Aihe: Osmo colour
1
Explorer
08.08.2005 18:46:22
Menossa on telecasterin nykyisen lakkapinnoitteen hiominen puulle asti ja uudelleenkäsittely. Lakata sitä en halua. Olen ajatellut tuollaista öljy/vahapintaa ja jotkut on vissiin käyttäny tätä Osmoa. Olisiko se pätevä mönjä vaahterakaulaan sekä leppäpodiin? Ja jos on, kuinka paljon sitä kannattaa käyttää erityisesti kaulaan jottei pinnasta tulisi tahmea?
Interstellar overdrive.
Juzzu
08.08.2005 18:49:05
Miten meinaat saada kaiken lakan niin tehokkaasti pois (esim. syihin imeytyneen) ettei varmasti jää yhtään lakkaa mihinkään, syiden päihin...? Nimittäin, jos jää näkyy ne varmasti läikkinä (Osmo ei tartu tms.).

Enpä itse olen tuollaisen kanssa touhunnut, mutta ensiksi tuli mieleen että lakan pois saannin kanssa voi olla ongelmia, leppä kun varmasti imee jonnin verran lakkaa itseensä...?
Ponkkolaala piu
Explorer
08.08.2005 19:02:50
Miten meinaat saada kaiken lakan niin tehokkaasti pois (esim. syihin imeytyneen) ettei varmasti jää yhtään lakkaa mihinkään, syiden päihin...? Nimittäin, jos jää näkyy ne varmasti läikkinä (Osmo ei tartu tms.).

Hyvä pointti. Mutta tuossa ei (onneksi) ole alunperinkään kovin paksulti lakkaa (olin lakatessa laiska) joten vanhan lakan poissaaminen ei varmaankaan ole ongelma. Näyttäisi nimittäin siltä ettei lakkaa ole pahemmin imeytynyt syvemmälti puuhun, mutta olenkin hionut tuota vasta etukannen puolelta.

Käytössä sikli sekä hiomapaperit #60 ja #80.

http://personal.inet.fi/koti/mtt/tele.jpg
Interstellar overdrive.
pardy
08.08.2005 19:04:55

Nimimerkki rijopu on onnistuneesti muistaakseni saanu vanhoja maaleja pois sellasella myrkyllä kun Nitromors (muistaakseni).

Siltä kannattaa ehkä pikiksellä kysästä lisää miten se on onnistunu tuossa hommassa sitten. Kuitenkin sen verran mielestäni muistan että aika tujakkaa tököttiä toi on, suorastaan sulattaa vanhan maalin jonka voi sitten raapata pois jollain.
Explorer
08.08.2005 19:12:06
Kuitenkin sen verran mielestäni muistan että aika tujakkaa tököttiä toi on, suorastaan sulattaa vanhan maalin jonka voi sitten raapata pois jollain.

Jotenkin tuntuisi siltä etten viitsisi tässä tapauksessa alkaa käyttämään sellaista myrkkyä, kun ei ole siitä kokemusta. Jos se vaikka menisi lakan läpi puuhun asti. Ja lähteehän tuo pinta hiomallakin jotenkuten.
Interstellar overdrive.
Miikathebest
09.08.2005 12:27:19 (muokattu 09.08.2005 12:30:03)

Vahassa on vain se huono puoli, että sitä ei saa pois, eikä sen päälle voi laittaa mitään maaleja.
Kerran vahapinta = aina "vahapinta"

Osmocoloria on ainakin helppo käyttää. Jollain rätillä vaan laittaa pintaan niin paljon kamaa kerrallaan kuin puu imee. Kerroksia voi tehdä useitakin, ja kiillotus tapahtuu normaalisti teräsvillalla, rätillä tai jollain kiillotuslaikalla tms.
Vahatessa pölystäkään ei ole haittaa.

http://personal.inet.fi/musiikki/miikathebest/strat.htm
tuon olen vahannut. Sivun nykytilanne on hieman keskeneräinen. Oikea nykytilanne löytyy tällä hetkellä omakuvastani.
Muutamien vahakerrosten jälkeen hakkasin kitaraa teräaseilla ja hinkkasin teräsvillalla. Sellaisenaan jälki oli aika ruma, joten turvaudiun jälleen kerran rypsiöljyyn :)
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
yaffa
11.08.2005 22:33:09
Sillä saa kaulasta oikein miellyttävän tuntusen. Ei hankala laittaa.. Korostaa sopivasti puun omaa kauneutta, oikein varteenotettava vaihtoehto!
"I smoke my cigarette with style"
Ocku
13.08.2005 13:17:00
Onko kellään kokemusta Sateenkaariväri:n tuotteista?

