Aihe: Tulevalle basistille kamat?
1
efunkelist
18.05.2003 15:44:41

Kitara on, rummut on, midikiippari on.. Tarttis bassokamatkin, multi-instrumentalisti kuin olen.

Jeesatkaapa, arvon alapään ylemmistö :)

Soitan tietysti kaikenlaista juttua joten jonkin sortin jokapaikanhöylä-setti-ois tarpeen. Enimmäkseen varmaan kuitenkin jazzi/funk/peukku/rock/särö-soittoa kuitenkin teen.

Mielessä on ollu ibanezin ergodyne, josta sain erikoishyvän tarjouksen paikalliselta soitinkauppiaalta. Siinä on myös piezomikki (kellään kokemusta tällaisesta bassossa?!) jolla varmaan saa ainakin mielenkiintoista juttua tehtyä..? hm..

Onko tuon suhteen vinkkiä? Kokemuksia?
Luultavasti sen kuitenkin otan kun saan niin hyvään hintaan, mutta pitäähän sitä vaihtoehtoja olla.

Sitten ois vielä toi vahvistuspuoli.. enimmäkseen kuitenkin soittelen koti-äänityksiä joten en varmaa bassopodia kummempaa tarvi, vai onko niistä halvemmista hyviä kokemuksia? Kitaralla ainakin riittävästi toimii digitechin rp200 ja vastaava niillä on bassollekin. Kokemuksia?

Tai sitte jos hommais jonku pikkucombon jossa ois D.I. niin sillähä futais.. Esimerkiksi Hartke Kickback 10? Tai oisko Ampegit hyviä?

Vinkkejä odotellen,
"kitaristi joka basisteja ymmärtää sillä soittaa rumpuja" ;)
http://www.thekristo.com/flashform.html
L.Ruoska
18.05.2003 16:22:08

Jos tosiaan saat sen Ergodynen halvalla niin go for it, nehän ei mitään ihan halpoja bassoja ole ja itse ainakin oon digannu kaikista Ergoista millä olen soitellut vaikken sellasta olekkaan koskaan omistanu. Paljonko oisit maksamassa ja mikä Ergodyne-malli?

Vahvarin suhteen olen aika puolueellinen kun en ole Ampegia tietääkseni koskaan testannu ja mulla on itellä ton Kickbackin isoveli KB15 mihin oon hyvin mieltyny =)
"Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin".
Pallisti
18.05.2003 16:24:30
Ampegit pieksee hartket ihan 6-0, mutta hintaakin tuppaa olemaan hivenen enemmän..
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Teijo K.
18.05.2003 18:34:33 (muokattu 18.05.2003 18:36:35)

Kitara on, rummut on, midikiippari on.. Tarttis bassokamatkin, multi-instrumentalisti kuin olen.

Sitten ois vielä toi vahvistuspuoli.. enimmäkseen kuitenkin soittelen koti-äänityksiä joten en varmaa bassopodia kummempaa tarvi, vai onko niistä halvemmista hyviä kokemuksia? Kitaralla ainakin riittävästi toimii digitechin rp200 ja vastaava niillä on bassollekin. Kokemuksia?

bp200. On ihan hyvä, mutta siinähän ei ole balansoitua DI ulostuloa. Eli DI boksin tarvitsisit sitten lisäksi. Minulla tuo toimii lähinnä efekti ja kompressoripedaalina. Ne mallinnuksetkin on ihan kivoja.

Tai sitte jos hommais jonku pikkucombon jossa ois D.I. niin sillähä futais.. Esimerkiksi Hartke Kickback 10? Tai oisko Ampegit hyviä?

Vinkkejä odotellen,
"kitaristi joka basisteja ymmärtää sillä soittaa rumpuja" ;)

Hartke jakaa mielipiteitä aika voimakkaasti. Joko siitä pitää tai vihaa, kieltämättä se soundi on erittäin omaperäinen. Kokeilematta ei kannata Hartkea laittaa. Ja sanoisin että Hartke on nimenomaan se laite joka on kokeiltava tositoiminnassa. Siitä ei saa oikeaa kuvaa soitinkaupassa. Noista kahdesta Ampeg on minunkin suosikkini. Se Hartken metallinen klangi ei miellytä minun korvaani.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
efunkelist
19.05.2003 00:02:57

bp200. On ihan hyvä, mutta siinähän ei ole balansoitua DI ulostuloa. Eli DI boksin tarvitsisit sitten lisäksi. Minulla tuo toimii lähinnä efekti ja kompressoripedaalina. Ne mallinnuksetkin on ihan kivoja.

