Aihe: Mallintavista ..?
1 2 3 4 5 6 7 8
Ukko
06.08.2005 19:49:49

Huonoja ja hyviä puolia seuraavista ( huonoiksi ei riitä että ne ovat mallintavia ). Eli periaatteessa miksi hankkisitte jonkun allamainituista tai miksi ette hankkisi. Kiitos.

- Vox Tonelab Se
- Toneworks AX3000G
- Digitech GNX3000
- Boss GT-8
- Line6 Pod XT Live
Ziggy Bubba
06.08.2005 22:04:40 (muokattu 06.08.2005 22:05:30)

Mulla oli tuo Boss GT-8 vajaan viikon, maanantaina pistin postiin uudelle omistajalle. Säröosasto oli mun korvaan kovin kihisevä ja digitaalinen, ei lähelläkään mun vanhaa V-Amppia. Efektit oli päteviä, säätömahdollisuudet oli mainiot. Isoin etu muihin laitteisiin monipuolisuus. Eli säröjä ei kannata tästä laitteesta hakea (koska ne on paskoja :)). Treenikämpällä ja keikalla hyvän vahvistimen edessä efektilaitteena varmasti ihan ok.

Niin, perjantaina tulikin sitten jo postissa seuraava tulokas, Line 6 Pod XT Live. Tässä on vahvistinmallit jo aivan eri luokkaa, eivätkä efektitkään taida nopean testin jälkeen jäädä juurikaan Bossin taakse (yleissoundi vähemmän digitaalinen). Käyttäminen on Bossia helpompaa, siinä voi tosin säätää jotakuinkin kaikkea.. XT Live tuntuisi sopivan erittäin hyvin kotikäyttöön ja miksei treeneihin. USB:n kautta saa netistä päivitykset muokkausohjelman ja "lisäosat", siitä erittäin iso plussa.

Kaupassa kokeilin pikaisesti myös Voxin Tonelabia. Puhtaat ja särösoundit oli erittäin hyviä, heavy taas ei oikein tuntunut irtoavan. Efektien osalta aika riisuttu, Bossin vastakohta (laatu korvaa määrän?). Hyvän oloinen peli.

Eli: Kotistudioon XT Live (miksei myös keikalle), efektejä haluavalle GT-8. Tonelab kevyemmän roson ystäville. Tässä mun nopea vertaus.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
Boogierooster
06.08.2005 23:33:48 (muokattu 06.08.2005 23:36:44)
Mallintavat on kaikki samaa kuonaa.
Tässä kuuluu kokemuksen syvä rinta-ääni :D

E: Niin, tonelabia joskus koitin turkulaisessa soitin liikkeessä ja oli edukseen ainakin sellasissa vintagesaundeissa ja vähemmällä säröllä, mm. vox ja marsumallit oli loistavia. Myös valmiit presetit kuulosti hyvältä vaikka kitara olikin aika halpis. En koittanut SE:tä... sellainen pitäs varmaan kuitenkin hommata, t-kaupasta 3v takuu vaikka muuten halvemmalla suomesta saisikin, st paul´s soundista joku 485 tjsp...
Pastilli?
P-Nut
07.08.2005 05:32:57 (muokattu 07.08.2005 05:34:31)

Näistä on tosi paljon hyötyä...miksi ihmeessä edes vaivaudut kirjottamaan pelkkää sontaa tänne mistä ei ole mitään apua ?

