Aihe: Modulaatio efektejä
1
Nymppi
04.08.2005 20:27:20 (muokattu 04.08.2005 21:09:21)
Nykyään löytyy niin paljon chorus/phaser/flanger + muita modulaatio efektejä että on todella hankalaa löytää sitä unelma pedalia. Siksi ajattelin nytten kysyä täältä. Line6 MM 4 Modulation Modeler on yksi monipuolisimmista efekteistä mutta löytyykö parempia? vai pitäisikö ostaa efektit erikseen?
konehes
04.08.2005 20:41:56 (muokattu 04.08.2005 20:44:02)
No, itse ainakin vierastan mallinnuksia ja monille Line6 tuntuu olevan jostain syystä pahinta saastaa. Kyllä siinä varmasti on käyttökelposemmat efektit kuin zoomin multihärpäkkeissä.

E: Ja eikös tuossa ole vain erilaisia delay-efektejä..?
Nymppi
04.08.2005 21:12:17
joo oli pikku kirjotus virhe. Se on nyt korjattu! Monet sanovat että multi efektit ovat huonoja mutta line6 mm4 on saanut hyviä arvosteluja.
PoLFus
04.08.2005 21:13:16

joo oli pikku kirjotus virhe. Se on nyt korjattu! Monet sanovat että multi efektit ovat huonoja mutta line6 mm4 on saanut hyviä arvosteluja.

Silti vielä on yhdyssanoissa hiomista.
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
konehes
04.08.2005 21:23:55 (muokattu 04.08.2005 21:24:24)
Silti vielä on yhdyssanoissa hiomista.

No, ei saa kiusata uutta tulokasta!

Ja asiaan. Onhan tuo varmasti hyvä multiefekti. Ei siinä mitään. Jos olet vasta tutustumassa efekteihin, niin suosittelen oikeasti ostamaan vaikka zoom505-laitteen. Sen avulla oppii tuntemaan efektit ja niiden käyttötarkoitukset. Se on myös halpa, torilla niitä pyörii aina muutamalla kympillä. Tuo lainsiks on kuitenkin aivan eri hinnoissa. Sitten voi myöhemmin ostaa yksitellen pedaaleja sitä mukaa kun niitä tarvitsee.
Jouni
04.08.2005 21:31:40
Eikös tuossa ole vain erilaisia delay-efektejä..?

Se on DL-4, Delay Modeler.. ylpeänä omistajana voin kehua :) Myös MM-4:stä olen kuullut kehuja.. Käyttökelpoisia efektejä. Saman sarjan särömallintajasta sen sijaan en ole kovin montaa hyvää pörinää löytänyt. Humbuckereilla kelvollisia raskaan musan säröjä, mutta tupeskriimeriosio on melko turha..

Älkhätten hyvät ihmiset mollatko kaikkea mallintavaa.. Opin minäkin (vasta vähän aikaa sitten), että on niissäkin ihan hyviä..
"On siinä pojilla piuhat ja saundit..." Bella Italia #17
ReBeat
04.08.2005 22:01:30

Monet sanovat että multi efektit ovat huonoja

Tuo johtuu varmaan siitä, että sanojan kokemukset multiefektistä perustuvat johonkin Zoom 505:een tai sitten laitetta ei ole osattu käyttää. Aika paljon näkyy etsittävän sellaisia multiefektejä, joissa olisi myös säröjä. Ikävä kyllä sellaisten laitteiden kategoriaan mahtuu noita muovisia paskoja, joihin valmistajat ovat yrittäneet tunkea halvalla kaiken mahdollisen. Noissa tapauksissa kannattaisikin etsiä säröt ja efektit erikseen tai sitten joku hiukan vakavammin otettava efekteillä varustettu etuaste kuten Rocktron VooduValve.

http://www.recording-studio-tips.com/sony_dps_m7.html
Sony DPS-M7 on noin kymmenen vuotta vanha modulaatioefekteihin keskittynyt räkkilaite, mutta jos se tulee halvalla vastaan niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Samoin kuin loistava DPS-V55 ja suurenmoinen DPS-V77.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Kapane
04.08.2005 22:48:29

Mulla oli MM4. Phaserit ja Flngerit ovat suunnatonta kuraa, mutta Chorukset, ring mod ja tremolot ovat kuin taivaasta.

Muut vaativat jo aikalailla stereopäätettä.

