Aihe: Musiikin opiskelu ja lukio 1 2 | |
---|---|
![]() 20.05.2003 22:40:24 | |
Miten mulla takkuaa näin pahasti tämä lukiossa opiskelu? Eka vuosi on nyt käytännössä takana, pari koetta enää, mut jotenkin syö hirveästi voimia tällainen opiskelu. Kun samalla yrittää vääntää tätä Mus.alan petua niin ei meinaa jaksaa. Ja sitten kun tuo kirjojen pänttääminen ei oikein suju. Viimeistään koeviikolla tulee tuo vastaan. Matemaattiset aineet on aivan kauheita, ei meinaa tajuta ensin millään. Kielet on ihan ok, mutta ruotsi ja saksa vetää pahasti sekaisin. Psyka ja filosofia on ehkä parhaita, mutta niissä on aika kivasti myös lukemista, vaikka asiat onkin ehkä helpompia tajuta kuin matikassa. Ja äikkä nyt menee ihan hyvin myös, kun täälläkin kirjoittelee niin paljon niin harjoitusta tulee. Auttakaapas nyt ihmiset vähän ja kertokaa miten tästä urakasta selviää? Ei viitsi keskenkään lopettaa, kirjoittaminen olisi kuitenkin tavoitteena. Ehkä pitää jättää muutama aine kirjoittamatta (esim. A-saksa), mutta en halua täysin luovuttaa. Apua! :) | |
![]() 20.05.2003 22:45:18 | |
Miten mulla takkuaa näin pahasti tämä lukiossa opiskelu? Eka vuosi on nyt käytännössä takana, pari koetta enää, mut jotenkin syö hirveästi voimia tällainen opiskelu. Kun samalla yrittää vääntää tätä Mus.alan petua niin ei meinaa jaksaa. Ja sitten kun tuo kirjojen pänttääminen ei oikein suju. Viimeistään koeviikolla tulee tuo vastaan. Sama juttu. Kun yrittää samanaikaisesti treenata jääkiekkoa ja viettää aikaa ystävien/tytön kanssa niin ei aika riitä mitenkään. Väsymys on aika kamalaa koko ajan. Matemaattiset aineet on aivan kauheita, ei meinaa tajuta ensin millään. Kielet on ihan ok, mutta ruotsi ja saksa vetää pahasti sekaisin. Psyka ja filosofia on ehkä parhaita, mutta niissä on aika kivasti myös lukemista, vaikka asiat onkin ehkä helpompia tajuta kuin matikassa. Ja äikkä nyt menee ihan hyvin myös, kun täälläkin kirjoittelee niin paljon niin harjoitusta tulee. Sama juttu, matikka takkuaa niin maan perkeleesti ja minäkin tyhmä vielä luen pitkää. Reaaliaineet menevät hyvin; kaikki kiitettäviä lukuunottamatta biologian kasia ja fysiikan 6.5 - keskiarvoa. Auttakaapas nyt ihmiset vähän ja kertokaa miten tästä urakasta selviää? Ei viitsi keskenkään lopettaa, kirjoittaminen olisi kuitenkin tavoitteena. Ehkä pitää jättää muutama aine kirjoittamatta (esim. A-saksa), mutta en halua täysin luovuttaa. Apua! :) Nyt puret hammasta, pinnistät viimeisen koeviikon loppuun ja ryntäät kesälaitumille. Ensi vuonna jaksaa taas sitten paremmin, kyllä se siitä! Mitäpä teen vanhuksella, joka puhelimeenkin sanoo vain että 'möö möö'? | |
![]() 20.05.2003 22:56:47 | |
