Aihe: Yleismikrofoni
1
mg
23.05.2003 19:07:38 (muokattu 23.05.2003 19:08:14)

Akustinen melkein vaatii konkkamikin. Itse en ole saanut edes siedettävää saundia dynaamisella tosin olen vielä aloittelija tässä nauhoitushommassa. Konkkamikkeihin ei oo vielä ollu varaa kun on noi kitarakamat ollu ostoslistalla ekana. Luulisin että pianoa on aika vaikea mikittää yhellä mikillä mutta konkkamikki voisi toimia kauempaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Mulla on pelkkiä halpoja mikkejä mut AKG 770 dynaaminen on ollu mulle ihan riittävä kitaravahvistimen mikityksessä ja laulussa. Hinta oli jotain 120e. Shure SM57 on klassikko joten eiköhän sen pitäis olla aika hyvä. En oo nauhottanu sillä mutta toimii äänentoistossa.
Vilhelmus
23.05.2003 20:24:50

200 eurolla ottaisin noin laajaan skaalaan isokalvoisen konkan. Röde NT1? Behkun halpista`?
Kaikki komeat miehet ovat hinttejä. -Turbo Terminaattori
Dr.Groove
24.05.2003 22:22:24

Olen hankkimassa mikrofonia. Tällä mikrofonilla olisi sitten tarkoitus äänittää vähän kaikkea; akustista kitaraa, pianoa, mahdollisesti laulua....

Ostin itse vajaa vuosi sitten Shuren M58:n ja ajattelin että sillä pärjäilee pitkään kotistudiossa.
Kun kuitenkin sitten sain testattavaksi kondensaattorimikkejä, huomasin että dynaamisen mikin soundi jää niin vajaaksi monessa suhteessa, että konkkamikki on ihan ehdoton.

Testailujen jälkeen päädyin AKG:n 414 joka on melko hintava (luokkaa 1000 €). Vertailin myös AKG:n C1000S:ää (n. 200 €) ja C3000B:tä (n. 300 €). Tuo C1000S on melko yleinen ja moni suosittelee sitä, itse pidin kuitenkin enemmän enemmän C3000B:stä.
AKG:n C4000B oli mielestäni noita molempia parempi ja monikäyttöisempi, mutta hintakin taas nousee yli 500 €:n.

Perusteluita ja näytteitä tarkemmin osoitteessa http://www.rdware.com/Groovescapes/mic_tests.htm
Improvisointi on niin hieno juttu että sitä pitää aina vähän suunnitella
john electric
25.05.2003 17:11:28