Aihe: Bändiltä puuttuu laulaja - Jospa rupeisinkin itse laulamaan?
1
mungiisi
04.08.2005 22:10:37
Asiasta varmaan on paljon topikkeja, mutta en keksinyt mitään hakusanaa, ja noh, taidan olla hieman laiskakin.

Bändiltämme puuttuu siis laulaja, jota olemme hakeneet jo jonkin aikaa. Mieleeni tuli tänään, että jos rupeisinkin itse laulamaan? Mitään aikaisempaa laulukokemusta ei ole, mitä nyt opistolla joskus teoriassa jouduin melodioita hyräilemään.

Pystyisinkö itseopiskelemalla oppimaan laulamaan, hyvin, keskinkertaisesti? Löytyykö netistä mitään materiaalia tähän? Vai kannattaisiko ottaa laulutunteja?

Olisin erittäin kiitollinen jos joku viitsisi vastailla. :)
faith
04.08.2005 23:54:37 (muokattu 04.08.2005 23:56:53)
Bändiltämme puuttuu siis laulaja, jota olemme hakeneet jo jonkin aikaa.

Ensin pitää tentata: minkälainen bändi (tyylisuuntaa suunnilleen, jne), missäpäin soittelette ja haetteko mies- vai naispuolista vokalistia?? Nimittäin tietäisin yhen potentiaalisen ehokkaan (enkä nyt puhu itestäni), jos tuo maantieteellinen sijainti ym natsaa...

Mutta siis joo, kyllä laulamaan voi oppia. Opettaja auttaa huomattavasti, että tekniikan saa kuntoon, mutta kokeilemallahan se lähtee. Tsemiä yritykselle! =)

E: Olin tosi taitava ja eksyin tuonne Wanted-palstalle =) ..valitettavasti ootte aika kaukana, eli minusta ei tainnu olla apua. Harmi.
"Elämä on sellaista - yhtenä päivänä olet pulu ja toisena patsas."
tarrasque
05.08.2005 20:57:54

Mitäs näitä asioita turhaan kelaamaan? Jos laulaminen tuntuu luonnolliselta niin mitä ihmeen merkitystä sillä voi olla laulatko kieliopillisesti täysin oikein..

Ja niin, kun se tuntuu luonnolliselta se ei voi olla ainakaan kovin epävireistä.
THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING
marke-
07.08.2005 11:07:57 (muokattu 07.08.2005 11:08:11)
edit: osasin.
Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa.
mungiisi
07.08.2005 19:01:41
Jos ei ole mitään hajua kuinka lauletaan, niin mene laulutunneille. Kiität itseäsi tästä parin vuoden päästä. Rahaa menee, mutta menee ainakin johonkin järkevään oluen sijasta.
Jotenkuten osaan laulaa, mutta laulutunnit voisivat olla paikoillaan. Pitäisikö pyrkiä konservatorioon/musiikkiopistoon? Mielummin kyllä ottaisin yksityiseltä tunteja kuin opistosta, opisto ei enään houkuttele 7 vuoden jälkeen.
marke-
07.08.2005 22:59:03
Jotenkuten osaan laulaa, mutta laulutunnit voisivat olla paikoillaan. Pitäisikö pyrkiä konservatorioon/musiikkiopistoon? Mielummin kyllä ottaisin yksityiseltä tunteja kuin opistosta, opisto ei enään houkuttele 7 vuoden jälkeen.

