Aihe: Tunnistusleikkiä kultakorville
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Niskamies
04.08.2005 22:57:54
No ketkä me? Keskusteluun osallistuneista? Kesäkuussa kävin studiossa. Siellä oli tuhansia euroja laitettu digihommaan. Melkein pärjäsi analogiselle äänenlaadussa. Koska kuitenkin hiirtellä klikkailu on päivän sana, niin sillä vedetään...

Kunhan puhuin yleisesti studioihmisistä. Aika monet ovat isoja rahoja investoineet studiokamaan.

Ja kuinka väität että analoginen on parempi kuin digitaalinen? Tai miten siis huomaat sen?

Äidin soololevy äänitettii analogisesti, ja masteroitiin analogisesti. Faijan levyjä on äänitetty sekä analogisesti sekä digitaalisesti, sekä masteroitu kummallakin tavalla. Haluatko kenties tunnistaa mikä on äänitetty ja masteroitu mitenkin, jos kerta analogiset ovat hitosti parempia?

Mä äänitän ja masteroin digitaalisesti, ihan vaan sen takia että se on helppoa. Mulla ei ole mitään syytä häslätä analogikamojen kanssa, koska saan hyvät lopputulokset digivehkeillä.
Virallisesti semi-pro!
hollmi-5
04.08.2005 23:05:41
Se oli vuonna 1986, kun teimme kavereiden kanssa levyn digitaalisesti nauhoitettuna. Ihan hyvää jälkeä äänenlaadullisesti. Ostin ensimmäisen CD-soittimeni vuonna -84. En ole ennakkoluuloinen. Olen vain hiukan erimieltä. Kokemuksen kautta pelkästään. Se on tuo analoginen tekniikka valitettavan kallista silloin, kun hyvää haetaan. Siis digitaalinen on parempi, kun hintatietoisesti ostellaan.
Mika Hollström
Niskamies
04.08.2005 23:08:42
Se oli vuonna 1986, kun teimme kavereiden kanssa levyn digitaalisesti nauhoitettuna. Ihan hyvää jälkeä äänenlaadullisesti. Ostin ensimmäisen CD-soittimeni vuonna -84. En ole ennakkoluuloinen. Olen vain hiukan erimieltä. Kokemuksen kautta pelkästään. Se on tuo analoginen tekniikka valitettavan kallista silloin, kun hyvää haetaan. Siis digitaalinen on parempi, kun hintatietoisesti ostellaan.

On digitaalitekniikka hiukan muuttunut tässä ajansaatossa. Mulla on tuttuja joilla on omat studiot. Olen vähän kysellyt alan ammattilaisilta, ja lähestulkoon aina äänitys tehdään digitaalisesti. Masterointi sitten saundimaailman ja resurssien perusteella.
Virallisesti semi-pro!
nakke
04.08.2005 23:20:59
Onkos Toivo Kuula sulle niskis, jotain sukua?
markkuliini
04.08.2005 23:26:20 (muokattu 04.08.2005 23:26:31)

Eikös tässä puhuttu tietokoneiden äänikorteista alunperin....?
www.vasamayhtye.com
nakke
04.08.2005 23:27:31
Joo, eksyin sun äidin kotisivuille. On sua hyvillä geeneillä paiskattu noin musiikki hommia ajatellen.
nakke
04.08.2005 23:30:37
Eikös tässä puhuttu tietokoneiden äänikorteista alunperin....?

Jep jep, sori offari.
markkuliini
04.08.2005 23:36:05

Eikun meinasin tuota analoginen vs. digitaalinen-keskustelua. Alunperin oli kysymys että vaikuttavatko kotitietokoneiden äänikortit soundiin, ja nyt puhutaankin studioiden käyttämistä äänenkäsittely tavoista. Kuitenkin on kai kyse aika eri kaliiberin touhuista...
www.vasamayhtye.com
Niskamies
04.08.2005 23:39:12
Eikun meinasin tuota analoginen vs. digitaalinen-keskustelua. Alunperin oli kysymys että vaikuttavatko kotitietokoneiden äänikortit soundiin, ja nyt puhutaankin studioiden käyttämistä äänenkäsittely tavoista. Kuitenkin on kai kyse aika eri kaliiberin touhuista...

