Aihe: PA pelastaa??
1 2 3 4 5
KMT
05.08.2005 00:08:42

No eikö efektipurkkien pitäs toimia vähä niinqu etuvahvistien "korvaajana"?
Sentään sain kokea KMT:n ihailut ja mulle laulettiin Ressua. Tarviiko sitä ihminen muuta? -Jenka
Volle
05.08.2005 00:19:32

Aika nihkeetä on korvaavuus esim. kitaratavaroissa. Särkijä suoraan PA:han ilman mitään kaappimallinusta miellyttää aika harvojen korvaa. No, kukin tyylillään.
Nam.
KMT
05.08.2005 00:23:43

Aika nihkeetä on korvaavuus esim. kitaratavaroissa. Särkijä suoraan PA:han ilman mitään kaappimallinusta miellyttää aika harvojen korvaa. No, kukin tyylillään.

Niin mutta o kompuraa, kaikua tms.
Sentään sain kokea KMT:n ihailut ja mulle laulettiin Ressua. Tarviiko sitä ihminen muuta? -Jenka
jannu
05.08.2005 00:24:51
Niin mutta o kompuraa, kaikua tms.

Kompressori+kaiku ei ole yhtä kuin vahvistin.
"Täydellisessä maailmassa ihmiset eivät tarvitse virastoja kertomaan milloin heitä kusetetaan taloudellisesti."
- jannu 7.5.2005
fox
05.08.2005 00:33:37

Niitten vahvistus on kuule niin pieni, muutama mV, mutta jos oot tuolta kitarakamapalstalta lukenu, niin kyllähän niistä tulee vahvistusta, että etuvahvistimen saattaa kyykkäyttää. Ei ole sanottu, että niitä vois tai pitäis etuvahvistimen asemesta käyttää. Nyt siis sille kitaristille Etuvahvistin, mallintavat PODit varmaan halvimpia, tai Vampit.. Basistille kunnon styrkkari. Bassoa ei kannata niihin teidän laulukamoihin haaveilla, kartiot lepattaa ku Miinan hame syysmyrskyssä, ja laulu kuulostaa samanaikaisesti valaan ilmavaivoilta sitte. Sitten kun teillä on PA, jossa on alapäätä varten 2- taikka 3-tiejakarit ja niille asianmukaiset päätteet ja kaapit, niin sitten basso sen vahvistimen etuasteen jäljiltä suoraan pöytään, nih!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
kivi
05.08.2005 00:40:57
Sitten kun teillä on PA, jossa on alapäätä varten 2- taikka 3-tiejakarit ja niille asianmukaiset päätteet ja kaapit, niin sitten basso sen vahvistimen etuasteen jäljiltä suoraan pöytään, nih!

No, toistaiseksi noilla laulukamoilla voi vahvistaa laulun, ja ne teidän kantelet. Siinä ihan aikuisten oikeesti kaikki.

Mihinkään etuvahvistinsekoiluihin ei kannata lähteä, sähköisten soitinten soundi on noiden laulukamojen läpi huono tai huonompi ihan siitä riippumatta mitä edessä on, ja ainoa seuraus on, ettei tehoa riitä enää edes sille laululle.

Eli lisäksi joka ikiselle soittimelle oma instrumenttivahvistin - jota ei sitten mikitetä noihin laulukamoihin tai kytketä muutenkaan niihin, siinä se.

Eihän teillä muutenkaan ole paljoa roudattavaa. Yksiin nokkakärryihin menee kaikki. Ostakaa (tai löytäkää kaupan takapihalta) muoviset kuljetuslaatikot irtosälälle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
JCM
05.08.2005 01:51:25 (muokattu 05.08.2005 02:02:40)

No oletteko te edes sellainen bändi, jolta lähtee sellainen soundi mitä kuulija jaksaa kuunnella?

Ei ollu häävi kommentti tuo Arva, ei lain.

Sä et tykkää Bon Jovista, etkä sä tykkää Köyhän Miehen Teatterista.. mistä sä oikein tykkäät ja mikä kelpaa??

Huono kysymys "Ootteko te edes sellainen bändi, jolta lähtee sellainen soundi mitä kuulija jaksaa kuunnella?".

Mä sanon suoraan että kyseinen bändi, vaikka se hilpeyttä minussa herättääkin, tekee just omaperäistä matskua ja itse siitä tykkäävät. En piru vie kehtaa mollata tota jengiä tohon tyyliin.

Ja tää threadi, vaikka onkin aika hmmm... no joo, kaikki sen tietää, mutta silti mä ennemmin kannustan ja neuvon (vaikka mun neuvomisesta nyt tuskin on mitään hyötyä ku oon tämönen amatööri) kuin alan dissaamaan bändiä.

