Aihe: Minkälainen kaula lyhytsormiselle?
1
Tertsi75
02.08.2005 11:05:45
Olen suhteellisen lyhytsorminen kaveri. Nyt olisi tarkoitus ostaa ensimmäinen sähkökitara. Minkälainen kaula olisi kitarassa hyvä olla, jotta soittaminen ei olisi liian tuskallista (ainakaan aluksi) lyhyillä nakeilla? On selvää, että lyhyet sormet tuovat joitain rajoituksia soittamiseen, mutta ainakin aikoinaan kun soitin 10 vuotta pianoa, niin soittaminen sujui ihan mukiinmenevästi näillä pikku pätkilläkin.

Olen soitellut akustista, mutta lähinnä vain säestänyt. Nyt iski hinku ostaa sähkökitara ja aloittaa näppäily sen kanssa. Antakaa joitain vinkkejä ei pelkästää kaulan, mutta myös kitaran suhteen (kiinnostuksen kohteena rock-musiikki).

Ihmiset ovat keskustelujen perusteella ostaneet nettikaupoista kitaroita, mutta lähes kaikkien mielestä pitäisi päästä ensin testaamaan kitaraa käytännössä. Käyttekö jossain liikkeessä testaamassa ja sen jälkeen tilaatte ko kitaran netistä?

Minulle riittää myös käytetty kitara näin alkuun, joten jos jollakin on myynnissä jotain edullista..

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Spike
02.08.2005 11:19:38
Mun mielestä sormien lyhyys on toissijanen juttu. Aluksi voi tuntua vaikealta, mutta soittotaidon karttuessa ei asialla oo mun mielestä kauheasti väliä.
Mutta helppoa olisi varmaankin valita kaula, joka ei ole liian paksu ja leveä. Ellen väärin muista Yamahan Pacificoissa on vähän kapeampi otelauta kuin yleensä kepeissä. Mutta kannattaa oikeasti mennä kauppaan kokeilemaan eri kitaroiden kauloja, kunnes löydät sellasen joka sulle sopii. Toi on sellanen asia missä kannattaa luottaa omiin käsiin.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
pliksu
02.08.2005 11:21:13
Itse olen myös yhden sortin nakkisormi. Itse pidin pitkään Fenderin C-profiilin kauloista. Löytynee mm. standardeista telecastereista. Tosi helppo oli aloitella soittelemaan ja ottamaan sointuja. Sittemmin aloin kyllä tottumaan isompiin kauloihin Stratocasterin ja uusimman Deluxe telecasterin myötä. Näissä kitaroissa on U-profiiliin kaula, joka on saman levyinen, mutta astetta syvempi, joten ei tule semmosta hammastikkuvaikutelmaa.

Les paulin kauloihin mun käsien mittasuhteet eivät ole ne kaikkein ihanteellisemmat, mutta pienen totuttelun jälkeen alkaa sieltäkin sitä tilua irrota. Pitkälti itse uskon, että tämä kaulan koko on tottumiskysymys ja soittoasento määräytyy ajan kanssa eri kitaroiden kohdalla. Jos ei kaupassa tunnu hyvältä, niin parin viikon kohdalla saattaa tuntuma kaulaan olla aivan eri luokkaa.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, niin Katilla kuin Ortesillakin. Ja tietysti Leenalla ja Simolla, sekä heidän esikoisellaan. >-)))> #13
Hanok
02.08.2005 11:23:20
Gibsonin kitaroissa (esim Les Paul) ja niiden johdannaisissa on hieman lyhyempi skaala kuin Fender-tyyppisissä (esim Stratocaster ja useimmat hevikitarat). Saattavat sopia paremmin pienikätiselle. Toisaalta niissä ei yleensä ole vibrakampea, jos sellaista kaipaat. Lisäksi Gibsoneissa on keskimääräisesti paksuhko kaula. Ohuempia löytyy taas sitten niistä pitkäskaalaisista hevikepukoista, esim. Ibanezilta. Suoraan on hankala sanoa mikä sopisi lyhytsormiselle erityisen hyvin.

