Aihe: Kitaran tilaaminen Yhdysvalloista vol. 1
1 2 3 4 5 6 7 822 23 24 25 26
losli
13.05.2005 19:25:15
Eikö joku vois lähtee hakemaan muutamana kepin sieltä jenkeistä, jos maksetaan porukalla lentoliput?
seventh son
15.05.2005 15:17:41
olen lähdössä kesällä jenkkeihin, ja tarkoituksena oilisi tuoda joku vasuri keppi mukana.

Onko mahdollista,jos myyjä vain suostuu, laittaa hinnaksi esim juuri 10e ja näin säästää vero kustannuksissa? siis jos näytän kuitin jossa lukee että on maksanut 10 e, niin eivätkai he voi asialle mitään?
joop12
18.05.2005 17:17:11 (muokattu 18.05.2005 17:18:34)
Mites ne pakkaa nuo kitarat ym. Heitetäänkö ne vain johonki pahvilootaan ja pikkasen vaahtomuovia sekaan. En viittis ruveta tilaamaan toista laukkua siinä samalla. Eli onko turvallista tilata kitara USAsta jos ei hanki samalla laukkua siihen missä se olisi paremmassa suojassa.

Siis lähinnä music123:n ym. kautta tilatessa.
starsailor
19.05.2005 12:15:16
Mites ne pakkaa nuo kitarat ym. Heitetäänkö ne vain johonki pahvilootaan ja pikkasen vaahtomuovia sekaan. En viittis ruveta tilaamaan toista laukkua siinä samalla. Eli onko turvallista tilata kitara USAsta jos ei hanki samalla laukkua siihen missä se olisi paremmassa suojassa.

Siis lähinnä music123:n ym. kautta tilatessa.

Jos kitaralla on itsellesi suuri taloudellinen arvo, niin suosittelen ehdottomasti hakkimaan laukun. Vaikka yleensä laittavat hyvin pahvilaatikkoon ja pehmusteisiin, ei se kestä pitkittäis suuntaan tai itseasiassa mistään suunnasta vääntöä tai painoa kovinkaan hyvin - vahinkoja voi sattua. Voit tietenkin ottaa riskin...
Defrayer
23.05.2005 19:08:47 (muokattu 23.05.2005 19:48:45)
Saattaa kuulostaa hieman tyhmältä kysymykseltä, mutta oletetaan että ostan tuolta USA:sta kitaran kun olen muuttanut sinne. Onko verkkovirralla väliä kitaran kannalta, jos tuon sen takaisin Suomeen?

EDIT: kysymysmerkki uupui :)
"This is gonna suck for sure, so don't stress over Pastilli?" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16.
esyk
24.05.2005 00:02:35

Onko verkkovirralla väliä kitaran kannalta, jos tuon sen takaisin Suomeen?

Kitarahan ei verkkovirtaa mihinkään käytä, joten ei ole. Vahvistimet taas tarvitsevat sähköä toimiakseen, joten niiden suhteen tilanne on toinen.
Bee-äf
17.06.2005 15:07:32
olen lähdössä kesällä jenkkeihin, ja tarkoituksena oilisi tuoda joku vasuri keppi mukana.

Onko mahdollista,jos myyjä vain suostuu, laittaa hinnaksi esim juuri 10e ja näin säästää vero kustannuksissa? siis jos näytän kuitin jossa lukee että on maksanut 10 e, niin eivätkai he voi asialle mitään?

Saattas tullisedällä loppua huumorintaju lyhyeen.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Turder
17.06.2005 16:55:14 (muokattu 17.06.2005 17:03:06)

Kyllähän myyjät mielellään laittaavat hinnaksi todellista hintaa pienemmän summan. Saavat näin ollen myytyä kitaran "pimeästi" ja taalat puhtaana käteen. Eri juttu on sitten ne tullivirkailijat. Voishan se toimia jos "alentaa" hintaa sopivasti, eihän kukaan usko jos roudaat 10€ arvoista customi Gibson Les Paulia.

Edit: $ -> €
"When someone has had a major accident in the toilet" -UrbanDictionary.comin selitys sanalle Turder.
Kake66
20.06.2005 09:06:22
Olen tilannut lukemattomia kertoja kaiken hintaista (t-paidasta Santa Cruz -akustiseen, Gretsch:n etc.) tavaraa USA:sta, eikä koskaan ole tarvinnut pettyä.

Maanantaikappaleet olen ostanut lähinnä Suomesta, koska ei täällä usein löydy liikkeestä kuin yksi kappale/malli, mikä tekee arvioinnin hieman vaikeammaksi.

