Aihe: kapula ote?
1 2
Peace
01.08.2005 18:08:30 (muokattu 01.08.2005 18:09:03)
Mikä on ns. oikea kapula ote? haitsu käden (oikea käsi) peukalo on taivaaseen päin, ja tämä tuntuu hyvältä. Kun taas virveli käden (vasen käsi) peukalo osoittaa oikealle,ja tämän takia ranne niin sanotusti heiluu/lerpattaa kun lyö virveliin. Ja tämä häiritsee..Olen yrittänyt haitsu käden otetta ja tämä tuntuu paremmalta, mutta vaikeampi soittaa virveli kädellä. Pitäiskö siirtyä rumpupenkin kanssa hieman oikealle jolloin vasemmalla kädellä onnistuisi ks. lyönti. Vai mitä pitäisi tehdä?

Edit.
Omakuvassa näkee missä kohtaa penkki on.
Joona Rautiainen
ltg
01.08.2005 18:17:49 (muokattu 01.08.2005 18:18:14)
Minäkin soitan virvelikädellä kämmen alaspäin. Tuntuu paremmalta niin. En tiedä, onko tuo niinkään "virallinen" ote, mutta kuitenkin. Ja nopeat ridekompit soitan oikeallakin kädellä kämmen alaspäin, jotenkin sormet saan paremmin mukaan niin.
On pidettävä rummut puhtaana, ettei tule soitettua varsinaista pölyrytmiikkaa.THV-klubi #5
DimensionZ
01.08.2005 18:25:52

Ranteella soittaessa, eli käytänössä koko perussoitossa kämmenen pitäis osoittaa alaspäin, sekä oikeassa että vasemassa kädessä. Sormilla soittaessa sitten peukalot osoittavat ylöspäin, mutta silloin ranteet eivät liiku.

Ranteiden tai sormien käyttö riippuu tilanteesta. Ranteilla soitetaan suurin osa perustavarasta, haikkakompit, tomifillit sun muut. Sormilla sitten esim rideen vetäessä tuntuu luonnollisemmalta. Tosin itse ainakin soitan riden belliin ranteella, eli kämmen alaspäin.

Täytyy myös muistaa että ranteella soittaessa käytetään myös niitä sormia, varsinkin nopeissa rolleissa, doublestroke-rollissa, etc. Tällöin siis kämmen on alaspäin, koska ranteen liike toimii niin että siinä asennossa ranne liikkuu ylös ja alas. Jos soittaa peukalo ylhäällä ja koittaa liikuttaa rannetta ylös ja alas niin siinä saa ranteet kipeäksi todella nopeasti kun liikerata on pienempi kun mitä tarvitsisi.

Kannattaa mennä muutamalle rumputunnille jossa joku hyvä opettaja katsoo sun tekniikan läpi. Paljon helpompaa kun tällänen selittäminen.
''He jumped right out of a building!!''
jazzmies
01.08.2005 21:20:19
^^ DimensionZ puhuu asiaa ja hyvin muotoiltuna, joten pitäisi ymmärtää. Itse teen kaiken juuri samalla tavalla. Hjuva plus!
ltg
01.08.2005 21:28:31
Ranteella soittaessa, eli käytänössä koko perussoitossa kämmenen pitäis osoittaa alaspäin, sekä oikeassa että vasemassa kädessä. Sormilla soittaessa sitten peukalot osoittavat ylöspäin, mutta silloin ranteet eivät liiku.

Ranteiden tai sormien käyttö riippuu tilanteesta. Ranteilla soitetaan suurin osa perustavarasta, haikkakompit, tomifillit sun muut. Sormilla sitten esim rideen vetäessä tuntuu luonnollisemmalta. Tosin itse ainakin soitan riden belliin ranteella, eli kämmen alaspäin.

Täytyy myös muistaa että ranteella soittaessa käytetään myös niitä sormia, varsinkin nopeissa rolleissa, doublestroke-rollissa, etc. Tällöin siis kämmen on alaspäin, koska ranteen liike toimii niin että siinä asennossa ranne liikkuu ylös ja alas. Jos soittaa peukalo ylhäällä ja koittaa liikuttaa rannetta ylös ja alas niin siinä saa ranteet kipeäksi todella nopeasti kun liikerata on pienempi kun mitä tarvitsisi.

Kannattaa mennä muutamalle rumputunnille jossa joku hyvä opettaja katsoo sun tekniikan läpi. Paljon helpompaa kun tällänen selittäminen.

