Aihe: Otelaudan puhdistus
1
juhakki
05.08.2005 13:51:06
Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä vaahteraotelaudanpuhdistukseen. Erityisesti ihan nauhan saumoihin on tuntunut jäävän aikojen saatossa aikalailla paskaa. Olen plektran kärjellä sitä enimpiä rapsutellut pois, mutta haluttaisi saada se töhkä tarkemmin pois. Lisäisi todennäköisesti kielienkin ikää.
"keskellä oleva hanurimainen tilutus on mielenkiintoinen ja intensiteetti kasvaa hyvin"
ReBeat
05.08.2005 13:53:13

hammasharja
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Lego
05.08.2005 13:53:42 (muokattu 05.08.2005 13:53:55)
Hammasharja, josta on leikattu harjaksia lyhyemmäksi jäykkyyden saavuttamiseksi, toimii.

Sairaan hidas.
Pushing little children, With their fully automatics, They like to push the weak around.
Krypto Niitti
05.08.2005 17:31:01
Pitäisikö eri puiset otelaudat käsitellä eri tavoin?

Itse olen tavallisella mikrokuituliinalla hinkannut ruusupuisen otelaudan puhtaaksi. Kestää kyllä ja käsi puutuu mutta huomaa että paskat on tiessään. Kivempi soittaakkin.

Halvalla pääsee kun ostat vaikka sinin ison mikrokuituliinan ja siitä leikkaat aina sopivan palasen.

Ilmeisesti aika yleinen tapa on (ruusupuisen) otelaudan käsittely sitruunaöljy hässäkällä. Ite en oo uskaltanu. Pelottaa.
"Jatka kivittämistä ilmaisessa maailmassa"
Joees
05.08.2005 17:40:02
Pitäisikö eri puiset otelaudat käsitellä eri tavoin?

Itse olen tavallisella mikrokuituliinalla hinkannut ruusupuisen otelaudan puhtaaksi. Kestää kyllä ja käsi puutuu mutta huomaa että paskat on tiessään. Kivempi soittaakkin.

Halvalla pääsee kun ostat vaikka sinin ison mikrokuituliinan ja siitä leikkaat aina sopivan palasen.

Ilmeisesti aika yleinen tapa on (ruusupuisen) otelaudan käsittely sitruunaöljy hässäkällä. Ite en oo uskaltanu. Pelottaa.

Hammasharja on hyvä kuten on mainittu. Sillä saa hyvin suurimmat skeidat pois, etenkin nauhojen vierestä.

Sitruunaöljy on hyvä, ellei loistava tapa tummille puille(ei vaahtera siis). Laittaa johonkin rättiin sitruuna öljyä ja pyyhkii sillä otelaudan. Sitten antaa hetken imeytyä ja sen öljyn vaikuttaa. Sitten pyyhkii kuivalla liinalla, rätillä, paperilla ylimääräiset öljyt pois.

Kannattaa muistaa että ei laita sitä öljyä litratolkulla. Pieni määräkin riittää paljoon. Ja ei sitä otelautaa tarvi joka kerta öljytä kun vaihtaa kielet. Riittää kun pyyhkii suurimmat pölyt ja hiet pois jos tahtoo. Mun mielestä hyvä öljyämismäärä on muutaman kerran vuodessa. Katsoo itse miltä se puu näyttää ja näyttääkö se siltä että se tarvis ölyämistä. Vaikka se pinta saattais näyttääkin kuivalta niin kannattaa muistaa että sitä öljyä on kuitenkin imeytyneenä siihen puuhun.

Ei ole mikään vaikea homma öljyäminen. Se kannattaa tehdä itse, ei siinä kitaraa voi tuhota. Tai voi mutta saat olla aika kova jätkä sitten.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Ze Kink
05.08.2005 17:41:02

Toimii tosi hyvin. Itse ostin ihan kokeiluksi, ja nyt on tullu tavaksi laittaa kielten vaihdon yhteydessä.

Mutta sitruunaöljyä taasen ei saisi käyttää vaahteraotelautaan, joten...
Mutta eikö dunlopilta löydy joku otelaudan putsaukseen tarkoitettu tökötti?
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Wahi
05.08.2005 18:50:03
Kauankos operaatio kestää? Tänään olisi tarkotus räveltää (röytää) tuon kanssa.
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page
Miikathebest
05.08.2005 20:17:45 (muokattu 05.08.2005 20:21:32)

Itse mömmötän rypsiöljyä kaikkiin otelautoihin. Pinnoittamattomiin ja vahattuihin, vaahteraan ja ruusupuuhun.
Kielien kanssa ja ilman. Liukastaa mukavasti soittoa.
Ainoa miinus on haju. Mutta kun sitä nyt sattuu aina olemaan tuolla kaapissa. Viimeksi käytin kylmäpuristettua, joka on myös terveellisempää, kuin tavallinen.

Operaation kesto riippuu halutusta lopputuloksesta, smägän määrästä sekä käytetyistä menetelmistä.
Reilun tunnin kun varaa, niin ei tule kauhea kiire.

Itse olen vedellyt ensin hammasharjalla nauhojen vierestä pahimmat mällit, sitten öljyä kehiin ja lakananpalasella loput. Kielet kiinni, ja menoksi. Sitten vielä sillä samalla öljyisellä rätillä olen vetänyt kieltenkin kanssa, jotta saa sormet luistamaan mukavasti.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
saha
05.08.2005 20:22:12
Itse mömmötän rypsiöljyä kaikkiin otelautoihin. Pinnoittamattomiin ja vahattuihin, vaahteraan ja ruusupuuhun.
Kielien kanssa ja ilman. Liukastaa mukavasti soittoa.
Ainoa miinus on haju. Mutta kun sitä nyt sattuu aina olemaan tuolla kaapissa. Viimeksi käytin kylmäpuristettua, joka on myös terveellisempää, kuin tavallinen.

Minäkin olen käyttänyt rypsiöljyä. On mukavan laimea ja vaaraton aine puulle, mutta antaa kaulaan semmoisen "slickin" tatsin.
>-)))> #2
irc-kanava röydetty!
#kalapersoonat@IRCnet
Punttisika #5
WinterMad
05.08.2005 20:31:55
Mites tuota otelautaa voi öljytä, jos on floikkatalla?
Sitä vaan meinasin, että jos kaikki kielet ottaa irti nii tallahan menee ihan vitturalleen.
Pitääkö talla blokata? (Jos pitää, niin kertokaa miten)
We are the champions! - Me olemme herkkusieniä!
WinterMad
05.08.2005 20:44:23
no sitten kun otat kielet irti ja talla menee vituralleen, niin kieliä takaisin laittaessa laitat tallen takaisin hyvin.
Voit öljytä kieltenkin kanssa.
Itse otan jouset pois samalla kuin kielet. Näin talla käyttäytyy hieman fiksummin.

Mitä siinä tallassa pitää sitten säätää?
We are the champions! - Me olemme herkkusieniä!
Miikathebest
05.08.2005 21:11:22

Mitä siinä tallassa pitää sitten säätää?

Ei mitään jos laitat samanlaiset kielet, kuin vanhatkin.
Yleensä joutuu kuitenkin säätämään jousten jännitystä, jotta saisi tallan sopivasti suoraan asentoon.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)