meikkis kiitollinen vastauksista. en nyt muista sen ergodynen mallia mutta uusi se on (!) ettei edes käytetty.
enkä uskalla sen hinnasta puhua kun mulla ei o vielä niitä rahoja ja joku vielä saattais mennä viemään sen nokan alta ;)

niin tuo bp200, kyllä kotiäänittelyssä se varmasti skulaa ilman DI:tä kun laittaa suoraan äänikorttiin kiinni, sillee mä kitaratkin oon äänitelly. keikalle sitte tarttis DI:n.

onko kellään kokemuksia vaihtoehtoisista bassovahvareista kuten HUGHNES&KETTNER tai Gallien&Krueger (jota visssiii rhcp:n flea käyttää?)

jos rahat riittää ni varmaan ampegin hommaan tai sitte hartken kickbackin. nuo kickit vaikuttaa kätsiltä ja mun mielestä hartken soundi on ok. kahdessa bändissä joissa oon soittanu on basisteilla ollu hartket ja ollu hyvät. tosin kerran testasin nopsasti tota ergodyneä ambegilla ja kuulosti kyllä hyvältä =P

oispa rahhoo. paljo ja nopeesti! (jokaisen muusikon dilemma)
Teijo K.
19.05.2003 00:30:17

niin tuo bp200, kyllä kotiäänittelyssä se varmasti skulaa ilman DI:tä kun laittaa suoraan äänikorttiin kiinni, sillee mä kitaratkin oon äänitelly. keikalle sitte tarttis DI:n.

No kyllä sillä kotona äänittelee demojuttuja ihan täysillä. Jos täytyy jotain vakavampaa äänitellä olen käyttänyt sitä DI boksin kanssakin niin, että bassosta olen DI boksin kautta jakanut toisen linjan suoraan ja toisen digin kautta äänityskoneelle. Hyvin on pelittänyt, ja on saanut kaksi erisoundista bassoraitaa, joilla onkin sitten helpompi pelata miksausvaiheessa. Keikalla onpi sitten DI digin perässä ja siitä PA kamoihin. ( Mitä jargonia, laittaisin hymiön mutta ei viitti tänään.)

onko kellään kokemuksia vaihtoehtoisista bassovahvareista kuten HUGHNES&KETTNER tai Gallien&Krueger (jota visssiii rhcp:n flea käyttää?)

jos rahat riittää ni varmaan ampegin hommaan tai sitte hartken kickbackin. nuo kickit vaikuttaa kätsiltä ja mun mielestä hartken soundi on ok. kahdessa bändissä joissa oon soittanu on basisteilla ollu hartket ja ollu hyvät. tosin kerran testasin nopsasti tota ergodyneä ambegilla ja kuulosti kyllä hyvältä =P

oispa rahhoo. paljo ja nopeesti! (jokaisen muusikon dilemma)

Mullahan on ollut käytössä jo useamman vuoden ajan SWR Workingman's 15 ja täytyy ihan kehua. Mielestäni todella mahtava soundi. Ihan voin suositella tutustumaan merkkiin.

Nämä nyt on mielipidejuttuja, mutta Hartke tuntuu kyllä herättävän eniten tunteita, sekä puolesta että vastaa. Jos päätät sitten Hartken laittaa, niin niitä on aika paljon ollut käytettynä markkinoilla. Ehkä voit saada jopa hyvän diilin tehtyä siitä.

Se käytettyjen runsaus puhuu kyllä mielestäni Harkea vastaankin. Ei ole sitten kuitenkaan kelvannut. Toisaalta se on halvin näistä ns. semi pro tason vehkehistä. Vaikea sanoa.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Maisteri
19.05.2003 13:01:13 (muokattu 19.05.2003 13:02:28)

Itellä on H&K BassForce XL 200W combo, ja onhan tuo hinta-laatusuhteeltaan todella hyvä peli. Normaalihinta uutena taitaa olla reilut 700, mutta sain aikanaan poistotarjouksena 500:lla. Pesee mielestäni suunnilleen samassa hintaluokassa olevat Hartken Kickbackit 6-0. Enemmän potkua ja lämpimämpi saundi. Minäkään en kauheasti tykkää alumiinikartioden kolinasta.

Jos jotain Hartkea hommaisin, niin ehkä 3500 nuppia. On muutaman käyttökokemuksen perusteella tuntunut ihan hyvältä. Tosin en Hartken omia kaappeja käyttäisi kaverina.