Olen tilannut useita kertoja kitaroita esim. Music123 (halvin), jota välillä on haukuttukin. Hyvin on tullut tavara perille. Mikäli haluaa kysellä juuri jostakin tietystä kitarakappaleesta, niin sitten pitää maksaa kitarasta hieman enemmän (esim. Elderly).

Jos ei tiedä tarkalleen mitä haluaa ja tarvitsee palvelua, kannattaa kyllä ostaa Suomesta. Suomestakin saa välillä erittäin edullisesti tavaraa.

Etenkin USA:ssa kitaroiden hinnoissa on helposti 10-20% eroja, joten vertailu kannattaa. Käytetyt ovat sitten selkeästi halvempia, noin yleisesti.

Luottokorttimaksu on ylivoimaisesti paras, sillä ylimääräisiä kustannuksia ei mene ja mahdollisissa ongelmatilanteissa Luottokunta auttaa paljon.
starsailor
20.06.2005 10:50:46 (muokattu 20.06.2005 10:58:08)
Kake66 puhuu täyttä asiaa! Jos käytössäsi on luottokortti ja haluat vain ja ainaoastaan tietyn mallin tietystä kalliimmasta kitarasta, niin tilaa se jenkeistä - nyt heti! Dollarin otollinen kurssi tekee tilauksen edulliseksi eteenkin nyt. Suomessa laatumerkkeistä ainoastaan Kitarapaja myy Martineja sellaisella hinnalla, että tilaaminen jenkeistä ei enää ole järkevää, koska muutaman lisäprosentin maksaminen on perustelua jos saat koittaa kitaraa etukäteen ja saat sen heti mukaasi. Kitarapajan uusien Gibsoneiden hinnat taas eivät ole kilpailukykyisiä jenkkien vastaaviin, mutta johtuu lähinnä siitä, että Gibsonin pohjoismaiden maahantuonti on Into-Luthmanin yksinoikeudella eli ketju on Gibson->Into-Luthman->Kitarapaja, kun taas kitarapaja tuo tietääkseni Martinit itse suomeen, jolloin tuollainen riistoporras jää välistä.

Itse olen ostanut jenkeistä ebaytä käyttäen soittimia, josta kyllä löytää ja kohtuullisen edullisesti. Omat riskinsä on tietenkin olemassa kun tuotetta ei pääse testaamaan, mutta jos tietää vähänkin mitä tsekata kuvista, niin pääsee pitkälle. Jos et tiedä, niin ei kannata ottaa riskiä, tuotteilla kun harvoin on palautusoikeutta, tai sen palauttaminen korkeiden postituskulujen vuoksi ei ole järkevää.
Kake66
21.06.2005 09:08:50
Saattas tullisedällä loppua huumorintaju lyhyeen.

Nykyään tullimiehiä/rajavartijoita kiinnostaa lähinnä vain narkoottiset aineet ja terroristit. Mikäli tuot matkatavarana kitaran, on aika huonoa tuuria että jäät "kiinni" tullissa. Pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan ALV+tullit, kuten lain mukaan pitäisi muutenkin. Ei tulli kannata nykyään jännittää vaikka olisikin jotakin ylimääräistä matkamuistoa kainalossa.

Ainoa asia mikä pitää muistaa että nykyään etenkään amerikan lennoilla ei kitaroita saa tuoda matkustamoon, vaan ne menee ruumaan (kannattaa pakata hyvin).
Dr.Groove
26.06.2005 11:36:51

Pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan ALV+tullit, kuten lain mukaan pitäisi muutenkin. Ei tulli kannata nykyään jännittää vaikka olisikin jotakin ylimääräistä matkamuistoa kainalossa.

Jos jää kiinni vihreältä linjalta, ALVi maksetaan tuplana.
Shine In Her Eyes käväisi taannoin Mikseri.netin Pop/Rock Top-40 listalla :-) http://www.mikseri.net/artists/?id=39705
balzary
19.07.2005 14:32:55

Ainoa asia mikä pitää muistaa että nykyään etenkään amerikan lennoilla ei kitaroita saa tuoda matkustamoon, vaan ne menee ruumaan (kannattaa pakata hyvin).

Kyllä sen yleensä sinne matkustamoon saa. Toin just Tsekeistä basson, kaveri toi kaksi akustista Meksikosta. nou roplem. enpä oo hirveemmin kuullu myöskään USAsta tuonnissa ongelmia tämän suhteen.
losli
21.07.2005 23:24:43
Pankaas nyt jotain esimerkkiä linkkiä yms. että mistä niitä kitaroita oikein kannattaa tilata kun mielestäni säästöä tuolta rapakon takaa ei juurikaan saa.