Ja nyt ku on selvenny vähän enemmän tuosta aloitusviestistä, niin sanon KMT sulle.. Ottakaa vaan vaffarit messiin keikoille ja mikittäkää ne, paremmalta se kuulostaa kuin pelkästään PA:n kautta vedetyt soittimet etuasteineen.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
hemmo
05.08.2005 08:37:18

Mie oo täysin samaa mieltä ko arva kommentissaan.

Ottakaa vaan vaffarit messiin keikoille ja mikittäkää ne, paremmalta se kuulostaa kuin pelkästään PA:n kautta vedetyt soittimet etuasteineen.

Kun ei niistä sangen vaatimattomista laulukamoista ole sitten edes laulun/akustisten soittimien vahvistamiseen, jos vielä komboja mikittää. Ei riitä hööki, eikä headroom. Munsta.

Ja jos oikein ymmärsin, niin heillä ei ole akustisia kitaroita lain. Vain sähkösellaisia.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
Hassel
05.08.2005 10:04:51 (muokattu 05.08.2005 10:08:40)
Jos nyt ymmärsin oikein niin se ei ole kovin kiva ainakaan itseni mielestä soitella suoraan PA:han jonkun muovipurkin läpi joka yrittää epätoivoisesti mallintaa jotain marshallin putkipeliä. Vahvistin muuttaa sointia aika paljon.
Ei muuta kun happy rock and roll
Teijo K.
05.08.2005 10:26:39

Sä et tykkää Bon Jovista, etkä sä tykkää Köyhän Miehen Teatterista.. mistä sä oikein tykkäät ja mikä kelpaa??

Huono kysymys "Ootteko te edes sellainen , jolta lähtee sellainen soundi mitä kuulija jaksaa kuunnella?".

Mä sanon suoraan että kyseinen bändi, vaikka se hilpeyttä minussa herättääkin, tekee just omaperäistä matskua ja itse siitä tykkäävät. En piru vie kehtaa mollata tota jengiä tohon tyyliin.

Ja tää threadi, vaikka onkin aika hmmm... no joo, kaikki sen tietää, mutta silti mä ennemmin kannustan ja neuvon (vaikka mun neuvomisesta nyt tuskin on mitään hyötyä ku oon tämönen amatööri) kuin alan dissaamaan bändiä.

Ja nyt ku on selvenny vähän enemmän tuosta aloitusviestistä, niin sanon KMT sulle.. Ottakaa vaan vaffarit messiin keikoille ja mikittäkää ne, paremmalta se kuulostaa kuin pelkästään PA:n kautta vedetyt soittimet etuasteineen.

Kannustaminen ja paapominen on kiva juttu niin kauan kuin ne kannustettavat ja paapottavat pysyvät siinä kaveripiirissä. Sitten kun sinne paikalle eksyykin se ulkopuolinen sanomaan asiat suoraan niinkuin ne on, niin mites sitten suu pannaan? Mikään ei ole julmempaa kuin tuudittaa tekijät väärään hyvänolontunteeseen siitä että kaikki on tosi kivasti, jos kaikki ei oikeasti olekaan tosi kivasti. Silloin taannutaan täysin turhaksi selkääntaputteluporukaksi jonka arvo on missä?

Noi täsmälleen samat neuvot mitä sinä äsken annoit, on annettu tässäkin triidissä moneen kertaan ja triidin aloittaja on ne ohittanut olankohautuksella joka kerta. Mitä luulet, uskoisiko ne sinua kun eivät uskoneet Kiveä?

Jos sinä oikeasti olet sitä mieltä, että noilla Soundtechin laatulaulukamoilla pystyy taikomaan sellaista soundia ilmoille ilman erillisiä instrumenttivahvistimia, että se olisi miellyttäävää kuultavaa, niin kyllä minä ihmettelen vallan kauhiasti.

Mutta mistä tuo Bon Jovi tänne pompsahti?
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
musamies
05.08.2005 10:39:28
Veikkaisin, että suurin osa tälläkin palstalla olevista on joutunut aloittamaan sellaisilla härveleillä, jota ei pitäisi tänä päivänä hyvänä.

Jos jonkun bändin mielestä heidän kamoista kuuluu kivasti, vaikka ei joidenkin toisten mielestö kuuluisikaan, niin haitanneeko tuo mittään.

Taidan lähteä ettimään roudauslavaan jarrullista kääntöpyörää...
kivi
05.08.2005 11:25:34

Miksi kanteleet jos ei kitaroita?

Erittäin hyvä kysymys.

