Aihe: PA pelastaa??
1 2 3 4 5
Bjerre
02.08.2005 21:31:59
Onnea KMT:lle.
MC JayD
03.08.2005 11:09:39

Liittyy keskusteluun...

Jos voimakkuus on varsin alhainen, niin silloin voi ajatella, että kaiuttimet on soittajiin nähden takana tai takaviistossa. Tuskimpa tulee kovin hyvä akustisten rumpujen kanssa.

Jotain tällaista me olemme tehneet. Sama systeemi oli aikoinaan niitten pikkuvahvareittenkin kans. Siis, että vahvarit laitettiin pändin taakse se. jokainen kuuli vähintään oman soittonsa ja yleisö saattoi kuulla kokonaisuuden, joka oli mitä oli.

Kun meille hankittiin ne "PA:t" tavoite oli, että me saatais ne meidän taakse, ja niistä me kuultais kaikki: sekä oma, että toisten soitto.

Tää toimii nyt jollakin tasolla ihan ok, mutta kun basisti ja kitaristi haluaa pitää omat styrkkarit, jotka on lattian rajas, niitten on pakko luukuttaa niitä, että ne itte kuulee ne lattiasta korvaan asti. Lopputulos on, että yleisön sydämentahdistimet hakkaa bassontahtiin. Tämä on se, mitä osa meistä ei halua.

Meidän periaatteena on ollut, ettei yleisö sen kummenmmin kuin bändikään tarvitsisi korva tulppia. Tämä on onniksi helpompaa, kun meidän keikkapaikat on koko Nuorisoseurantalon koko luokkaa. Tämä on yksi syy, minkä takia rummut on akustisena riittänyt vallan hyvin. Sitä paitsi olen siinä uskossa, että rummut kuulostaa akustisena paljon paremmalta, kun paskasti vahvistettuna.

Nykyisistä "PA:ista" lähtee kyllä sen verran mökää, että ne maksimissaan 200 tuollaiseen tilaan mahtuvaa ihmistä saadaan pitelemään korviaan. - Olemme itse kokeneet tämän laitteiden edellisen omistajan kohdalla...

Siis kysymys on siitä, miten saada pasisti ja SOOLOKITARISTI indoktrinoitua siihen uskoon, että kaikki voisivat tulla mukaan yhteiseen "PA:han", niin että pändin kokonaisvolyymiä olisi helppo säätää, kun yleisöä uhkaa tinnitys.

PS. Tiedän kyllä: se on tinnitus.
Tänään on elämäni paras päivä, itse asiassa ainoa.
Tmp
03.08.2005 14:03:25 (muokattu 03.08.2005 14:04:29)
Liittyy keskusteluun...

Jotain tällaista me olemme tehneet. Sama systeemi oli aikoinaan niitten pikkuvahvareittenkin kans. Siis, että vahvarit laitettiin pändin taakse se. jokainen kuuli vähintään oman soittonsa ja yleisö saattoi kuulla kokonaisuuden, joka oli mitä oli.

Kun meille hankittiin ne "PA:t" tavoite oli, että me saatais ne meidän taakse, ja niistä me kuultais kaikki: sekä oma, että toisten soitto.

Tää toimii nyt jollakin tasolla ihan ok, mutta kun basisti ja kitaristi haluaa pitää omat styrkkarit, jotka on lattian rajas, niitten on pakko luukuttaa niitä, että ne itte kuulee ne lattiasta korvaan asti. Lopputulos on, että yleisön sydämentahdistimet hakkaa bassontahtiin. Tämä on se, mitä osa meistä ei halua.

Meidän periaatteena on ollut, ettei yleisö sen kummenmmin kuin bändikään tarvitsisi korva tulppia. Tämä on onniksi helpompaa, kun meidän keikkapaikat on koko Nuorisoseurantalon koko luokkaa. Tämä on yksi syy, minkä takia rummut on akustisena riittänyt vallan hyvin. Sitä paitsi olen siinä uskossa, että rummut kuulostaa akustisena paljon paremmalta, kun paskasti vahvistettuna.