Itse asiaan. Itse olen nyt soitellut puolisen vuotta omalla Voxin Valvetronixilla, joka ei nyt ole suoraan verrannollinen tuohon Voxin Tonelabiin, mutta jokseenkin varmaan samaa olemusta edustaa. Voin sen puolesta sanoa, että ainakaan soundi ei ole mitenkään "digitaalisia" tai muovisen kuuloisia. Tukeva soundi ja paljon säätövaraa ja varmasti Tonelabeissa vielä enemmän + se putken tuoma oma lämpö soundiin :) Luulisi hyvän soittimen ja muiden kanssa olevan todella pätevä peli tuo Tonelab ja onhan tuo GuitarPlayer lehti ja moni muukin kehunut kohtuu lailla kattoon asti :)
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
Feggy
07.08.2005 09:09:41

Itse asiaan. Itse olen nyt soitellut puolisen vuotta omalla Voxin Valvetronixilla, joka ei nyt ole suoraan verrannollinen tuohon Voxin Tonelabiin, mutta jokseenkin varmaan samaa olemusta edustaa. Voin sen puolesta sanoa, että ainakaan soundi ei ole mitenkään "digitaalisia" tai muovisen kuuloisia. Tukeva soundi ja paljon säätövaraa ja varmasti Tonelabeissa vielä enemmän + se putken tuoma oma lämpö soundiin :) Luulisi hyvän soittimen ja muiden kanssa olevan todella pätevä peli tuo Tonelab ja onhan tuo GuitarPlayer lehti ja moni muukin kehunut kohtuu lailla kattoon asti :)

Olen ollut erittäin tyytyväinen Tonelabiin. Helppokäyttöinen, munakkaat säröt ja nätit puhtaat. Voxin ja marsumallinnusten lisäksi mm. Twin Reverb ja Bassman-mallinnukset toimivat erittäin hyvin. Jousikaiku komia ja muutkin efektit vakuuttavat. Ainoa miinuspuoli on se, että joitakin efektejä ei saa päällekkäin. Ja, kuten edellä on sanottu, vehje on ehkä enemmän omiaan muussa kuin hevissä, vaikka en osaa varmasti sanoa, heviä kun en osaa soittaa.
Less is more.
agelesseyes
07.08.2005 13:14:12 (muokattu 07.08.2005 13:19:43)
Mulla oli tuo Boss GT-8 vajaan viikon, maanantaina pistin postiin uudelle omistajalle. Säröosasto oli mun korvaan kovin kihisevä ja digitaalinen, ei lähelläkään mun vanhaa V-Amppia. Efektit oli päteviä, säätömahdollisuudet oli mainiot. Isoin etu muihin laitteisiin monipuolisuus. Eli säröjä ei kannata tästä laitteesta hakea (koska ne on paskoja :)). Treenikämpällä ja keikalla hyvän vahvistimen edessä efektilaitteena varmasti ihan ok.

Niin, perjantaina tulikin sitten jo postissa seuraava tulokas, Line 6 Pod XT Live. Tässä on vahvistinmallit jo aivan eri luokkaa, eivätkä efektitkään taida nopean testin jälkeen jäädä juurikaan Bossin taakse (yleissoundi vähemmän digitaalinen). Käyttäminen on Bossia helpompaa, siinä voi tosin säätää jotakuinkin kaikkea.. XT Live tuntuisi sopivan erittäin hyvin kotikäyttöön ja miksei treeneihin. USB:n kautta saa netistä päivitykset muokkausohjelman ja "lisäosat", siitä erittäin iso plussa.

Minä taas väitän ihan päinvastaista. Molempia pidempään testanneena, omasta mielestäni Boss GT-8 on huomattavasti persoonallisempi ja nykyaikaisempi kuin POD XT Live.
Särösaundit on muokattavissa mieleisekseen. Särösaundien kohdalla Boss kuulostaa omaleimaisemmalta, tuoden mieleen klassiset brittisäröt jos kyse on hevistä. Myöskin death metallit yms irtoaa omaleimaisemmin kuin PODista. POD on myös pätevä laite mutta minun korvaan se kuulosti säröineen ja efekteineen liikaa nu-metal vehkeeltä, eli ei luonnetta vaan kliinistä. Bossia testasessa kannattaa olla tietoinen että erikseen pitää valita käyttääkö directinä esim tietokoneeseen, comboon vai putkinuppiin, soundit vaihtelee sen mukaan eritäin paljon mitä on kulloinkin valittuna. Toki tuosta Bossista löytyy myös noita junttanumetallimaisia säröjä mutta ite en käytä niitä koskaan, niistä puuttuu luonne.

