Aihe: Hyviä suomalaisia dj:tä?
1 2
Toveri
08.04.2003 17:15:34

uskallan väittää, että suomessa ei kauheasti bileissä/baareissa/tms maksella teostolle mitään djn soittamasta musiikista. radio on eri juttu. dj-toiminta on suomessa edelleenkin sen verran marginaalista, että se on toistaiseksi saanut rauhassa olla melko villiä..

Seuraava ei ole varmaa tietoa, vaan yritin käyttää maalaisjärkeä tätä setviessäni.

Jos kyseessä on kotibileet, jossa ei makseta mistään mitään sisäänpääsymaksua tjsp. tai ole liikaa porukkaa paikalla eikä huvilupaakaan näin ollen tarvita, ei Teostokaan peri rahaa soitetuista levyistä. Mutta jos huvilupa on ja jonkinlainen sisäänpääsymaksu löytyy, on melko varmasti poliisisetä oven takana tarkistamassa luvat ja levyt. Teostomaksujen kanssa ei käy pelleileminen.

Baareissakin käy viranomainen tarkistamassa soitettavan materiaalin laillisuuden silloin tällöin, joskus telkkarissa tuli juttua tuosta, kun oli joku piratisminvastainen kampanja ja tehtiin tehoratsioita baareihin.

Että jos sille Teostolle makseta, on varmasti muutakin hämäräperäistä tekeillä.

Muistutan, että tämä on luulopuhetta.
Oon vaarallinen. Janoatko mua?
teknis
09.04.2003 14:11:31
kummasti tuo raha pyörittää ihmisten ajatuksia...
ganesha
17.04.2003 13:08:48
sen mitä minä noita levynpyörittäjiä tunnen, niin järjestäen ne soittavat vinyyleitä. dj joka pyörittää päivän hittejä jossain teinihelvetissä cd:eiltä ei näiden mukaan ole edes mikään dj. kukaan itseäänkunnioittava dj ei kuulema a) soita päivän hittejä ja b) soita pelkästään cd:ltä. vannoutuneimmat eivät koske cd-levyihin edes maksusta. että siltä pohjalta.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Jean
18.04.2003 17:27:14
sen mitä minä noita levynpyörittäjiä tunnen, niin järjestäen ne soittavat vinyyleitä. dj joka pyörittää päivän hittejä jossain teinihelvetissä cd:eiltä ei näiden mukaan ole edes mikään dj. kukaan itseäänkunnioittava dj ei kuulema a) soita päivän hittejä ja b) soita pelkästään cd:ltä. vannoutuneimmat eivät koske cd-levyihin edes maksusta. että siltä pohjalta.

Mä itse soitan tälläisessa "teinihelvetissä". Seurahuoneella täällä kotksassa. Yökerho Sirkuksessa talvisin ja kesällä Disko Marinerossa. Ja voin rehellisesti sanoa hyvällä omallatunnolla olevani Dj. Tää on mulle ammatti ja harrastus. Nää helvetin pätijä dj:t jotka kuvittelee olevansa staroja kahden keikan ja vuoden makuuhuone treenauksen jälkeen dissaavat aina rafla dj:tä.

Useimmat suurista nimistä, puhuttaessa sekä Suomalaisista että ulkomaalaisista, soittava nykyisin hyvinkin paljon cd:itä. Kyse ei ole siitä että cd:t olisivat valtaamassa alaa vaan että useita promo biisejä ei löydy vinyylillä.

Päivän hittien soittamisessa ei mielestäni ole vikaa, jos soittaa paikassa missä niitä pitää soittaa...
Kuljen useimmilla forumeilla nimellä Daniel Braun Joten älä ihmettele, jos tutuhkoa juttua tulee... ;)
Jiituomas
23.04.2003 13:56:04

Ne tutuistani, jotka ovat tuolla linjalla, ovat joko a) jumiutuneita rock'n'rollin kulta-aikaan ja siksi myös vinyyliin, b) itsekeskeisiä "taiteilijoita" joille erikoisuudentavoittelu on itseisarvona (varsinkin kun maine takaa palkan niin ettei tarvitse olla /näkyvän/ kaupallinen) tai c) soittamansa musiikin lajin takia pakotettuja tuohon julkaisuformaattiin, koska cd:itä ei yksinkertaisesti ole.

