Aihe: Maailmani musteni, voiko näin tosiaan käydä?
1 2 3
2541
08.05.2003 18:55:20

Vanhat kielet (3kk ja siitä eteenpäin) tuppaavat katkeamaan aina treeneissä, keikalla ei ole mennyt kuin kerran. Aika kovalla tatsilla tulee soitettua.

Rotosoundin Swing Bass -settejä on tullut käytettyä nykyisin ja hyviä ovat. Saundinsakin pitävät melko hyvin, ottaen huomioon käsieni hikoilun!:)
Pekka J.
08.05.2003 19:32:59
ite suosittelisin dr:n kieliä. niistä lähtee mukava soundi ja kestävätkin käyttöä
Klemetti
10.05.2003 19:11:10
Tästä tuli mieleeni eräs legendaarinen tosi juttu. Kaverini olivat erään paikallisen bändin keikalla ja soittajat olivat hyvin vahvassa simassa ja yht'äkkiä bändin basistilta katkesi kieli. No, tämäpä oli niin humalassa että lavalla se oli kovasti heilunut ja "soitellut" aina välistä kieltä mitä ei enää ollutkaan sitä huomaamatta. =)
Pallisti
11.05.2003 16:02:28
Mulla mennyt kieliä poikki ihan sikana. Viime keikalla lävähti ekan biisin aikana B-kieli (130) paskaksi. Släppään ja pieksen beisiä aika huolella, joten ei mikään ihme, että joskus katkeilee.

Minä käytän bassossani GHS:n boomers medium 045 065 085 105 130 settiä, johon olen erittäin tyytyväinen. Soundi säilyy kirkkaana ja kielet ovat myös kestäviä.

Kielien paskaksi meneminen riippuu myös aikalailla tallasta. Jossain jazz-bassoissa kieli ei tee suurta kulmaa tallan kohdalla, jolloin kieli ei ole niin suuressa jännityksessä. Mun omassa bassossa kielet tekevät tallan kohdalla ihan miehekkään mutkan, mikä edesauttaa kielten laukeilemista.
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Pänkäle
11.05.2003 21:13:10
Kerran on vajaa puolivuotta vanha E-kieli katkennut. Taisi johtua E->D->E->D.... virittelystä

Hehe, varmaan samasta syystä on mullakin pari E-kieltä katkennut :P
Kokenut merten kapteeni.
slavery
12.05.2003 00:19:27
Kyllä ne tahtoovat joskus katkeilla, tosin en ole havainnut ainakaan itse mitään tiettyä aikaa kuinka kauan suurinpiirtein kestävät. Saattaa olla että menisi vaikka vuosi vaihtamatta tai sitten voi katketa vaikka kuukauden jälkeen vaihtamisesta ja taas kun vaihtaa niin se on kolme viikkoa ja poks.

Omassa tilanteessani väitän että voin syyttää tästä aika paljon itseäni, sillä soittotyylini on melkoisen agressiivinen, välillä käy soitinta sääliksi. Sitä joskus vaan vaikka treeneissä innostuu vähän liikaa ja jos juuri silloin satut käyttämään plekua niin sehän on erittäin helposi poikki...siis se kiele.
viisas kun olisin niin tähän jotain laittaisin, turhuutta...
sunspire
12.05.2003 11:30:55
Ikinä ei oo kielet katkennu vaikka bassoa on melkein roikotettu kielistä. Kielet on ilmeisesti squier by fenderin alkuperäset. En oo tosiaan kieliä vaihtanu, vaikka tolla on tullu jo soiteltua päältä pari vuotta. Pitäsköhän tosiaan pikkuihljaa madella musakauppan hommaamaan niitä kieliä... Nojoo siis kyllä noi kielet on kestäny varsin sadistista kuritusta. On plektralla sahattu, hakattu ja mäiskitty. Sormillahan mä yleensä soitelen, ja toiisnaan aika hemetin kovaakin vielä. Meidän kitaristi ei tosiaan oo bassoa paljoo soittanu. Sillon, kun mä epähuomiossa annan sen soittaa mun bassolla, se mättää sitä niin olan takaa, että pitää gaini pistää alle puoleen siitä, mitä mulla on tapana pitää. Semmosta piikkiä tulee koko ajan, että huh huh. Vaan on skobe ja kielet kestäny ihan moitteetta.
bassline
12.05.2003 19:18:36
Mä oon havainnu Warwickin Red Label kielet hyviksi. Maksaa puolet muiden hinnasta ja todella murea soundi. Musa Maailmaa ainakin myy. Kestää kauan ku jotkut RotoSoundit täyttyy tosi nopeesti.. Mulla kyllä menee kieliä aina välillä,mut ei oo kiinni siitä mitä kieliä on... Mä saan rikki ihan mitä vaan :)
hullu....
Cornflake
12.05.2003 22:36:03
Käväisin tänään Fasulla ja Rotosoundin Swing Bass (45-65-80-105-130) -setti läks messiin.