Toisaalta olen itsekin melko pienikätinen ja soittelen ihan tyytyväisenä hieman paksummalla Fender-mittaisella kaulalla. Eivät ne erot niin suuria ole että jonkin kitaran kaula olisi liian suuri soitettavaksi. Enemmänkin tämä on tottumuksesta ja mieltymyksistä kiinni. Liikkeisiin vaan testaamaan. Kannattaa muutenkin harkita kitaran ostamista ihan näistä Suomen liikkeistä, eivät ne hinnat välttämättä ole sen korkeampia kuin esim. Thomannilla.
Enimmäkseen Harmiton
02.08.2005 11:26:04
Suosittelen kävelemistä musiikkiliikkeeseen, jossa on mahdollisimman paljon erilaisia torrakoita. Sitten vaan testaamaan, missä on paras tuntuma/hintalaatusuhde. Ensimmäiseksi kitaraksi mielestäni ei kannata ostaa ihan hirveätä ruoskaa, joka ei pidä virettä yms. Jos vain on vähänkin kiinnostusta ja/tai rahnaa niin mieluummin sijoittaa muutaman satasen enemmän ja saa mieluisen, joka pitää vireen eikä katko jatkuvalla syötöllä kieliä. Tällainen tempaus ei syö mielenkiintoa heti tyystin, kun saa soittaa eikä tarvitse kokoajan säätää. Ensimmäisen kitaran tallaksi en myöskään suosittele Floyd Rosea mikäli tykkää vaihdella virettä. ;)
P2
02.08.2005 11:31:01
Noh, jos lyhytsorminen kaipaa lyhyitä nauhavälejä niin kannattaa katsastaa Fenderin Jaguar ja Mustang, joissa on 24" skaala, eli todella lyhyt. Ja olikos vielä Cobain signature -mallissa, Jag-Stangissakin 24" skaala (voin kyllä olla väärässä tästä). Tietysti mikä tahansa lyhyempi kuin 25,5" skaala käy minun mielestäni lyhyempisormiselle, kaula tosin saa olla vähän ohuempi (kuitenkin kaulan profiili vaikuttaa paljon soittotuntumaan). Tosin itselläni ei ole kovin pitkät sormet ja soitan ihan normaalilla stratolla, jossa luonnollisesti 25,5" skaala.
Ei sit!
Volume
02.08.2005 11:33:23
Kauppaan vaan ja kokeilemaan!

Kaulan paksuus muuttuu taitojen karttuessa aina vain toissijaisemmaksi, ja lopulta varmaan lähes mitättömäksi - näin ainakin paksumpaan mentäessä. Erikoisia juttuja pitää soittaa, että sormet ei ylety treenaamallakaan, ja paksu kaula voi olla parempikin tietyissä asioissa, kuten vaikkapa omasta mielestä soinnuissa. Tottumus- ja makukysymyksiä. Miessarjalaisena kun painin, omaan hyvin lyhyet sormet, mutta normaalikokoisen tai ehkä astetta suuremmankin kämmenen. Ihanteellinen vaihtoehto itselleni on useimmat C-profiilin kaulat fenderiltä.

Jos kovin pienen käden omaat, kaulan paksuus voi tulla barre-soinnuissa ja muissa vastaan, mutta suosittelisin kokeilemaan vaikkapa Yamahan Pacificaa. Ei mikään erityisen paksu kaula, mutta kuitenkin sellainen että sillä saa soinnutkin jämäkästi kuulumaan ja sillä soittaa vähän isokätisempikin heppu pyydettäessä. Halpa myöskin (saksan Thomannilla n. 200 euroa) ja hyvä. Suosittelen ostamaan natural-viimeistelyllä jos kiinnostaa, on nimittäin kokemuksen perusteella paremmin paremmista osista tehtyjä kuin maalatut sisaruksensa.
Tämä viesti oli 100 % totuus.
Tertsi75
02.08.2005 12:19:23
Jos kovin pienen käden omaat, kaulan paksuus voi tulla barre-soinnuissa ja muissa vastaan, mutta suosittelisin kokeilemaan vaikkapa Yamahan Pacificaa.

Kiitos kaikille vastauksista!

Noiden barre-otteiden kanssa on varsinkin akustisella tahtonut välillä pinna palaa, kun ei niitä tahdo saada puhtaasti soimaan. Varsinkin tilanteissa, jolloin joutuu nopeaan tahtiin vaihtamaan kaulan eri kohtiin.

Pitää tosiaan mennä musaliikkeeseen kokeilemaan. Olen saanut yhden tarjouksen yksityiseltä henkilöltä Harley Bensonista ja Hiwatt vahvistimesta (uuden veroiset). Tuota jos lähden kokeilemaan, niin matkaa tulee n. 200km. Olen myös lukenut paljon kommentteja, että HB:t pitäisi jättää rauhaan... Hintaa tuolla olisi n. 200€. Kannattaako tuota enää edes miettiä?
Cujo
02.08.2005 12:30:32 (muokattu 02.08.2005 12:33:13)

Noiden barre-otteiden kanssa on varsinkin akustisella tahtonut välillä pinna palaa, kun ei niitä tahdo saada puhtaasti soimaan. Varsinkin tilanteissa, jolloin joutuu nopeaan tahtiin vaihtamaan kaulan eri kohtiin.

Pitää tosiaan mennä musaliikkeeseen kokeilemaan. Olen saanut yhden tarjouksen yksityiseltä henkilöltä Harley Bensonista ja Hiwatt vahvistimesta (uuden veroiset). Tuota jos lähden kokeilemaan, niin matkaa tulee n. 200km. Olen myös lukenut paljon kommentteja, että HB:t pitäisi jättää rauhaan... Hintaa tuolla olisi n. 200€. Kannattaako tuota enää edes miettiä?

No kyllä ne barreetkin siitä alkaa luonnistumaan, ei se kaula siihen niin paljon vaikuta.