Myönnän, että tietyille soittotavoille ja -materiaaleille vinyyli on ainoa oikea. Sitä on paljon helpompi - ja näyttävämpi - manipuloida (lue: on edustavampi kopissa kuulokkeet päässä ja musta 12" kuin hopeinen cd kädessään), ja on kivempaa poimia ja muutella osia sormin kuin mikseri-cd:n toiminnoilla.

Itse olen kiertänyt reilut 10v varsin satunnaisesti soittamassa marginaalikamaa (kokeellista raskasta konemusiikkia ja/tai neofolkkia) freelance-pohjalta, ja pakon edessä olen sidoksissa rajallisten painosten tuomiin formaattiongelmiin. Osa tavarasta ei ole saatavillakaan kuin joko/tai. Enkä näe mitään järkeä lähteä räpläämään jotakin folk-kiekkoa sormineni ihan vain siksi että se antaisi lisää omaperäisyyttä tai mainetta. Se vain pilaa soivan musiikin.

Tekninen osaaminen ja sen vaatimat formaattiriidat kuuluvat /tiettyihin/ musiikkilajeihin, mistä johtuen on helppo ylenkatsoa mainstreamia soittavia ihmisiä jotka eivät tarvitse sorminäppäryyttä vaan pelkkää yleisön mielentilan lukutaitoa. Joku voi olla rauhassa "taiteilija", kunhan ei unohda että toisille lyhenne "DJ" on työnimike, ei statuskysymys. Ainakin minulle fraasin "olla oikea (jokin)" käyttäminen ei kerro taidoista tai uskottavuudesta, vaan puhujan luonnevioista.

Turhaa elitististä purismia inhoten,

-Jiituomas
Grotesk
05.05.2003 08:56:22
Niin mainitkaapa joitain hyviä?..varsinkin sellaisia joska on livenä tosi hyviä:)

DJ Proteus.
ganesha
09.05.2003 14:00:10
Elliot Ness on kyl mun mielestäni Suomen paras dj - mutta toisinaan intoutuu kikkailemaan liikaa ja biitit lähtee laukkaamaan...ehkä sitä keikkakossua ei pitäis juoda ennen vetoa hmm...
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Mohla
14.05.2003 16:07:57

Minäpäs otan selvää asiasta, kun eräs kaverini tekee tuota DJ hommaa työkseen "ihan oikeasti". Se ainakin tietää nämä jutut.

No, niin. Nyt on asiasta 100% varmuus. Se on tarkistettu nimittäin teosto-laista, kun sitä täällä oppilaitoksessa tutkimme, ja kysyin nimenomaan tätä asiaa. Eli:

Poltettuja CD:eitä ei saa ilman lupaa soittaa missään julkisesti (oli sitten "oikea" DJ, tai ei). Jos jää poltettujen levyjen soittamisesta julkisesti kiinni, niin nalli napsahtaa.

Jossain päin Suomea kuulemma oli joku DJ-firma napsahtanut aika pahasti tästä, kun niillä oli ollu jotain 6 DJ:tä, ja yhdellä oli ollut alkuperäiset kappaleet CD:istä, ja muilla viidellä oli ollu kopiot. Paskempi homma nimittäin.

Tiedoksi siis tämä kaikille.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Mohla
14.05.2003 16:10:31 (muokattu 14.05.2003 16:11:57)

Seuraava ei ole varmaa tietoa, vaan yritin käyttää maalaisjärkeä tätä setviessäni.

Jos kyseessä on kotibileet, jossa ei makseta mistään mitään sisäänpääsymaksua tjsp. tai ole liikaa porukkaa paikalla eikä huvilupaakaan näin ollen tarvita, ei Teostokaan peri rahaa soitetuista levyistä. Mutta jos huvilupa on ja jonkinlainen sisäänpääsymaksu löytyy, on melko varmasti poliisisetä oven takana tarkistamassa luvat ja levyt. Teostomaksujen kanssa ei käy pelleileminen.

