Aihe: Muusikot, jotka eivät polta
1 2 3 4 5 6 7
J.Hollström
11.08.2005 09:51:31
Tämä kirjoitus ei todellakaan kohdistu kaikkiin tupakoitsijoihin: heidän joukossakin on paljon huomaavaisia tyyppejä, jotka ymmärtävät, missä tilanteissa on kohteliasta jättää rööki sytyttämättä.

Minä olen polttanut yli 20 vuotta. Silti minua vituttaa ne ääliöt jotka eivät ymmärrä ottaa muita huomioon kessutellessaan, esim. jossain huvipuiston laitejonossa, jossa on 99% pieniä lapsia.
Jucciz
11.08.2005 09:59:30
Minä olen polttanut yli 20 vuotta. Silti minua vituttaa ne ääliöt jotka eivät ymmärrä ottaa muita huomioon kessutellessaan, esim. jossain huvipuiston laitejonossa, jossa on 99% pieniä lapsia.

Jep ja jonoissa ylipäätään. Normaali ihminen joutuu tuon tuostakin jonottamaan jossakin. Nimen omaan jonoissa polttaminen pitäisi kieltää jo lailla sen takia, ettei jonosta yleensä voi lähteä minnekään (tai sitten jää asia toimittamatta). Oli se sitten lippujono, vessajono tai vaikka festarien kaljajono.

Ja tuo lasten (<18v) läheisyydessä polttaminen on kyllä, aivan kuten sanoit, harvinaisen idioottimaista hommaa.
slowdive
11.08.2005 10:40:40
Onko sinulla oikeus tupakoimalla pilata minun nautinto jos olemme molemmat samassa paikassa?

Ravintolassa on. Siellä juodaan ja vedetään kessua. Jos ei kestä, pitää pysyä poissa.

Juuri tämän kaltainen asenne on (suuremmassa mittakaavassa) aiheuttanut ihan kaikki maailman ongelmat. "Minä olen oikeassa ja muiden on muututtava sen mukaisiksi?"
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
PomppoK
11.08.2005 10:59:13 (muokattu 11.08.2005 11:01:38)

Ravintolassa on. Siellä juodaan ja vedetään kessua. Jos ei kestä, pitää pysyä poissa.

Tuon voisi kyllä oikeasti mukinoitta muuttaa lainsäädännössä, että tapahtumailtoina (keikat ym.) juottoloissa tupakointi kiellettäisiin / rajattaisiin eristetylle alueelle. Keskimäärin ihmiset tulevat kuitenkin keikoille juurikin erityissyystä ja maksavatkin jokusen euron enemmän, kuin normi-iltoina.

Ei ole kohtuuton vaatimus, ettei _yhdenkään_ iltaa pilata jonkin sellaisen muihin vaikuttavan asian tähden, mitä varmasti voi harjoittaa muuallakin kuin nimenomaisessa tilaisuudessa.

Turha väittää, että järjestäjä menettäisi asiakkaat ja artisti yleisön. Suurin osa tupakoivasta väestä kuitenkin kykenee ja ymmärtää jättää tupakin sytyttämättä ihan oma-aloitteisesti. Ei tarvita kuin muutama pässi enemmän tai vähemmän tiiviksi pakattuun tilaan ja vaikutus ulottuu useisiin kanssaihmisiin. Kourallinen moisia savustaa jo koko tilan.

Itse en ole niin herkkä savulle, että punnitsisin lähtöäni sen takia, mutta joillekin se saattaa olla yksi kynnyksistä ylipäätään mennä katsomaan bändiä. Vituttaa se savu tosin minuakin.

t. ex-savustaja
Take me don't leave me.
Jucciz
11.08.2005 11:05:50 (muokattu 11.08.2005 11:09:36)
Ravintolassa on.

Asia selvä. On paikkoja, joissa minulla on oikeus pilata sinun terveytesi vain koska minun oma mielitekoni on tärkeämpi.

Siellä juodaan ja vedetään kessua. Jos ei kestä, pitää pysyä
poissa.

Ravintolassa voi tehdä paljon muutakin. Tai voisi tehdä, jos siellä ei tarvitsisi altistua toisten tupakoinnille. Jos lähiravintolaan tulee hyvä bändi, tulisin sinne todennäköisesti kuuntelemaan keikan ja lähtisin sen jälkeen pois.

"Minä olen oikeassa ja muiden on muututtava sen mukaisiksi?"

Kaikki henkilöt, jotka pyrkivät jotenkin puolustelemaan tai pitämään hyväksyttävänä heidän tupakoinnistaan johtuvaa toisten ihmisten viihtyvyyden rajoittamista tai terveyden pilaamista, ovat kyllä väärässä. Eivät nämä - hyvänen aika - ole mielipideasioita!