Lievästi sanoen. Ja alunperin tässä topikissa piti tunnistaa kaksi settiä....
Virallisesti semi-pro!
hollmi-5
04.08.2005 23:49:11
Lievästi sanoen. Ja alunperin tässä topikissa piti tunnistaa kaksi settiä.... Joita olikin vain yksi.
__
Mika Hollström
Niskamies
04.08.2005 23:49:45
Joita olikin vain yksi.
__

Niin, maailma on kummallinen paikka.
Virallisesti semi-pro!
rbt
05.08.2005 00:50:19
No ketkä me? Keskusteluun osallistuneista? Kesäkuussa kävin studiossa. Siellä oli tuhansia euroja laitettu digihommaan. Melkein pärjäsi analogiselle äänenlaadussa. Koska kuitenkin hiirellä klikkailu on päivän sana, niin sillä vedetään...

Yks lisää, joten me sanaa voi käyttää.
hollmi-5
05.08.2005 01:01:17
Yks lisää, joten me sanaa voi käyttää. Tuhansien eurojen digivermeiden sijaan olisi kannattanut sijoittaa vaikkapa parempiin rumpuihin.
Mika Hollström
rbt
05.08.2005 06:45:16 (muokattu 05.08.2005 07:37:09)
Tuhansien eurojen digivermeiden sijaan olisi kannattanut sijoittaa vaikkapa parempiin rumpuihin.

Ja perustelut?

E: Voi unohtaa tämän. Oli pelkkää provoa :)
HeavyMachinery
05.08.2005 06:58:14

Ja kuinka väität että analoginen on parempi kuin digitaalinen? Tai miten siis huomaat sen?

Juuso sen hyvin sanoi taannoin riffilehdessä. Analogi vs. digitaali on kuin äitin neuloma villasukka vs. koneella neulottu villasukka, kumpi lämmittää talvella paremmin.

Kyllä se ero on kuin yö ja päivä. Analogi tekniikka aiheuttaa aina tietty "kompressiota" nauhoittaessa ja miellyttää täten korvaa paremmin digitaalisen olle "kovan" kuuloinen.
Minä tiedän - siis pelkään !
rbt
05.08.2005 07:38:34
By The Way...Pitkästä aikaa kunnon keskustelua...
Niskamies
05.08.2005 10:40:22
Tuhansien eurojen digivermeiden sijaan olisi kannattanut sijoittaa vaikkapa parempiin rumpuihin.

Paremmilla rummuilla ei saa äänitettyä levyjä, muuten ihan passeli neuvo.
Virallisesti semi-pro!
J.Hollström
05.08.2005 10:50:08

Mäkin tuun hämmentämään. Helppoa: Analoginen kuulostaa paremmalle.

Vaikka nyt puhutaankin äänityshommista, voidaan hommaa demota myös tallenteilla. Joskus harrastelin semmosta, että hommasin saman äänitteen vinyylinä ja cd:nä. Kaiffareiden ilmeet oli näkemisen arvoisia kun laitoin AB-testin omaisesti molemmat yhtäaikaa soimaan, ja vaihtelin vahvistimen kytkimestä äänilähdettä. Enkä omista edes hyviä stereolaitteita, vaan ihan budjettihintaiset vermeet.
Niskamies
05.08.2005 10:51:12
Mäkin tuun hämmentämään. Helppoa: Analoginen kuulostaa paremmalle.

Mä olen edelleenkin sitä mieltä että analoginen ei kuulosta digitaalista paremmalta, vain ja ainoastaan erilaiselta.
Virallisesti semi-pro!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)