Miten mulla takkuaa näin pahasti tämä lukiossa opiskelu? Eka vuosi on nyt käytännössä takana, pari koetta enää, mut jotenkin syö hirveästi voimia tällainen opiskelu. Kun samalla yrittää vääntää tätä Mus.alan petua niin ei meinaa jaksaa. Ja sitten kun tuo kirjojen pänttääminen ei oikein suju. Viimeistään koeviikolla tulee tuo vastaan. Sulla on huono lukutekniikka ilmeisesti. Koealue pitää lukea kerran huolella läpi vaikka kahdessa tai kolmessa erässä ja lopuksi vielä kerrata ja vaikka esittää itsellensä kysymyksiä tai tehdä pienimuotoiset muistiinpanot luetusta asiasta. Jos lukee monta kertaa vain asiat läpi, eikä edes ajattele mitä lukee, niin eipä paljon paskaakaan opi. Itse käytän viimeeksi mainittua tekniikkaa, tosin luen yleensä vain kerran. Matemaattiset aineet on aivan kauheita, ei meinaa tajuta ensin millään. Kielet on ihan ok, mutta ruotsi ja saksa vetää pahasti sekaisin. Psyka ja filosofia on ehkä parhaita, mutta niissä on aika kivasti myös lukemista, vaikka asiat onkin ehkä helpompia tajuta kuin matikassa. Ja äikkä nyt menee ihan hyvin myös, kun täälläkin kirjoittelee niin paljon niin harjoitusta tulee. Mulla on vähän päinvastoin. Pitkän matikan arvosanarivi viime jaksoarvostelussa: 10, 9, 10, 10 ja fysiikan vastaava: 10, 10. Kielet kyllä sujuu kanssa ihan hyvin, mutta ruotsin sanoja pitäisi varmaan ruveta lukemaan, kun en oikein osaa. Kielioppi kyllä menee ihan lukemattakin. Psykologia on vittumaisin aine mitä olen ikinä opiskellut (tai ehkä uskonto on vielä vittumaisempi). En lue enää ikinä. Biologiat sun muut maantiedot on mennyt ihan mukavasti. Sano EI lehtimyyjille. | |
![]() 20.05.2003 23:04:14 | |
Pitää vähän hajauttaa ja valikoida mitä aikoo suorittaa ja kirjoittaa. Jos eivät resurssit ja voimat riitä niin parempi vaihtoehto on karsia kuin kärsiä. Matemaattisissa aineissa kannattaa pysyä kurssilla aktiivisesti mukana alusta lähtien ja tehdä tehtäviä ahkerasti. Laskemaan kun oppii vain laskemalla. Tietty rutiini pitää saada päälle ja pitää sitä yllä, laskutaito rappeutuu herkästi jos ei laske yhtään tehtävää pitkään aikaan. Kieliä sinulla on ilmeisesti aika monta. Ruotsilla ja saksalla on keskenään aika paljon yhteistä, ne voivat tukea jnkin verran toinen toisiaan. Jos englanti sujuu riittävän hyvin, voit ehkä kysyä oikeutta tenttiä ainakin osa kursseista -- minä itse tentin ensin pari ja suoritin loput tasokokeella, niin ei tarvinnut istua suotta tunneilla. Itsekin luin A-saksaa, mutta lukiossa kiinnostus ja voimat loppuivat kolmen muun vieraan kielen rinnalla, ja lopulta kirjoitin saksani lyhyenä. Ei taida olla niin oleellista kumman kirjoittaa, suurempi meriitti on se että yleensäkin kirjoittaa ja hankkii laajan kielitaidon. Psykologiaa ja filosofiaakin sinulla. Ne vievät varmasti melkoisen määrän aikaa -- itse en käynyt kuin filosofian pakollisen, kun ei aikaa ja voimia olisi enää riittänyt. En minä tässä osaa opinto-ohjaajaksi ruveta, pystyn vain sanomaan muutaman asian omasta kokemuksestani -- tosin sinun opintosuuntasi on aika eriävä minuun nähden. Luulen kuitenkin, että joudut tekemään jonkinlaisia valintoja ja kompromisseja noiden lukuisien aineidesi kesken. Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com. | |
![]() 20.05.2003 23:15:58 | |
Miten mulla takkuaa näin pahasti tämä lukiossa opiskelu? Eka vuosi on nyt käytännössä takana, pari koetta enää, mut jotenkin syö hirveästi voimia tällainen opiskelu. Kun samalla yrittää vääntää tätä Mus.alan petua niin ei meinaa jaksaa. Ja sitten kun tuo kirjojen pänttääminen ei oikein suju. Viimeistään koeviikolla tulee tuo vastaan. Oon samassa vaiheessa opintoja menossa, ja mullakin on ongelmana tuo lukemisen jättäminen viime tippaan. Siltikin oon kyllä pärjänny ihan kelvosti, keskiarvo on siinä kasin tietämissä. Jos jaksais panostaa yhtään, niin nousis varmaan aika paljon. Matemaattiset aineet on aivan kauheita, ei meinaa tajuta ensin millään. Kielet on ihan ok, mutta ruotsi ja saksa vetää pahasti sekaisin. Psyka ja filosofia on ehkä parhaita, mutta niissä on aika kivasti myös lukemista, vaikka asiat onkin ehkä helpompia tajuta kuin matikassa. Ja äikkä nyt menee ihan hyvin myös, kun täälläkin kirjoittelee niin paljon niin harjoitusta tulee. Pitkä matikka, kemia ja fysiikka löytyy multakin. Siinä 7-8 tuntumassa nekin on menny. Kielet sujuu paremmin, niihin en lue käytännössä ollenkaan ja kasia ja ysiä tulee. Ja äikästä myös ysiä. Reaalit on siinä kasin paikkeilla. Auttakaapas nyt ihmiset vähän ja kertokaa miten tästä urakasta selviää? Ei viitsi keskenkään lopettaa, kirjoittaminen olisi kuitenkin tavoitteena. Ehkä pitää jättää muutama aine kirjoittamatta (esim. A-saksa), mutta en halua täysin luovuttaa. Apua! :) Mä en aio selvitä mitenkään, tällä hetkellä on kiinnostus vähän alhaalla. Luotan siihen, että tulee taas seiskaa tai kasia. Yleensä löytyy seasta kutosia ja ysejä. Musiikista on toistaseks ainoa 10, sitäkin vaan yks kurssi käytynä, kun en tuosta koulumusiikista niin pidä. Onhan meiän koulussa tosin musiikkilinja (en viittiny mennä sinne), eli valinnanvaraa kursseissa kyllä löytyy. Mitä tuohon saksaan tulee, niin mä en ainakaan sitä jätä pois, kun on suunnitelmissa mennä sinne asumaan koulujen loputtua pariks vuodeks. Teen siellä töitä, ostan hienon BMW:n ja ajelen sillä kotiin =) Muutenkin on suhteita saksaan, niin se kieli on mulle ihan tarpeellinen. Tuo Nimismiehen neuvo oli varsin hyvä, rentoudut vaan kesäloman yli ja otat uuden asenteen ens vuonna opiskeluun. Niin olis munkin tarkotus tehä, kun en kesätyöpaikkaa löytäny. Jos paska ei haise niin se on pilaantunutta. | |
![]() 21.05.2003 15:02:33 | |
Joo, kiitoksia neuvoista. Huomenna ruotsin koe ja minä vaan.. no.. näettehän te itsekin. ;) Pitää ruveta enemmän panostamaan kurssien aikana niin ei jää niin paljon koeviikolle. Mulla on kyllä aina ollut paha tapa jättää asioita viime tippaan, mitenkähän siitä pääsisi eroon? | |
![]() 21.05.2003 15:17:36 | |
Pitkä matematiikka on muuten varsin jännä aine. Sain ensimmäisen kurssin kokeesta kutosen... Tämä on siis se kurssi jossa lähinnä kerrataan yläasteen asioita ja vähän uuttakin tulee. Eilen kuitenkin varmistui kirjoituksista pitkän matikan arvosanaksi Eximia... Eli älä heti luovuta. Ainakin mulla asiat aukes paremmin vasta kun takana oli jumalaton määrä kursseja. Tämä varmaan siksi, että jos vaan yrität niitä läksyjä aina tehdä, niin kyllä se matemaattinen ajattelu ja laskurutiini siitä kehittyy varsin paljon. Tosin ylivoimaisesti eniten töitä tuo matematiikka ainakin minulle teetti. Välillä meinasi hermoromahdus olla varsin lähellä, mutta nyt kyllä olen varsin ylpeä jo pelkästään siitä, että en luovuttanut heti ensimmäisten vaikeuksin kohdalla. Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. | |
![]() 21.05.2003 16:15:00 (muokattu 21.05.2003 16:57:19) | |
Miten mulla takkuaa näin pahasti tämä lukiossa opiskelu? Eka vuosi on nyt käytännössä takana, pari koetta enää, mut jotenkin syö hirveästi voimia tällainen opiskelu. Kun samalla yrittää vääntää tätä Mus.alan petua niin ei meinaa jaksaa. Ja sitten kun tuo kirjojen pänttääminen ei oikein suju. Viimeistään koeviikolla tulee tuo vastaan. Matemaattiset aineet on aivan kauheita, ei meinaa tajuta ensin millään. Kielet on ihan ok, mutta ruotsi ja saksa vetää pahasti sekaisin. Psyka ja filosofia on ehkä parhaita, mutta niissä on aika kivasti myös lukemista, vaikka asiat onkin ehkä helpompia tajuta kuin matikassa. Ja äikkä nyt menee ihan hyvin myös, kun täälläkin kirjoittelee niin paljon niin harjoitusta tulee. Auttakaapas nyt ihmiset vähän ja kertokaa miten tästä urakasta selviää? Ei viitsi keskenkään lopettaa, kirjoittaminen olisi kuitenkin tavoitteena. Ehkä pitää jättää muutama aine kirjoittamatta (esim. A-saksa), mutta en halua täysin luovuttaa. Apua! :) Tee niinkuin minä ajattelin tehdä. Lopeta opiskelu ja mene duuniin. Opiskelu ei ole mua varten. Ehkä se ei ole sinuakaan varten? Oletko opiskelijatyyppiä? Minä en ole. Mä olen hevimuusikko-tyyppiä. Mutta en taida viittii ruveta ammattimuusikoks. Tai rupea muurariksi tai kokiksi? Sama juttu. Kun yrittää samanaikaisesti treenata jääkiekkoa ja viettää aikaa ystävien/tytön kanssa niin ei aika riitä mitenkään. Väsymys on aika kamalaa koko ajan. Mulla ei oo kavereita eikä muijaa. En myöskään tee/lue läksyjä. Surffailen m.netissä, soittelen skebaa, meditoin ja kattelen telkkaria. Silti olen stressaantunut ja väsynyt koko ajan. | |
![]() 21.05.2003 16:16:03 | |
Tee niinkuin minä. Lopeta opiskelu ja mene duuniin. Opiskelu ei ole mua varten. Ehkä se ei ole sinuakaan varten? Oletko opiskelijatyyppiä? Minä en ole. Mä olen hevimuusikko-tyyppiä. Mutta en taida viittii ruveta ammattimuusikoks. Missäs sitä ollaan duunissa? Raksalla, rekkakuskina vai mäkkärissä? :) | |
![]() 21.05.2003 16:20:23 (muokattu 21.05.2003 16:22:51) | |