Saas nähdä miten pelittää. Vaihto ei tosin tule eteen vielä viikkoon. Soitetaan vanhat ensin loppuun.
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
VÄKIPÄÄ
13.05.2003 16:24:30
2-4 kk välein katkeaa E tai A! Soitan sormin, plekulla ja släppään. Ja kovaa soitankin, että siitähän se.
E_Heikkilä
14.05.2003 08:59:14
Kyllähän niitä släppäyksessä katkeilee aika ajoin. Mennyt joku pari settiä viimeisen vuoden aikana.
v.z. dean
14.05.2003 12:59:36

kolme kieltä on mennyt reilun kolmen vuoden taipaleella poikki. ekaa ei voida laskea sillä se katkesi hypätessä (tai lähinnä alastulossa..). n. kuukausi sitten katkesi keikalla D-kieli (basso D-vireessä: ADGCF, kyseinen kieli normaalisetin H) ja eilen treeneissä G (normaalisetin E). soitan sormin, mutta luulen et katkeilua aiheuttaa noin paksujen kielten tyly kulma tallassa. jotain pitää kehittää..
Bassballs
16.05.2003 11:59:15

Kieliä on katkennut aika pirusti. Yleisin syy on se, kun släppäilen ja soitan muutenkin yllättävän lujaa. Joskus(talvisin) en malta odottaa basson palautumista kylmästä ulkoilmasta, eikä siinä montaa släppiä tarvita, että kielien taivaaseen saadaan taas uusi sielu. Nauhattomasta ei ou katkennu kertaakaan.

Muutaman kerran on (fenderin setistä)katkennut paksu E jo asennusvaiheessa, minkä johdosta fenkku-kieliä ei minun bassoissa enää nähdä/kuulla.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
Maisteri
16.05.2003 18:15:05
Voi kun muistaiskin monestiko on napsahtanut. Ainaki parisenkymmentä kertaa. Johtunee pääasiassa siitä että soitan lähes kokoajan plekulla ja monasti todella kovalla tatsilla. Sormilla (poisluettuna släppäys) jos saa kielen poikki, voisin pitää ehkä saavutuksena. Plekulla soittavalle ei ole mikään ylläri jos välillä napsuu. Sinänsä olen onnekas, että kertaakaan ei ole keikalla katkennut, vaikka puolisataa keikkaa on tullut heitettyä.
L.Ruoska
17.05.2003 20:16:27

Kerran on E-kieli katkennu(!!!!), edellisesti bassosta. Kieli vaan anto periks ja lähti purkautumaan kesken soiton. Edellinen bassoni oli aika paska Affinity P-basso jossa ainoostaan E-kieli kuulu kunnolla ja tatsi oli kun soittais kumisaappaalla, oli tapana piiskata sitä aika lailla; enpä ihmettele et se kieli laukes.
"Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin".
Tuuge
26.05.2003 07:56:31
Älä huoli itse olen soittanut n. 1,5 vuotta bassoa ja jo saanut E ja D-kielen poikki. Släppi harjoittelujen alkuaikoina nuo pop liikkeet veroittivat hieman, jo vanhoja kielijä. Mielestäni se ei ole basisti eikä mikään, jos ei saa kieltä katki bassostaan : )
Slapit_87
28.05.2003 09:04:43 (muokattu 28.05.2003 09:16:11)
Mielestäni se ei ole basisti eikä mikään, jos ei saa kieltä katki bassostaan : )

Kaikella kunnioituksella, mutta se ei ole basisti eikä mikään, jos ei saa pidettyä kieliä ehjänä!! Mulla on 2 bassoo, ja 3 kitaraa. Niiden "ylläpitäminen", kuten esim. uudet kielet (bassoihin 5x vuosi + kitaroihin 5-6x vuosi), + kaikki muu huolto, & vahaus/puhdistus +aktiivi mikkeihin patterit kustantaa aika paljon, joten ei ole paljon varaa katkoa bassoista kieliä, eikä siitä ole edes mitään hyötyä!! Korkeintaan alkaa v*****aan. Mulla ei oo ikinä katkennu kieli bassosta reeneissä!! (Keikalla kyllä kerran.) Kiitos EBS:n kielien, vaikka tullee rokkibändin kanssa aika paljon riehuttua lavalla. Yks kaverini kerran kyllä katkas keikalla E:n.
Live fast, Die young!!
Cornflake
28.05.2003 09:22:53
Nämä Rotosoundin Swing Bass -kielet tuntuvat varsin mureilta, soundiltaan ja tatsiltaan. Taidan pitäytyä näissä mainakin hetkisen.

Kieliä katkomalla saa kyllä lompakon tyhjenemään aika nopsaan.
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Definhel
03.06.2003 13:14:24
Koulussa soiteltiin ja siinä sitten erään p*skaisen antiikkisen Yamahan sähköbasson kielen katkaisin, kun piti soitella niitä juntti-pop biisejä, hirveä huuto siitä maikasta lähti ja sen jälkeen ei koulun ainoaa basistia ole päästetty basson lähelle, voi tätä tragediaa ja elämäni valoa palamassa loppuun...
Be Chrool To Your Scuel
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)