Aihe: Audiosälää hankkimassa 1 | |
---|---|
![]() 04.08.2005 16:51:27 | |
Laitoin seuraavan kirjoituksen jo Tietokone-alueelle, mutta vastausten puutteessa pistän tännekin. Siis: Kesätyöt kääntyvät ehtoopuolelle ja on aika laittaa hankitut rahat palamaan. Budjettimaksimi on n. 2500€-3000€ luokkaa ja seuraavaa pitäisi saada: - Tietokone + äänikortti - Kuulokkeet ja/tai kaiuttimet/lähikenttämonitorit - Pari (?) DI-boksia - Ehkä pari mikkiä - Ehkä softa(a) Äänituotantoa siis opiskelen ja nyt on aika hommata laitteet, jolla harrastaja pääsisi hyvään alkuun. Vihreä olen alalla eikä ole vielä korva kummoisesti harjaantunut, mutta mielenkiintoa ja oppimishalua on. Oma musiikkimaku suuntautuu osastolle pilipalihevi. Ajatuksena on ollut kasata systeemi PC-kokoonpanon pohjalle. Käytettynä aion mahdollisimman paljon ostaa. Nykyinen kehärääkki AMD K6/2 siirtyy puhtaasti nettikoneen virkaan. Ikuisuuskysymys: AMD vai Intel? Tuki kahdelle monitorille olisi ihan kiva. Toinen monitori olisi jo omasta takaa, muistaakseni 15" ja taipuu 800*600 resoluutioon. Kannattaisiko satsata 17" littunäyttöön? Liikuteltavuus ei ainakaan pahaa tee. Ulkoinen USB2/FW400 160GB kovalevy on jo olemassa. Kertokkee minulle, mitä minä teen.. Äänityspuolella pitäisi saada talteen lähinnä mikitettyä kitarakaappia, kiippareita ja laulua instrumentti kerrallaan. Lähitulevaisuudessa ei näy tarvetta rumpusetin äänitykselle tms, joten kaksi kanavaa on ilmeisesti passeli määrä. Näillä eväillä äänikorttiin plugi- ja xlr- sisääntulot mustanaamiolla (phantom). Korttisuosituksia kaivataan. Tosin mielessä on käynyt myös kohtuuhyvälaatuisen ulkoisen kanavan/etusen tai parin sellaisen hankkiminen, jolloin äänikortti hoitaisi muuntimen tehtävää. Lieneekö hyvä ratkaisu? Parempaa laatua kalliimmalla? Opettaja suositteli aluksi ostamaan kuunteluun hyvät luurit, että on joku referenssi eri työskentely-ympäristöihin. Livepuolella tuskin tulen paljoa pyörimään, joten voisiko puoliavoimet olla se minun juttuni? Jos tuota pätäkkää riittää, niin mielellään tietysti ottaisin pari purkkia työaseman kulmille napottamaan, ettei luureja tarvitsisi käyttää koko ajan. Hyviä ehdotuksia? Loppukeväästä joku taisi koululla mainita Behringeriltä tulleen jotkut hinta/laatu -suhteeltaan hyvät monitorit. Kiipparien ulostulot ainakin pitäisi saada balansoitua. Olen vähän pihalla DI-bokseista(kin). Mitä pitäisi ottaa huomioon? Yksi mikrofoni löytyy ennestään, Samson S12. Kauan sitten ostettu, vähän käytetty eikä juuri käsitystä mikin laadusta. Kotiäänityksiin käytettävissä olevat tilat ovat tuollaista perinteistä omakotitaloluokkaa. Paljoa ei kannattane mikkeihin satsata nykyisessä tilanteessa, mutta harjoittelun vuoksi joku parin, kolmen mikin perussetti olisi nähdäkseni hyvä olla. Ehdotuksia otetaan vastaan. Koululla on softana Cubase SX:t, mutta sellaisen hankkiminen haukkaisi niin suuren loven budjettiin, ettei ainakaan vielä tunnu järkevältä hankinnalta. Ostin joskus muinoin huuto.netistä Magix Music Studio 7 Deluxen, joka vaikuttaisi ihan asialliselta peliltä ja omiin tarpeisiini toistaiseksi hyvin riittävältä. Alkuun pitänee siis tyytyä siihen, että projektit kuljetetaan esim. waveina koulun ja kämpän välillä. Plugareista en usko haluavani vielä järjestelmällisesti maksaa, joten täytyy tutustua ilmaistarjontaan. Lähitulevaisuudessa on tarve virtuaalirumpusetille. Korg N5EX-kiipparistani olen tähän asti rumpusoundit ottanut, mutta piakkoin on aika siirtyä eteen päin. Löytyykö budjettiini sopivaa tai jopa ilmaista hyvää softavaihtoehtoa? | |
![]() 04.08.2005 17:13:49 (muokattu 04.08.2005 17:17:08) | |