Savuttomien kulttuurielämysten (myös rock-konserttien) tulisi olla jokaisen ihmisen perusoikeus. Tähän mennessä "oikeuksistaan" eivät ole pitäneet huolen kuin tupakoitsijat: "ihan sama miten asiat ovat, mutta meidän pitää saada polttaa silloin kun huvittaa". Karkeaa yleistystä, mutta niin kauan kun yksikin ihminen ajattelee noin, parannettavaa on.

Lisäys: PomppoK tiivisti aimo nipun omia ajatuksiani hyvässä kirjoituksesaan yllä.

Ravintoloitsijat saattaisivat (joissain tapauksissa) saada paljon paremmat lipputulot, jos mainostettaisiin ennalta että joku bändi-ilta olisi (pääosin) savuton. Nyt moni potentiaalinen asiakas varmaan jää "kaiken varalta" kotiin, koska ei tahdo altistua savulle. Tapahtuman savuttomuus kun tuskin olisi ongelma suurimmalle osalle tupakoitsijoita, mutta lisäksi paikalle uskaltautuisivat tällöin myös kaikki savuttomat kulttuurin ystävät.
Janne F
11.08.2005 11:12:25
jaa, no ruississa se joi lavalla viskiä ja viime lauantaina hotellin aulabaarissa olutta. tosin vaan yhden tuopin. Oli samassa hotellissa majotuksessa ku oli se alice-keikka.

Joi Andy kuulemma olutta Ankkarockissakin - tosin alkoholitonta.
slowdive
11.08.2005 11:21:22
Kaikki henkilöt, jotka pyrkivät jotenkin puolustelemaan tai pitämään hyväksyttävänä heidän tupakoinnistaan johtuvaa toisten ihmisten viihtyvyyden rajoittamista tai terveyden pilaamista, ovat kyllä väärässä. Eivät nämä - hyvänen aika - ole mielipideasioita!

Savuttomien kulttuurielämysten (myös rock-konserttien) tulisi olla jokaisen ihmisen perusoikeus.

No, ihan miten vaan. En edes vakituisesti polta, mutta se nyt vaan on osa ravintoloiden atmösfääriä, ihan kirjaimellisestikin. Mutta kyllähän ne ravintolat vielä savuttomiksi muuttuvat, eihän sille mitään mahda.

Ei saa polttaa, ei saa olla auki liian myöhään, ei saa olla liian halpaa ja älkää vaan soittako liian lujaa sitä rokkenrollia.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
Boyakasha
11.08.2005 11:29:52
Joi Andy kuulemma olutta Ankkarockissakin - tosin alkoholitonta.

Andylla oli myös alkoholitonta Alice Cooperin keikan bäkkärillä. Mutta nyttenhän ei puhuta juomisesta vaan tupakoimisesta. Eli milloin näit viimeksi Andyllä spaddun huulessa?
"On tämäkin nyt helvetti! Suomen paskin arvostelija jauhaa paskaa nyt jo netissäkin." -Nimimerkki "hanhjelm" Muusikoiden.netissä 19.05.2005 14:22:19
Heavymies
11.08.2005 12:18:10
turhaa vikinää, muusikot polttaa yhtälailla kuin sade on märkää. jos on niin herkät keuhkot että ei kestä edes sitä, että muut polttaa, niin kannattaa vaihtaa harrastus vaikka sauvakävelyyn.

kerran kokeilin olla ilman, vitutti koko ajan, ihmiset bussissa ja muualla haisi pahalle yms. ei siis kannata olla ilman.

No selvä. Että munko pitää vaihtaa mieluisin harrastus ja tekeminen mitä mulla tällä hetkellä on sen takia että muut saisivat polttaa. Kannattais ajatella jotain muutakin kuin itteään joskus. Sullako on oikeus aiheuttaa toiselle epämukava olo, päänsärky, hengenahdistus, kurkkukipu ja paha haju?
Mulla on ollut tupakoiva huoltaja ja elämä silloin oli perseestä. Allergisena ihmisenä kärsin siitä. Kaikki nämä em. reaktiot/oireet ja vielä vaikeuksia nukkumisessa. Onneksi ei polta enää.
Kaveriporukassa polttaa kaikki muut paitsi minä ja kieltämättä se häiritsee.
Miettikää kaksi kertaa sytyttääkö tupakkaa vai ei jos olet tupakoimattomien lähellä.

Jucciz sai plussan +
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
Etevä
11.08.2005 13:50:59 (muokattu 11.08.2005 13:51:44)

Michael Jackson ei taida poltella? Erikoisen yleinen tapa tuo muusikoiden keskuudessa, kun tarkemmin miettii. Luulisi, että harvempi muusikko polttaisi koska se on äänelle haitallista, mutta ei. Jotenkin se tuntuu aina joidenkin rock-muusikoiden mielestä kuuluvan siihen rock-egoon. Ja pitänee siellä bäkkärillä odotellessa olla jotain tekemistä. Janis Joplin oli innokas polttamaan tupakkaa ja vähän muutakin kuin pelkästään sitä. Äänestä päätellen sauhuttelua ja juomista oli ainakin paljon.

