Aihe: EMG 81 + trankkunuppi = paska soundi?
1
Thas
21.05.2003 19:22:10
Jep. Nyt pääsi kunnolla testailemaan uutta mikkiä. Ei kyllä kovin lupaavalta kuulosta :/

Ongelma on seuraavanlainen: Pienellä volumella homma pelaa hyvin ja soundissa on sitä sellaista muhkeutta ja meininkiä mistä pidän, mutta heti kun volumen nostaa soittovoimakkuuteen (siis kun soittaa bändin kanssa, volume 7:ssa) niin soundi menee ihan plörinäks. Kuulostaa lähinnä raiskattavalta varikselta. Ei hyvä! Onko ongelma siis toi transistorivahvari? Että siinä loppuisi teho kesken tai jotain? Pitänee saada putkinuppi lainaan jostain ja kokeilla, mutta ajattelin kysellä onko täällä kellään samansuuntaisia kokemuksia.

Jotenkin tuntuu, että tuosta mikistä pitäis kyllä irrota parempi soundi..

Kamat millä tämä hirveys tapahtuu:

Nuppi: Laney TF700
Kaappi: Rivera 4x12"
Kitara: Jackson KE-3
Mikki: EMG 81
Jormaz
21.05.2003 22:00:51
Ton EMG:nhän olisi tarkoitus pysyä mukana tiukemmassakin jyystössä puuroutumatta kun on aktiivimikki ja silleen.. Miten se ääni meni plörinäksi? Auttaako EQ:n säätely?
Back to the 80's
Thas
21.05.2003 22:03:37
Ton EMG:nhän olisi tarkoitus pysyä mukana tiukemmassakin jyystössä puuroutumatta kun on aktiivimikki ja silleen.. Miten se ääni meni plörinäksi? Auttaako EQ:n säätely?

Ei se soundi oikeastaan puuroutunu vaan meni sellaseks räkäseks raapimiseks. Ei pysy ollenkaan niin täyteläisenä kuin pienellä volalla.

Osaa tämäkin nyt sitten selittää oikein ;)
Thas
21.05.2003 22:07:05
Jaahas, voisko ongelma olla kaapissa?

No kokeilin kyllä VHT:n kaappia mikä oli sopivasti siinä vieressä eikä soundissa ollut juuri mitään eroa...
D-Kay
21.05.2003 22:12:25

TF-700 on hybridivahvari. Voisko olla, että se putki on vanha tai paskana?
"you'll be a lover in my bed and a gun to my head" -Billy Corgan
Thas
21.05.2003 22:15:03
TF-700 on hybridivahvari. Voisko olla, että se putki on vanha tai paskana?

Tottakai se mahdollista on, mutta kyllä se vain kummasti paremmalta soundasi viikko sitten ennen EMG:n laittoa kitaraan. Aika hyvin olis hajoamisen ajoittanu jos just nyt olis levinny.
vale
21.05.2003 22:24:13
Kaikki mahdollista... Siinä voi käydä niin että toi emg:s kuormitti tota vahvarin putkea niin paljon enemmän se on sit vaihdon paikka... Suosittelen itse passiivi mikkiä ja kokemuksesta sanon että EMG-81 on paska. Sellanen hifi soundi jossa ei ole sielua eikä asennetta... Myin omani pois kun se oli ollut käytössä kaksi viikkoa ja ostin rahoilla kaksi gotohin paf mikkiä joissa oli paljon parempi soundi...
Rock n' Roll is the only way to DIE
Thas
21.05.2003 22:32:04
Jos se sen putken hajotti niin eikös se sillon kuulostais paskalta myös hiljasella volumella, näin minä loogisesti ajattelen, voin tietty olla väärässä. Kun vääntää volaa yli 5:n niin sitten alkaa soundi mennä paskaks. Alemmilla voimakkuuksilla on vielä hyvänkuuloinen.

Olen kyllä tuon EMG:n soundia kuullut muiden kitaroissa ja soundista olen pitänyt, joten luulen, että joku muu tässä kusee kun toi mikki. Ja näistä makuasioistahan voi aina kiistellä...
geeta shredda
21.05.2003 23:54:02
Jep. Nyt pääsi kunnolla testailemaan uutta mikkiä. Ei kyllä kovin lupaavalta kuulosta :/

Ongelma on seuraavanlainen: Pienellä volumella homma pelaa hyvin ja soundissa on sitä sellaista muhkeutta ja meininkiä mistä pidän, mutta heti kun volumen nostaa soittovoimakkuuteen (siis kun soittaa bändin kanssa, volume 7:ssa) niin soundi menee ihan plörinäks. Kuulostaa lähinnä raiskattavalta varikselta. Ei hyvä! Onko ongelma siis toi transistorivahvari? Että siinä loppuisi teho kesken tai jotain? Pitänee saada putkinuppi lainaan jostain ja kokeilla, mutta ajattelin kysellä onko täällä kellään samansuuntaisia kokemuksia.

Jotenkin tuntuu, että tuosta mikistä pitäis kyllä irrota parempi soundi..

Kamat millä tämä hirveys tapahtuu:

Nuppi: Laney TF700
Kaappi: Rivera 4x12"
Kitara: Jackson KE-3
Mikki: EMG 81

Selvä homma : EMG:n ulostuloteho on liikaa Laneylle. Itse soittelin juuri tänään samalla vahvistimella passiivimikkisen kitaran ja säröpedaalin kanssa ja huomasin että säröpedaalin gaini ja volume pitää olla pienellä tai muuten kuulostaa just tuolta variksen raiskaukselta.
Kokeile ruuvata sitä EMG:tä matalemmaksi, niin ulostulo ei ole niin kova ja soundi ehkä paranee. Ja jos sulla on siinä mikissä joku hyper-super-distortion-gainbooster asennettuna niin napsase se pois päältä. Yksi keino on myös koittaa pitää itse kitaran volumenuppia pienemmällä, mutta se ei välttämättä kyllä soundia ainakaan paranna.