Tietokoneeseen vaikkapa e-mu 1212m äänikortti, siitä sitten voi laajentaa edullisesti. Aika useissa näytönohjaimissa on nykyään dvi ja vga liitännät joilla siis saa kaksi näyttöä kiinni. Littunäyttöön ei kannata satsata jos budjetti on tiukka, koska on sitä ennenkin ilman littuja pärjätty mainiosti. Koneessa avaintekijöitä on prosessorin vääntö hyötyohjelmilla ja muistin määrä. Muistia kannattaa hommata mahdollisimman nopeaa ja niin iso määrä kuin suinkin kukkaro kestää. Di-boxeissa ei ole kovinkaan isoja eroja loppujen lopuksi. Suosittelen että hommaat behringerin di-20 boxin, tai vaikkapa pari niitä, niin pelittää kyllä. Eli di-boxi tekee balansoimattomasta signaalista balansoidun, mikäli se oli epäselvää. Mikkipuolelta kannattaa ostaa ainakin yksi shuren sm57, ja lisäksi jokin isokalvoinen konkkamikki laulua varten. Vaikkapa rode nt-1a tai nt-1000. Jos budjetti venyy, niin hommaa niitä sm57:ja kaksi ja lisäksi vielä kaksi pienikalvoista puikkokonkkaa stereopariksi. Suosittelen että hommaat kuitenkin jotkut monitorikaiuttimet, sillä kuulokkeilla miksaaminen tekee biiseistä aina hiukan oudon kuuloisia. Ja bassopäätä on lähes mahdoton miksata hyvin kuulokkeilla, joten kaiuttimet ois aika must hankinta. Behringerin B2030 on kovin kehuttu. Itselläni on b2031A:t ja hyvin pelittää. Kuulokkeiden valinnassa mielestäni tärkeimpiä kriteereitä jopa soundiakin ennen on käyttömukavuus. Kunhan soundi nyt on edes vähän enemmän hyvään kuin huonoon päin, niin korvat kyllä oppii ja tottuu niihin luureihin. Mutta korvat ei totu jos niitä ei pysty pitämään 15min kauempaa päässä. Itse olen kovin tykästynyt akg k240 studio luureihin jotka ittelläni on, hyvin mukavat päässä, voisi vaikka nukkua ne päässä ilman että korvat kipeytyy. - Li'oN pop pop pop - kornipop kuplii kattilassa | |
![]() 09.08.2005 18:38:44 | |
Kiitosta vastauksesta. Tutkailin tuossa vähän tarjontaa ja hajosin. Miten nykyiseen komponenttisuohon voi olla uppoamatta? Teikäläinen taisi mainita jossain topicissa koonneensa useamman kokoonpanon. Olisin valmis maksamaan opiskelijabudjettiin suhteutettuna hikisen vaivanpalkan, jos joku auttaisi minua toimivan kokoonpanon suunnittelussa ja ehkä hankinnassakin. | |
![]() 09.08.2005 20:55:34 (muokattu 09.08.2005 21:06:26) | |
Mä olin vähään samanlaisessa tilanteessa viime kesänä, paitsi paljon pienemmällä budjetilla. Voisit ehkä DI-boksin sijasta ostaa jonkun erillisen halvan mikkietuasteen, joka käy kumpaankin tarkoitukseen. Esim. Art Tube MP käynee(?) Yks varmaan riittää, jos et osta kuin yhden laajakalvoisen konkan. Äänikorttien mukana tulee joskus jotain käyttökelpoista softaa kanssa, mikä kannattaa tietty huomioida. Ite päädyin ostamaan myös Steinberg studio case:n joka sisältää Cubase SE:n lisäksi pari ns. virtuaalisoitinta, joista mun mielestä on ihan käyttökelpoisia ainakin rumpuohjelma ja piano. Tosta 'studiosalkusta' on kanssa opiskelijaversio ( =halvempi).Cubaseen löytyy myös vaikka millä mitalla ilmasia efektejä, virtuaalisynia yms. EDIT: Jos soitat ite kiippareita, niin kannattaa varmaan kattoo, että äänikortista löytyy kanssa midiportti, että voit sitten hyödyntää kaikkia tietokoneen etuja, kuten ehkä esim. käyttää noita VST-instrumentteja. Toi cubase on ainakin ihan hyvä ohjelma äänitykseen ja miksaukseen ja aukes tämmösellekin ummikolle ku mulle ihan kohtuullisessa ajassa. Erityisen kätevää on (musta) myös se, että voi sotkee audiota ja midiä samaan projektiin. En kyllä muita ohjelmia tosin tunne, että osaisin vertailla. EDIT2: Jos diggaat hevistä, niin Drumkit from Hell2, on ainakin siihen ja miksei muuhunkin omiaan ja maksaa suunnilleen satasen, mutta noista kannatta ehkä kysellä lisää vaikka tuolla tietokonepuolella. 'The time you enjoy wasting is not wasted time.' B. Russell | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)