Aihe: Audiosälää hankkimassa
1
esyk
02.08.2005 19:05:20 (muokattu 02.08.2005 19:13:55)

Kesätyöt kääntyvät ehtoopuolelle ja on aika laittaa hankitut rahat palamaan. Budjettimaksimi on n. 2500€-3000€ luokkaa ja seuraavaa pitäisi saada:

- Tietokone + äänikortti
- Kuulokkeet ja/tai kaiuttimet/lähikenttämonitorit
- Pari (?) DI-boksia
- Ehkä pari mikkiä
- Ehkä softa(a)

Osa noista kamoista viittaa Studiotyöskentely-alueen puolelle, mutta jospa täältäkin saan vastauksia.

Äänituotantoa siis opiskelen ja nyt on aika hommata laitteet, jolla harrastaja pääsisi hyvään alkuun. Vihreä olen alalla eikä ole vielä korva kummoisesti harjaantunut, mutta mielenkiintoa ja oppimishalua on. Oma musiikkimaku suuntautuu osastolle pilipalihevi.

Ajatuksena on ollut kasata systeemi PC-kokoonpanon pohjalle. Käytettynä aion mahdollisimman paljon ostaa. Nykyinen kehärääkki AMD K6/2 siirtyy puhtaasti nettikoneen virkaan. Ikuisuuskysymys: AMD vai Intel? Tuki kahdelle monitorille olisi ihan kiva. Toinen monitori olisi jo omasta takaa, muistaakseni 15" ja taipuu 800*600 resoluutioon. Kannattaisiko satsata 17" littunäyttöön? Liikuteltavuus ei ainakaan pahaa tee. Ulkoinen USB2/FW400 160GB kovalevy on jo olemassa. Kertokkee minulle, mitä minä teen..

Äänityspuolella pitäisi saada talteen lähinnä mikitettyä kitarakaappia, kiippareita ja laulua instrumentti kerrallaan. Lähitulevaisuudessa ei näy tarvetta rumpusetin äänitykselle tms, joten kaksi kanavaa on ilmeisesti passeli määrä. Näillä eväillä äänikorttiin plugi- ja xlr- sisääntulot mustanaamiolla (phantom). Korttisuosituksia kaivataan. Tosin mielessä on käynyt myös kohtuuhyvälaatuisen ulkoisen kanavan/etusen tai parin sellaisen hankkiminen, jolloin äänikortti hoitaisi muuntimen tehtävää. Lieneekö hyvä ratkaisu? Parempaa laatua kalliimmalla?

Opettaja suositteli aluksi ostamaan kuunteluun hyvät luurit, että on joku referenssi eri työskentely-ympäristöihin. Livepuolella tuskin tulen paljoa pyörimään, joten voisiko puoliavoimet olla se minun juttuni? Jos tuota pätäkkää riittää, niin mielellään tietysti ottaisin pari purkkia työaseman kulmille napottamaan, ettei luureja tarvitsisi käyttää koko ajan. Hyviä ehdotuksia? Loppukeväästä joku taisi koululla mainita Behringeriltä tulleen jotkut hinta/laatu -suhteeltaan hyvät monitorit.

Kiipparien ulostulot ainakin pitäisi saada balansoitua. Olen vähän pihalla DI-bokseista(kin). Mitä pitäisi ottaa huomioon?

Yksi mikrofoni löytyy ennestään, Samson S12. Kauan sitten ostettu, vähän käytetty eikä juuri käsitystä mikin laadusta. Kotiäänityksiin käytettävissä olevat tilat ovat tuollaista perinteistä omakotitaloluokkaa. Paljoa ei kannattane mikkeihin satsata nykyisessä tilanteessa, mutta harjoittelun vuoksi joku parin, kolmen mikin perussetti olisi nähdäkseni hyvä olla. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Koululla on softana Cubase SX:t, mutta sellaisen hankkiminen haukkaisi niin suuren loven budjettiin, ettei ainakaan vielä tunnu järkevältä hankinnalta. Ostin joskus muinoin huuto.netistä Magix Music Studio 7 Deluxen, joka vaikuttaisi ihan asialliselta peliltä ja omiin tarpeisiini toistaiseksi hyvin riittävältä. Alkuun pitänee siis tyytyä siihen, että projektit kuljetetaan esim. waveina koulun ja kämpän välillä.