Itse irtaannuin laitteesta lähinnä sen takia, kun käytän vain chorusta ja tuo on siihen tarkoitukseen aika megalomaaninen. Vaikka paras chorus lähtikin mitä olen kokeillut. Wolffie taisi ostaa mun vanhan laitteen ja myydä eteenpäin. Kysy siltä kommenttia.
In Goth We Trust! The 666 Club #555
konehes
04.08.2005 23:04:04
Mulla on ollut zoom505 pari vuotta sitten ja se on ihan täys paska. Ihan hyvä aloittelijalle mutta sen jälkeen sillä ei tee enää yhtään mitään. Tällä hetkellä ainoa modulaatio efektini on H & K rotosphere ja olisi tarkoitus saada vähän lisäystä modulaatio efekteihin

Eli tunnet jo eri efektit. Haulla löydät varmasti tietoa kaikista ja voit tehdä johtopäätöksiä merkkien välisistä paremmuuksista.
Ziggy Bubba
06.08.2005 12:04:22

Älkää nyt ihmiset ihmeessä suositelko sitä Zoomin 505:sta! Nykyään saa käytettynä vanhoja V-Amppeja ja Podeja varsin halvalla, ei noilla Zoomeilla tee mitään.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
konehes
06.08.2005 12:40:15
Älkää nyt ihmiset ihmeessä suositelko sitä Zoomin 505:sta! Nykyään saa käytettynä vanhoja V-Amppeja ja Podeja varsin halvalla, ei noilla Zoomeilla tee mitään.

Zoomit ovat halpa ratkaisu efektien opettelemiseen. Kyllä niistä saa selville kaiken olennaisen.
ninos
06.08.2005 12:49:18

Mulla oli GT-3 lainassa, mainio peli muuten mutta en löytänyt siitä _SITÄ_ mieleistä säröä, jotenkin olivat vaan niin hepposen kuuloisia (vahvari on kylläkin Bandit 112...). Kerran kyllä luulin saaneeni mieleisen särön mutta vähän aikaa olin soittamatta ja kun testasin uudestaan huomasin tehneeni armottoman hevisärön :D, korva oli vaan jotenkin kuuroutunut siinä säröä säätäessä... Mutta itse asiaan siis: Kyllä siis ne varsinaiset efektit olivat erittäin hyviä, säätövaraa kyllä riittää :P

Zoom 505II en suosittele paitsi juuri alottelijoille (olenhan vielä itsekkin aloittelija!). Olihan se ensimmäinen kitarapedaalini ja siinä vaiheessa vielä kaikkea sitä mitä toivoinkin, mutta korvan kehittyessä alkoikin kuulemaan Zoomin heikot puolet. Särö oli kyllä semmoistakin sirkkeliä että kokonaisen metsän sillä olis voinu kaataa, efektit myös olivat jokseenkin aika heikkoa. Mutta kaikista eniten haittasi se armoton suhina ja rohina mikä Zoomista tuli. Sitten kun lisäsi noise reductionia niin signaalista leikkautui osa pois :D Eli vahvarista tuleva ääni ikään kuin loppui kesken... Käytin kyllä Zoomista pelkkää delayta ja chorusta parin keikan ajan, mutta tuli sekin pedaali ONNEKSI myytyä :)

Mutta tietty jokaisella on omat mielipiteet ja nekin muuttuu (tai riippuu ihmisestä) aina sitä myötä kun kehittyy soitossa :P Ite tässä yritäön keräillä erillisiä pedaaleja ellei sitten nokan eteen satu joatin aivan loistavaa multiefektiä
Kitaristi ei tunne sanaa MAHDOTON
Jukka-Pekat #3.
Tomtom
08.08.2005 11:25:08
Mulla oli ennen laudassa erillisenä tremoloa,phaaseria ja koorusta, mutta hankin sittenb tuon MM4:sen korvaamaan nämä.
Podin omistajana kokemukset ovat että nuo "isot" Line6-boksit on kyllä huomattavasti onnistuneempia kuin esim. Podin kuraiset efektit. Käytän itse livenä tremoloa, kahta eri chorusta ja phaseria.
Mää kyllä tykkään noista eri phasereistakin, vaikka joku oli eri mieltä. Erityisesti tremolot ovat loistavia, mutta tremolo on muutenkin mun perversio. Lähipiiristä löytyy myös Dm4 joka on myös parhautta. Itse en ole vaivautunut opettelemaan jokaisen eri mallinnuksen eri säätöjuttuja, koska eri säädöt vaikuttavat eri sävyihin eri mallinnuksissa, mutta monipuolisuutta löytyy. Yksi delay tekisi tuosta melko kaikenkattavan laitten, mutta kaikkea ei voi kai saada kerralla..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Ziggy Bubba
10.08.2005 19:24:45