Riippuu siis millaseen tarkoitukseen tulee ko. laite

Itse en ole kärsinyt mistään digitaalikihinästä, kannattaa opetella käyttämään laitetta! Jos vertaa esim suoraan koneeseen nauhoitettua soundia niin Bossilla saa todella lähelle hyvin mikitettyä kaappia sen soundin, kun taas podilla kuulee selkeästi että kyseessä on directinä nauhoitetut kitarat.
Allekirjoitus?
Quu
07.08.2005 13:32:20

Ja ekassa viestissähän sanottiin, että perusteluksi ei riitä, että on mallintava!

Itselläni on Digitechin RP100 ja kyllä siellä on aivan kelpo säröosasto... Puhtaat on kyllä puhtaat, mutta hieman mitäänsanomattomat, käyttökelpoisia kyllä.

Pedaalilla saa kikkailemalla takuulla sellaisia soundeja, mitä ei muut ole kuulleet/käyttäneet/keksineet (huomasin edellisen omistajan preseteistä tämän).
Varmaan tuo mainitsemasi digitech on vähintään samalla tasolla tämän kanssa, niin kannattaa katsastaa ehdottomasti.
http://hevijammu.cjb.net Hinta: 400e/En tingi.
Niknak
07.08.2005 14:20:04
Itselläni on tuo Boss GT8. Pistin sen loopin returniin enkä pitänyt soundeista ollenkaan. Mutta lueskeltuani bossgtcentralin forumia, päätin kokeilla siellä suositeltuja aktiivi kaiuttimia. Soundit oli aivan muulta planeetalta kuin kitaravahvistimen läpi. Nyt saa Engl Thunder lähteä ja tilalle tulee joko JBL:n tai Mackien aktiivit.
Toki makuja on erillaisia, mutta itse olen löytänyt oman soundini juuri Gt-8:sta.

Noita muita mallintavia en ole kokeillut, mutta ei tunnu olevan tarvettakaan.
hollstro
07.08.2005 14:26:18

Itselläni on tuo Boss GT8. Pistin sen loopin returniin enkä pitänyt soundeista ollenkaan. Mutta lueskeltuani bossgtcentralin forumia, päätin kokeilla siellä suositeltuja aktiivi kaiuttimia. Soundit oli aivan muulta planeetalta kuin kitaravahvistimen läpi. Nyt saa Engl Thunder lähteä ja tilalle tulee joko JBL:n tai Mackien aktiivit.

Tätä ei moni mallintavalla soittava tunnu tajuavan. Usein ne mallit on tehty juuri sillä ajatuksella että soitetaan esim. kuulokkeilla tai äänipöytään, eli suht koht suoran taajuusvasteen toistolaitteisiin jolloin ne myös kuulostavat hyviltä. Kitaravahvistimeen liitettynä saundit ovat usien aivan hanurista koska ne luonnostaan korostavat ja vaimentavat eri taajuuksia. Osittain sen takia niissä on se oma saundinsa. Jos mallintavalla haluaa soittaa kitarastyrkkarin läpi olisi ne saundit hyvä rakentaa melkein atomeista, tai käytettävä vain niitä efektejä.
Ziggy Bubba
07.08.2005 17:32:11

Tätä ei moni mallintavalla soittava tunnu tajuavan. Usein ne mallit on tehty juuri sillä ajatuksella että soitetaan esim. kuulokkeilla tai äänipöytään, eli suht koht suoran taajuusvasteen toistolaitteisiin jolloin ne myös kuulostavat hyviltä. Kitaravahvistimeen liitettynä saundit ovat usien aivan hanurista koska ne luonnostaan korostavat ja vaimentavat eri taajuuksia. Osittain sen takia niissä on se oma saundinsa. Jos mallintavalla haluaa soittaa kitarastyrkkarin läpi olisi ne saundit hyvä rakentaa melkein atomeista, tai käytettävä vain niitä efektejä.