Siksi, että kitara kuulostaakseen kitaralta tarvitsee alempia ääneksiä kuin kantele kuulostaakseen kantelelta, ja kuten varmaan tiedät, mitä matalampi ääni on toistettava, sitä enemmän energiaa siihen kuluu.

Laulun ja kantelen ohella esimerkiksi melodica, sopraanonokkahuilu, okariino ja kukkopilli sopivat noiden laulukamojen teholle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
KMT
05.08.2005 11:32:30

Ja jos oikein ymmärsin, niin heillä ei ole akustisia kitaroita lain. Vain sähkösellaisia.

On meillä joskus aksutisia, mutta ei olla niitä tungettu PA:ha ollenkaa
JCM
05.08.2005 12:09:02

Kannustaminen ja paapominen on kiva juttu niin kauan kuin ne kannustettavat ja paapottavat pysyvät siinä kaveripiirissä. Sitten kun sinne paikalle eksyykin se ulkopuolinen sanomaan asiat suoraan niinkuin ne on, niin mites sitten suu pannaan? Mikään ei ole julmempaa kuin tuudittaa tekijät väärään hyvänolontunteeseen siitä että kaikki on tosi kivasti, jos kaikki ei oikeasti olekaan tosi kivasti. Silloin taannutaan täysin turhaksi selkääntaputteluporukaksi jonka arvo on missä?

Emmä sitä meinaakaan, oli vaan ikävä vivahde tossa sun kommentissa KMT:n bändistä.

Noi täsmälleen samat neuvot mitä sinä äsken annoit, on annettu tässäkin triidissä moneen kertaan ja triidin aloittaja on ne ohittanut olankohautuksella joka kerta. Mitä luulet, uskoisiko ne sinua kun eivät uskoneet Kiveä?

Ei tässä siitä olekaan kyse, uskovatko minua tai Kiveä.. ja jos eivät usko niin tsemppiä vaan:)

Jos sinä oikeasti olet sitä mieltä, että noilla Soundtechin laatulaulukamoilla pystyy taikomaan sellaista soundia ilmoille ilman erillisiä instrumenttivahvistimia, että se olisi miellyttäävää kuultavaa, niin kyllä minä ihmettelen vallan kauhiasti.

En todella ole, en. Ei varmasti saa, alkuun ihmettelin mistä koko ketjussa on kyse kun en oikein uskonut silmiäni.

Mutta mistä tuo Bon Jovi tänne pompsahti?

:) Yleistä palstalta.

Ja KMT:n bändistä vielä.. siinä on näköjään semmoinen bändi joka oppii kantapään kautta ja moneen kertaan. Hatunnoston arvoinen suoritus että yleensä keikkailevat!

Ei muuta ku tsemiä;)
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Teijo K.
05.08.2005 12:44:54

Emmä sitä meinaakaan, oli vaan ikävä vivahde tossa sun kommentissa KMT:n bändistä.

Siinä oli varmaan ihmettelyä siitä, että KMT oli juuri käynyt bassopalstalla harmittelemassa että triidi oli mennyt "ihan pilalle" koska neuvot eivät olleet mieluisia.

Ei tässä siitä olekaan kyse, uskovatko minua tai Kiveä.. ja jos eivät usko niin tsemppiä vaan:)

Eivät usko, samalla KMT ilmoitti jo päättäneensä ostaa sen etusen siihen sbassoon että voi sitten soitella sitä bassoa noilla "PA kamoilla". Asia on jo päätetty ja sillä hyvä.

En todella ole, en. Ei varmasti saa, alkuun ihmettelin mistä koko ketjussa on kyse kun en oikein uskonut silmiäni.

:) Yleistä palstalta.

Ja KMT:n bändistä vielä.. siinä on näköjään semmoinen bändi joka oppii kantapään kautta ja moneen kertaan. Hatunnoston arvoinen suoritus että yleensä keikkailevat!

Ei muuta ku tsemiä;)

Ei muuta kun tsemiä vaan niin. Pitäisköhän ottaa hymiöt takaisin käyttöön kun menee vallan ohi nuo "huumoripläjäykset" ihmisiltä. Selvyyden vuoksi voin todeta, että Bon Jovin kappaleista noin kolmaosa on tuttuja siksi, että olen niitä soittanut.
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
JCM
05.08.2005 12:59:45

Siinä oli varmaan ihmettelyä siitä, että KMT oli juuri käynyt bassopalstalla harmittelemassa että triidi oli mennyt "ihan pilalle" koska neuvot eivät olleet mieluisia.

Aha. No kaikkea ei voi tietää..

Eivät usko, samalla KMT ilmoitti jo päättäneensä ostaa sen etusen siihen sbassoon että voi sitten soitella sitä bassoa noilla "PA kamoilla". Asia on jo päätetty ja sillä hyvä.