Mulla oli ennen laudassa erillisenä tremoloa,phaaseria ja koorusta, mutta hankin sittenb tuon MM4:sen korvaamaan nämä.
Podin omistajana kokemukset ovat että nuo "isot" Line6-boksit on kyllä huomattavasti onnistuneempia kuin esim. Podin kuraiset efektit. Käytän itse livenä tremoloa, kahta eri chorusta ja phaseria.
Mää kyllä tykkään noista eri phasereistakin, vaikka joku oli eri mieltä. Erityisesti tremolot ovat loistavia, mutta tremolo on muutenkin mun perversio. Lähipiiristä löytyy myös Dm4 joka on myös parhautta. Itse en ole vaivautunut opettelemaan jokaisen eri mallinnuksen eri säätöjuttuja, koska eri säädöt vaikuttavat eri sävyihin eri mallinnuksissa, mutta monipuolisuutta löytyy. Yksi delay tekisi tuosta melko kaikenkattavan laitten, mutta kaikkea ei voi kai saada kerralla..

Noista "Podin kuraisista efekteistä"...

Mun tietääkseni ainakin PODxt:ssä on suurimmaksi osaksi SAMAT efektit kun noissa lattiabokseissa. Eiköhän ne ole ihan samoja mallinnuksia, kun nuo nimetkin on kovin identtisiä :P
www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
Tomtom
11.08.2005 09:27:47
Enpä ole tehnyt A/B testiä Podilla ja MM4:sella tai DM4:sella, se on totta. Podiin en ole koskenut vissiin pariin vuoteen, lukuunottamatta jotain akustishäröilyjä kaikukoppamikin kanssa.

Kyllähän kuitenkin noiden lattiaboksien säätömahdollisuudet ovat ihan toista luokkaa kuin podissa? Esim. just phaseriin ( joita taitaa olla MM4:sessa kaks) on neljä eri parametriä kun podissa on se ns. blend- tai mix -säätö ja nopeus.

Joka tapauksessa ainakin mun käyttötarkoitukseen Podilla ei tee mitään, kun taas MM4 toimii aivan loistavasti.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Dumb
11.08.2005 11:26:54

Niin, tuossahan mainittiinkin, että POD_xt_:ssä on samoja efektejä kuin lattiamallintajssa. Ja xt:ssä säätömahdollisuudetkin on aika paljon laajemmat kuin vanhoissa PODeissa.

Itse MM4:sta voin sanoa sen verran, että hyvin pelittää. On tuollainen ollut käytössä vuodesta 2000 eikä yhtä louhahtamista lukuunottamatta (päästi signaalin lävitseen, mutta efektien päälle kytkeminen mykisti koneen kokonaan, mutta asia korjaantui itsestään) ole ollut ongelmia. Kompaktissa koossa saa läjän käyttökelpoisia soundeja.

Itse suosin tällä hetkellä kahta Chorusta, Uni-Vibeä sekä Phaseria. Myös ring modulator on ollut joskus tallennettuna yhteen muistipaikkaan. Vibrato oli myös pitkään suosikkina, sillä saa aika hyvin sellaista Nirvanan In Utero -levyn henkistä vätkätystä kun vääntää asetuksia enemmän ääriasentoon. Tremolo-osasto on ihan hyvä, mutta ei oikein futaa kun en tuota vehjettä luupissa pidä (ja särö tulee vahvistimesta). Leslie-osastoon olen tutustunut aika vähä, joten siitä on paha sanoa. Jotenkin heikoin lenkki tuossa on minusta flanger, jonka kanssa en ole onnistunut oikein koskaan.

Noista tallennetuista soundeista voin sanoa sen verran, että kyllähän minun Danon Cool Cat voittaa tuon Analog Chorus -mallinnuksen tuollaisessa "pillu-chorus"-soundissa ja Bossin CE-5 Chorus Ensemble taas tuon Dimension/TriChoruksen (en muista, kumpi on käytössä) taas nopeammassa vätkätyksessä. Ja varmasti jotkut pedaalit pesisivät myös tuon phaserin ja uni-viben soundeissa, mutta kyllä nuo MM4:sen efektit siinä määrin hyviä ovat, että bändisoitossa menevät ihan loistavasti (en minä näe esim. tuossa phaserissa mitään vikaa). Ja viehän tuo jonkin verran vähemmän tilaakin efektilaudassa verrattuna neljään erilliseen pedaaliin.

Ja mikä tuosta MM4:sta tekee vieläkin hienomman laitoksen, on tuo EX-1 Expression Pedal! Tällä hetkellä Uni-Viben ja Phaserin nopeutta (ylä-asennossa hitaampi, ala-asennossa todella nopea) pystyy säätämään tuon exp. pedaalin avulla. Varsinkin phaserin kanssa tuo on kätevää joissain jutuissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)