Kokeile ja kerro toimiko !
Thas
22.05.2003 08:07:12
Taitaa olla tuossa EMG:ssä sitten aika rankalla kädellä suurempi ulostulo kun vanhoilla duncan designeilla ei tätä ongelmaa ollu.

Ruuvailin kyllä mikkiä alemmaks, mutta ei se juuri auttanu soundiin. Ja ei mulla tuossa mitään boosteria ole. Kuulostaa kyllä tyhmältä, että vääntäis volumea kitarasta vähän pienemmälle. Kyllähän sen nyt perskeles pitää toimia täpöllä :)

Kokeilen, mahdollisesti jo tänään, putkivahvistimella tuota hommaa ja palailen sitten kun tiedän miten kävi...
Esko Deel
22.05.2003 08:35:55
Älkää lynkatko, vaikka yritänkin basistina neuvoa.
Veikkaisin mikin ulostulotehoa minäkin, koska kaverilla oli samanlainen ongelma kun laittoi DiMarzion X2N- mikin mailaansa. Muilla mikeillä ei ongelmaa ole ilmennyt.
Sanomattakin selvää...
geeta shredda
22.05.2003 13:56:15
Taitaa olla tuossa EMG:ssä sitten aika rankalla kädellä suurempi ulostulo kun vanhoilla duncan designeilla ei tätä ongelmaa ollu.

Ruuvailin kyllä mikkiä alemmaks, mutta ei se juuri auttanu soundiin. Ja ei mulla tuossa mitään boosteria ole. Kuulostaa kyllä tyhmältä, että vääntäis volumea kitarasta vähän pienemmälle. Kyllähän sen nyt perskeles pitää toimia täpöllä :)

Kokeilen, mahdollisesti jo tänään, putkivahvistimella tuota hommaa ja palailen sitten kun tiedän miten kävi...

Kokeile vielä toimiiko se paremmin jos kitaran volume on pienemmällä. EMG:ssä tietääkseni on rakennettuna joku juttu mikä takaa että kitaran soundi pysyy samanlaisena vaikka volumepotikka olisi pienemmällä. Sieltä kitaran sisältä pitäisi pystyä säätämään volumepotikan maksimiteho.

Vähän huonosti selitetty, mutta tajusit varmaan mitä tarkoitan
Thas
22.05.2003 14:10:43
Missähän siellä sisällä tuollanen muka on? Ei siellä ole kyllä muuta kun vola- ja tonepotikka, joiden välissä joku vastus (tai mikälie potikka), mutta ei niis missään sellasta säätöä ole, tai ei ainakaan mun silmiini osunu.
BlackD
22.05.2003 14:12:01
Missähän siellä sisällä tuollanen muka on? Ei siellä ole kyllä muuta kun vola- ja tonepotikka, joiden välissä joku vastus (tai mikälie potikka), mutta ei niis missään sellasta säätöä ole, tai ei ainakaan mun silmiini osunu.

Eikä siellä sellaista säätöä pidäkkään olla.
geeta shredda
22.05.2003 14:27:07

No sitten olin väärässä. Auttoiko kuitenkin volumepotikan pienentäminen vai ei?
Thas
22.05.2003 14:28:07
No sitten olin väärässä. Auttoiko kuitenkin volumepotikan pienentäminen vai ei?

Selviää tuossa työpäivän jälkeen kun pääsee taas testailemaan...
Thas
22.05.2003 19:56:44
Noniin. Tuli testailtua.

Kun menin ja iskin kamat kiinni niin ihmettelin, että onpas hyvä soundi, mutta volume ei ollutkaan samalla kun bändin kanssa soittaessa. Kunnon volumella soundi huono. Kokeilin kitaran volumepotikan pienemmälle laittamista, ei hyvää vaikutusta soundiin. Kokeilin myös toista kitaraani missä on passiivimikit ja totesin sellaisen seikan mihin en ole aikasemmin kiinnittänyt huomiota. Kovalla volumella se oli kans ihan paskan kuulonen. Tuo EMG vaan kuulostaa varmasti sen takia vielä karseemmalta kun se on erottelevampi jne. Tuon mikinvaihdon takia alko kuuntelemaan soundia millä soittaa paljon tarkemmin ja nyt onkin sitten parantamisen varaa rutkasti.

Putkinuppiakin pääsin kokeilemaan ja siinäpä ei soundi odotetusti mennyt paskaks vaikka väänti volaa reilusti.

Seuraava etappi onkin sitten etsiä putkinuppi. Asia mitä olen haaveillut/harkinnut jo pitkään. Nyt tähän ostokseen on hyvät perustelut. Sanoihan se kaupan setäkin sillon aikanaan kun tuon trankun ostin, että ei sillä saa tuosta kaapista kaikkea irti (kaapin olin ostanu samasta paikasta).

Onneksi tämä tilanne ei meikäläistä ihan suohon upota, koska keikalla ei tartte vahvaria pitää läheskään bändikämppävolumeissa, joten saan tuosta varmasti hyvän soundin aikaseks livetilanteeseen.

Näin. Kiitos kaikille avusta ja neuvoista. ...seuraavaa ongelmaa odotellessa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)