Nykyisistä "PA:ista" lähtee kyllä sen verran mökää, että ne maksimissaan 200 tuollaiseen tilaan mahtuvaa ihmistä saadaan pitelemään korviaan. - Olemme itse kokeneet tämän laitteiden edellisen omistajan kohdalla...

Siis kysymys on siitä, miten saada pasisti ja SOOLOKITARISTI indoktrinoitua siihen uskoon, että kaikki voisivat tulla mukaan yhteiseen "PA:han", niin että pändin kokonaisvolyymiä olisi helppo säätää, kun yleisöä uhkaa tinnitys.

PS. Tiedän kyllä: se on tinnitus.

Tuota... Miten olis nostaa ne vahvistimet esim tuolille? Ei kai kukaan sisäkeikoissa vahvistimia lattialla pidä? Bassovahvistin tietysti eriksenn. Onko kitaristilla joku POD tai vastaava? Mielestäni fiksuin on vahvistin ylös ja laskee volaa siitä mitä se on kämpällä. Sitten kun kaikki kuuluu hyvässä balanssissa lavalla niin voi mikittää jos on tarve.

En oikein tajua tuota PA bändin taakse? Teilläkö ei ollut erillisiä monitoreita? Pikku-PA:n läpi ei kyllä mitään bassoa vahvisteta keikalla... Se että saadaan sellainen äänenpaine irti että yleisö pitelee korviaan ei kyllä ole sama asia kun se että saisi mielyttävän soundin aikaiseksi.

Onko minulla mennyt tämä asia nyt täysin ohi vai?

EDIT: Toimiiko siis tuo teidän oma PA monitoreina ja sitten on vielä keikalla erillinen PA yleisöä varten?
Kuuntele oikeaa musiikkia - www.penelopeband.net
KMT
03.08.2005 14:31:36

Tuota... Miten olis nostaa ne vahvistimet esim tuolille? Ei kai kukaan sisäkeikoissa vahvistimia lattialla pidä? Bassovahvistin tietysti eriksenn. Onko kitaristilla joku POD tai vastaava? Mielestäni fiksuin on vahvistin ylös ja laskee volaa siitä mitä se on kämpällä. Sitten kun kaikki kuuluu hyvässä balanssissa lavalla niin voi mikittää jos on tarve.

Öö, kyllähän ne lattiolla... Ei kitarist(e)illa oo mitää POD:ia.
Kummallakin omat "efektihelvetit", (tai siis 3:t kun minullakin, on omat pedaalit kun muutamissa piiseissä soita kitaraa)
Toisella kitaristilla tais olla etuasteen hankinta mielessä...

En oikein tajua tuota PA bändin taakse? Teilläkö ei ollut erillisiä monitoreita? Pikku-PA:n läpi ei kyllä mitään bassoa vahvisteta keikalla... Se että saadaan sellainen äänenpaine irti että yleisö pitelee korviaan ei kyllä ole sama asia kun se että saisi mielyttävän soundin aikaiseksi.

Ei ole toistaiseksi monitoreja. Mutta ehkä kohta on...

Onko minulla mennyt tämä asia nyt täysin ohi vai?

EDIT: Toimiiko siis tuo teidän oma PA monitoreina ja sitten on vielä keikalla erillinen PA yleisöä varten?

Siis yksi PA
Sentään sain kokea KMT:n ihailut ja mulle laulettiin Ressua. Tarviiko sitä ihminen muuta? -Jenka
KMT
03.08.2005 14:36:55 (muokattu 03.08.2005 14:37:10)

Kerrottakoon, että siis kaikki mikrofoonit max 5kpl, otetaan ensin pikkumikseriin josta signaali menee itse PA:n yhteen kanavaan, jolloin 5 kanavaa jää jälelle, joten ei kanavien määrä nyt niin kriittisen vähän ole. Kiipparit, 3xkitara/sitar, basso saatais kyllä PA:han. Vielä jää pikkumikseristä ainakin 1 kanava käyttämättä.
Sentään sain kokea KMT:n ihailut ja mulle laulettiin Ressua. Tarviiko sitä ihminen muuta? -Jenka
Tmp
03.08.2005 14:51:03
Öö, kyllähän ne lattiolla... Ei kitarist(e)illa oo mitää POD:ia.
Kummallakin omat "efektihelvetit", (tai siis 3:t kun minullakin, on omat pedaalit kun muutamissa piiseissä soita kitaraa)
Toisella kitaristilla tais olla etuasteen hankinta mielessä...