Kuulokkeilla tuo mun entinen GT-8 kuulosti kaikista hirveimmältä. Kokeilin vehjettä niin efektilenkissä kuin myös vahvarin inputissa, ei auttanut säröpuolella. Ihan liian "Metal Zone" soundi kautta linjan... Jos siitä tykkää niin avot. Kyllä on Boss aika pahasti jäänyt vahvistinmallinnuksissa Line 6:sen, Voxin ja Behringerin jalkoihin, ei voi mitään.

Hyi helvetti, Metal Zone :)
Ukko
07.08.2005 18:16:14

Voitaisiinko olettaa että Line6:n mallintavilla kitaroilla ja vahvistimilla/etuasteilla päästäisiin kaikkein parhaimpaan lopputulokseen ? ( mitä nyt kukin parhaan pitää mutta kuitenkin )
Ziggy Bubba
07.08.2005 18:59:12

Juu, juu. Ja tuo sun Behringerin "digi-trankku" ja Zoomin 505 on taivaasta....
Temetius
07.08.2005 19:07:29 (muokattu 07.08.2005 19:09:47)
Miksi ostaa mallintavaa multiefektihässäkkää?

Kärjistäen, eihän sitä skebbaristi loppujen lopuksi tarvitse kuin yhden hyvän säröspedun ja wahin. Sitten jos keksii jotain tiukkaa mitä lisätä, niin sit yks semmonen vielä. Marssii vaan liikkeeseen ja eikun kokeilemaan. Tulleepi vielä halavemmaksi.

Eli pointtina, 99% minkä tahansa noista esillä olleiden laitteiden efekteistä on loppuviimein turhia...kun se oma soundi löytyy.
I'm Batman
DaKiller
07.08.2005 19:29:46

Kuulokkeilla tuo mun entinen GT-8 kuulosti kaikista hirveimmältä. Kokeilin vehjettä niin efektilenkissä kuin myös vahvarin inputissa, ei auttanut säröpuolella. Ihan liian "Metal Zone" soundi kautta linjan... Jos siitä tykkää niin avot. Kyllä on Boss aika pahasti jäänyt vahvistinmallinnuksissa Line 6:sen, Voxin ja Behringerin jalkoihin, ei voi mitään.

Hyi helvetti, Metal Zone :)

Hyi helvetti, multiefektihärpäke.
Feggy
07.08.2005 19:55:54

Miksi ostaa mallintavaa multiefektihässäkkää?

Kärjistäen, eihän sitä skebbaristi loppujen lopuksi tarvitse kuin yhden hyvän säröspedun ja wahin. Sitten jos keksii jotain tiukkaa mitä lisätä, niin sit yks semmonen vielä. Marssii vaan liikkeeseen ja eikun kokeilemaan. Tulleepi vielä halavemmaksi.

Eli pointtina, 99% minkä tahansa noista esillä olleiden laitteiden efekteistä on loppuviimein turhia...kun se oma soundi löytyy.

Sellaisella on näppärä soitella kotona, kerrostaloasunnossa ei oikein viitsi vahvarilla luukuttaa.
Less is more.
Ukko
07.08.2005 20:11:59

Sellaisella on näppärä soitella kotona, kerrostaloasunnossa ei oikein viitsi vahvarilla luukuttaa.

Tämä juuri sekä se että miksi tyytyä vain siihen yhteen äänimaailmaan kun tarvetta on vähän muullekin.
Ukko
07.08.2005 20:13:32

Marssii vaan liikkeeseen ja eikun kokeilemaan. Tulleepi vielä halavemmaksi..

