milcoin 04.08.2005 23:13:55 | |
---|
Mitä teette haitsuraidalle miksauksessa? Mä leikkaan melkein aina pois kaiken jostain 3 kHz alaspäin. Sitten joutuu ehkä vielä leikkaamaan korkeammalta jos siellä on sellanen ikävä kohiseva resonanssi? Joskus mulla on vielä limitteri tasoittamassa. Mites teillä? (Tää nyt varmaan menee lähinnä metallimiehille..) "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
koopop 04.08.2005 23:47:41 | |
---|
Mitä teette haitsuraidalle miksauksessa? Mä leikkaan melkein aina pois kaiken jostain 3 kHz alaspäin. Sitten joutuu ehkä vielä leikkaamaan korkeammalta jos siellä on sellanen ikävä kohiseva resonanssi? Joskus mulla on vielä limitteri tasoittamassa. Mites teillä? (Tää nyt varmaan menee lähinnä metallimiehille..)
no täällä yks metalliakin tekevä :) haitsu on mulle erittäin tärkeä elementti. yritin pitkään käsitellä haitsua sen luonteen mukaan että alapäät pois jne, mutta en ikinä saanut ku ohuen peltikihinän joka ei sopinut mihinkään. sit kekkasin että se mikä pellistä tekee ison kuuloisen on middle, joten miksauksessa korostan 200-600 Hz todella reippaasti, joskus +8 - +10 dB jotta se erottuu muuten niin hifin rumpusetin alta. Itse asiassa solotettuna haitsu kuulostaa näin todella paskalta. ei tarvetta LPF:lle eikä HPF:lle. Overheadit ja etuambienssimikit poimii ihan tarpeeksi yläpäätä joten vaihesotku on aina lähellä. kompuraa en käytä haitsussa ollenkaan, sen hoitaa ns. NYC -kompurointi, eli parallelkompura. Jos rumpalilla on hyvä groove, laitan mieluummin expanderin, jolla saan sopivalla releasella haitsun pumppaamaan hyvin. tällä tavalla olen saanut setin soimaan hyvin, koska siellä middlessä se sointi nimenomaan on. Haitsumikitys on kans monen kokeilun tulos (johon toi equtus tietty sopii), laitan 451:sen alapuolelle 15cm päähän pellistä osoittamaan suurinpiirtein keskiön ja reunan väliin pystysuoraan. tässä ei myöskään tarvetta vaiheenkäännölle, se natsaa just eikä melkein overeitten kanssa. tai jos vaiheelle täytyy jotain tehdä, pyydän mieluummin rumpalia vetämään yhden haitsuniskun biisin perään, jonka avulla siirrän käsin haitsuraidan waveformin overheadien kanssa samaan vaiheeseen, ja sen jälkeen siirrän overheadit + haitsun virvelin kanssa samaan vaiheeseen. kun vaiheet on kunnossa, haitsuun tulee mukavaa runkoa muutenkin joten sen jälkeinen middlekorostus on vain piste i:n päälle. sitäpaitsi, kirkkaat loudness-tyyppiset rummut alkaa olemaan jo aika ysäriä. Middleä ja hemmetisti, sanon minä. Ps, Andy Wallacen miksaus SOADin Mezmerizellä on jo taidetta, tykkää ken tahtoo. :) |
rbt 05.08.2005 20:07:50 | |
---|
Minäkin ennen leikkelin alataajuuksia pois. Nykyään saatan vain vähän korostaa yläpäätä ja laitan aika vaimealle koko kanavan ja otan tilamikeistä enemmän irti. Atakkia pikkasen kohdemikityksellä. |
Roberto 06.08.2005 13:22:05 | |
---|
sm57:lla saa usein valmiiksi sopivan middleä tavaraa joka uppoaa overheadeihin mukavasti, mut lisää kuitenkin vähän nenää. Bonuksena olemattomat vaiheongelmat. |
En mikitä haitsua, kuuluu muutenkin liikaa. Oonks läski? |
Niskamies 06.08.2005 15:52:10 | |
---|
En mikitä haitsua, kuuluu muutenkin liikaa. Oonks läski? Saundi lähtee mahasta. Virallisesti semi-pro! |
Roberto 06.08.2005 17:33:35 | |
---|
En mikitä haitsua, kuuluu muutenkin liikaa. Oonks läski? Hmm? Ehkä. Jos kessi peittää virvelin, haitsu raikaa liiallisella paineella. |
milcoin 07.08.2005 02:20:55 | |
---|
En mikitä haitsua, kuuluu muutenkin liikaa. Oonks läski? En mäkään ennen. Nyt oon oppinu rakentamaan setin lähimikeistä. Ambienssimikit ja overit liimaa vaan kaiken yhteen. Haitsumikki on siten aika kriittinen usein. Mutta ymmärrän hyvin sua. Kaikki riippuu niin paljon musasta ja soittajasta. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Niskamies 07.08.2005 10:22:20 | |
---|
En mäkään ennen. Nyt oon oppinu rakentamaan setin lähimikeistä. Ambienssimikit ja overit liimaa vaan kaiken yhteen. Haitsumikki on siten aika kriittinen usein. Mutta ymmärrän hyvin sua. Kaikki riippuu niin paljon musasta ja soittajasta. Mäkin käytin aikasemmin lähimikitystä. Nyt viimeaikoina mä olen äänittänyt yhellä overilla ja yhellä konkalla joka on metrin verran basarista. Tai sitten pelkällä bonham-mikityksellä. Ja saundithan ovat kertakaikkiaan loistavat. Virallisesti semi-pro! |
kivi 07.08.2005 12:40:26 (muokattu 07.08.2005 12:40:57) | |
---|
En mikitä haitsua, kuuluu muutenkin liikaa. Oonks läski? Monet ei. Mä mikitän kyllä, mulla on oma neuvostoliittolainen puikkokonkka ihan spesiaalisti sitä varten, siinä kun on sellainen soundi ettei sille tarvi tehdä mitään. Muuten ja muiden mikeillä pelatessa esim C1000, SM81 tai vaikka se SM57 toimii. Mikitys just kellon ja suoran pellin rajan ulkopuolelta, kohtisuorasti ylhäältäpäin ja haitsun uloimmalta laidalta. |
samic 07.08.2005 23:46:14 | |
---|
Ite alotan rumpujen mixaamisen ambientti raidoista että ne on hjyvät ja sit rupeen availee muita raitoja. haikasta tulee nyvittyä alapää pois melkein aina koska tilamikeistä se tulee kumminkin se pääsointi ja sit nostan leikattua haikkaraitaa päälle,se tuo tarvittaessa lähemmäks haikkaa ilman muita kolinoita yksistään haikka kuulostaa kyllä sitte ohkaselle mutta kokonaisuutena toimii... Harvemmin tulee laitettua mitään kompuraa erikseen haikalle ku kumminkin yleensä ajan rummut omaan ryhmään missä on parikin kompuraa. ei ole |