No pakkohan nillä olla joku mallintava ennen sitä PA:ta?
Kuuntele oikeaa musiikkia - www.penelopeband.net
Perza
03.08.2005 15:16:19
Kyllä oikeesti kaiken sen jälkeen, mitä on lukenu, täytyy sanoa, et ootta poijaat tehny asioista ihan Saatanan vaikeita.

Eikö se nyt olis kaikista helpoin, et PA:t pystyyn, synat jne. sellaset sisään, mikittää kitara vahvistimet ja asetella ne niin, että niistä kuulee ittekki jotaki, esim nostaa ylemmäs, kallistaa tai jotai, mut kuka perkele niitä käskee luukuttaa, ku se on jo järjen köyhyyttä ja jos ei kanavat riitä ni sitte tuolille, yleisöön päin ja volat kohilleen muun bändin kanssa. Bassolle sama juttu, ku sitä ei linjaan saa vedettyä.

Pa:ta voi sitte sijoitelle niin, et kuulee vähä ittekki.

Se nyt on vaan niin, että sitä roudattavaa on aina jos ei halua ostella jotain mallintavia ja korva-monitoreja jne.......

Ei luulis olevan ylivoimasta, kuu niin ne kaikki muut bänditki tekee ja kamaa voi olla vitusti enemmänki.

Pojat nyt se järki päähän ja roudaushanskat käteen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Turhaa
KMT
03.08.2005 22:26:38

No pakkohan nillä olla joku mallintava ennen sitä PA:ta?

Elä? Aimixvarte?
KMT
03.08.2005 22:32:31

Ei luulis olevan ylivoimasta, kuu niin ne kaikki muut bänditki tekee ja kamaa voi olla vitusti enemmänki.

Ei muuten, mutta hiukan ottaa pannuun, kun roudattavaa on ihan saman verran, oli keikalla sitten kaks tai seittemän soittajaa. Ja sitä paitsi, kun roudaus jää aina niiden kahden harteille, kun toiset on puimas tai...
KMT
03.08.2005 22:33:34

Ja kanavat piisaa kyllä!
AJV
04.08.2005 04:42:49
Ja kanavat piisaa kyllä!

Mutta tehot ei!
Meredion | Ei ole, mutta tulee, lähtee, jäätyy ja palaa.
Janus
04.08.2005 12:33:27
Ei muuten, mutta hiukan ottaa pannuun, kun roudattavaa on ihan saman verran, oli keikalla sitten kaks tai seittemän soittajaa.

Ei sen ihan noinkaan pitäis olla. Anna nyt jotain käytännön esimerkkejä pienimmästä ja isoimmasta kokoonpanosta instrumentaatioineen, niin helpottaisi ehkä järkevän ratkaisun keksimistä?

Ja sitä paitsi, kun roudaus jää aina niiden kahden harteille, kun toiset on puimas tai...

Elämä on.
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo
KMT
04.08.2005 17:20:39

Mutta tehot ei!

Riittää kyllä. Me ei olla mikää rokkipändri, jonka kamoista pitäs lähtee niin palijo, että kuulijoilta lähtis kuulo.
Teijo K.
04.08.2005 17:55:27

Riittää kyllä. Me ei olla mikää rokkipändri, jonka kamoista pitäs lähtee niin palijo, että kuulijoilta lähtis kuulo.

No oletteko te edes sellainen bändi, jolta lähtee sellainen soundi mitä kuulija jaksaa kuunnella?
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
JK
04.08.2005 21:07:21

Mitkäs kaapit teillä on siinä "Pa:ssa"?
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
MC JayD
04.08.2005 21:52:42

No oletteko te edes sellainen bändi, jolta lähtee sellainen soundi mitä kuulija jaksaa kuunnella?