Hyvähyvä. Olenkin epäillyt otettani, lieneekö ollenkaan kunnossa, kun en ole siihen tunteja saanut. Luontevinhan se on kämmen alaspäin soittaa.
On pidettävä rummut puhtaana, ettei tule soitettua varsinaista pölyrytmiikkaa.THV-klubi #5
HCW
02.08.2005 00:54:34
Se miten kapulasta tulisi pitää kiinni on melkeinpä vaikeinta mikä liittyy rumpalointiin. Otteen oikeaksi saaminen vie aikaa ja väärällä tavalla (jännitykset etc) pidettynä saat paikat hajalle, mikäli siis treenaat paljon. Hyvä opastus tekniikkaan ja kapula otteeseen löytyy esim. Dave Wecklin natural evolution videolta.
IN THE SPIRIT OF RON JEREMY
Skymningen
02.08.2005 15:24:05
Kun minä alotin rumputuntini ihan nollapohjalta, pistettiin mut ensin soittaan pelkkää pikkurumpua, että saatiin käsien asennot yms. jutun jotenkin mallilleen. Siis molemmat käjet samassa asennossa, peilikuvina toisistaan, kepit suunnilleen suorassakulmassa, kämmenet alaspäin ja peukalot keskelle päin. Lyödessä sitten kun käsi on alhaalla, tulisi kämmenselän olla mahdollisimman vaakasuorassa, niin että tarvittaessa siinä pysyisi vaikka jokin pieni tavara päällä.
Tästä sitten setille siirtyessä oikea käsi vaan vaeltaa sinne haikan päälle ja vasen pysyy virvelillä samanlailla. Ihtelläni tosin tahtoo tuo vasuri aina kääntyä enemmän peukalo taivasta kohti ja sitä koitetaan kyllä kovasti kouluttaa... Käden hallinta nimittäin on silloin (imo) paljon vaikeempaa, jos ei oo kämmen alaspäin... Mutta ridellä sitten oikea käsi saakin olla ihan peukku yläpuolella, kelloon soittaessa taas käsi kääntyy melkeenpä automaatti taas enemmän kämmen alaspäin... Fillit sitten ja kaikki aksenttipellit yleensä kämmenet alaspäin.

Näin minulle on opetettu, ja erittäin hyvin tuntuu toimivan. Ja tuntuu myös hyvältä.
Timi
02.08.2005 18:36:35
Tuntuis hassulta,kon täss näppäimistön ääres mietin käsien asntoa.Ok, vasuri näyttäis olevan virveliä soitettaessa enenpi peeukalo oikealle yläviistoon ja oikea handu peukalo pystyssä.Filleihin peukalot suuntaavat ylös,jotta ranteella saa lennokkuutta,mutta komppipeltiin ei voi olla muuta mahdollisuutta kuin soittaa peukalo ylöspäin ja jopa joskus hiukan oikealle,jotta voi kayttää myös sormitekniikkaa apuna kaytettäessä esim kupua,kuvusta eteenpäin ja reunaa kompin monipuolistamiseksi.
Eihän se mitään,rumpaleilla on monta tyyliä ja monet saakutin taitavia,notta oikein kadehdin,mutta kämmen alaspäin soittaessa nayttäis et takois savea.
juoni
03.08.2005 21:29:51
Hyvä opastus tekniikkaan ja kapula otteeseen löytyy esim. Dave Wecklin natural evolution videolta.

Reilun vuoden verran tuskailin tuon ylilöysän keskisormipainotteisen otteeen kanssa, kunnes sain atakin puutteesta ja ennen kaikkea epätarkkuudesta tarpeekseni. Nykyisin pidän kapulaa etusormen -kämmenestä katsoen- ensimmäisen nivelen ja peukalon välissä. Kämmenet ovat siis alaspäin ja kapula käsivarren kanssa linjassa, jopa hieman ulospäin vinossa. Mitään suorakulmaa kapulat siis eivät muodosta, koska tällöin ranne tekisi enemmän kierteistä kuin ylös-alas liikettä. Sormet ovat mukana kokoajan. Ridella -ja joskus virvelillä vuoroiskurolleja soittaessa- käytän sormitekniikkaa eli peukalot ylhäällä.
Lahjattomat Treenaa
DimensionZ
04.08.2005 02:07:31

Reilun vuoden verran tuskailin tuon ylilöysän keskisormipainotteisen otteeen kanssa, kunnes sain atakin puutteesta ja ennen kaikkea epätarkkuudesta tarpeekseni. Nykyisin pidän kapulaa etusormen -kämmenestä katsoen- ensimmäisen nivelen ja peukalon välissä. Kämmenet ovat siis alaspäin ja kapula käsivarren kanssa linjassa, jopa hieman ulospäin vinossa. Mitään suorakulmaa kapulat siis eivät muodosta, koska tällöin ranne tekisi enemmän kierteistä kuin ylös-alas liikettä. Sormet ovat mukana kokoajan. Ridella -ja joskus virvelillä vuoroiskurolleja soittaessa- käytän sormitekniikkaa eli peukalot ylhäällä.

Atakin puutteesta?? Miten ihmeessä? Itse opin tuon Daven tekniikan muutamassa viikossa ja se tuntuu aivan älyttömän hyvältä. Epätarkkuutta tulee jos pitää liian löysästi kiinni. Ei niitä neuvoja ihan kirjaimellisesti tarvi toteuttaa. Ja tietenkin pieniä soittajakohtaisia säätöjä pitää tehdä, mutta kaikenkaikkiaan se on erittäin toimiva tekniikka sekä ergonomian että soiton helppouden kannalta.
juoni
04.08.2005 15:09:48
Atakin puutteesta?? Miten ihmeessä? Itse opin tuon Daven tekniikan muutamassa viikossa ja se tuntuu aivan älyttömän hyvältä. Epätarkkuutta tulee jos pitää liian löysästi kiinni. Ei niitä neuvoja ihan kirjaimellisesti tarvi toteuttaa. Ja tietenkin pieniä soittajakohtaisia säätöjä pitää tehdä, mutta kaikenkaikkiaan se on erittäin toimiva tekniikka sekä ergonomian että soiton helppouden kannalta.

Omallakin otteellani kapula pomppaa kalvosta tasan yhtä hyvin, mutta tarkkuus ja soittofiilis on parempi kun ei tarvi huolehtia kapuloiden kädessä pysymisestä. Jotensakin tuolla keskisormiotteella iskut vaan olivat ponnettomia.
Lahjattomat Treenaa
Timi
04.08.2005 19:52:30
Mietiskelen,eiks esmerks,jazz rumpalit,sillee pidä palikoita etu ja keskisormien välissä,lähes kämmenet suunnattiuna vastakkain ja jotski pikkurillit on messissä ja peukalot.Ainaski tiukkavireiseen snareen on helppo skulata,vaik ei siihen saa sillee paukkuja.Olen yrittänyt käyttänyt tota tekniikkaa joskus aikaisemmin jossain Take Fife tussaroinnissa tai ylihienossa bosis, suffle hieronnassa
hybrid
04.08.2005 20:32:39
Mietiskelen,eiks esmerks,jazz rumpalit,sillee pidä palikoita etu ja keskisormien välissä,lähes kämmenet suunnattiuna vastakkain ja jotski pikkurillit on messissä ja peukalot.Ainaski tiukkavireiseen snareen on helppo skulata,vaik ei siihen saa sillee paukkuja.Olen yrittänyt käyttänyt tota tekniikkaa joskus aikaisemmin jossain Take Fife tussaroinnissa tai ylihienossa bosis, suffle hieronnassa

Mitä kummaa mahdat yrittää sanoa?
Portnoy
04.08.2005 22:18:32

Puhutaankohan tässä mahdollisesti Tradiotional Gripistä?
ddrum54
04.08.2005 22:34:12
Itse opin tuon Daven tekniikan muutamassa viikossa ja se tuntuu aivan älyttömän hyvältä. Epätarkkuutta tulee jos pitää liian löysästi kiinni. Ei niitä neuvoja ihan kirjaimellisesti tarvi toteuttaa.

Mä olen nyt katsellut niitä Daven opetusvideoita, mitä sä pojalle lainasit. Sieltä löytyi tosi yllätys. Mä olen itse aina soittanut sillä keskisormitekniikalla. En ole sitä uskaltanut kenellekkään neuvoa, kun luulin, että mulla on tumpussa vikaa, kun en saa oppikirjojen neuvomaa otetta toimimaan mitenkään. Sitäpaitsi se on hölmön näköistä, kun etusormi roikkuu. Mut ei se mitään, mulla se toimii. Ei se välttämättä ole kaikkiin käsiin sopiva. Kyllä kaikki löytää sen "oman" otteen aikanaan.
2`n 4
DimensionZ
05.08.2005 00:15:52

Mä olen nyt katsellut niitä Daven opetusvideoita, mitä sä pojalle lainasit. Sieltä löytyi tosi yllätys. Mä olen itse aina soittanut sillä keskisormitekniikalla. En ole sitä uskaltanut kenellekkään neuvoa, kun luulin, että mulla on tumpussa vikaa, kun en saa oppikirjojen neuvomaa otetta toimimaan mitenkään. Sitäpaitsi se on hölmön näköistä, kun etusormi roikkuu. Mut ei se mitään, mulla se toimii. Ei se välttämättä ole kaikkiin käsiin sopiva. Kyllä kaikki löytää sen "oman" otteen aikanaan.

Sä oot ollukin aikaas edellä. Se on kyllä hyvä ote, ei siinä mitään. Eikö oo muuten suhteellisen kovaa materiaalia muutenkin niillä levyillä?
Timi
05.08.2005 07:53:47
Erittäin todennäköisesti. Kuvaus otteesta on omaperäisen värikäs.

Taitaapi osua kohalleen,en noista nimistä tiedä mitään,mä vaan soitan.
ddrum54
05.08.2005 08:00:56
Sä oot ollukin aikaas edellä. Se on kyllä hyvä ote, ei siinä mitään. Eikö oo muuten suhteellisen kovaa materiaalia muutenkin niillä levyillä?

No tuo "suhteellinen" on aika suhteellista. Kyllä se Dave on erittäin kova hemmo.
2`n 4
rbt
05.08.2005 08:20:02
Kyllä kaikki löytää sen "oman" otteen aikanaan.

Näinhän se on. Ei ole yhtä otetta joka sopisi kaikille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)