Ei muuten tule halvemmaksi. Kunnon putki vahvari maksaa jo paljon enemmän kuin mallintava multi hässäkkä.
momo
07.08.2005 20:13:34
GNX3 löytyy kotoa, joten siitä voisin varmaan muutaman sanan sanoa...

Laite on kyllä hyvinkin käyttökelpoinen, ja varsinkin rumpukone ja 8-raituri ovat varsin mukavia lisiä reenauksessa (oikeastaan syy ostopäätökseen). Tilasin tuon thomanilta vähän sokkona, luottaen että "onhan niistä soundeista paljon hyvää sanottu, eli hyviä varmaan ovat". Tämä ostoperiaate tietysti aiheutti sen, että soundit olivat aluksi pienehkö pettymys. Tosiasiassa laitteesta kyllä irtoaa paljonkin käyttökelpoisia soundeja, en vaan ole jaksanut säätää hirveästi :) Varsinkin kotinauhoituksissa soundit ovat olleet hyviä, noista digivehkeistä nyt vaan puuttuu se oikean vahvistimen tuntu. Efektit ovat asiallisia ja jopa hyviäkin (mutta älä kuuntele minun sanaani, en todellakaan ole niitä hirveästi käyttänyt), pienenä miinuksena wah, joka on käyttökelpoinen muttei kyllä mikään hyvä. Esim. kaverin Boss ME50:ssä on parempi. Mutta mitä nyt olen joskus soitellut treenikämpällä PA:n kautta, niin kyllä se jamitteluun sopiva wah-komppi sieltä irtoaa.

Rumpukoneesta voin sanoa sen verran, että se ei siis ole oikea rumpukone, vaan siinä on 30 valmista komppia, joiden tempoa ja äänen voimakkuutta (luit oikein, ei muuta) pystyy säätämään. Jossain on tuota taidettu enemmänkin moittia mutta en yhdy haukkuun, kompit ovat täysin käyttökelpoisia reenauksessa ja harjoitusnauhoittelussa. Ainahan se on mukavampi soitella rumpujen kuin metronomin tikityksen tahtiin (metronomiasetuskin kyllä löytyy).

8-raituri liene kiinnostaa monia, ja heti alkuun voin todeta että suurin ongelma on muistikapasiteetti. Nauhurilla ei tee käytännössä mitään ilman ylimääräistä SmartMedia-muistikorttia, 128mb maksaa muistaakseni n. 25e. Muutoin nauhuri on oikein käyttökelpoinen esim. soolojen harjoitteluun tai riffien tallentamiseen. Hyvä puoli on myös se, että kuunnellessa omaa soittoa nauhalta, huomaa että ei se soitto ihan niin täydellisesti tahtiin mennytkään... Eli itsellä on ainakin jonkin verran kehittynyt tuo puoli verrattuna aikaisempaan hieman epätarkkojen rumpalien kanssa soitteluun.

Kokonaisudessaan voin kyllä suositella laitetta, varsinkin kun hinta thomanilla on enää vaivaiset 279e (vertaa tonelab se 499e). Tonelabia en ole kokeillut, mutta kuulemani perusteella sen ostaessa saanet varmasti paremmat soundit kuin digitechin kanssa. Podeista en jostain syystä ole oikein tykännyt, mutta kyseessä lienee makuasia. GNX3:n ehdottomana etuna on kuitenkin se, että saat edullisella hinnalla todella suuren joukon käyttökelpoisia ominaisuuksia. Voi myös kysyä itseltään että kuinka soundipuritaani on, vai arvostaako sittenkin enemmän hyvää harjoitteluvälineistöä? Kotistudiokäyttöön Tonelab on sitten varmaan parempi vaihtoehto.

Toivottavasti tästä oli jotain apua :)
"Raha on vain vaihdon väline"
J.Hollström
07.08.2005 20:45:53
Paras mallintava, jolla olen soittanut, on Yamahan DG-Stomp. Tätä ei kysytty mutta kerrotaan nyt silti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)