Gallien on kuultujen juttujen perusteella ihan laatumerkki. Juu, Flea käyttää Gallienia. Taitavat olla vähän harvinaisempia Suomessa.
Prowleri
22.05.2003 12:44:32 (muokattu 22.05.2003 12:45:58)
Mjoo tuo Ibanezin Ergodyne mistä puhutaan elikkäpä EDA-900 -malli on kuulemma ihan noheva peli. Saa hyvinkin monenlaista saundia irti blendailemalla piezoa ja tavallista mikkiä.

Kotiäänittelyyn taitaa olla viksuin peli BassPOD, tai ehkä jopa Behringerin basso-VAMP joka on edullisempi. Niissä on kuitenkin kuulokeulostus joten voipi käyttää kotisoitteluun ihan hyvin.

Elikkä ihan hyvin olet tätä suunnitellut. Onnea matkaan!
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
magic
22.05.2003 14:56:53

Kävin eilen soittelemassa tulevaa (hope!) ergodyneäni ja toden totta siitä saa makeita soundeja ihan sillä pelkällä tavallisella mikillä ja sitten lisäämällä siihen sitä piezon kirkkautta. pelkällä piezolla siitä irtoaa varsin.. hmm... mielenkiintoinen soundi.

Minulla on ollut Ergodyne EDA905 vasta vajaan kuukauden joten ei ole pitkää kokemusta mutta ainakin toistaiseksi löytää uusia soundeja ja vaihtoehtoja koko ajan. Kaksi niin erilaista mikkiä mahdollistaa laidasta laitaan soundeja.
Jotenkin myös tuntuu että Ergossa soundi muuttuu myös enemmän kuin aikaisemmassa Soundgearissa riippuen siitä mistä kohtaa soittaa. Mikin kohdalta soitettuna kuulostaa jämäkältä, vähän taaempaa melkein raa'alta, mutta otelaudan kohdalta kun räplää kuulostaa melkein kontrabassolta. Ilman muuten suositeltava vekotin.

piezosta lähtee kyllä sitä kolinaa ihan kerrakseen! suorastaan liikaakin joten saa olla varovainen tulevilla keikoilla sormeillessaan niitä basson potikoita lennossa

Onneksi EQ-potikoissa on "dentit", eli napsahtavat keskiasentoon aika näppärästi, mikkikohtaiset volumet onkin sitten eri asia. Olen harkinnut vaihtaa Vol-potikat sellaisiin joissa on napsahduskohdat, helpottaisi palaamista takaisin tiettyyn asetukseen kun muistaa että esim: "3 napsahdusta ääriasennosta", TraceElliotin nupissa on sellaiset ja hyvin pelaa.

kiitos yhä kannustuksesta. ootte te basistit sitte kivoja =)
(yleensähän me soolokitaristit ja rumpalit olemme niitä cuspäitä, ja onhan ne laulajatkin kukkoilijoita... öfftöpiik mutta rumpaleilla on aina kivaa ja basistit on bändin pallit!)

Joo, kokeilkaapas joskus seuraavaa kikkaa: jos solisti tai kitaristi kukkoilee ja luulee olevansa koko bändi niin sopikaa rumpalin kanssa joku merkki josta lopetatte soittamisen kuin seinään (mieluummin treeneissä, keikalla saattaa syntyä ns. "tilanne"). Sitten katsotte miten pitkään kitaristi-solisti saa biisin pysymään käynnissä.

Magic
efunkelist
22.05.2003 22:32:25

Toi on muuten loistawa vinkki kurkoilubändeihin!! Onneksi (tai tässä tapauksessa harmiksi ;) mun bändissä ei kukkoilla vaan soitellaan sulassa kakofonisessa sovussa.

Mutta kuulostaa hyvältä idealta toi "napsahtelevan" potikan laittaminen volan paikalle! Mutta kuinka hyvin sellaisella voi(ko) tehdä swellejä? Toi ois kyllä ehdoton juttu balance-potikalle ainakin. Täytyy harkita ehkä stratocasterin tonepotikoihin tuollaista... hmmm...

Nyt pitää kyllä sanoa että se ergo on jo mulle myyty :) En tajunnut, mutta nyt kun sanoit, niin siinä todella vaikuttaa hienosti se että mistä kohtaa soittaa, lähempää tallaa/kaulaa ja silleen. Kunhan vaan ois rahhoo ja sais ton itse kepin ni sitte voi ruveta sille kattoo kumppaniks vahvistusta tai 'podia'
ozmo
23.05.2003 14:51:06 (muokattu 21.09.2005 22:05:49)
E: Vitut minä mistään mitään tiedä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)