Jea, no kai se sit hyvin menee.. siihen asti ku KMT hokaa itte ettei se toimikaan niin hyvin, jos hokaa.

Ei muuta kun tsemiä vaan niin. Pitäisköhän ottaa hymiöt takaisin käyttöön kun menee vallan ohi nuo "huumoripläjäykset" ihmisiltä. Selvyyden vuoksi voin todeta, että Bon Jovin kappaleista noin kolmaosa on tuttuja siksi, että olen niitä soittanut.

Kyllä mä sen hokasin hjyymoriksi.. tai en ainakaan uskonut että ihan tosissasi olet. Se yleistä palstan threadi taas on niitä threadeja.. ..mitä ei tarvis ollakaan. Ja joo, mä ainaki käytän hymiöitä.
Leikari
05.08.2005 13:08:19
kerron meidän systeemin esimerkiksi avaajan kanssa jonkinlaisesta tarpeiden samankaltaisuudesta johtuen:

soittajia on 5-8 - tilanteesta riippuen. Keikkapaikat pieniä tai yleisöä vähän ;-) . Liikkuminen tapahtuu jeepillä, almeralla ja satunnaisesti kolmannella autolla. Mitään rokkivolumeja ei vedetä vaan esim. saksofoni soi enimmäkseen suoraan.

Matkassa on "pikku-PA" so. 8-kan. mikserivahvistin (stereo) kahdella kaapilla (merkkiä ja tehoja en muista). Mun syntikat menevät apumikseriin (josta itselleni kuulokemonitorointi + syntikoilla oma efektointinsa) ja siitä stereona "PA:n" kahteen kanavaan (miksaan soundivaihtojen edellyttämät volumetasot apumikserillä itse).

Pillit, purkit, pikkupuhaltimet, kolinat, "etnosoittimet", äänet yms. poimitaan mikeillä "PA:han" (joku kompressori/limitteri on matkassa pahimpia piikkejä leikkaamassa). Satunnaiset lisäsähkösoittimet, rumpupadit yms. vedetään "PA-mikseriin" monona - myös kitara (jota käytetään ko. kokoonpanossa varsin vähän) multiefektin/mallintajan kautta (ei olekaan tarkoitus saavuttaa autenttista marsusoundia)

Bassolle on oma maltillinen combo.

Erillistä monitorointia ei ole - sijoitutaan siten, että kuullaan akustiset äänet suoraan ja sähköiset sopivasti edessä olevista kaiuttimista (ei mitään hifiä, mutta on pärjätty) - jonkinlainen monitorointisysteemi olisi kyllä tarpeen vaan ei näillä tarpeilla ole ryhdytty lailttamaan.

Jonkinlainen soundtsekki tehdään lähinnä volumebalanssin hakemiseksi. Saadaan soimaan hyvinkin nätisti...
Soitetaan jamia!
kivi
05.08.2005 14:35:18

Kyllähän mä sen tiesin, ettei neuvot mee läpi.

Tuoreessa muistissa on vibrakampisekoilut, joissa yritin selittää, ettei tavallisen Telecasterin tallan taakse voi laittaa Bigsbyä sillai että se toimii, koska tallalevyn takaseinä nojaisi kieliin ja niin ollen estäisi niitä liukumasta ja siis pysymästä vireessä. Miten kävi, löytyy KMT:n kuvista.

Olikos se "Jaguarin talla stratokopioon" myös KMT:n thriidi? Siinäkään ei muistaakseni saatu edes betoniraudasta väännettyä, että stratossa talla ja kampi ovat yhtä, Jaguarissa taas on rissatalla, eli stratosta pitäisi täyttää koko routing ja kannen aukko, että siihen saa laitettua tavallisen pintatallan, ja sitten kaivaa bodyn perään uusi kuoppa - järjetöntä.

Mut ei, sinnikkyyspisteet vain Köyhän Miehen Teatterille. Hieno juttu perustaa "bändi", jossa on porukkaa noinkin laidasta laitaan ja alun kolmatta sukupolvea, tyyleistä puhumattakaan.
(Handsome Dick Manitoba)    
JCM
05.08.2005 15:22:22

Mut ei, sinnikkyyspisteet vain Köyhän Miehen Teatterille. Hieno juttu perustaa "bändi", jossa on porukkaa noinkin laidasta laitaan ja alun kolmatta sukupolvea, tyyleistä puhumattakaan.

Nimenomaan, rispektiä siitä.

Mutta tosiaan, KMT:n kannattais ehkä pikkuhiljaa alkaa laittamaan korvan taakse mitä täällä sille sanotaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)