op87 08.08.2005 19:29:31 | |
---|
Anthrax black lodge kappaleesta on kyse. Alussa toi WäWäWä juttu? Pitäs hommata purkki jolla saa tota aikaan, mikä on efektin nimi? Suositelkaa noin 100e tienoilla olevaa, löytyykö bossilta? |
WinterMad 08.08.2005 21:48:08 | |
---|
Itse en kyllä kyseistä biisiä ole kuullut, mutta voisko olla Tremolo? We are the champions! - Me olemme herkkusieniä! |
Nazareth 08.08.2005 23:31:00 | |
---|
Itse en kyllä kyseistä biisiä ole kuullut, mutta voisko olla wah wah? "Yks olut ja yks lapin kulta" IMIK #27 |
Edy 08.08.2005 23:56:20 | |
---|
Efektin nimi on tremolo ja Bossilta löytyy TR-2. Me ihmiset olemme luonnonkappaleita, joten meillä jokaisella on todennäköisesti erilainen maku.Täten on turhaa kiistellä hyvästä ja huonosta musiikista, koska musiikki on makuasia.Mutta jos olisimme robotteja, voisimme arvuutella kumpi on hajalla. |
Efektin nimi on tremolo ja Bossilta löytyy TR-2. danelectro tunamelt on parempi ja halvempi Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä. |
Jag 09.08.2005 06:06:07 | |
---|
Nii miten muute saa sellaista ääntä, että äänen voimakkuus tekee "aalto liikettä"? Eli ääni välillä tuntuu kokonaa häipyvän kunnes taas voimastuu jonka jälkeen kitaran volyymi lähtee taas laskuun... On varmaan vaikeasti selitetty, mutta koittakaa ymmärtää. "Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy |
ejhfi 09.08.2005 07:11:58 | |
---|
Nii miten muute saa sellaista ääntä, että äänen voimakkuus tekee "aalto liikettä"? Eli ääni välillä tuntuu kokonaa häipyvän kunnes taas voimastuu jonka jälkeen kitaran volyymi lähtee taas laskuun... Jotkus efektit on tehty pöydän avulla miksausvaiheessa, mikä tarkoittaa sitä että kaikkia studiojippoja on joskus erittäin hankala toteuttaa pelkin pedaalein. No, kyseisestä aaltoliikettä en ole tietääkseni kuullut, mutta vaikka vaiheistuksella tai vaihevirheellä leikkiminen voisi saada tuon tyyppisen "efektin" aikaan. Toinen soittajan hallittavissa oleva vaihtoehto taas voisi olla yhdistää jokin phaser- tai flanger-tyyppinen efekti ja volumepedaali, jota poljetaan efektin kiertoa mukaillen. Mutta oliskohan ihan perinteinen tuulitunneliefekti tässä mitä ehkä haet? En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
maza 09.08.2005 08:21:45 | |
---|
Nii miten muute saa sellaista ääntä, että äänen voimakkuus tekee "aalto liikettä"? Eli ääni välillä tuntuu kokonaa häipyvän kunnes taas voimastuu jonka jälkeen kitaran volyymi lähtee taas laskuun... On varmaan vaikeasti selitetty, mutta koittakaa ymmärtää. Sähän puhut nimenomaan (hitaaksi säädetystä) tremolosta noin periaatteessa. Jos siis kysymys on nimenomaan äänenvoimakkuudesta ilman muutoksia esim. taajuusvasteessa; erilaista väpätystä kun saa useammastakin laitteesta, vaikka nyt phaserista, flangerista tai vaikka Leslie-kaapista. |
LesPaul70 09.08.2005 08:40:14 (muokattu 09.08.2005 08:44:30) | |
---|
Jotkus efektit on tehty pöydän avulla miksausvaiheessa, mikä tarkoittaa sitä että kaikkia studiojippoja on joskus erittäin hankala toteuttaa pelkin pedaalein. Kyllä jatkuvan "fadein-fadeout"-efektin voi toteutta ihan millä tahansa tremolopedaalilla, jossa voi valita tremolo-oskillaattorin aaltomuodon. Normaalistihan se on kanttimuotoinen (eli pätkii), mutta esim. Bossin GT-sarjan multiefekteissä voi käyttää myös muita aaltomuotoja, kuten saha-aaltoa, joka tuottaa juuri tuon halutun efektin. Varmaan tuota aaltomuodon valintaa löytyy myös erillisistä tremolopedaaleista. Eikös ainakin Bossin TR2:ssa ole mahdollista valita aaltomuoto? EDIT: Tarkistin juuri, TR2:ssa voi todellakin säätää yhdellä potikalla välillä saha-aalto - kanttiaalto. I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon? |
Jucciz 09.08.2005 08:49:00 (muokattu 09.08.2005 08:52:44) | |
---|
Normaalistihan se on kanttimuotoinen (eli pätkii) Itse olen ymmärtänyt "normaalin" tremolon olevan saha-altoinen. Tuo kanttiaalto on lähinnä "äärimmilleen" viety tremolo, joka voidaan toteuttaa Les Paul -tyyppisissä kitaroissa myös ilman tremolopedaalia siten, että vääntää toisen mikin volumet nollille ja vaihtaa mikkikytkimellä auki olevan ja kiinni olevan mikin väliltä. Varmaan aaltomuodon valinta löytyy myös joistain tremolopedaaleista. Eikös ainakin Bossin TR2:ssa ole mahdollista valita aaltomuoto? Ainakin TR-2:ssa ja Voodoo Lab Tremolossa onnistuu portaaton aaltomuodon säätö saha- ja kanttiaallon väliltä. Danelectron Tuna Melt:issä on kaksiasentoinen kytkin "soft/hard". Uraltone Jr:ääni on tulossa 12AX7-putkella toteutettu tremolo-modi, jossa (ymmärtääkseni) moduloidaan oskillaattorilla pääteputkien (tai sitten jälkimmäisen etuvahvistinasteen) bias-jännitettä. Odotan mielenkiinnolla, miten sen soundi poikkeaa pedaalimallisesta tremolosta, sillä Voodoo Labin tremolo nostaa riman jo valmiiksi aika korkealle. |
Jag 09.08.2005 09:48:12 | |
---|
joo iso kiitos vastanneille. Tota tremoloo mä nyt alussa aattelinki mut tos pari viikkoo sitte funtsin et eihä se voi olla tremolo (en tiiä miks). Musiikin kurssil se meiän ope väänteli Podista tommosta kyseistä soundia. pitäis varmaa lähtee noit tremoloit testailee. "Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy |