Aihe: Protoolsin "grid". Missä muissa softissa vastaava toiminto?
1
trih
05.08.2005 05:42:46
Näppärä toiminto. Voi muuttaa sovituksia ja testailla juttuja helposti. Löytyykö PC:lle mistään muista äänityssoftista tämä sama kätevyys?
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Locrian
05.08.2005 09:49:24
Cubase SX3:n play order-track on myös kätevä sovitustestaus työkalu.
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
cubasisti
05.08.2005 10:31:01
Tarkoitatko siis sitä, että kun palikoita liikuttelee aikajanalla, niin ohjelma "snäppää" ne lähimpään ruudukon viivaan, eli tahdin/iskun rajalle?

Jos tätä tarkoitat, niin sanopa yksikin tänä päivänä kaupasta saatava musiikin äänitykseen tarkoitettu ohjelma, jossa ominaisuutta EI ole.
trih
05.08.2005 18:30:40 (muokattu 05.08.2005 18:30:58)
Tarkoitatko siis sitä, että kun palikoita liikuttelee aikajanalla, niin ohjelma "snäppää" ne lähimpään ruudukon viivaan, eli tahdin/iskun rajalle?

Kyllä. Snap to grid tjs.

Jos tätä tarkoitat, niin sanopa yksikin tänä päivänä kaupasta saatava musiikin äänitykseen tarkoitettu ohjelma, jossa ominaisuutta EI ole.

Toimiiko samalla periaatteella kuin toolssissa eli voi määritellä nuottien kestoilla "gridin"? Millähän nimellä muut lafkat tuota toimintoa kutsuvat?

Hieman olen harkinnut toolssia m-powered versiona mutta jos löytyy muistakin ("harrastehintaisista") niin... Olisikos tuo cubase sitten markkinoiden paras tuossa ~400€ hintaluokassa?
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
cubasisti
06.08.2005 00:32:17
Toimiiko samalla periaatteella kuin toolssissa eli voi määritellä nuottien kestoilla "gridin"? Millähän nimellä muut lafkat tuota toimintoa kutsuvat?

Cubasessa sitä kutsutaan nimellä "grid". ;) Cubase SX/SL 3:sta löytyy itse asiassa kahdeksan eri "snap modea", joista grid on yksi. Muita snap modeja ovat "grid relative", "events", "shuffle", "magnetic cursor", "grid + cursor", "events + cursor" ja "events + grid + cursor". Gridin kooksi saa valita tahdin, iskun tai kvantisointigridin, joka voi olla väliltä 1/1 - 1/64, sekä samat trioleina ja pisteellisinä, ja päälle vielä käyttäjän custom-asetus.

Jos kiinnostaa tutustua Cubasen mahdollisuuksiin, niin manuaalin voi käydä imuroimassa täältä:
ftp://ftp.steinberg.net/Download/Cubase_SX_3/Docs_English/
Varsinainen manuska on Operation_Manual.pdf, mutta Getting_Started.pdf:lläkin pääsee alkuun.

Hieman olen harkinnut toolssia m-powered versiona mutta jos löytyy muistakin ("harrastehintaisista") niin... Olisikos tuo cubase sitten markkinoiden paras tuossa ~400€ hintaluokassa?

No mun mielestäni tietysti on, kun käytän sitä... ;) Heh. Tosin ihan 400 egellä ei muistaakseni saa SX:ää, mutta kevyemmän SL-version kyllä. Versioiden erot näkyvät em. linkin takaa löytyvästä dokumentista All_Cubase_Feature_Comparison.pdf.

Toki jos ProTools on läpikotaisin tuttu ja turvallinen, niin mikäs siinä. Cubasessakin on kyllä ihan hyvät mahdollisuudet yhteistyöhön ProTools-maailman kanssa. SX:ssä on myös OMF-export ja -import, jolla pitäisi saada siirtymään suhteellisen näppärästi vähän muutakin kuin pelkkiä paljaita audioraitoja.
Notefix
06.08.2005 10:04:20

Pistin plussaa josko jollain joskus sama kysymys. Tuli selkeä vastaus. Ehkä hieman cubasepainotteinen mutta silti :). Toolssi erittäin tuttu (tdm/hd) mutta ymmärrettävistä syistä ei joka pojan kotipeli. Tykkään helppokäyttöisyydestä eli ehkä tuo m-powered voisi olla se valinta kuitenkin. Perkele mitä mä yli 20:llä raidalla demokäytössä teen :D. Biisi on hyvä biisi tai sitten ei.

Niin, jos midi ei ole hirveän tärkeä, niin Toolssi, vaikkapa se M-powered, voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Jos taas säveltää ja käyttää midipuolta enemmän, joku SX, Logic yms. on aika ehdoton.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
cubasisti
06.08.2005 10:23:12
Mikä siinä sitten on, että se on äänityskäyttöön niin hyvä? Siis verrattuna SX/Nuendoon? Unohdetaan tässä kohtaa sana "Cubase", jolla on monelle historiallista kaikua.

Mulla on ProToolsista kokemusta vain vierestä katsomisesta, eikä siinä mun mielestäni ollut yhtään mitään erikoista. Nykyinen Nuendo tuntuisi ihan huikeasti monipuolisemmalta. Se, mikä ProToolsissa on se "pro", on TDM-rauta, jossa DSP-tehoa voi käyttää huoletta tappiin saakka eikä se vaikuta ollenkaan itse "host"-masiinan ja ohjelman toimintaan. Sama homma tietysti toimii Nuendossa, jos siihen laittaa jotain UAD/Powercore/Creamware-kortteja. Jos ProToolsista ottaa TDM:n pois, niin... mikä on se pointti? (muu kuin tietysti se, että se on monille tuttu)
Notefix
06.08.2005 10:55:59

mikä on se pointti? (muu kuin tietysti se, että se on monille tuttu)

No, just toi viimeksimainittu...joskus on helpompi jatkaa jos on samassa formaatissa. Mä diggaan myös näistä playlisteistä, jotka on käteviä useiden ottojen kanssa pelaamisessa. Samoin monet routtausjutut ovat joustavampia PT:ssä.

MUTTA, olen samaa mieltä. PT häviää monessa jutussa Nuendolle ja se on selkesti mun mielestä vanhempaa tekniikkaa. Se vaan sattui olemaan ensimmäinen ja ehti saavuttaa markkina-aseman. Mutta kaikki voi ja tuleekin vielä muuttumaan. Ei ole montaa vuotta siitä kuin yhdistelmä SSL/Sony48 oli ehdoton pro-standardi...

Kyse on aika paljon imagosta, niinkuin monessa musaan liittyvässä asiassa.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)