Plugareista en usko haluavani vielä järjestelmällisesti maksaa, joten täytyy tutustua ilmaistarjontaan. Lähitulevaisuudessa on tarve virtuaalirumpusetille. Korg N5EX-kiipparistani olen tähän asti rumpusoundit ottanut, mutta piakkoin on aika siirtyä eteen päin. Löytyykö budjettiini sopivaa tai jopa ilmaista hyvää softavaihtoehtoa?

Nyt ei voi jaksaa muistaa, mitä muuta piti vielä tiedustella. Palaan astialle, kunhan keskustelu etenee.
Ukko
02.08.2005 19:24:35

Kesätyöt kääntyvät ehtoopuolelle ja on aika laittaa hankitut rahat palamaan..

Pistä pankkiin niin sieltä on sitten mistä ottaa kun nälkä yllättää 8|
-septimisti-
02.08.2005 19:26:14 (muokattu 02.08.2005 19:39:16)
Vastaan nopeasti tuohon softajuttuun. Miltä kuulostaisi Cubasen kevytversiot SL ja SE. Thomannilla olisi myynnissä 205 euroon SL 3.0:n opiskelijaversio. Tuo on tosin saksan kielinen, mutta luulisi jostain löytyvän samaan hintaan englanninkielinen laitos.

En ole varma, mutta hyvällä tsägällä SX osaa avata tuolla softalla tallennetut projektit. Kannattaa ehdottomasti ainakin ottaa selvää.

EDIT: tylsää kun on niin laitan pari sivuhuomautusta.

IMHO itse tietokoneeseen ei kannata satsata kovin isoa summaa. Ehkä sellainen 700-800 olis aivan maksimi tuolla budjetilla ilman näyttöä ja äänikorttia.

Littunäyttöön en itse välttämättä panostaisi. Noita perinteisiä pömpeleitä saa varsinkin käytettynä nykyään ihan pilkkahintaan. 19' tuumaisen todella laadukkaan näytön voi löytää helposti ~100e:n hintaan.

Kannattaa tarkastaa vielä se nykyisen näytön maksimireso. 1024x768 on sellanen minimi jolla kannattaa tohon tuplanäyttöilyyn lähteä. Ja tolla resolla ne litutkin toimii, jos siihen ratkaisuun kallistut. Ainakaan mun käsittääkseni kahta eri resolla olevaa näyttöä ei saa samaan aikaan toimimaan.
t-termiitti
02.08.2005 20:10:34

Ainakaan mun käsittääkseni kahta eri resolla olevaa näyttöä ei saa samaan aikaan toimimaan.

Miksei sais? Xp:ssä ainakin luulis onnistuvan...?
sami_sumea
02.08.2005 21:50:55

Miksei sais? Xp:ssä ainakin luulis onnistuvan...?

Juu, onnistuu hyvin.. Joskin kahta samalla resolla pyörivää on mukavampi käyttää.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
-septimisti-
03.08.2005 01:10:30
No hemmetti. Kyllä se sitten onnistuu jos kerran niin sanotaan. Helvetin hyvä että korjattiin, jotenkin järkeilin että ei toimisi.

Offtopikki, anteeksi, mutta miten tuollainen tuplanäyttötekniikka itseasiassa toimii? Tai niitä tapoja on vissiin useampiakin? Itse mietin lähinnä sellaista tapaa että Resoluutio yksinkertaisesti tuplataan horinsontaalisesti ja leikataan kuva keskeltä kahtia, noin yksinkertaistettuna. Tämähän on yksi tapa?
t-termiitti
03.08.2005 02:01:27

Offtopikki, anteeksi, mutta miten tuollainen tuplanäyttötekniikka itseasiassa toimii? Tai niitä tapoja on vissiin useampiakin? Itse mietin lähinnä sellaista tapaa että Resoluutio yksinkertaisesti tuplataan horinsontaalisesti ja leikataan kuva keskeltä kahtia, noin yksinkertaistettuna. Tämähän on yksi tapa?

