nyt asiakkaasta kunhan rahaa tulee.

Fenderiltä on myös sanottu, että nyt käytetään taas leppää kun se on halvempaa kun poppeli, eikä epäillä siirtyä takas poppeliin jos sitä rupee saamaan halvemmalla. Sitä käytetään mitä halvimmalla saadaan, siitä tunnistaa todellisen laatusoittimen.

Ehkä pointti tässä kaikessa on se, että mä en haluais nähdä yhtään pettynyttä kitaran ostajaa. Jos jotain vitutttaa se, että näistä kirjottelen, niin semmoset terveiset, että hajoo siihen.

Ja sen lisäks, sillä ei oo mitään merkitystä minkälaisen kitaran Billy Gibbons (helvetin kova saundi miehellä) on tilannu. Eikä silläkään mitä musaa on milläkin on soitettu.
Fide
12.08.2005 23:20:59

Ehkä pointti tässä kaikessa on se, että mä en haluais nähdä yhtään pettynyttä kitaran ostajaa.

Samaa mieltä. Kyllä mun korvani tykkää tuosta skitasta tuollaisena "puoliakustisena" =) Mutta olisin kyllä suonut tietäväni mitä ostan, eli iiiiiso miinus Gibsonille, koska asiasta ei todellakaan sanota halaistua sanaa tuolla kotisivuilla, vaikka kuinka penkois. Yllätykset, varsinkaan kalliissa tuotteissa, ei oo yleensä koskaan kivoja...
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
sihvoh
13.08.2005 23:03:30
Yllätykset, varsinkaan kalliissa tuotteissa, ei oo yleensä koskaan kivoja...

Joo, tällaiset sivustot, kuin on seuraava olisivat paikallaan, jotta tietäisi heti mitä ostaa...

http://www.allthingsguitar.com/mimvsmia/strattable.htm

Esimerkiksi tuo Mehiko Fenderien 7 palan body kuulostaa varsin pahalta... eivät nekään kuitenkaan ihan ilmaisia soittimia ole...
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
McNulty
13.08.2005 23:15:35
Mutta olisin kyllä suonut tietäväni mitä ostan, eli iiiiiso miinus Gibsonille, koska asiasta ei todellakaan sanota halaistua sanaa tuolla kotisivuilla, vaikka kuinka penkois.

No mutta... siksi se onkin Smartwood. Käytetään puut fiksusti. Ja koska puuta on käytetty vähemmän, se on myös luontoystävällisempää... of course :))

Yllätykset, varsinkaan kalliissa tuotteissa, ei oo yleensä koskaan kivoja...

Jep... vähän sama kun ostaa 80000e auton ja sit toteaa että "jaa, täältä lattiasta olevasta reiästä meneekin jalka asfalttiin asti" :)

Harmittaahan nuo... etenkin siinä vaiheessa jos soitin olisi muutenkin vähän "pettymys". Onneksi siun tapauksessa kitara on hyvä soittaa ja ilmeisesti saundikin on kohdillaan kaikeasta huolimatta? :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Les Fender
14.08.2005 00:23:04
Todella aiheellinen thread tämä!! Monasti hihitellyt esim. Ibanezin tavalle laittaa joka jumalan samanlaiselle kapulalle uusi nimi Rg***, Rg''... jne.. Mutta verrattuna tuohon Gn tapaan on kyllä ostajan kannalta reilumpaa.

'Eipä kerro paljon jos toteaa ostaneensa Gibsonin Les Paulin customin, stanun tahi studion.. Kyllä löytyy tuon LP logon alta vaikka mitä! Esim. "halppis" lätyskä http://www.topsound.fi/asp/tuotesiv … .asp?itemcode=906glpsn&from=kam (Tuossa ilmoituksessa on kova hinta, mut huvittaa tuo käytetyn Lpn vertaaminen kirppiskitaraan) tai sit tämä em lähes puoliakustinen http://www.lespaulforum.com/forum/s … ad.php?t=90957&highlight=hollow

Toista ääripäätä.. Tästäpä lähtis 1960 bursti 215000..http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=97482
Mut sitten neljävuotta vanhempi -56 custom http://www.realguitars.de/htm/rare.htm "vaivaiset 13000, eli noita sais kasan samalla hinnalla.
Notta vuosimallien hinnoissa todellakin eroja! tästä nihkeet 2000,- 72 custom sandwitc mallia.http://soundsource.zoovy.com/product/USEDGIBSONLP1972CUS
Vaan olisipa -68 oikeilla spekseillä.. http://cgi.ebay.com/1968-Les-Paul-C … QcategoryZ47072QQrdZ1QQcmdZViewItem Yli 8000,- Eikä tuota hintaa edes pidetä pahana.

Joten todellakin!! Kyllä, roplematiikkaa riittää.. Onhan tietysti mallin taivalkin pitkä.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)