Missäs sitä ollaan duunissa? Raksalla, rekkakuskina vai mäkkärissä? :) En vielä missään. Olen tällä hetkellä himassa;) Aattelin lopettaa lukion ja mennä johonkin em. kaltaiseen duuniin. Mun ongelma on opiskelussa seuraavanlainen: joissakin aineissa pärjään ihan hyvin, mutta toiset ovat niin vaikeita/vastenmielisiä etten halua edes yrittää niitä. Tämä taas heijastuu ''mukaviinkin'' aineisiin: ei ole motivaatiota opiskella edes helpompia aineita, koska en kuitenkaan voi valmistua ylioppilaaksi, koska en aio suorittaa tiettyjä pakollisia kursseja. | |
![]() 21.05.2003 16:34:33 | |
Toi saksan ja ruotsin ongelmillisuus on muuten ihan helvetillinen juttu... Mä päätin jättää lukion valinnoista saksan kokonaan pois, kun yläasteellakin kirjottelin saksan kokeeseen tyyliin ärtsuppe(ruotsia;hernekeitto) vaikka piti kirjottaa erbsensuppe(saksaa;hernekeitto)...Noi kaks kieltä menee mulla kaalissa niin sekasin että parempi jättää toinen pois (ruotsi hieman vaikeahko tiputtaa, joten saksa pois), ja sit päätin että otan tilalle ranskan. Mitä mieltä ootte, sekottaako se ranska pahasti englantia tai muuta kieltä? Vielä kerkeis vaihtaa... Ja matikan kansa aattelin tehä niin että alotan pitkällä, katson kuin alkaa luistamaan ja jos tulee onkelmia, ni vaihdan suosiolla lyhkäseen.... suokaa anteeksi jos noissa esimerkkitapauksisa on jotain virheitä... en oo hyvä kummassakaan kielessä... per aspera ad astra | |
![]() 22.05.2003 18:43:44 (muokattu 22.05.2003 18:44:33) | |
Musiikin opiskelu ja lukio ehkä paskin yhdistelmä mitä on olemassa. mun tapauksessa kumpikin meni ihan vituilleen heti kun ne yhdistin. EDIT: sori, se olikin alkoholi jonka takia meni vituilleen. ei dissata opiskelua ja musiikkia. | |
![]() 22.05.2003 18:57:23 | |
Mulla matikka menee loistavasti, mutta kielet takkuaa pahasti, varsinkin ruotsi. Pitäs ruveta kielissä vaan sanoja ahkerasti lukemaan. 'I am too lazy to live and too afraid to die' | |
![]() 22.05.2003 19:10:02 | |
Mä oon kans tosi paska lukemaan kokeisiin ja tekemään läksyjä. Tiedossa on, että matikan läksyt pitäisi ehdottomasti vääntää joka kerta, mutta olisinkohan tässäkään jaksossa tehnyt kertaakaan. Noh, kokeesta tulee, aamun olotilasta riippuen, kutonen tahi kasi. Olenkin tässä miettinyt että onko mitään järkeä käydä pitkä matikka jos sitä ei kirjoita? Vai pitäisiköhän se sittenkin kirjoittaa? Sanokaapa viisaammat, jos haen jatko-opiskelupaikkaa tai ehkäpä jopa työpaikkaa joskus tulevaisuudessa, katotaanko siellä onko käyny pitkän matikan vai onko kirjottanu pitkän matikan? On vähän tarkoitukseton olo täällä lukiossa tätä nykyä. Tullessani tänne olin varma tulevaisuudestani ja että mitä pitää opiskella, mutta sepä ei sitten ollutkaan niin mielekästä. Ajattelin jotenki selvitä tämän lukion loppuun. Ka on 7,8. Suurinpiirtein. Enkusta tavotteena ihan L, muista sitten vähän huonompia. Prkl, nytkin pitäisi lukea maantietoa. Menen lukemaan nyt, perkele! Tosimiehet pysyisivät hiljaa. | |
![]() 22.05.2003 20:30:49 | |