Koneessahan pitää olla tuki kahdelle näytölle (kortti tms.), jonka jälkeen kone tunnistaa molemmat näytöt. Työpöydän voi sitten jakaa haluamallaan tavalla näyttöjen kesken, vaikka toinen ylös ja toinen alas, vasen oikealle ja oikea vasemmalle, jne.. Ja vaikkapa sitten eri resoluutioilla ja virkistystaajuuksilla... Parempi olla yrittääkään tajuta* miten tämä raudalla ja softalla toteutetaan, pääasia, että homma pelaa... :)

*vaikkei se varmaan kovin monimutkaista olekaan...
PIM
03.08.2005 09:00:05
Vastaan nopeasti tuohon softajuttuun. Miltä kuulostaisi Cubasen kevytversiot SL ja SE. Thomannilla olisi myynnissä 205 euroon SL 3.0:n opiskelijaversio. Tuo on tosin saksan kielinen, mutta luulisi jostain löytyvän samaan hintaan englanninkielinen laitos.

n-Trackin saa 60 eurolla ja ajaa saman asian.

IMHO itse tietokoneeseen ei kannata satsata kovin isoa summaa. Ehkä sellainen 700-800 olis aivan maksimi tuolla budjetilla ilman näyttöä ja äänikorttia.

Kummipojan kanssa koottiin sille viime viikolla uusi kone, johon tuli prossuksi 3000 AMD64 939kannalla, emoksi PCIe väyläinen ABIT, 512MB muistia, 200GB levyä, 128MB näytönohjain ja polttava dvd ja hintaa komeudelle tuli ilman näyttöä alle 700e.

Littunäyttöön en itse välttämättä panostaisi. Noita perinteisiä pömpeleitä saa varsinkin käytettynä nykyään ihan pilkkahintaan. 19' tuumaisen todella laadukkaan näytön voi löytää helposti ~100e:n hintaan.

No mitään 19" kuvaputkimonsteria en kyllä ottaisi syömään muutenkin arvokasta pöytätilaa. Reilulla 300e saa jo 19" LCD näyttöjäkin ja reilulla parilla sadalla irtoaa 17" näyttö.

Kannattaa tarkastaa vielä se nykyisen näytön maksimireso. 1024x768 on sellanen minimi jolla kannattaa tohon tuplanäyttöilyyn lähteä. Ja tolla resolla ne litutkin toimii, jos siihen ratkaisuun kallistut. Ainakaan mun käsittääkseni kahta eri resolla olevaa näyttöä ei saa samaan aikaan toimimaan.

1280x1024 on 17" ja 19" LCDnäyttöjen natiivi resoluutio. Pari tollasta 17 tuumaista rinnakkain niin johan alkaa homma luistaan. Yks vaihtoehto on tietysti hommata LCD ja toiseksi näytöksi perinteinen näyttö, jonka voi sammuttaa aina äänityksen ajaksi niin ettei synny ylimääräistä kohinaa jos soittaa vaikka säkökitaraa tietokoneen edessä istuessa.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
sami_sumea
03.08.2005 12:03:44 (muokattu 03.08.2005 12:04:50)

n-Trackin saa 60 eurolla ja ajaa saman asian.

Kyllä mä investoisin mielummin Cubase SL:ään jos saat sen noinkin halvalla - kyllä mun mielestäni, ihan rehellisesti, noissa on aivan hemmetin iso ero sekä ominaisuuksissa että käytettävyydessä.

Mitenkään paatuneita N-Track-fanaatikkoja dissaamatta ;)

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Firewalk
03.08.2005 12:12:43
Yks vaihtoehto on tietysti hommata LCD ja toiseksi näytöksi perinteinen näyttö, jonka voi sammuttaa aina äänityksen ajaksi niin ettei synny ylimääräistä kohinaa jos soittaa vaikka säkökitaraa tietokoneen edessä istuessa.

Jos aikoo kahden monitorin setupin laittaa, niin kannattaa hankkia saman kokoiset ja samalla resolla pyörivät näytöt. Itsellä 17" TFT ja vieressä 17" CRT, kooltaan tämän littunäytön kuva vastaa 18" putkinäyttöä. Mukavampi olisi venyttää Cubase kahteen näyttöön jos elementit osuisivat pystysuunnassa samoille kohdille. Ja tietysti olisi hyvä jos tuota 1280x1024 resoa pystyisi pyörittämään 75Hz virkistystaajuudella, 60Hz kun ottaa silmiin. Mutta tämä on näyttökohtaista, paremmat CRT:t tuohon pystyykin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)