Aihe: Insert piuhat
1
Loopis
06.11.2003 09:35:28
Eli ostin itselleni muutaman insertpiuhan, mutta mistä tiedän kumpi monoplugeista on in ja kumpi out? Toisessa päässä on tottakai stereoplugi jossa on valkoinen raita ja piuhan toisessa päässä on kaks monoplugia joista toinen on valkoinen ja toinen punainen mutta kumman noista laitan inputiin ja kumman outputiin? Kiitos etukäteen avusta.
PL
06.11.2003 09:38:26 (muokattu 10.12.2003 09:38:33)
.............
Janne19691
07.11.2003 11:59:41

Mulla on vissiin noita samoja läjä. Hauska puoli on että sä joudut kokeilemaan kaikki piuhat erikseen koska esim. IN ei ole saman värinen kaikissa piuhoissa. Pakko laittaa omat merkinnät niihin.
Rule #1: There are no rules.
kivi
07.11.2003 15:10:28
Mulla on vissiin noita samoja läjä. Hauska puoli on että sä joudut kokeilemaan kaikki piuhat erikseen koska esim. IN ei ole saman värinen kaikissa piuhoissa. Pakko laittaa omat merkinnät niihin.

Piuhojen nimi on TRS eli tip-ring-sleeve, ja toisen pään kahteen plugiin kannattaa merkitä tip ja ring vaikka teipillä ja kynällä.

In ja out -merkintöjä ei voi piuhoihin valmiiksi laittaa, koska eri pöydissä saattaa olla (ja onkin) eri päin, kumpiko (tip vai ring) on lähtö, kumpi tulo.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Janne19691
07.11.2003 15:32:38

In ja out -merkintöjä ei voi piuhoihin valmiiksi laittaa, koska eri pöydissä saattaa olla (ja onkin) eri päin, kumpiko (tip vai ring) on lähtö, kumpi tulo.

Hyvä huomio, mä olen aina luullut että se standardi. Kiitos!
Rule #1: There are no rules.
larinparaske
10.11.2003 10:09:43 (muokattu 10.11.2003 10:10:05)

T-kaupasta tilasin erän halpoja inserttejä ja niissä oli aika satunnaisesti merkattu tip joko valkoisella tai punaisella ja ring sitten toisinpäin.

Ne oli tosin merkattu sellasella kumilenksulla jotka saa toki vaihdettua päikseen.
I want to be the king and queen of cheese
hanipai
10.08.2005 18:25:48 (muokattu 11.08.2005 00:27:57)
Tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin eli mulla on sellanen pieni johdonpätkä, missä on 2 urosta ja yks naaras. Toisessa urosliittimessä lukee ring ja toisessa Tip.Ilmeisesti kyseessä on insertpiuha? Inserttipiuhaan tulee ilmeisesti naarasplugiin tavallinen stereopiuha?
Käytänkö tuollaista, kun laitan vaikka V-ampin kautta kitaran mikseriin (insertjakki) tai kun mulla on basson preamp. Kun mulla on Basson preampissa balansoitu out, niin siihen käy ilmeisesti tavallinen mikkipiuha?

Voiko tollasta edellä mainitttua insertjohtoa tai liitinhässäkkää, josta puuttuu siis johto, käyttää siten, että liittää mikserin päähän yhen liittimen ja väliin stereopiuhan ja sen jälkeen taas inserttiliitinhässäkän. meinaan,että voinko kuljettaa ääntä streopiuhassa, niin että tuo em. inserttihässäkkä jakaa sen molemmissa päissä kahdeksi (insertti)monoksi? En osaa selitää tarkemmin. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :)

Hannu
Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
PeLu
11.08.2005 17:41:23
Toivottavasti joku ymmärsi jotain :)

En ymmärtänyt, mutta yritän silti.

Mikserin insertistä otetaan yleensä etuvahvistimen jälkeen monosignaali ulos joko stereoplugin tip- tai ring-osan kautta. Signaali palautetaan takaisin mikseriin plugin toisen osan kautta. Insert-piuhan kytkeminen katkaisee signaalin reitin mikserin sisällä. Ehkä tyypillisin insertiin kytkettävä laite on kompressori.

V-amp kytketään normaalisti mikserin sisääntuloon, ei insertiin.

Uskoisin että kuvailemaasi piuhaa voi käyttää insert-piuhana stereopiuhaa apuna käyttäen..
hanipai
11.08.2005 20:23:12
En ymmärtänyt, mutta yritän silti.

Mikserin insertistä otetaan yleensä etuvahvistimen jälkeen monosignaali ulos joko stereoplugin tip- tai ring-osan kautta. Signaali palautetaan takaisin mikseriin plugin toisen osan kautta. Insert-piuhan kytkeminen katkaisee signaalin reitin mikserin sisällä. Ehkä tyypillisin insertiin kytkettävä laite on kompressori.

V-amp kytketään normaalisti mikserin sisääntuloon, ei insertiin.

Uskoisin että kuvailemaasi piuhaa voi käyttää insert-piuhana stereopiuhaa apuna käyttäen..

Ok. Kiitän Sain jo vastauksen aloittelijoiden palstalla kysymyksiini, joten homma on kunnossa.
Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
Sir Attila
11.08.2005 23:04:23
Tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin eli mulla on sellanen pieni johdonpätkä, missä on 2 urosta ja yks naaras. Toisessa urosliittimessä lukee ring ja toisessa Tip.Ilmeisesti kyseessä on insertpiuha? Inserttipiuhaan tulee ilmeisesti naarasplugiin tavallinen stereopiuha?

Tuollainen kuvaamasi piuha (tai yleensä hyvin lyhyt adapteri) tarvitaan taas kun käytössä äänitiski jossa kanavainsertit on toteutettu erillisillä input ja output lliittimillä. Isoissa tiskeissä insertti on kahdella liittimelllä jotta inserttimasiinan tuoma signaalilenkki voidaan toteuttaa balansoidulla signaalisiirrolla (eli ne liittimet on stereojakkeja).

Esim. itse teen duunia firmassa jossa suurin osa keikoista on klubikokoa, tiskeinä on Midas Veniceä ja muuta vastaavaa sinne sopivan kokoista kamaa ja firman inserttiräkit on piuhoitettu tavallisilla 2xmono+1xstereoplugi inserttipiuhoilla. Sit kun samaa räkkiä pitää käyttää festareilla jonkun isomman tiskin kanssa, lataan vaan tuollaiset adapterit stereoplugien jatkeeksi ja taas kytkentä onnistuu. Tosin silloin signaali ei kulje inserttikoneeseen balansoituna niin kuin ideaaleinta olisi.

Tuollaiset stereojakki-2xmonoplugi-adapterit kannattaa pitää mukana jos lähtee festareille miksaamaan ja ottaa omia inserttimasiinoita mukaan.

Eri miksereissä tosiaan on tosiaan välillä eri päin inputit ja outputit, tätä on tullut erinnäisiä kertoja kirottua taskulamppu hampaiden välissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)