No toistaiseksi on yleisö pääosin kiitelly. Yleensä joka keikka on poikinu uusia keikkoja, ettei me ihan paskoja olla, vaikka... Nojoo.

Niin, siis me soitetaan siksi, että se on kivaa, ei siksi, että me osattais. Vähä semmonen punk-henki, vaikkei musiikki olekaan mitään sinne päin.
Tänään on elämäni paras päivä, itse asiassa ainoa.
musamies
04.08.2005 23:08:45 (muokattu 04.08.2005 23:09:37)

Ei pitäisi lannistaa nuoria muusikkotovereitamme!?

Runsas kuulijakunta ei muutenkaan automaattisesti takaa vimosenpäälle virtuoosimaisia taitoja muusikkona tai syvällistä ammattillisista osaamista, musiikin ja siihen liittyvän teknologian lajaa tuntemusta.

Niin, siis me soitetaan siksi, että se on kivaa, ei siksi, että me osattais.

Hyvä näin - jatkakaa samaan malliin!
fox
04.08.2005 23:58:22

Ei muuten, mutta hiukan ottaa pannuun, kun roudattavaa on ihan saman verran, oli keikalla sitten kaks tai seittemän soittajaa. Ja sitä paitsi, kun roudaus jää aina niiden kahden harteille, kun toiset on puimas tai...

Teillä ei oo kama-eikä PA-ongelmaa vaan siinä bändissä on lusmuja. Kaikki roudaa, jos ei oo erikseen sovittu.. Ja en mä tuota oikeen ymmärrä, eihän tuosta nyt tuu juur mitää roudattavaa, tuskin pääsee kevyeen hikeen edes.. Eikä se PA-kaapisto missään bändin takana oo, sidefillit ja monitoritkaan ei. Edessä, mutta eri suuntiin. Styrkat ja kombot ja kaapit sieltä lattialta veks tuolille tai kaljakorin päälle, ei soittajan korvat oo nilkoissa..
Balanssi kuntoon niin ei kenenkään korvat hajoo eikä tainnuta! Vai mitä tinttausta se ny oli...
Ostakaa Kiven jumaleissönin hyvä kirja, koko pänrille!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
BaariMikko
05.08.2005 00:03:35

No toistaiseksi on yleisö pääosin kiitelly. Yleensä joka keikka on poikinu uusia keikkoja, ettei me ihan paskoja olla, vaikka... Nojoo.

Niin, siis me soitetaan siksi, että se on kivaa, ei siksi, että me osattais. Vähä semmonen punk-henki, vaikkei musiikki olekaan mitään sinne päin.

Mun mielestä Arvan kommentti ei viitannut teidän taitoihin vaan soundiin, ellen ihan väärin ymmärtänyt. Ja sama kysymys tätä lukiessa herää kyllä.

Jos ymmärsin oikein, niin tällä hetkellä vedätte kitaran suoraan laulukamoihin. Voitteko ihan rehellisesti väittää, että soundi on edes kelvollinen? Vanha jalkapallovammani kutisee voimakkaasti siihen malliin, että sointi on aika karmea.

Ilman etuasteita kitaralle ja bassolle touhussanne ei ole järkeä. Yleisöä on syytä kuitenkin sen verran syytä kunnioittaa, että hioo livesoundin korvia miellyttäväksi. Jos roudaaminen inhottaa niin hirveästi, ostakaa rumpalille djembe ja ryhtykää vetämään akustisesti pienissä tiloissa. Noin yleisesti ottaen musahommat vaatii pientä vaivannäköä ja vahvistinten + laulukamojen roudaus ei tosiaankaan ole suhteetonta, vaan ihan arkista hommaa.

Miettikääpä myös sellaista asiaa, että kun kerran huviksenne soitatte, niin eikö touhun pitäisi sitten olla hauskaa kaikille? Siis myös "kitaristin idiootille" joka tällä hetkellä joutuu ilmeisestikin soittamaan keikoilla täysin vääränlaisilla kamoilla?
Etsi rokista jatsikoriste!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)