Baareissakin käy viranomainen tarkistamassa soitettavan materiaalin laillisuuden silloin tällöin, joskus telkkarissa tuli juttua tuosta, kun oli joku piratisminvastainen kampanja ja tehtiin tehoratsioita baareihin.

Että jos sille Teostolle makseta, on varmasti muutakin hämäräperäistä tekeillä.

Muistutan, että tämä on luulopuhetta.

Niin, siis tämä on aivan oikein päätelty. Jyväskylässäkin on kuulemma poliisi ratsannut paikkoja. Se on ilmeisesti sitten se DJ, joka maksaa viulut ja kaikki muutkin sakot.

EDIT: Pitäskö tästä tehdä jonkin näköinen FAQ?
-Charlie McCharty
Jiituomas
15.05.2003 07:55:01

Poltettuja CD:eitä ei saa ilman lupaa soittaa missään julkisesti (oli sitten "oikea" DJ, tai ei). Jos jää poltettujen levyjen soittamisesta julkisesti kiinni, niin nalli napsahtaa.

Kun kerran olette ystävällisesti selvittäneet tuota tulkintaa, niin osaako joku sanoa kuinka pitkälle Teoston/Gramexin käsi ulottuu:

a) alunperin cd-r -formaatissa julkaistun tavaran soittamiseen (osa nettihuutokaupoista ei esim. suostu "varmuuden vuoksi" myymään niitä, joten kysymys on vertailun vuoksi oleellinen)

b) cd-r -formaatissa saadun promon tai uniikkikappaleen soittamiseen, mikäli sen voi todistaa saaneensa suoraan artistilta/julkaisuyhtiöltä.

c) edellä mainittuihin silloin jos kyseessä on artisti jonka tuotantoon kummallakaan valvovalla taholla ei ole sovittuja oikeuksia.

Sen olen ikävä kyllä joutunut jo toteamaan, että levyn kalleus (siis keräilijähinta) ei oikeuta tekemään siitä itselleen työkopiota. Mistä johtuen tietyt bändit jäävät väistämättä minulla vähemmälle soitolle, ja näin ollen lopulta tilanne päätyy artistin tappioksi. (Erityisesti siksi, että ainakin KMY:n järkkäämillä keikoilla on ollut selvä korrelaatio minun soittolistani ja paikalla olleilta myyntitiskeiltä kyseltyjen levyjen välillä. Ei soittoa = vähemmän suoraa kysyntää, ja marginaalitavarassa levymyynti on paljon oleellisempi asia kuin Teosto yms. provikat, joita ei artistille käytännössä tule juuri muutamaa senttiä vuodessa enempää, eikä tulisi vaikka kaikki maksaisivat kiltisti Teosto-maksunsa.)

Tarkennuksia varmuuden vuoksi kaivaten.

-Jiituomas
"Jiituomas Homini Lupus"
Mac Hine
15.05.2003 12:39:11 (muokattu 15.05.2003 12:42:30)
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös useinmiten kun
järjestetään tapahtumia niin baari maksaa kiinteän maksun (ilman että lähetetään soittolistoja) luvasta soittaa musiikkia Teostolle. Marginaalimusiikkia soitettaessa rahat päätyy Eppu normaalille ja Linkin Parkille joille rahat tilitetään radioiden soittolistojen perusteella?

Mitenkäs Kuolleen musiikin yhdistyksen tapahtumissa?

Demo cdr:t soimaan vaan teostosta huolimatta, vähän
asennetta ja kapinahenkeä!

Ja jotta ei menisi ihan ohi konemusiikki palstan niin Machine
Park:in demoa voi käydä koekuuntelemassa:

http://www.machinepark.net/band.htm

Mac Hine
Jiituomas
15.05.2003 13:08:13

Mitenkäs Kuolleen musiikin yhdistyksen tapahtumissa?

Meilläkin tunnetusti käytetään tapahtumapaikkoina anniskeluravintoloita, jotka hoitavat maksut standardikäytännön mukaan. Eli radiohittien tehtailijoille nekin rahat menevät.

