Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen hiominen
1 2
Ziggy Bubba
28.01.2005 22:05:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tommonen kotimainen Custom SG, jossa on varsin korkeat nauhat ja otelauta hieman "pystyssä" tuolta rungon päästä. Asiantuntija ehdotti hiomaan nauhat, minkä pitäisi kaiken järjen mukaan korjata molemmat ongelmat.
 
Eli siis, mitäs nuo liikkeet (kuten kitarapaja) tosta yleensä pyytävät?
 
www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
Kassu
28.01.2005 22:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huttusen tuntiliksa on 40 euroa ja sanoivat että tuntiin helposti hiovat nauhat.
 
Rinneto
11.08.2005 09:05:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin eilen, et mun Lespasta on 9. nauhan H-kielen kohalta nauhassa pieni kolo, ja kieli särisee. Paljon joku ammattilainen ottaa yhen nauhan hiomisesta, vai oisko tää täysin naurettavaa, ja pitäskö mun ottaa viila omaan rumaan käteen(en ole mikään tekniikan ihme).
 
Velli
11.08.2005 11:10:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin eilen, et mun Lespasta on 9. nauhan H-kielen kohalta nauhassa pieni kolo, ja kieli särisee. Paljon joku ammattilainen ottaa yhen nauhan hiomisesta, vai oisko tää täysin naurettavaa, ja pitäskö mun ottaa viila omaan rumaan käteen(en ole mikään tekniikan ihme).
 
Ei välttämättä onnistu pelkästään yhden nauhan hiominen, koska tällöin se yksi nauha on muita alempana ja aiheuttaa luultavasti kielten särinöitä sen perässä oleviin nauhoihin jotka ovat korkeammalla.
Rinneto
11.08.2005 11:57:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis kaikki tai ei mitään? No kai se on sitten nii.
 
Dr. Muff
11.08.2005 12:07:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis kaikki tai ei mitään? No kai se on sitten nii.
 
Voihan sen yhden nauhan vaihtaa pelkästään.
 
Tuumasta toiseen.
Velli
11.08.2005 12:10:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan sen yhden nauhan vaihtaa pelkästään.
 
Juu, tämä on parempi vaihtoehto kuin yhden nauhan hiominen.
Juzzu
11.08.2005 12:33:01 (muokattu 11.08.2005 12:33:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan sen yhden nauhan vaihtaa pelkästään.
 
Juu, tämä on parempi vaihtoehto kuin yhden nauhan hiominen.
 
No just. Miten meinasitte tasoittaa tämä uuden nauhan hiomatta koko kaulaa?
 
Unohda tuollaiset yhden nauhan vaihdot, koko kaula vaan hiontaan.
 
Dr. Muff
12.08.2005 00:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No just. Miten meinasitte tasoittaa tämä uuden nauhan hiomatta koko kaulaa?
 
Unohda tuollaiset yhden nauhan vaihdot, koko kaula vaan hiontaan.

 
Tiedän näin tehdyn ja hyvä tuli. Hintaa 25€. Kaverilla kaatui skitta naamalleen ja yhteen nauhaan tuli kolo. Tolla siitä selvisi. Mitäs se kaikkien nauhojen hionta taas maksoikaan?
 
Tuumasta toiseen.
temppiz
12.08.2005 02:11:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän näin tehdyn ja hyvä tuli. Hintaa 25€. Kaverilla kaatui skitta naamalleen ja yhteen nauhaan tuli kolo. Tolla siitä selvisi. Mitäs se kaikkien nauhojen hionta taas maksoikaan?
 
Itse maksoin 25€ kaikkien nauhojen hionnasta, joka oli ainaki mun mielestä sopiva hinta tuosta hommasta. Työn jälkikin oli ihan jees. Siis Lahdessa käytin HAS-Audiolla. Soitinrakentaja mainitsi diagnoosia tehdessään, että vaihtaa tarvittaessa 1.nauhan ennen hiontaa, koska siinä oli melko syvät kuopat. Nauhoissa oli kuitenki reilusti hiomisvaraa, joten vaihtoa ei tarvinnu tehdä...
 
Tauon etsii alapäätaiteilijaa! (basistia)
Juzzu
12.08.2005 07:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän näin tehdyn ja hyvä tuli.
 
Ai nauha vaihdettiin ja se yksi nauha hiottiin? Oletko nyt ihan varma? :o)
 
Dr. Muff
12.08.2005 10:39:53 (muokattu 12.08.2005 10:50:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai nauha vaihdettiin ja se yksi nauha hiottiin? Oletko nyt ihan varma?
 
Yes Sir, yes Sir indeed. Eiköhän liene vähän tapauskohtaista mikä on järkevin ratkaisu. En ainakaan antaisi suht uusia nauhoja madaltaa pelkästään jonkun tommosen haverin takia. Se on tietenkin eri asia jos nauhat on soitettu kuopille, sillon yhden nauhan paikkaaminen on kuin housuun kuseminen pakkasella ja muita hauskoja sanontoja.
 
EDIT: Piti vielä ihmetellä sitä että joku tekee nauhojen hionnan 25€lla! Viimeksi kun mä sitä kysyin niin hintaa oli muistaakseni 100€ tai ainakin melkein. Kyllähän siinä hionnassa menee nyt kovanen, siihen päälle vielä kitaran säätäminen. Ei siinä kyllä tuntipalkoille pääse, jos kaikki vaadittavat maksut (vakuutukset, eläkemaksut, verot, viilat, vuokrat..) maksaa.
 
Tuumasta toiseen.
P2
12.08.2005 10:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän toi yhden nauhan vaihtaminen periaatteessa onnistuu, pitää vain varmistaa, että se on vähän korkeammalla kuin muut ja hioa sitten samalle tasolle muiden kanssa. Ei tuo hionta loppupeleissä nauhoja hirveästi syö, pari kolmekin hiontaa saattaa nauhat kyllä kestää (jumbot helpostikin).
 
