ShadowWalker 08.08.2005 19:53:07 | |
---|
Eli minulla on nyt parin viikon ajan ollut ongelmana, että kitara menee aika tehokkaasti ylävireeseen. Kieletkin vaihdoin heti kun ongelmat alkoi, mutta ongelmat ei sitten loppuneet. Kitarana on LTD MMV BO, eli ongelma tuskin on tallasta kiinni. Voiko siis ilmankosteuden vaihtelut saada aikaan noinkin suuren vireen vaihtelun (melkein puoli sävelaskelta se menee ylävireeseen yhdessä vuorokaudessa)? Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. |
Kyllä vaan, varsinkin tällähetkellä on ainakin tääl Tampereella kun sademetsässä, ilmankosteus noussut kohisten. Ootko kenties vielä siirtänyt kitaraa johonkin kosteampiin oloihin? Normaaliahan tuo on.. No, kohta napsautetaan taas lämmitykset päälle ja vire alkaa laskea kohisten.... Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
ShadowWalker 08.08.2005 20:52:25 | |
---|
Ootko kenties vielä siirtänyt kitaraa johonkin kosteampiin oloihin? Kyllä tuo kitara on ihan samassa huoneessa ollut ihan koko ajan, ja nyt en ole vähään aikaan edes treeneissä sitä kuskannut. Jännä juttu vaan, että vaikka minulla on kitara ollut jo useamman vuoden, niin ennen en ole vastaavaa havainnut, ainakaan noin radikaalia. Mutta eipä tässä sitten, odotellaanpa sitä talvea. Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. |
Les Fender 08.08.2005 21:03:24 (muokattu 08.08.2005 21:09:37) | |
---|
No.. Tuli tuossa viimetalvena uuden kokopuukantisen akustisen hankkimisen myötä hommattua kosteusmittari ja ilmankostutin, meinas kitara korkata kuivumisen takia totaalisesti. Mittaria oon tuossa viimepäivinä katsellut ja huomannut kosteuden aika radikaalin nousun. Ei tuolle koko kitaran vireen nousulle oikein muuta selitystä ole. Itse huomasin myös saman omasta LPstä, oon lisäksi soitellut sitä paripäivää autotallissa, sai soitella lujempaa kun makuuhuone volumeilla;o) Kyllä tuokin edelleen kosteuteen reagoi vaikka vm-72. Puu pysyy elävänä... onneksi. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
arvid70 08.08.2005 21:21:12 | |
---|
Rupes pelottaan =) missä noita skeboja pitäs sitte pidellä, jos oikeen kosteutta pukkaa, säälin vaan mun Lessua, vaik kopio onkin? ja vaikuttaako tua homma jotenki muuhunkin, ku vireeseen ettei tuu katastroofia =) KAUPPIAAN PUHETTA!! |
Les Fender 08.08.2005 22:21:10 (muokattu 08.08.2005 22:22:21) | |
---|
Rupes pelottaan =) missä noita skeboja pitäs sitte pidellä, jos oikeen kosteutta pukkaa, säälin vaan mun Lessua, vaik kopio onkin? ja vaikuttaako tua homma jotenki muuhunkin, ku vireeseen ettei tuu katastroofia =) Ei Suomessa sähkikselle tuu kosteuden vuoksi strooffia jos sitä normaaleissa olosuhteissa säilytät, kuivuminen enämpi niitä ihan oikeita =pysyviä ongelmia aiheuttaa, varsinkin akustisissa. Voipi talvella ihan rikkoakkin paikkoja, varsinkin kokopuukantiset kaipaa kostuketta pärjätäkseen vaivoitta.. Nopea lämpiäminen pakkasella voi heläyttää sähkiksenkin lakkapinnan "marmoroiduksi", eli talvella pitäis varoa sitäkin. Antaa kylmetä/lämmetä hitaasti laukussa. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
arvid70 08.08.2005 22:35:09 | |
---|
okei thänks sulle!! KAUPPIAAN PUHETTA!! |