Osittain tästäkin syystä meillä nimenomaisesti on ihmisiä paikalla myymässä alan levyjä. Se on tapa ohjata rahaa oikeisiin suuntiin, ei pelkkä vetonaula yleisön saamiseksi paikalle.

-Jiituomas
"Jiituomas Homini Lupus"
Mohla
15.05.2003 20:15:48

a) alunperin cd-r -formaatissa julkaistun tavaran soittamiseen (osa nettihuutokaupoista ei esim. suostu "varmuuden vuoksi" myymään niitä, joten kysymys on vertailun vuoksi oleellinen)

Tästä en tiedä mitään, tai sitten olen vain tyhmä enkä tajua kysymystä. Voi olla tuo jälkimmäinen.

b) cd-r -formaatissa saadun promon tai uniikkikappaleen soittamiseen, mikäli sen voi todistaa saaneensa suoraan artistilta/julkaisuyhtiöltä.

Kaikkeahan saa tehdä, jos on lupa. Siis, että ei tuosta mitään ylimääräisiä sakkoja pitäisi tulla. Itselleen voi työkäytöön (kotonahan saa poltella omaan käyttöön niin paljon kuin haluaa) polttaa levyjä, mutta siitä pitää maksaa joku uudelleen mekanisointi maksu, tms. Jotain 15€ levy, biisien määrästä ja kestosta riippuen.

c) edellä mainittuihin silloin jos kyseessä on artisti jonka tuotantoon kummallakaan valvovalla taholla ei ole sovittuja oikeuksia.
Eihän se niihin mitenkään pitäisi vaikuttaa sitten. En mene takuuseen, mutta otanpa selvää.
-Charlie McCharty
Jiituomas
16.05.2003 07:49:09

Tästä en tiedä mitään, tai sitten olen vain tyhmä enkä tajua kysymystä. Voi olla tuo jälkimmäinen.

Kysymys koski levyjä, joita ei ole koskaan edes julkaistu muussa muodossa kuin cd-r. Niiden kohdalla on lähes mahdotonta - ainakin paikan päällä - todistaa teostopoliiseille että eivät ole piraatteja. Ja mentäessä rankasti kokeelliseen musaan ne ovat varsin yleisiä kustannus- ja/tai omakustannesyistä.

Osalla ravintoloista on 100% cd-r -kielto, samoin monilla kaupoilla. Pelaavat varman päälle. Siksi en yllättyisi "oliko sulla Teoston kopiointilupa tolle" -kysymyksistä alkuperäistenikin kohdalla.

-Jiituomas
"Jiituomas Homini Lupus"
Mohla
17.05.2003 12:48:29

No, jos pelkää poliiseja tässä asiassa, niin hommaa sitten jostain jonkun virallisen dokumentin siitä, että kyseessä on nimenomaan vain cd-r muodossa aina ollutkin juttu.

Kyllä tuommoset jutut pitäs pystyä selvittämään, koska niissä ei ole periaatteessa mitään epäselvää.
...Siis ainakaan periaatteessa, en tiedä miten tiukkapipoisia tarkastajat ovat, mutta ei ne aiheetta saa sakottaa.
-Charlie McCharty
Hequ
18.05.2003 23:13:04
Saattoi mennä ohikin, kun en koko threadia jaksanut lukea, mutta eikös kukaan vielä ole maininnut varmaan suomen tunnetuinta Dj:tä Dj Orkidea:a? Siinä on ainakin kova dj, itse tykkään ainakin hänen soitoistaan.
Jean
20.05.2003 20:43:36
BTW... Aiheeseen takaisin.

Hyviä suomalaisia levynpyörittäjiä:

Kalle Miettinen
Mr A
Sahsa
Kim
Orkidea
Mekaanikko
Hiski & Pinnie

Paikallisista (kotka) mainitakseni:

Holle
Fine
George Shield
Kuljen useimmilla forumeilla nimellä Daniel Braun Joten älä ihmettele, jos tutuhkoa juttua tulee... ;)
Wk
28.05.2003 17:07:30
DJ Leikkaa-ja-Liitä
Wk
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)