Jos minut voisi laskea muusikoksi, niin nostaisin tässä kohtaa käden ylös.
- Tekijä (aka J-Virus)
jumal
11.08.2005 16:43:38
Näytti ainakin eräässä haastattelussa maistuvan...
Jollen sitten muista väärin. Koitan löytää sen videon.

Yrjänä taisi lopettaa savutelemisen joskus Isohaaran aikoihin (2002?), virallisen legendan mukaanhan Yrjänä aloitti polttamisen kolmekymppisenä vain kokeillaakseen voisiko taas lopettaa kolmeviitosena.
Schnowotski
11.08.2005 16:54:41
Yrjänä taisi lopettaa savutelemisen joskus Isohaaran aikoihin (2002?), virallisen legendan mukaanhan Yrjänä aloitti polttamisen kolmekymppisenä vain kokeillaakseen voisiko taas lopettaa kolmeviitosena.

Kysy-palstaa selailtuani (hakusana "tupak" tuotti hyviä tuloksia) sain sellaisia lusuntoja jotka tukevat kyllä tuota. Tosin tuosta legendasta nyt tiedä... vaikka hauska idea, naurahdin.

Ja ilmeisesti muutkin jäsenistöstä ovat nykyään sauhuttomia:
"26.01.2003
Saako teidän musaa kuunnella jos ei juo kaljaa eikä polta tupakkaa ikuna? Ja muutenkin on nössö kotirintamamies.

Eihän musiikkikaan juo kaljaa. Mitä tupakointiin tulee, taidamme olla maailman ainoa tupakoimaton rokkibändi. "
"oota.. käväsedn puistelemassa petivaatteet" -Dutteri
"oota... käyn kusella" -Duttor
"oota... käyn värkkäilemässä" -Tutteri
Keppis
11.08.2005 18:47:27
Olen Jucciksen kanssa täysin samoilla linjoilla. Kyllä on perseestä tommonen asenne, että "mää polttaa missä vaan, koska tää on mun mielestä niin kivaa ja nautinnollista."

Jos minusta olisi nautinnollista haista ruuhkabussissa paskat housuissa, niin kaikkienhan tulisi hyväksyä harrastukseni, eikö?
Mikä vitun clean-kanava? http://www.mikseri.net/fobia
Vilhelmus
11.08.2005 19:17:30

Erikoisen yleinen tapa tuo muusikoiden keskuudessa, kun tarkemmin miettii.

Saati tekniikkaväen!
saturnzreturn
11.08.2005 21:01:48
kylläpäs on neitinokkia liikenteessä.

jos mä luopuisin ravintolassa tupakoinnista, niin saisko sitten vastineeks "tyhmävapaat ravintolat" jossa kaikki idiootit menee niihin tyhjiin pöytiin istuun yksikseen, jos niillä ei ole kaveria, sen sijaan että tulee siihen meitien pöytään hölöttään jotain turhaa juttua? mää kun kärsin niistä ehkä vielä enemmän kuin te tupakoinnista.
my wallet's fat and so is my head
Artist
11.08.2005 21:07:51
kylläpäs on neitinokkia liikenteessä.

jos mä luopuisin ravintolassa tupakoinnista, niin saisko sitten vastineeks "tyhmävapaat ravintolat" jossa kaikki idiootit menee niihin tyhjiin pöytiin istuun yksikseen, jos niillä ei ole kaveria, sen sijaan että tulee siihen meitien pöytään hölöttään jotain turhaa juttua? mää kun kärsin niistä ehkä vielä enemmän kuin te tupakoinnista.

Mä haluan semmoiset ravintolat, joissa kukaan ei tule vittuilemaan tai uhoamaan. Ja missä ei tarvitse jonottaa.

Monikaan muusikko ei kuitenkaan polta. Esim. Iggy Pop kuuluu näihin, vaikka on kyllä joskus polttanut.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine! *Bella Italia #10*
Pelsi
11.08.2005 21:19:56
Ravintolatupakoinnista lisää ja enemmänkin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=24&t=86800
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
l@ho
11.08.2005 22:06:49
Bodomin Wirman ei taida kärytä
Viddu, meitsi diggaa ainaki musast mist meitsi pitää viddu
Vilhelmus
11.08.2005 22:21:13

mää kun kärsin niistä ehkä vielä enemmän kuin te tupakoinnista.

Ite nautin varauksetta sun avautumisesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)