SOITINTEN LAKKAUKSESTA

Vanhan italialaisen jousisoitinrakentajan ohje:
Valmiin viulun, sellon, gamban yms. pinta pohjakäsitellään ensin sellakka/bentzoe seoksella (Sateenkaari-Sellakka) 2 - 3 kertaa, joka lakkauksen välissä hienommalla ja hienommalla hioen.
Hiontapölyn tarkan poiston jälkeen viimeistely öljyliukoisilla, kiiltävillä kasvihartseilla (Sateenkaari - Soitinlakka, useiden eri hartsien ja öljyjen seos) n. 2 - 3 kertaa. Pintalakan sivelykerroksien tulee olla mahdollisimman ohuita niin, että ne eivät muodosta liian paksua, soittimen sointiin vaikuttavaa kerrosta.
Sama työtapa pätee lakattaessa melkeinpä mitä tahansa puuesinettä. Sellakan kerrokset kuivuvat n. 1 tunnissa ja Soitinlakan n. 12 tunnissa. Huonekaluja yms. lakattaessa, Soitinlakan asemesta voidaan käyttää Sateenkaari - Hartsiöljylakkaa.
Joel Harald
18.06.2006 17:56:25
Huom! Olet kirjoittamassa yli 309 päivää vanhaan ketjuun!

No niinpäs teenkin.

Mutta kaivan tämän vanhan auki täältä näin joo hyvä. Kysymys oli että jos Osmolla käsittelee vaahterakaulan ruusupuuotelaudalla, niin voiko otelaudan vahata samalla? Onko Osmosta haittaa ruusupuulle? Hämärä muistikuva on kitaranrakennuskurssilta jossa koko kaula öljyttiin otelautaa myöten...
Mitä alavampi, sen parempi.
yaffa
18.06.2006 19:20:40 (muokattu 18.06.2006 19:24:25)
No mulla on kaks kaulaa, kummatkin vaahteraa, vedetty osmon kirkkaalla vahalla. vissii 6 kerrosta taisi olla, ohuita kylläkin. Ja sitten kiillotus teräsvillalla. Miellyttävä soitettava tuollanen vahakäsitelty!

Ja onpa myös bodykin, tulee mukavan samettisen näkönen. Ja saa kivasti eri sävyjäkin! Samalla periaatteella, ohutta ohuen päälle. Itse olen pistäny aluks kolme kerrosta kirsikka-osmoa ja sitten niiden perään neljä kirkasta osmoa. Mukava tuli bodystakin:).

E: Hups, täähän oliki vanha ketju ku synti!! ja näköjään jo kerran kirjoittanu tänne... Noooh, menköön:D
"I don't need diamondrings, I need no Cadillac cars, I just wanna drink my ripple wine, in The Lightning Bar"
Joel Harald
18.06.2006 21:06:34
No mulla on kaks kaulaa, kummatkin vaahteraa, vedetty osmon kirkkaalla vahalla.

Otelaudatkin?
Mitä alavampi, sen parempi.
yaffa
18.06.2006 21:21:17
Otelaudatkin?

Kyllä, ihan otelautaa myöten ja täytyy sanoa että hyvä on niin! Erittäin tyytyväinen olen, ei ole lainkaa "tahmea", pysyy hyvin puhtaana ja kirkkaana pinta. Kun tietty välillä normaalisti huoltaa.

Suosittelen!
"I don't need diamondrings, I need no Cadillac cars, I just wanna drink my ripple wine, in The Lightning Bar"
ötzi
20.06.2006 23:43:55
pakkohan se on olla hyvä, onhan siinä minu etunimi..

i'll get my coat
Nainen on kuin viskipullo, Sisäpuoli on ulkopuolta tärkempi. mutta tuskin paranee vanhetessa..
Juzzu
21.06.2006 09:40:39
i'll get my coat

ai niikö ihan clear coat. Millä vedit?
saara.:kuvauksesi huutaa kommenttia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)