No itse menisin yksityisille, jos vain mahdollista.Siinä on se etu, ettei tartte 'haaskata' aikaa..Sen sijaan ihan vaan ottamaan äänenkäyttö ja -huolto opetusta.
Mr_Brightside
23.08.2005 17:17:52
Tähän nyt vielä hieman omaa mielipidettäni... Itse treenasin laulutekniikan yksin, ilman ohjeita, alusta loppuun, ja kauan siinä menikin, eikä oppiminen ole vieläkään läheskään loppu (eiköhän se jatku niin kauan kuin harrastuskin). Mutta nyt viiden vuoden jälkeen, jonka aikana hyvin harvoin treenasin varsinaisesti aktiivisesti, olen äänestäni jo niin varma että uskallan sillä yleisön eteen mennä. Ja lähtötilanne ei todellakaan ollut hyvä. Näistä opistolaulajista mulla ei periaatteessa ole pahaa sanottavaa, mutta usein unohtuu se minkälaista musiikkia vetää. Esimerkiksi grungelaulajat tuskin paljon laulutunneilla kävivät ja silläpä ne kuulostivat omaperäisiltä ja toivat musiikkiin väriä (Staley, Vedder, Cornell) Jos pystyy pitämään kylmästi mielessään sen mitä ääneltään haluaa ja treenaa sitä jatkuvasti siihen suuntaan, niin ok, mutta liian usein käy niin että opistolaulaja/laulutunneilla käynyt kuulostaa juuri siltä. Ja useimmat niistä kuulostavat vielä enemmän ja vähemmän toisiltaan. Itse olen ainakin tyytyväinen epätäydelliseen tekniikkaani, koska se saa mut kuulostamaan edes vähän erilaiselta kuin kaikki muut. Tämä vain mielipide.
hannakatriina
23.08.2005 22:07:15

Jos pystyy pitämään kylmästi mielessään sen mitä ääneltään haluaa ja treenaa sitä jatkuvasti siihen suuntaan, niin ok, mutta liian usein käy niin että opistolaulaja/laulutunneilla käynyt kuulostaa juuri siltä. Ja useimmat niistä kuulostavat vielä enemmän ja vähemmän toisiltaan.

Laulunopiskelun ansiosta minä puolestani saan nyt huomattavasti enemmän irti omasta persoonallisesta äänestäni kun aiemmin. Kun laulamisen perustekniikka on hallussa, uskaltaa paremmin alkaa kokeilemaan omalla äänellään muutakin... karheaa soundia, rääkäisyjä yms. Aiemmin tuollaisten äänien tuottaminen tosiaan sattui, mutta nyt ei enää varsinaisesti tunnu pahalle, kun tietää miten sen tekee. Silloin tällöin ääni toki rasittuu kun oikein innostuu, mutta nyt tietää myös sen miten sitä huolletaan kuntoon. Omaa soundiani laulunopiskelu ei ole siis ”tuhonnut” vaan päin vastoin laajentanut, mutta paljon on kiinni siitä kuka opettaa, miten ja mihin pyritään. Totta on myös se, että jotkut laulunopiskelijat ottavat itselleen jonkinlaisen lauluääni-ihanteen ja samanlaiseen ihanteeseen pyrkiminen saa varmasti monet laulajat kuulostamaan toisiltaan. Klassisen puolella tämä on minusta selvemmin havaittavissa kuin kevyessä musassa... ehkä koska laulajat treenaa oopperarooleihin yms. joihin vaaditaan tietynlaista laulusoundia, altot ei yleensä laula sopraanoiden aarioita, biisejä ei transponoida omalle äänialalle sopiviksi jne..? Tai mistäs minä tiedän, kun en klassista laula, eli voin hyvin olla väärässäkin. Pointti kuitenkin se, että jokainen tyylillään, itse tai opettajan opastuksella. Janis Joplinkin muuten treenasi alunperin kirkasta ja kuulasta sopraanoääntään karheaksi ja kirkuvaksi, eikä lopputulos ollut pelkästään viskin ja polttelun ansiota...
Mr_Brightside
23.08.2005 23:15:02
Hauska kuulla että siitä on ollut hyötyä. Näin sen pitäisikin mennä, mulla ei ole mitään laulun opiskelemista vastaan, vaan juuri sitä että se johtaa siihen että kaikki kuulostaa samalta. Opiskelun pitäisi musta nimenomaan parantaa sitä oman persoonallisen äänen käyttöä. Tässä on varmaan sama tilanne kuin opiskelleilla kitaristeilla, ja niillä jotka karttavat skaaloja ja sormiharjoituksia viimeiseen asti... Olen joskus itsekin miettinyt laulutunteja, myönnettäköön, en vaan ole vielä saanut aikaiseksi... Varmaan sekin on joskus vielä edessä, siitä olisi varmaan paljon hyötyä kun tietää mitä haluaa.
marke-
24.08.2005 13:09:35 (muokattu 24.08.2005 13:10:28)
Hauska kuulla että siitä on ollut hyötyä. Näin sen pitäisikin mennä, mulla ei ole mitään laulun opiskelemista vastaan, vaan juuri sitä että se johtaa siihen että kaikki kuulostaa samalta. Opiskelun pitäisi musta nimenomaan parantaa sitä oman persoonallisen äänen käyttöä. Tässä on varmaan sama tilanne kuin opiskelleilla kitaristeilla, ja niillä jotka karttavat skaaloja ja sormiharjoituksia viimeiseen asti... Olen joskus itsekin miettinyt laulutunteja, myönnettäköön, en vaan ole vielä saanut aikaiseksi... Varmaan sekin on joskus vielä edessä, siitä olisi varmaan paljon hyötyä kun tietää mitä haluaa.