Sen sijaan minen ainakaan ostaisi tuollaista HB:a, tai ainakaan lähtisi noin kauas hakemaan. Ennemmin vaikka se Yamahan Pacifica ja sitten joku pieni vahvistin -- vaikka Microcube. Eikä tule paljoa kalliimmaksi, jos säästää bensarahatkin.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in."
Jaba
02.08.2005 12:33:37

Unohda ne Harley Bentonit.
Jormaakin kiinnostaa.
ravensoul
02.08.2005 12:34:12
Harley Bensonista ja Hiwatt vahvistimesta (uuden veroiset). Tuota jos lähden kokeilemaan, niin matkaa tulee n. 200km. Olen myös lukenut paljon kommentteja, että HB:t pitäisi jättää rauhaan... Hintaa tuolla olisi n. 200€. Kannattaako tuota enää edes miettiä?

Noh, kukin tehköön omat päätöksensä mutta itse en edes harkitsisi.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Volume
02.08.2005 12:34:29

Yhtä HB:tä on tullut testattua, ja sen sekä kaikkien niiden kuulopuheiden perusteella jättäisin kyllä HB:n mieluummin myyjän riesaksi kuin omaksi. Jos kitara olisi lähempänä, voisihan sitä kokeillakin, mutta kun noin pitkä välimatka on kyseessä, suosittelisin melkein katselemaan lähempää. Ja kannattaa myös ottaa joku osaava kaveri mukaan ostohetkelle, jos vain mitenkään mahdollista. Kitarassa on nimittäin paljon juttuja, joiden puutteista kokematon ei välttämättä tiedä, ja jotka sitten myöhemmin - tai heti kättelyssä - alkavat häiritä.

En kuitenkaan mollaa kaikkia HB:itä heti suohon, voipi olla että siellä on ihan hyviäkin yksilöitä seassa, mutta voi mennä hakemiseksi. Ja muista myös, että huono ensimmäinen kitara syö helposti motivaation.
Tämä viesti oli 100 % totuus.
Migo
02.08.2005 14:00:18
Joo pitää antaa ääni yamaha pacificalle. Itselläni on tuollainen 412 ja siinä kaula ei ole mikään paksu. Helppo myös minulle.
Piristystä päivään omasta kuvasta :) (Hieman väsynyt kitaristi) :D
Tertsi75
02.08.2005 17:57:17 (muokattu 02.08.2005 17:59:49)
Kävin liikkeessä kokeilemassa kitaraa, joka on (jos en väärin muista niin) tämä: http://www.thomann.de/thoiw3_esp_ltd_m50_prodinfo.html
Myyjä sanoi, että myy kitaran ja vahvistimen hintaan 325€. Vahvistin on tällainen: http://www.thomann.de/thoiw3_roland_micro_cube_prodinfo.html

Kyselin myös siitä Yamahan Pasificasta. Heillä ei ollut sitä liikkeessä, mutta tilata voisivat. Hinta olisi siinä tapauksessa vahvistimen kanssa n. 350€. Kumpi olisi tässä tapauksessa viisaampi vaihtoehto? Itsellä kun ei ole mitään tietoa tuosta LTD:sta. Toki tuo Pasifica pitäisi vielä käteen sovittaa, ennen kuin sitä ostan, mutta noin laatumielessä teiltä utelen.

E: kirjoitusvirheet
black sabbath
05.08.2005 15:24:01
no joo mulla oli ittellä hb sg oli kova meikäläisellä koska ei ollut varaa ostaa muuta ja sillä alotin ja sitten innostus kasvoi säästin vuoden rahaa ja ostin epiphonen. mielipide kysymyksiä
maybe we have too many dogs
Anti
05.08.2005 17:25:18

Entiä, omassa Ibanezissa on aika hyvän tuntunen kaula. itelläki tosiaan aika nakit sormet. Totuttelukysymys se ennen kaikkea on, ajan myötä sitä pystyy kurotteleen melkein yhtä paljon kuin pitkäsormisetki.
jeppis, mutta siis Ibanezit on ainaki omasta mielestä hyvä vaihtoehto vaikka hevikirveitä ovatki.
kalamies#27 >-)))> http://slowmotion.beigetower.org/
Ze Kink
05.08.2005 17:47:11
Kyselin myös siitä Yamahan Pasificasta. Heillä ei ollut sitä liikkeessä, mutta tilata voisivat. Hinta olisi siinä tapauksessa vahvistimen kanssa n. 350€. Kumpi olisi tässä tapauksessa viisaampi vaihtoehto? Itsellä kun ei ole mitään tietoa tuosta LTD:sta. Toki tuo Pasifica pitäisi vielä käteen sovittaa, ennen kuin sitä ostan, mutta noin laatumielessä teiltä utelen.

E: kirjoitusvirheet

Itse kyllä jättäisin tuon Ltd:n hyllyyn ja ottaisin Pacifican. Olen niitä testannut ja kyllä laatu on niissä tasaisen hyvää, ja ovat erittäin hyviä keppejä aloittelijoille. Microcube ainakin on hyvä styrkkari, jossei vielä bändissä tartte soitella.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)