Totta puhutte!! Ei oikeen millään meinaa jaksaa lukea ja opiskella musiikkia samaan aikaan!! Teillä kuitenkin suurimmalla osalla on oikein hyvät keskiarvot.. toisin kuin itselläni!! Keskiarvoni on siinä 6.5-7!! Jos jaksaisi panostaa, niin varmasti nousisi, mutta kun on aina olevinaan jotain muuta!! Tänään tein matikan kokeen ja huomena pitäis vääntää hissa! Ei oikeen oo enää motivaatiota opiskeluun! Ja sekin vielä, että on kaksi koetta tällä koeviikolla ja tottakai ne sattuvat olemaan peräkkäisinä päivinä! =( | |
![]() 22.05.2003 21:06:09 | |
Joo, kiitoksia neuvoista. Huomenna ruotsin koe ja minä vaan.. no.. näettehän te itsekin. ;) Pitää ruveta enemmän panostamaan kurssien aikana niin ei jää niin paljon koeviikolle. Mulla on kyllä aina ollut paha tapa jättää asioita viime tippaan, mitenkähän siitä pääsisi eroon? Tuota on turha kysyä minulta. Hmm... huomenna saksankoe klo 8:30. Pitäisköhän sitä jo pikkuhiljaa alkaa lukemaan... Ääh, tässä on vielä n. 11 ½ tuntia aikaa... Jos paska ei haise niin se on pilaantunutta. | |
![]() 22.05.2003 21:13:18 | |
Yks hyvä keino vois olla siirtää kitara muualle saman pöydä vierestä missä luet kokeisiin... mul tuppaa se aina hyppäämään syliin ku vähä aikaa lukee ja tulee kivoja ideoita mitä vois soittaa =D No joo, enpä tiiä, en oo mitään koe aluetta lukenu ku kerran ja tehny sit vähän muistiinpanoja, on tehokasta mutta loppupeleis liian työlästä joillain kursseilla, jos tota tekis kurssin aikana ni saattas pärjätä paljo paremmin mut sitä aina keksii kurssin aikana parempaa tekemistä ku että kirjottas omat muistiin panot viimeks luetusta kappaleesta tai jotain tommosta... "Face Your Fears, Live Your Dreams" | |
![]() 22.05.2003 21:48:49 | |
Mullakin oli ala-asteella saksasta kymppi,mutta piti lopettaa se heti seiskalla kesken kun ruotsin opiskelusta ei meinannu tulla mitään.Oli pakko alkaa panostamaan ruotsiin vaikka se on maailman turhin ja vittumaisin kieli.Ranskan opiskelu on ihan jees ja sitä ei ainakaan sekoita mihinkään. Musiikki on elämä. | |
![]() 23.05.2003 09:36:17 | |
Onko täällä muuten ketään, joka olis venyttäny lukion neljään vuoteen? Millaisia kokemuksia? Lähinnä haluaisin tietää että kannattiko venyttää, vai tuntuuko turhauttavalta käydä "ylimääräinen vuosi" koulua? | |
![]() 23.05.2003 10:44:09 (muokattu 23.05.2003 10:45:57) | |
Hassua kuulla kuinka porukalla on vaikeaa lukiossa. Itse muistan ettei juurikaan tullut mitään tehtyä, luettua tai harjoiteltua ja silti homma sujui ihan mukavasti. Arvosanatkin olivat päälle keskitason. Toisaalta muualla voi olla kovempi vaatimustaso kuin pikkulukiossa metsän keskellä. Lukiossa ei kyllä kannata vielä mitään stressata, oikeastaan ainoa millä lukiossa on todella väliä ovat yo-kirjoitukset, tai oikeastaan niiden tulokset. Ne ratkaisevat lopulta kaiken jatko-opiskeluun liittyvän, kurssien arvosanoista ei ole kukaan oikeasti lukion ulkopuolella kiinnostunut. Kirjoituksiin jaksoin sitten itsekin jopa lukea pari päivää... "my mommy is better than your mom and your dad too" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)