Mielestäni nimenomaan opettaja vaihtoon jos hän ei osaa tuoda esille oppilaan omaa ääntä ja korostaa sen hienoutta.
Tietysti jos oppilas laittaa vastaan niin sepä on sitten eri juttu.. Pointtisi on erittäin hyvä, mutta mieluiten osaisin henk. kohtaisen äänenhuollon ja äänenkäyttötekniikan perusteet jne. ennen kun lähtee rikkomaan paikkojaan.

offt:
Cornell ja Vedder on muuten saanu Ron Anderson nimiseltä tyypiltä tekniikkaopetusta. Molemmat kaverit tekee leipänsä laulamisesta ja karu fakta on, ettei enään 40 paremmalla puolella pelkkä rok asenne riitä massin takomiseen jos kurkku vuotaa verta. Huoltaahan ne muutkin soittajat instrumenttejään. Staleystä en tiedä, mutta eipä sen ääni loppuvuosina parhaassa terässä ollutkaan.
Mr_Brightside
24.08.2005 14:22:52
offt:
Cornell ja Vedder on muuten saanu Ron Anderson nimiseltä tyypiltä tekniikkaopetusta. Molemmat kaverit tekee leipänsä laulamisesta ja karu fakta on, ettei enään 40 paremmalla puolella pelkkä rok asenne riitä massin takomiseen jos kurkku vuotaa verta. Huoltaahan ne muutkin soittajat instrumenttejään. Staleystä en tiedä, mutta eipä sen ääni loppuvuosina parhaassa terässä ollutkaan.

Aina oppii uutta. Jotenkin olen vaan aina kuvitellut että noi raspikurkut karjujat ei paljon laulutekniikoista perustais... No, nähtävästi olin taas väärässä... Hyvä tietää. Onhan se kyllä ihan loogista että kun laulaa tolla tyylillä niin siinä on kyllä todella tärkeä olla tekniikka kohdallaan, muuten ura varmaan katkeaa melko pian...
prtzah
26.08.2005 16:08:35
Olen itse surkea laulaja - tai en oikeastaan ollenkaan, mutta pakko on ollut opetella edes sen verran omia biisejä laulamaan, että voi "oikealle laulajalle" näyttää miten menee.

Haaveena on, että joskus osaisin itsekin. Noh, mutta oleellista on se, että heitin jo vinkin topiccina ja tuon sen esiin vielä tässäkin:

Laulun ja Soiton messut 24.9.2005 Helsingin Konservatoriossa

Siellä nimittäin on myös ääniklinikka yleisölle. Ajattelin mennä katsomaan tulisiko hyviä vinkkejä tai muita kommentteja, vaikka tilaisuus painottuukin "vakavampaan" musiikkiin. Ilmaistakin se nimittäin on...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)