Ainakin music123.com ja muut vastaavat isot ovat melko samoissa hinnoissa kuin Thomann. Ehkä -100-200€. Thomann taas on jo melko saman hintainen kuin musakaupat suomessa.

Joku schecter taisi olla kohtuu hintainen music123.com:ssa verrattuna hesan liikkeeseen, mutta eipä tuolta mitään jättialeja tunnu saavan. Lisäksi kun kamaa ei pääse näkemään.

Ebay:ssa myös alkaa olla varsinkin international shipping tuotteet jo aivan "suomihinnoissa" eli se siitä.

Jotenkin vaan tuntuu että alkaa tuon tilailun kulta-aika internetin myötä olla ohi. Kansa alkaa olla niinsanotusti hintatietoista.
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
buntta
10.08.2005 23:57:44
jos tuon matkamuistona kitaran tuleeko verot tai muita maksuja päälle?alkaako tullissa kyselee kuitteja?
Jos tuot EU:n ulkopuolelta, niin kuitit on oltava. Verottoman tuonnin euroraja on 175 euroa. Sen ylimenevästä osasta suoritetaan tulli ja verot. Arvaa mistä tiedän:-)? Kannattaa soittaa tullineuvontaan aina etukäteen, jos meinaa tehdä kauppoja ulkomailla.
buntta
11.08.2005 07:25:37
Kyllähän ne alkaa kurmoottaa. Mulla on ollut tällainen visio, mutta sanokaapas ensin tietäjät, merkitäänkö johonkin papereihin mitä tavaraa (=kamaa?) on mukana kun jenkkeihin matkustaa? Ilmeisesti kirjataan? Se visio oli että ottaa jonkun vanhan paskakepin mukaan jenkkilään, viskaa sen sitten johonkin Mississippi-jokeen ja ostaa halvalla jonkun käytetyn huippukepin ja tuo Suomeen. Ok?
Pitää olla Suomen tullissa lähtiessä leimattu matkatavaratodistus et sul on skeba mukana. Siinä kohta skitta pitää näyttää tullille ja siitä otetaan merkki ja mahdolliset tunnistetiedot ja kirjataan siihen lappuun jota pidät koko matkan ajan mukana.
KARVA
17.08.2005 00:58:08
Postimaksut ei tule mukaan tullaukseen mikäli myyjä on yksityishenkilö, itse tilasin justiinsa putkinupin jenkeistä ja postimaksujen ollessa 165 $ säästin siinä pitkän pennin !!! Ja kun myyjä suostui vielä alentamaan hintaa kuittiin 200 $:lla niin eipä tarvinut koko tiliä tullille lahjottaa :).
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityish … uolelta/postimaksut_tullausarvo.jsp
Pertsi
19.08.2005 17:24:20
Kuljetuskustannuksia (kuriiri) ei huomioitu mullakaan tulli ja alv laskelmissa tilattuani hiljattain uuden kepin jenkkidealerilta.
Dr. Muff
19.08.2005 17:43:16
Postimaksut ei tule mukaan tullaukseen mikäli myyjä on yksityishenkilö, itse tilasin justiinsa putkinupin jenkeistä ja postimaksujen ollessa 165 $ säästin siinä pitkän pennin !!! Ja kun myyjä suostui vielä alentamaan hintaa kuittiin 200 $:lla niin eipä tarvinut koko tiliä tullille lahjottaa :).
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityish … uolelta/postimaksut_tullausarvo.jsp

Hmm..

"Mikäli lähettäjänä on yritys, on lähetys kaupallinen. Myös siinä tapauksessa, että lähettäjänä on yksityishenkilö, on lähetys kaupallinen, jos lähetyksen taustalla on kauppa."

Eli jos myyjä on yksityishenkilö niin postimaksut sisällytetään tullattavaan summaan. Näin minä sen ymmärrän. Kysyin viimeksi tullista että eihän enää pitäisi postikuluja sisällyttää ja virkailija kertoi että kylläpäs.

Käytännössä asiat taitavat edetä hieman eroavasti. Koskaan mua ei ole pyydetty todistamaan lähetyksen arvoa vaan paketissa olleet asiakirjat ovat riittäneet. Paketeissa olleissa printeissä on yleensä ollut tuotteen hinta, siis ilman postikuluja ja sen mukaan ollaan menty. Eli en ole tainnut kertaakaan maksaa postikuluista alveja ja tulleja.
Tuumasta toiseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)