Myykää telepleksi!
Juzzu
12.08.2005 11:10:26 (muokattu 12.08.2005 11:12:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yes Sir, yes Sir indeed. Eiköhän liene vähän tapauskohtaista mikä on järkevin ratkaisu.
 
Miten ihmeessä se yksi nauha pystyttiin hiomaan tasan muiden tasalla koskematta muihin nauhoihin?
 
Kyllähän toi yhden nauhan vaihtaminen periaatteessa onnistuu, pitää vain varmistaa, että se on vähän korkeammalla kuin muut ja hioa sitten samalle tasolle muiden kanssa
 
...koskematta/hiomatta muita nauhoja?
 
Kyllä mä ymmärrän että yksi nauha vaihdetaan ja että se hiotaan otelautaan kuuluvaksi hiomalla se samalle korkeudelle muiden kanssa -> eli käytännössä viilaa näytetään joko koko otelaudalle tai osaan siitä. Mutta tuo yhden nauhan onnistunut hionta muiden korkuisiksi ilman muihin nauhoihin koskemista on kyllä mulle mysteeri, jos joku osaisi tätä valaista niin olisin iloinen.
 
P2
12.08.2005 11:12:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No esim katsomalla suoran (pitkän) viivaimen tai muun vastaavaan kanssa. Mielikuvitusta peliin rakas Watson.
 
Myykää telepleksi!
Juzzu
12.08.2005 11:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No esim katsomalla suoran (pitkän) viivaimen tai muun vastaavaan kanssa. Mielikuvitusta peliin rakas Watson.
 
ha sitä hiotaan sitten poikkisuuntaan otelautaan nähden säilyttäen radius koko ajan oikeena? Pitkittäinhän se ei onnistu koska samalla koskettaisiin muihin nauhoihin.
 
P2
12.08.2005 11:15:33 (muokattu 12.08.2005 11:18:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viivotinta voi toki liikuttaa radiuksen mukaan. Joo, piti tossa jo editoida, että ei kyllä tuo yhden nauhan vaihto hiomatta kaikkia samalla ole tapa, jolla itse toteuttaisin tämän operaation. Nyt vaan yritän vängätä, että on se kuitenkin mahdollista, tosin tulos ei välttämättä ole paras mahdollinen.
 
Edit: Täytyy myös olettaa, että muut nauhat ovat täydellisesti paikassaan. Kuten jo totesin, en kyllä itse näin tekisi, mutta kai em. vaihdon tehnyt ammattimies (tm) tiesi mitä teki.
 
Myykää telepleksi!
Juzzu
12.08.2005 11:21:59 (muokattu 12.08.2005 11:25:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viivotinta voi toki liikuttaa radiuksen mukaan.
 
Toki, mutta edelleen sitä nauhaa pitäisi hioa nauhan suuntaisesti. Totisesti haluaisin olla näkemässä kun tämä operaatio suoritetaan!
 
Nyt vaan yritän vängätä, että on se kuitenkin mahdollista, tosin tulos ei välttämättä ole paras mahdollinen.
 
Niinpä. Jos kitaran vie rempattavaksi, niin antaa ammattilaisten tehdä miten tekevät, vaikka hiovat sitten otelaudan silmät sidottuina, oikean käden peukalo perseessä ja *ulkku konepellin välissä. Mutta kyllä näin amatööripohjalta en näe mitään muuta järkevää vaihtoehtoa saada nauha edes jonnin verran soivaksi kuin vaihtaa se nauha ja hioa se muiden nauhojen tasalla otelaudan suuntaisesti. Toki tässä sitten muutkin nauhat hioontuu, mutta eivät kovin paljoa kun homman tekee tämän vaihdetun nauhan ehdoilla. Ajatus vain tämän yhden nauhan hiomisesta tuntuu niin järjettömältä että sen takia yritin tässä vähän kyseenalaistaa sitä... Tosin voihan se olla etten vain osaa.
 
E: Sen verran vielä, että tässähän on tämä pro-äijjä todennäköisesti hionut nauhan otelaudan suuntaisesti niinkuin käytännössä aina nauhat minun tietooni hiotaan. Mutta kun työn tekee hyvin ja nauhat muotoillaan (pyöristetään, hiotaan, kiillotetaan) oikein niin ei siitä jäljestä mitenkään huomaa että myös muut nauhat ovat saaneet maistaa viilaa.
 
Edelleenkin voin olla väärässä. Tietenkin. Ei ois eka kerta. :o)
 
P2
12.08.2005 11:25:26 (muokattu 12.08.2005 11:26:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieltämättä erittäin hankalaksi menee. Nauhanpyöristysviilalla pystyisi kyllä suht vaivattomasti hiomaan nauhaa myös poikittaissuunnassa, todella tarkkana kyllä saa olla, ettei ota liikaa.
 
Edit: Dipshit: Tuosta nauhanvaihdosta tuli varmaan hyvä? Ei esiintynyt mitään ongelmia, särinöitä tms?
 
Myykää telepleksi!
Dr. Muff
12.08.2005 11:29:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ihmeessä se yksi nauha pystyttiin hiomaan tasan muiden tasalla koskematta muihin nauhoihin?
 
Täytyy nostaa kädet pystyyn, en tiedä miten se homma on tehty. Mut mä vähän kummastelen sitä notta jos nauha on vaihdettu ja kaikki nauhat on hiottu ja silti hinta oli vain 25€ kun siellä muuten nauhojen hionta maksaa satkun. Ehkä mä en sit vaan osaa :(
 
Tuumasta toiseen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «